تعلل میراث فرهنگی در ارائه طرح مطالعاتی

فروغی: اول و آخر اجرای هر گونه کار در کوی گلستان ختم به میراث فرهنگی است

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه

در ادامه پیگیری های پرونده مشکلات کوی گلستان پای سخن علی اکبر فروغی رئیس کمیته نوسازی و توانمند سازی کوی گلستان در شورای اسلامی شهر سبزوار می نشینیم. هر چند که از وی به عنوان رئیس این کمیته انتظار می رود تا مسئولین استانی و کشوری را پای کار بکشاند و بر تسریع روند بهسازی کوی گلستان بیافزاید. اما کوی گلستان کلاف در هم پیچیده ای است که نیازمند عزم همگانی و جدی مسئولین شهر، منطقه ای و ملی است. یاد آور می شود این مصاحبه قبل از آسفالت کوی گلستان توسط شهرداری انجام شده است.

رئیس کمیته نوسازی و توانمند سازی کوی گلستان در شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: اجرای هر گونه عملیات در کوی گلستان منوط به تهیه طرح مطالعاتی است. متاسفانه تعلل میراث فرهنگی در ارائه طرح سبب شده تا دستگاه های خدماتی نتوانند نسبت به اجرای عملیات عمرانی در این منطقه ورود پیدا کنند.

علی اکبر فروغی در گفتگو با مجله اینترنتی اسرارنامه اظهار کرد: دراردیبهشت ماه سال جاری با بارش های سیل آسا و آبگرفتگی محله و اتفاقاتی که در کوی گلستان رخ داد کمیته ای در شورای اسلامی شهر برای پیگیری مشکلات این کوی تشکیل و مسئولیت آن به بنده محول شد.

وی افزود: درابتدای شروع به کاراین کمیته، تمامی اقدامات انجام گرفته طی یک دهه اخیر در این محله مورد بررسی قرار گرفت و علاوه بر آن با دستگاه های خدمات رسان نیز جلساتی برگزار شد. برآیند تمامی این جلسات بر این شد که میراث فرهنگی به دلیل اهمیت خاص کوی گلستان از نظر تاریخی  و گردشگری اجرای هر گونه  عملیات در این محله را خلاف ضوابط میراثی عنوان و اعلام کرد هر گونه اقدام در جهت توسعه و آبادانی این کوی باید طبق طرح مطالعاتی و تحت نظر و مدیریت میراث فرهنگی انجام شود.

فروغی  اظهار کرد: کمیته در ادامه کار خود با مراجعه به میراث فرهنگی شهرستان پیگیر اخذ طرح مطالعاتی کوی گلستان شد که رئیس این نهاد اعلام کرد این طرح هنوز در حال پیگیری است و تاکنون به نتیجه نرسیده است که باید در جلساتی که در سطح استان برگزار می شود در این باره تصمیم گیری  صورت گیرد تا شرایط اجرای کارهای عمرانی و خدمات رسانی براساس آن طرح مصوب انجام شود.

وی اضافه کرد: همچنین در گام بعدی برای پیگیری موضوع با حضور معاون برنامه ریزی فرماندار و دبیر ستاد بازآفرینی و فضاهای شهری در جلسه ستاد بازآفرینی استان شرکت کرده و موضوع کوی گلستان به صورت ویژه در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیته نوسازی و بهسازی کوی گلستان در شورای اسلامی شهر ادامه داد: در این جلسه گزارش و فیلم های تهیه شده از وضعیت کوی گلستان به نمایش گذاشته شد. مهندس یزدان پناه، معاون عمرانی استاندار خطاب خانم مرکزی، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، علت به نتیجه نرسیدن طرح مطالعاتی کوی گلستان و تعلل آن را جویا شد و دستور بر پیگیری فی الفور این طرح تا رسیدن به نتیجه نهایی را مورد تاکید قرار دادند.

فروغی گفت: گزارش اقدامات انجام شده در سطح استان و شهرستان به شورای اسلامی ارسال شده است و مقرر گردید در جلسه ای که اداره کل میراث فرهنگی برگزار می کند این موضوعات جمع بندی و به اجرا برسد.

وی گفت: جلسه ای در شهرستان برگزار شد و پیش نویس تفاهم نامه سه جانبه بین شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی و ا داره کل راه و شهرسازی آماده شد و به امضای هر سه نهاد رسید. به لحاظ اینکه انجام طرح مطالعاتی کوی گلستان حدود 450 میلیون تومان هزینه در بر دارد، هر سه نهاد طبق این تفاهم نامه متعهد شدند تا یک سوم این هزینه را تامین کنند.

فروغی افزود: استدعای ما از مسئولان شهرستان به ویژه میراث فرهنگی پیگیری طرح مطالعاتی کوی گلستان است تا هر چه سریعتر به مرحله اجرائی نزدیک شود. نمایندگان مردم در شورا بازوان شهرداری در اجرای طرح های توسعه شهری هستند. آمادگی کامل برای اجرای عملیات عمرانی، بهسازی و توانمند سازی محله گلستان وجود دارد. تقاضای ما همراهی و رفع موانع پیش روی دستگاه های خدمات رسان است تا این محله تبدیل به پایگاه تاریخی مهمی در سطح کشور شود.

رئیس کمیته نوسازی و بهسازی کوی گلستان تاکید کرد: عملاً تا تهیه و ابلاغ طرح مطالعاتی مصوب  هیچگونه عملیات اجرائی در محله گلستان انجام نخواهد شد، چرا که اقدامات عمرانی باعث از بین رفتن آثار تاریخی و گردشگری این بافت می شود. اگر میراث فرهنگی دغدغه آثار تاریخی را دارد و خود را دلسوزتر از دیگر ادارات می داند چرا در این سال ها، در ابلاغ طرح مطالعاتی کوی گلستان به این اندازه تعلل کرده است.

وی تصریح کرد: اول و آخر اجرای هر گونه کار در کوی گلستان به میراث فرهنگی ختم می شود، در حال حاضر هم پتانسیل کار وجود دارد هم اعتبارات، اما تا زمانی که طرح مصوب نباشد هر چقدر هم پیگیر مشکلات این کوی باشیم و دستگاه های خدمات رسان را نیز پای کار بیاوریم،  نتیجه بخش نخواهد بود چون اجرای هر عملیاتی در این محله منوط به طرح مطالعاتی میراث است.

فروغی در پاسخ به گزارشگر اسرارنامه در مورد حل مشکل فاضلاب کوی گلستان نیز گفت: میراث فرهنگی کلیه دستگاه های خدمات رسان را مشروط به طرح مطالعاتی کرده است. هرگونه درخواست برای کوی گلستان باید در کارگروه میراث مورد بررسی قرار گیرد، در صورت تائید کارگروه، کار در کوی گلستان انجام خواهد شد.

در خصوص مشکل فاضلاب این محله که در زمان بارندگی مشکلات زیادی را برای ساکنین ایجاد می کند نیز مشکل فنی [بوده] و قابل حل است، این موضوع در هفته های آتی طی جلسه ای با شرکت آب و فاضلاب پیگیری و از طریق طرح در کارگروه میراث این موضوع را حل خواهیم کرد.

 وی در پایان افزود: شورای اسلامی شهر، انتخابات هیات رئیسه را در پیش دارد. در هیات رئیسه جدید در صورتی که بنده مسئولیت کمیته نوسازی و بهسازی را داشته باشم در اولین فرصت، جلسه ای با دستگاه های خدمات رسان و نمایندگان کوی گلستان برگزار خواهم کرد تا جدی تر به مسائل کوی گلستان ورود پیدا کنیم.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما