مصاحبه اختصاصی با سردبیر نشریه محلی هزاردستان سبزوار

ابوالفضل لعل بهادر: هزاردستان امروز در خراسان است

- ابوالفضل لعل بهادر آن روز با شماره جدید نشریه ستاره صبح ویژه محمود دولت آبادی به دفتر اسرارنامه آمده بود و در میانه گفتگو بودیم که پیامکی به موبایلش ارسال شد و به محض مطالعه آن ، ناگهان برقی به چشمانش این نویسنده طنز و فعال رسانه ای سبزوار دوید و سرش را بالاآورد و با حالتی که شوق و ناباوری در آن موج می زد، خدا را شکر گفت.
 
چند ثانیه ای به همین منوال در سکوت و بهت لعل بهادر گذشت و هنگامی که مطمئن شد اشتباه نمی کند، موضوع اعلام موافقت اولیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مجوز نشریه «هزاردستان» که از حدود 4 سال قبل پیگیر آن بوده است را با خبرنگار اسرارنامه در میان گذاشت.
 
اسرارنامه نیز فرصت را غنیمت شمرد و در اولین لحظات اعلام صدور مجوز نشریه هزاردستان مصاحبه ای با مدیرمسئول این نشریه تازه تاسیس دیار سربداران انجام داد که قرار شد انتشار آن چند روزی به تاخیر بیافتد تا بعد از سفر لعل بهادر به تهران و تکمیل همه اسناد ومدارک مورد نیاز برای قطعی شدن مجوز با اطمینان خاطر این خبر و جزئیات مربوط به آن انتشار یابد.
 
اکنون حدود دو هفته از آن تاریخ سپری شده و لعل بهادر و همسرش حالا به دنبال تشکیل تیم تحریریه هزاردستان هستند تا به یاری خدا اولین شماره آن را در تا حدود یک ماه دیگر و به مناسبت اول آبان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی منتشر کنند.
 
آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد متن مصاحبه خبرنگار اسرارنامه با سردبیر نشریه هزاردستان در نخستین لحظات اعلام مجوز این نشریه محلی در 9 شهریور 94 است.
 
  • سلام جناب لعل بهادر. ضمن تبریک خدمت شما به خاطر این موفقیت. لطفا درباره خودتان و  نشریه تازه متولد شده هزاردستان یک معرفی مختصر ارائه دهید.

- با سلام و تشکر از شما، ابوالفضل لعل بهادر، برای اولین و آخرین بار در 28 اردیبهشت 1361  چشم به این دنیا گشودم و دلیل آمدنم را نمی دانم ولی دلیل ماندنم خنداندن مردمی است که با سوگخند بیشتر آشنایند.

کتاب های من که  فرزندان طبع من هستند به نام های: به پنجره چشمم خوش آمدید، سنجاق  قفلی، سکوت کلمات، نشر اکاذیب، مشق زن ذلیلی که این آخری نامه هایی است  که به طنز هنگامی که همسرم دانشجو بود برایش می نوشتم و می فرستادم .

 

  • ببخشید همیشه برایم  جالب بوده. فامیلتان بر چه مبنایی انتخاب شده است؟

- نمی دانم والله...[خنده]

 

  • یک فامیل  ادبی دارید. احتمالا خانواده تان اهل  ادبیات هستند؟

- بله پدر اهل شعر هستند.

 

  • خوب حالا درباره نشریه هزاردستان هم توضیحاتی بفرمایید، لطفا.

- نشریه هزاردستان به صاحب امتیازی همسر بنده خانم فرشته قلعه نویی و به سردبیری اینجانب از چند سال قبل که هنوز دولت آقای احمدی نژاد بر سر کار بود برای گرفتن مجوز، در سایت وزارت ارشاد ثبت نام شد که دو مرتبه درخواستمان رد شد اما مجددا نام  نویسی کردیم تا اینکه آخرین بار پس از انتظار حدوداً 4 ساله، سرانجام در 9 شهریورامسال از سوی وزارت فرهنگ با خبر شدیم که با مجوز نشریه ما موافقت شده است.

 

  • اولین باری که اقدام کردید کی بود؟

- تقریبا سال 90 بود.

 

  • با همین نام هزاردستان بود؟

- با سه نام هزاردستان، قاصدک و خودنویس بود که سرانجام با هزاردستان موافقت کردند و به قول آن سروده فرخی یزدی، «هزاردستان امروز در خراسان است»

 

  • چه شد که بعد از این همه مدت بالاخره مجوزتان آمد؟

- عنایت خدا.....   شایدم به لطف دولت تدبیر وامید

 

  • دراین مدت که برای گرفتن مجوز نشریه تلاش می کردید، به فکر تشکیل تیم هم بودید یا هنوز بعد از این به دنبال آن خواهید رفت؟

- نه متاسفانه هنوز هیچ کادری نداریم و من فعلا در شوک هستم. باور نمی کنم که هنوز مجوزمان آمده باشد...

 

  • قرار است در چه زمینه ای فعالیت کند؟

- فرهنگی – هنری- اجتماعی

 

  • چه شد که اسم هزاردستان را انتخاب کردید؟

- درزمان  کتاب فروشی مرحوم «کارنم» که جوان مرگ شد!!! با یکی ازدوستان قدیمی منصور خسروجردی فال حافظی گرفتیم که بیت شعری از آن باعث جرقه ای درذهنمان از هزاردستان شد.

صدهزاران گل شکفت و بانگ مرغی برنخواست            عندلیبان را چه پیش آمد هزاران را چه شد؟

 

  • چه اهدافی دارید؟ اصلا چه طور شد که فکر کردید دنبال مجوز نشریه بروید؟

- خوب متاسفانه سبزوار با این  همه توانمندی هایی که دارد هنوز نشریه  مکتوب  درخوری  ندارد. در  مقایسه با برخی دیگر از شهرهای مشابه وقتی نشریات ضعیف سبزوار را می دیدم واقعا زجر  می کشیدم.حالا انشاالله بتوانیم  در هزاردستان کار قابل قبولی ارائه دهیم.

 

  • می  دانید که انتشار نشریات کاغذی بار  مالی زیادی  دارد. آیا شما پشتوانه مالی  مناسب را برای انتشار مرتب نشریه هزاردستان  دارید؟

- فعلا نه متاسفانه. فقط باید به جذب تبلیغاتی که معمولا در نشریات مرسوم است امیدوار باشیم.ما به جایی هم که وصل نیستیم و حتی اگر به نشریه ستاره صبح که چند شماره اش را کار کرده ام نگاه کنید اولین نشریه ایست که حتی رپورتاژ هم نداریم از ادارات. زیرا نمیخواهیم  خود را وامدار به شخص یا نهاد خاصی بکنیم. به همین خاطر فقط به گرفتن تبلیغات می پردازیم.

 

  • پس شما قبل از اینکه هزاردستان  مجوز بگیرد، سابقه کار با ستاره صبح را به عنوان سرپرست دفتر این  نشریه در سبزوار دارید. به غیر از این آیا بازهم سابقه کار رسانه ای داشته اید؟

- در سایت های محلی سبزوار مطالب طنز می نوشتم. قبل  از آن هم چند کتاب منتشر  کرده ام.

 

  • جناب بهادر بفرمایید  الان  در این دوره با توجه به حجم زیاد سایت های مختلف،آیا نشریات کاغذی هنوز کاربرد دارند؟

- بله. اصلا رسانه مکتوب چیز دیگری است. ماندگارترو در دسترس تر..... شما فرض  کنید در همین سبزوار چه قدر مردم به سراغ سایت ها می روند؟ اما رسانه مکتوب  هرکجا باشد چه در یک اداره چه در یک مغازه در پایین ترین نقطه شهر.بگذارید مردم بیشتر ببینند و تورق  کنند.

 

  • از همان اوایل به فکرداشتن سایت درکنار نشریه تان  بوده اید؟

- بله. چون الان همه نشریات کاغذی سایت هم دارنداما تأثیرگذاری مکتوب خیلی بیشتر از سایبری خواهد بود..

 

  • فکر می کنید این تاثیرگذاری و جایگاه نشریات کاغذی همچنان حفظ شود؟ باتوجه به بالا بودن سرعت اینترنت در این روزها که  خیلی سریع درجامعه نفوذ پیدا می کند.

- بله اصلا حس و حال رسانه  مکتوب کاغذی چیز دیگری است مثل کتاب.

 

  • چشم اندازتان برای این کار چیست؟

- الان فعلا فقط روی محدوده سبزواربزرگ کار می کنیم اما اگر بتوانیم تیم حرفه ای تری ببندیم انشاالله محدوده کل استان خراسان رضوی را پوشش خواهیم داد.بعد هم باز می توانیم مجوز را پله پله بالا ببریم. در ضمن گستره توزیع نشریه ما 3 استان خراسان رضوی،  تهران و قم است. زیرا در قم هم سبزواری های زیادی سکونت دارند. اما محدوده جمع آوری خبر و گزارشتان الان فقط سبزوار بزرگ است.

با سپاس از شما/

 

در پایان اسرارنامه امیدوار است، نشریه هزاردستان به پشتوانه مدیریت ابوالفضل لعل بهادر که چهره ای با سوابق ادبی و فرهنگی قابل قبولی است، رسانه ای فاخر و وزین در غرب خراسان رضوی باشد تا به بالا رفتن سطح کیفی نشریات مکتوب منطقه سبزواربزرگ یاری رساند.

 

گفتنی است، نام ابوالفضل لعل بهادر و همسرش فرشته قلعه نویی  در فهرست خبرنگاران واصحاب رسانه سبزوار بزرگ که توسط مجله اینترنتی اسرارنامه در حال  گردآوری است، درجس شده است:

فهرست خبرنگاران و اصحاب رسانه سبزوار بزرگ(کلیک کنید)  ا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

رضا قدیریان: با همدلی و کار تیمی می توان رسانه های محلی را به سوددهی اقتصادی رساند

نظرت را بنویس
comments

تاوپلج

برای این همشهری زحمتکش، موفقیت را آرزومندیم.خدا به ایشان توفیق خدمت در عرصه ی فرهنگی را عنایت فرماید.

اقایان خانم ها الان برای تبریک گفتن زوده حالا بذاریدببینیم اقای لعل چی کار میکنه؟ میترسم ایشونم به همون راههایی بره که صدای ملت و ایران رفتن یا یک اب پاک تر بشه مثل سربداران و فرهنگ اخه سبزوار استعداد زیادی برای چاپ وتولید زردنامه های مختلف داره

سیاوش

ابوالفضل جان تبریک آخر به آرزوت رسیدی...

شهناز دیواندری

بسیار عالی ...با عرض تبریک به شما و همسر گرامیتان امیدوارم در این راه موفق باشید...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما