بررسی نشریات کاغذی شهرستان سبزوار در :

حضور و غیاب رسانه ای (1)

قسمت اول
وجود فعالیت های گسترده رسانه ای در شهرستان سبزوار این شهر دیرینه خراسان را به یکی از کانون های نشر فرهنگ و مبادله اخبار در خراسان رضوی تبدیل کرده است. البته عمده فعالیت های رسانه ای سبزوار در بخش وبسایت های اینترنتی شکوفا شده ودر زمینه نشریات کاغذی این فعالیت ها با فراز و فرودهایی بسیار همراه بوده است. این در آخرین روزهای سال 90 تصمیم به انجام یک بررسی کلی از اکثر نشریات و وبسایت های خبری وتحلیلی شاخص در شهرستان سبزوار داریم.
و دراین قسمت ابتدا به بررسی فعالیت نشریات کاغذی دیار سربداران در یک سال گذشته می پردازیم و بررسی وبسایت های اینترنتی را به قسمت بعدی همین مقاله واگذار می کنیم .
درسال 90 فعالیت 5 نشریه کاغذی در شهرستان سبزوار قابل بررسی است . که این نشریات بدین قرارند :
1- سربداران : این نشریه فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی شهرستان که از لحاظ دوره های انتشار معمولاً با عنوان دو هفته نامه یا ماهنامه شناخته می شده است ، اما متأسفانه نوبت چاپ این نشریه همواره به با تأخیر فراوان همراه بوده است و به خاطر این چاپ یکی درمیان حتی نمی توان با قاطعیت از آن به عنوان ماهنامه یاد کرد.
این مشکلی است که متأسفانه اغلب نشریات کاغذی شهرستان با آن مواجه هستند و در اینجا قصد بررسی دلایل این مشکل را نداریم.
اما نکته مهم در باب نشریه سربداران این است که بدانیم در سال 90 تولدی دوباره برای این قدیمی ترین نشریه کاغذی شهرستان سبزوار به وقوع پیوست . به طوری  که اهالی فرهنگ و رسانه شهرستان سبزوار در هشتمین سال انتشار سربداران  ناگهان مشاهده کردند کیفیت مطالب و صفحه آرایی آخرین شماره های منتشره این نشریه به نحو مطلوبی ارتقاء یافت که می تواند در صورت همراه شدن با یک چاپ دوره ای منظم و هدفمند ، نوید بخش رسیدن این نشریه محلی به جایگاه مناسب نام آن باشد.
2- نشریه فرهنگ سبزوار : این نشریه نیز که به نوبه خود با موضوعات اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و ورزشی به یکی از نشریات قدیمی سبزوار تبدیل شده است ، در سال 90 وارد چهارمین سال انتشار خود شد .
فرهنگ سبزوار از زمان آغاز فعالیت خود به لحاظ کیفیت مطالب و ایجاد و حفظ وجهه یک نشریه وزین محلی ، از سربداران پیشی گرفت و همواره در نگاه  اهالی فرهنگ و قلم سبزوار به لحاظ کیفی در یک طبقه بندی بالاتر از نشریه سربداران قرار گرفته است.
البته سربداران چنان که قبلاً توضیح داده شد در آخرین شماره های خود تقریباً درحال دستیابی به جایگاهی برابر با نشریه فرهنگ بود اما مشکل انتشار نامنظم ، که متأسفانه همواره گریبان این هردو نشریه محلی سبزوار را  گرفته بوده است ، اجازه نداد که بتوان در شماره های بعدی مقایسه ای دقیق تر از این دو نشریه ارائه داد و به یک نتیجه گیری کلی رسید.
به طور کلی در مورد فرهنگ سبزوار باید گفت یکی از زمان های اوج فعالیت این نشریه دردوره ای بود که رضا قدیریان خبرنگار سرشناس سبزواری سردبیری این نشریه را برعهده داشت و در آن زمان فرهنگ توانست با یک چاپ دوره ای تقریباً منظم جایگاه یک نشریه نظامند محلی را برای خود پیدا کند.
قدیریان در سال های اخیر از نشریه فرهنگ سبزوار بیرون آمد و با راه اندازی وبسایت خبری تحلیلی سبزوار آنلاین فعالیت رسانه ای خود را در عرصه مجازی ادامه داد.
سبزوارآنلاین در مدت فعالیت خود به یکی از پایگاه های معتبر خبری سبزوار تبدیل شد که این وبسایت را بعداً در ادامه همین مطلب به صورت جداگانه ای مورد بررسی قرار خواهیم داد.
اما نشریه فرهنگ سبزوار پس از خروج رضا قدیریان دچار فراز و فرودهای بسیاری شد لکن حیات خود را با اندکی افت کیفیت نسبت به گذشته  ادامه داد.
یک نکته قابل تأمل  درمورد فرهنگ سبزوار سخنان شایعه گونه ایست که درماه های اخیر درمورد آن بسیار شنیده می شود . سخنانی مبنی براینکه گفته می شود تیم هیئت تحریریه این نشریه محلی در سال 90 اقدام به راه اندازی وبلاگ سبزوار بدون سانسور کرده اند .
البته سبزوار بدون سانسور که نویسندگانی با اسامی مستعار دارد ، هیچگاه هویت گردانندگان خود را فاش نکرده است اما بسیاری از اهالی رسانه سبزوار معتقدند اعضای تیم گردانندگان این وبلاگ، همان هیئت تحریریه فرهنگ سبزوار هستند که درحال حاضر مدیریت اجرایی آن با آقای سعید همایی است.
سبزوار بدون سانسور که در بین مخاطبین خود به عنوان یک وبلاگ جنجالی و بداخلاق رسانه ای شناخته می شود به عقیده بسیاری از تحلیلگران با اهداف خاص انتخاباتی در سال 90 راه اندازی شد و در حالی که هدف ظاهری خود را انتشار کلیه اخباری که در سبزوار سانسور می شوند اعلام کرده بود ، در مرحله عمل به صورتی آشکار در بیش از 90 درصد موارد اخبار و تحلیل هایی را منتشر می کرد که مستقیماً یا غیرمستقیماً به انتخابات و نامزدهای مختلف انتخاباتی مربوط می شد .
این وبسایت به ویژه در یکی از موضع گیری های آشکار خود ، درایام نزدیک به انتخابات شدیداً به یک جنگ رسانه ای تمام عیار علیه دکتر محسنی ثانی مبادرت کرد و دائماً با انتشار اخبار و تحلیل هایی نادرست در مورد این منتخب اول مردم در دوره های هشتم و نهم مجلس ، سعی کرد مانع از اعتماد مجدد سبزواری ها به این نماینده پرتلاش و پرقدرت بشود و بدین ترتیب این وبلاگ در ایام انتخابات به یکی از منابع اصلی انتشار شایعات گوناگون انتخاباتی در فضای رسانه های مجازی سبزوار تبدیل شد.
البته عملکرد وبلاگ نامبرده با نشریه فرهنگ سبزوار تفاوت فاحشی دارد. به طوری که هرگز نمی توان از روی ماهیت مطالب منتشر شده در این دو رسانه پی به این برد که هیئت تحریریه یکسانی پشت سرهردو قرار دارد . اما خبرهای غیررسمی و تأیید نشده حکایت از آن دارد که این هردورسانه خبری و تحلیلی شهرستان سبزوار از یک منبع آب می خورند.
در نهایت بسیاری از اصحاب رسانه سبزوار معتقدند اگرروزی این گمان به تأیید برسد و اثبات شود که تیم هیئت تحریریه فرهنگ با وبلاگ سبزوار بدون سانسور ارتباط قطعی دارند ، این می تواند در حکم ضربه ای محکم به حیثیت نشریه فرهنگ سبزوار باشد.
3- نشریه خورشید کویر : این نشریه محلی که در سال 89 فعالیت خوبی در عرصه در عرصه نشریات کاغذی شهرستان از خود نشان داد ، متأسفانه در سال 90 از این  عرصه غیبت کرد و جای خالی خود را در دکه های روزنامه فروشی به رخ همشهریان سبزواری کشید.
خورشید کویر که از لحاظ موضوعی همردیف با نشریات فرهنگ سبزوار و سربداران بود ، به لحاظ کیفیت و محتوای مطالب به نظر یک نشریه قابل قبول می رسید. که انگار هیئت تحریریه ای قوی و هدفدار پشت آن قرار داشتند. اما متأسفانه مدت کوتاهی به فعالیت پرداخت و در ماه های پایانی سال 90 به طور کلی هیچ اثری از آن پیدا نشد.
4- نشریه سرسنگ : سرسنگ یک نشریه با حیطه کاری محدود به محیط های دانشجویی ، فرهنگی و اداری شهرستان سبزوار بود. این نشریه که در خانه فرهنگ دانشجو تهیه و تنظیم می شد و از لحاظ حقوقی وابسته به امور فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری (تربیت معلم سبزوار) بود ، با وجود قابلیت های خوبی که داشت هرگز نتوانست جایگاه مناسب خود را برای خود در بین اصحاب رسانه و قشر نشریه خوان سبزوار پیدا کند.
نشریه سرسنگ به صورتی ماهانه منتشر می شد و از صفحه آرایی و کیفیت چاپی مطلوب برخوردار بود . اما به لحاظ محتوای نوشتاری مندرج دراین نشریه ،هرگز نمی توان نمره ای قابل قبول به آن داد.
چرا که اغلب مطالب منتشره نشریه سرسنگ کپی برداری ساده از کتب و نشریات و وبسایت های گوناگون محلی و کشوری بود و اندک صفحاتی از این نشریه که مطالب تولیدی داشت اغلب مطالبی غیرجذاب و کلیشه ای بود.
انتشار این نشریه نیز در اوایل سال جاری متوقف شد . اما چندماه بعد جای خود را به وبسایت سرسنگ داد. وبسایتی که پایگاه خبری و تحلیلی متعلق به مدیریت فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری است و به نظر می رسد قرار است با رویکردی جدید وارد عرصه رسانه ای شهرستان شده ودر این قالب جدید به فعالیت های خوبی بپردازد.
ناگفته نماند هرچند انتشار نشریه سرسنگ در سال 90 متوقف شد ، اما منابع خبری اعلام کرده بودند نشریه کاغذی درنگ قرار است از این به بعد به جای سرسنگ جایگزین شود ، لکن تا کنون هنوز هیچ شماره ای از درنگ منتشر نشده است.
5- نشریه همدلی : این نشریه در طول مدت انتشارش که هرگز به صورت رسمی نام نشریه را برخود نگذاشت ، در واقع به عنوان گزارش عملکرد دکتر محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار در مجلس هشتم منتشر می شد.
اما فعالیت های همدلی در عرصه اطلاع رسانی از اغلب امور شهرستان با تأکید براخبار و رویدادهای پیرامون دکتر محسنی ، در سطحی بسیار حرفه ای تر از یک گزارش عملکرد فعالیت می کرد. همین موضوع باعث شد از ابتدای انتشار این نشریه از جانب عده ای از رقبا و مخالفان دکتر محسنی انتقادات فراوانی علیه همدلی برانگیخته شود .  و عده ای از این افراد سعی کردند ، انتشار این نشریه را یک اقدام تبلیغاتی غیرقانونی از جانب نماینده مردم جلوه دهند . و حتی اطلاعات اسرارنامه در این زمینه حاکی از آن است که شکایت هایی نیز علیه این نشریه تنظیم شده وبه مراجع قانونی تسلیم شد، لکن به دلیل اینکه همدلی در قالب یک گزارش عملکرد درپایان دوره خدمت 4 ساله یک نماینده درمجلس شورای اسلامی منتشر می شد و هرگز رسماً به صورت یک نشریه محلی معرفی نگردید ، این گونه شکایت ها راه به جایی نبرد و کسی نتوانست در این مورد یک قانونگزار مملکت را به بی قانونی متهم کند.
یکی از استدلالاتی که برای انتشار نشریه همدلی در این ایام شنیده می شد این بود که حالا که پس از حدود 4 سال فعالیت دکتر محسنی در مجلس شورای اسلامی به تدریج تلاش های وی به نتایج عملی می رسند ، مردم حق دارند ازنتیجه این 4 سال فعالیت نماینده خود با خبر شوند . ضمناً براساس این استدلال به نظر می رسید نشریه همدلی در زمانی زودتر از این قابل انتشار نبوده است . چرا که هنوز بسیاری از کارها نیمه تمام یا غیر قطعی بوده و در آن مراحل ارزش اطلاع رسانی را نداشته است.
به هرحال هرچه بود و نبود نشریه همدلی در حدود سه ماهی که از آبان ماه 90 تا چندهفته قبل از انتخابات 12 اسفند به انتشار خود ادامه داد و حدود 11 شماره خود را به دست مردم سبزوار رساند به خوبی توانست جایگاه یک پایگاه اطلاع رسانی معتبر از عملکرد دکتر محسنی ثانی را برای مردم حوزه های انتخابیه به دست بیاورد.
اینک اما انتظار می رود انتشار نشریه همدلی بعد از انتخابات نیز همچنان ادامه یابد چرا که در بحبوحه آشوب و هرج و مرج برخی رسانه های بداخلاق خبری و تحلیلی که انگار رسالت اصلی خود را نشراکاذیب درمورد خدمتگزاران مردم قرار داده اند ، یکی از حقوق شهروندان معتبرسبزوار ، جغتای ، خوشاب ،جوین ، داورزن ، ششتمد و روداب ، دسترسی به پایگاه های معتبر خبری است که با اطمینان و اعتمادکامل اطلاعات موردنیاز خود را از  طریق آنها  به دست بیاورند.
درپایان این قسمت که پیرامون کم و کیف فعالیت نشریات کاغذی خطه سربداران در سال 90 بود ، به نظر می رسد در کل باید نمره متوسطی به فعالیت های رسانه ای سبزوار در حوزه چاپ و انتشار نشریات کاغذی بدهیم.
و باید ابراز عقیده نماییم که ظاهراً در حال حاضرجای وجود یک یا چند نشریه کاغذی که بدون داشتن اشکالات اشاره شده در این متن ، به فعالیت خبری و تحلیلی در خطه سربداران بپردازند ، جداً خالی احساس می شود.
این درحالیست که وضعیت رسانه ای سبزوار در بُعد رسانه های مجازی چنانکه قبلاً گفته شد ، یک وضعیت بسیار مطلوب است.
چرا که سبزوار در حال حاضر با برخورداری از حدود 10 وبسایت حرفه ای و نیمه حرفه ای خبری و تحلیلی جایگاه ممتازی را در بین شهرستان های استان از آن خود کرده است.
این تعداد وبسایت به استثناء وبسایت های متعلق به ادارات و ارگان های دولتی و خصوصی یا وبلاگ ها و وبسایت های متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی نظیر وبسایت های نمایندگان مجلس در شهرستان سبزوار است.
در قسمت بعدی این مطلب که روزهای آینده منتشر خواهد شد یک حضور و غیاب مختصر نیز در ارتباط با تعدادی از وبسایت های خبری ، تحلیلی شاخص در خطه سربداران خواهیم داشت.
با مجله اینترنتی اسرارنامه همراه باشید...
کد : 5715

نظرت را بنویس
comments

کارمند بانک

در اینجا از اقای درقدمی خبرنگار سبزوار به دلیل ارسال گزارشهای متنوع خودشان به صداوسیما تشکر می کنم و از شما دوستان می خواهم که در مورد ارتقا دفتر واحد مرکزی خبر سبزوار به صداوسیمای سبزوار تلاش کنید زیرا خواستن توانستن می اورد - فراموش نکنیم که ابادان و مهاباد و کیش مرکز استان نیستند(و گرگان که قبل از استان شدن) صداو سیما دارند

سید

سلام .... ممنون که سر می زنید و نظر می دید .... موفق و پیروز باشید یا علی

سید

سلام با مطلبی در مورد "آیا راه قدس از وال استریت می گذرد" منتظر نقطه نظرات شما دوستان گرامی هستم . در ضمن خوشحالم که یکی دیگه به جمع دوستان سبزواریم اضافه شد ... من سالها سبزوار زندگی کردم ... و من الله توفیق

متولد ماه عشق

منم اینو شنیده بودم که سبزوار بدون سانسور با نشریه فرهنگ سبزوار همکاری دارن اما نمی دونستم در چه حد و سطحی بود. اگر واقعاً اینطور باشه که هردو توسط یک گروه اداره میشن نهایت نامردی و دورویی رو از خودشون به نمایش گذاشتن. چون از یک طرف تو نشریه فرهنگ که خودشون رو معرفی کردن به قول شما مطالب خیلی خوب و موجهی می نویسن که بعضی هاش هم حمایت و تعریف از مدیران و مسئولین شهریست ولی در سایت سبزوار بدون سانسور دروغ و افترا و تهمت و ... را منتشر می کنند. خدا کند درست نباشد .اگر نه ما سبزواری ها از نشریه فرهنگ حسابی سرخورده می شوویم.

برقبانی

سلام خواهر و برادر بزرگوارم ممنون از حضور و نظر گرمتون پيشاپيش سال نو رو به شما و خانواده محترمتون تبريک عرض ميکنم. با پست(در کربلای جهاد اقتصادی کجا ایستاده‌ایم؟)منتظر حضور و نظر گرمتون هستم. اللهم عجل لوليک الفرج ايشالله شهيد شيد شهادت بنده ي حقير التماس دعا

roli

سلام اسرار مطلب خوبی بود برا منی چند سالیه کمتر در سبزوار هستم اطلاعاتی بدست اوردم که جای تقدیر داره از همه برو بچه های ای نشریات دیار سربداران داره که با این اوضاع کار کردنشون رو باید گفت دمشون گرم ولی این مطلب جای چند نکته داره یک به نظر شما چند درصد مردم سبزوار سمت اینترنت میان؟چند درصد کاربر فعال اند؟چند در صد سمت نشریات خبری میان؟این سوالات بهتون میگه ایا ابزار خبر رسانیتون رو درست انتخاب کردین یا نه؟ دوم ازوضع مطالعه مردم چقدر خبر دارین؟چفدر مردم روزنامه میخرند؟حالا این نکته میمونه که چرا نشریات کاغذی اضاع خوبی ندارند پس با این اوضاع نشریاتی محکوم به مرگ اند که خلاقیت رو کنار گذاشتن ،مردم رو کنار گذاشتن وارتباط با مخاطب ندارند وتوان تامین هزینه ها رو ندارن (به دلیل بازار یابی ضعیف) این گونه میشود ولی در کل رسانه ای موفق میشود که ابزار اطلاع رسانیش را خوب انتخاب کند(البته رسانه هایی که به حساب سیاسیون وصل نباشن) رسانه ای موفق است که دید درستی از جامعه شناسی داشته باشه و از پتانسیل های جامعه استفاده کنند راستی این تعداد نشریات فضای سایبری که گفتید رسانه های منطقه سربداران یا فقط خود شهرستان سبزوار؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما