گفتگو با فرشته رامشینی مولف بیش از 100 عنوان کتاب کودک و بانوی هنرمند سبزواری

سلام. ضمن تشکر بابت فرصتی که در اختیار قرار دادید، بگذارید خودمانی‌تر گفت‌وگو کنیم؛ شما چقدر سبزواری هستید؟ تا چه سنی سبزوار بوده‌اید؟
 
سلام، خواهش می کنم درخدمتتون هستم .بنده متولد سبزوار هستم و خوب سبزوار وطن من به حساب می آید البته که تا پنج سالگی بیشتر در این شهر ساکن نبودیم و به علت شرایط کاری پدر به تهران و سپس به مشهد رفتیم اما همیشه حس وابستگی به این شهر را داشته ام و هنوز هم  قسمتی از بهترین و قشنگ ترین خاطرات زندگیم که همان خاطرات بازی های کودکانه و شور و شوق لحظات بچگی (البته  باید بگوییم به علت سن و سالی که داشتم این خاطرات کمی مبهم و کم رنگ است) را در ذهن دارم، جدای از اینکه به علت سکونت اقوام و خویشان ارتباط من با این شهر قطع نشد و هر ساله چندین بار به این شهر می آیم.
 
 
  *عدد کتاب‌های تألیفی شما در حوزه کودک و نوجوان را بیشتر از 100 کتاب ذکر کرده‌اند. این عدد صحت دارد؟ در واقع برای هر کتاب چقدر وقت می‌گذارید؟
 
بله، البته آمار کتاب های تالیفی بنده از این تعداد که فرمودید کمی بیشتر است و خب  خداراشکر هم اکنون نیز چندین مجموعه و تک جلدکتاب در دست چاپ دارم، حقیقت این است که چون فعالیت من بیشتر در حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان، که حوزه ای بسیارحساس و  مهم است، قطعا با توجه به حساسیت سن و شرایط اجتماعی خلق یک اثر برای این  گروه نیاز  مبرم به این دارد که با تحقیق و تعمل همراه باشد، از طرفی معمولا بسته به نوع اثر و موضوع و سن مخاطب زمان خلق آثار متفاوت است، البته تمام سعی وتلاشم در این جهت است که اگرکاری را آغازمی کنم باتمام وجود و تمام وقت برای ارائه ی  اثری خوب و ماندگار تلاش کنم تا به یاری خداوند درجهت رشد و تعالی فکری کودکان و نوجوانان  گام بردارم.
 
 
* معمولاً با ناشرهای خوش‌نام و مشهور همکاری می‌کنید. در این وضعیت رکود بازار کتاب، این اعتماد را چگونه به دست آورده‌اید؟ اصلاً می‌پذیرید که وضعیت کتاب در رکود است یا در حوزه کتاب کودک این‌طور نیست؟
با حرف شما موافقم، بله متاسفانه رکود در بازارکتاب مخصوصا حوزه ی ادبیات کودک  ونوجوان وجود دارد و در سبد خانوار ایرانی کتاب کودک و نوجوان جایگاه کمی را به خود اختصاص داده است، تغییر کاربری برخی از کتابفروشی‌ها، پایین آمدن شمارگان کتاب برای جمعیت 80 میلیونی ایران، افزایش قیمت کتاب در سال‌های اخیر و ... از جمله معضلات نشر در سال هایی که گذشت بود، حقیقت این است که وضعیت کتابخوانی و اقتصاد نشر در سال های گذشته، چندان تعریفی نداشت؛ آن هم با وجود این جمعیت و حجم از افراد تحصیل‌کرده در کشور. تداوم رکود در سال‌های گذشته در این زمینه، سبب شده تا بسیاری از کارشناسان نسبت به آن هشدار داده و وضعیت کتابخوانی در کشور را در معرض تهدید بدانند، شاید هم هزینه های مهمتری و دغدغه های بیشتری برای خانواده ها وجود داردکه آنها را کمی نسبت به کتاب وکتابخوانی نامهربان کرده است، البته  خداروشکر با شرایطی که گفته شد، توانسته ام همیشه با ناشرین فرهیخته ای کارکنم، ناشرانی که دغدغه ی کار فرهنگی دارند و در هر شرایط سعی می کنند به شریان های بازارکتاب خون تازه ای واردکنند و با چاپ آثار پرمحتوا کودکان و نوجوانان را به خواندن کتاب ترغیب کنند.در مورد سوالی که درباره اعتماد ناشرین پرسیدید باید اذعان کنم نوشته هایم همیشه مورداستقبال ناشرین خوبی قرارگرفته و خوشبختانه تا به امروز توانسته ام نظرآنها را به نوشته هایم جلب کنم و از طرفی کتاب هایم نیز معمولا درنمایشگاه های کتاب پرفروش بوده و به چاپ های مجدد رسیده و البته چندین مجموعه کتاب کودکم نیز به زبان های مختلف ترجمه شده است.
 
 
*  نمایشگاه‌هایی برگزار کرده‌اید که گاهی بیشتر از کتاب‌ها، نام شما را سر زبان‌ها انداخته‌اند. روند برگزاری این نمایشگاه‌ها چه طور بود و بهترینشان از نظر خودتان کدام است؟
 
واقعیت این است که من هنر نقاشی را پیش از نوشتن آغاز کردم و از کودکی با توجه به استعدادی که خانواده در من دیدن با آموزش هایی که دیدم در پرورش این هنر کوشیده شد و خب با توجه به تحصیلاتم که رشته نقاشی می باشد هم اکنون سال هاست که در آتلیه شخصی خودم به علاقمندان این هنر آموزش می دهم، در مورد نمایشگاه هایی که برگزار کردم باید بگوییم سال های اخیر نمایشگاه های گروهی و انفرادی  در زمینه هنر نقاشی برگزارکرده ام البته اولین نمایشگاه انفرادی ام درتالارآیینه ی برج آزادی هم که در شب افتتاحیه از سوی مسئولین آن تالار به عنوان پربازدیدترین  مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی آن تالار در سال های اخیر معرفی شد و این افتخار با حضورچندین هنرمند و بازیگران محبوب شیرین ترهم شد و خب البته یک نمایشگاه پربار و زیبا از آثار هنرجویانم که درگالری رسول مهر واقع دراداره ی کل فرهنگ و ارشاداسلامی تهران به نفع کودکان محک برگزارشد و با استقبال خوبی همراه بود و اینکه هنرجویان نونهالم آثار زیبایی را که با دستان کوچک و هنرمندشان خلق کرده بودند را به نفع کودکان سرطانی به فروش رساندند و این نمایشگاه خاطره دلنشینی را برای من خلق کرد، البته این نکته را هم یادآوری کنم که به عنوان اولین بانوی کاریکاتوریست در دوران دبیرستان نخستین نمایشگاه انفرادی کاریکاتور را در مشهد برپا کردم که در آن زمان بازتاب خوبی داشت.
 
 
* در حوزه تخصص خودتان، در سبزوار هم فعالیتی انجام خواهید داد؟ یا سکونت در تهران علاقه شما را از این شهر به طور کامل منقطع کرده است؟
 
ببینید من همیشه به زادگاهم افتخارکرده ام و هیچ وقت سکونت در مشهد و هم اکنون در تهران من را نسبت به شهرم بی تفاوت نکرده است، حتی  دوسال گذشته برای برگزاری یک نمایشگاه نقاشی خیریه به نفع یکی ازآسایشگاه های شهرم  نیز رایزنی هایی انجام دادم که  متاسفانه با عدم همکاری  و نبود اشتیاق این موضوع توسط آن ارگان متاسفانه به سرانجام نرسید، البته هم اکنون هم در حال رایزنی برای برگزاری نمایشگاه خیریه ای در سبزوار با یکی از ارگان های دیگر هستم و امیدوارم که این اتفاق قشنگ برای ادای دین من به زادگاهم در آینده نزدیک اتفاق بیفتد.
 
 
* ضمن سپاس مجدد، اگر نکته‌ای هست که در پرسش‌ها مطرح نشده، بفرمایید.
 
 ازشما و همکاران محترمتان تشکر می کنم برای در اختیار دادن این فرصت به بنده به امیدروزی که عرصه برای ارائه ی هنر هنرمندان سرزمینم فراهم ترباشد تا دغدغه ی هنرمند تنها خلق اثر باشد و بس. معتقدم هنرمند باید از هر نظر تامین باشد تا بتواند با آرامش کامل به خلق آثارهنری بپردازد. متاسفانه جامعه ی امروز ما مباحث اقتصادی هنر را  نیز مانند دیگر حوزه ها تحت تاثیر قرار داده و برخی از هنرمندان جوان و با استعداد و  خلاق  به دلیل غم نان ومسایل این چنینی یا هنر را کنار گذاشته و خلوت گزین شده اند و یا مجبوربه قبول سفارشات بی ارزش وتکراری برای گذران زندگی هستند.درجامعه ما به هیچ وجه امنیت مالی وحرفه ای هنرمندان تظمین شده نیست و در صورت نداشتن شهرت وحمایت های مالی ، درآمد ثابتی برای  هنرمندان وجود ندارد.به امید اینکه مسولین مربوطه قدر و ارزش هنر و هنرمندان را بیشتربدانند و در جهت رشدو تعالی هنر این مرزوبوم قدم بردارند..
 
منبع: نشریه ستاره شرق
 
گفتنی است نام و معرفی کامل فرشته رامشینی پیش از این در فهرست هنرمندان سبزوار بزرگ که مدتی است توسط مجله اینترنتی اسرارنامه گردآوری می شود، درج شده است:
فهرست هنرمندان سبزوار بزرگ (کلیک کنید)
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

مهکام

بسیار عالی بود. امیدوارم تمام زنهای سرزمینم بدرخشند. از طرف همکاران شما در https://mehcom.com/

رويا

واقعا عالي است ديگر كلمه اي ديگر براي تعريف از اين خانم هنر مند ندارم

الهه

واقعا نوشتن کتابهای کودکان خیلی کار سختی هم برای شعر هم برای داستان واقعا باید به این خانوم افتخار کرد

نوری

چرا تا الان خبری از این خانم منتشر نشده؟ 100تا کتاب کم نیست اسمشونو گشتم تو اینترنت کتابای کودکشونو دیدم کتابفروشی های سبزوار کتاباشونو دارن؟

مثبت سبز

نوشتن کتاب کودک یکی از سخت ترین نوع نوشتن هاست درحالیکه اتفاقا خیلی کار سختیه چون بار مسئولیتش زیاده. مرسی از شما و کتابهای خوبتون
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما