فروغی و بروغنی از تعلل میراث در کوی گلستان می گویند

اما گلستانی ها منتظر اقدامات بعدی شهردارهستند

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه

چندی قبل خبری از بازدید سرزده شهردار سبزوار به همراه دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر از کوی زجر کشیدۀ گلستان آن هم در ساعت 22 شب رسانه ای شد. این خبر برای تمام کسانی که در این سال ها پای صحبت ها و دغدغه های اهالی نشسته اند از یک جهت خوشحال کننده و از یک جهت شوک آور بود و اگر تصاویر آن بازدید منتشر نمی شد، قطعا هیچ کس باور نمی کرد که شهردار به کوی گلستان رفته باشد، چرا که وی در دیدار خود با نماینده محله گلستان اعلام کرده بود که مشکلات این کوی به حدی زیاد است که باید برای رفتن به آن کفش آهنین پوشید. اینکه چطور شهردار به یکباره تصمیم می گیرد بعد از گذشت 48 ماه خدمت، پا به مرکز شهر  بگذارد و در یک اقدام ضربتی نسبت به آسفالت بخشی از این کوی اقدام کند، جای سوال است.

یکی از مشکلاتی که در مرکز شهر سال هاست رسانه ها به آن می پردازند، کوی گلستان است. بهسازی و نوسازی محله ای که بخشی از عملیات آن به شهرداری، بخشی به میراث و بخشی نیز به راه و شهرسازی استان بر می گردد. اجرای هر گونه عملیات در کوی گلستان منوط به آماده شدن طرح است و شهرداری نیز از همین فرصت به نفع خود استفاده کرده و اهمال کاری خود در بحث ارائه خدمات شهری به اهالی این محله را منوط به ارائه طرح توسط میراث فرهنگی کرده است، به طوری که این محله بر خلاف نامش نه تنها گلستان نیست بلکه تاکنون یک اصله درخت در این محله کاشته نشده است.

بعد از انتقادات و گلایه های اهالی گلستان؛ علی اکبر فروغی، رئیس کمیته بهسازی و نوسازی کوی گلستان در شورای اسلامی شهر، در آخرین مصاحبۀ خود با مجله اینترنتی اسرارنامه قول هایی برای پیگیری مشکلات کوی و مجاب کردن شهردار برای ورود به حل مشکلات این محله داد. در پی اظهارات رییس کمیتۀ بهسازی و نوسازی کوی گلستان، بالاخره  شهردار سبزوار بعد از 48 ماه از خدمت در جایگاه شهردار، اقدام به آسفالت بخش محدودی از این محله کرد. هر چند این عملیات خیلی کارگشا نبود، اما بازهم  بعد از سال ها غفلت و بی مهری نسبت به قلب شهر، این اقدام مورد اقبال اهالی و حتی دیگر شهروندان سبزواری قرار گرفت و کور سو امیدی را در دل ساکنان این محله ایجاد کرد که شهردار پای کار آمد.

دیدگاه آقایان فروغی، بروغنی از اعضای شورای شهر و سیمایی از اهالی کوی گلستان درباره قلب زخمی شهر را با هم پی می گیریم.

حسن سیمایی می گوید: دو سه روز قبل از بازدید سرزده شهردار از کوی گلستان برای  پیگیری کار شخصی به شهرداری مراجعه  کردم. در ملاقات کوتاهی که با دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر آقایان فروغی و بروغنی داشتم اعلام کردند شهرداری تا چند روز دیگر برای اجرای عملیات آسفالت وارد محله گلستان می شود. از آخرین باری که وعده آسفالت این محله به اهالی داده شده بود دو سال می گذرد. مشکلات در حوزه خدمات شهری از جمله آسفالت، نبود فضای سبز در مرکز شهر بیداد می کند، اما چون در این محله، گلستانی ها زندگی می کنند متاسفانه برخی مدیران دوست ندارند تغییری در حوزه خدمات شهری این منطقه ایجاد شود.

سیمایی ادامه داد: در این سال ها اهالی کوی گلستان وعده های زیادی را شنیده اند و هر بار نیز خود را دلخوش به این حرف ها کرده و امیدوار شده اند، اما چون بد قولی های مسئولان را دیده اند به نوعی، امید به تغییرِ کوی گلستان را در دل خود کشته اند.

وی گفت: اما این بار صحبت های این دو عضو شورا امیدی را در دل ما زنده کرد. گفتیم اهالی گلستان جفاهای زیادی از مدیران این شهر دیده اند اما اگر این اتفاق واقعیت داشته باشد ما خوشحال می شویم و از این اقدام نیز حمایت می کنیم.

نماینده اهالی کوی گلستان اظهار کرد: شهردار بعد از 48 ماه خدمت، همت کرد و پا به کوی محنت کشیدۀ گلستان گذاشت. در بازدید شبانۀ خود از کوی، مشکلات رصد شد و روز بعد نیز، میدان اصلی محله، آسفالت شد و ادامه عملیات لکه گیری کوچه ها  نیز به بعد از تعطیلات عاشورا و تاسوعا موکول گردید.

وی با بیان اینکه این نخستین بار است که در چهار سال اخیر عملیات آسفالت در این محله اجرا شده، یادآور شد: در دو سال قبل شهرداری قصد لکه گیری محله را داشت اما چون محله، نیاز به روکش آسفالت کامل داشت، اهالی اجازه لکه گیری محله را ندادند و اعلام کردند اگر شهرداری قصد اجرای این کار را دارد باید آسفالت کامل در میدان اصلی گلستان بریزد و گرنه نمی گذاریم لکه گیری انجام شود که  نیروهای شهرداری از محله خارج شدند. از سال 96 تا به امروز علیرغم اینکه در بودجه شهرداری، بودجه های خوبی را در نظر گرفته اند اما هیچ اقدامی نه در بحث آسفالت بلکه دیگر خدمات که مطالبۀ به حق اهالی این محله است انجام نگرفته است.

معتمد اهالی کوی گلستان اضافه کرد: برخی ها اعلام می کنند این اقدام یک شوی تبلیغاتی در آخرین سال از عمر دورۀ پنجم شورا است؛ این موضوع  برای ما اهالی کوی گلستان مهم نیست. نیت کار هر چه بوده منجر به حل اصلی ترین مشکل کوی شده است و در حال حاضر اهالی از این اقدام شهرداری واقعا خوشحال  بوده و منتظر ادامه عملیات و دیگر اقدامات ضروری هستند. گلستانی ها اگر خواسته هایشان که در زمینه بهره مندی از خدمات شهری است، برآورده گردد از مجموعه شهرستان و شهرداری و شورا حمایت می کنند.

در مجموع کار مفید و ارزشمندی در محله گلستان انجام شد چرا که یکی از مشکلات کوی همین موضوع آسفالت محله بود، با توجه به اینکه وضعیت معبر اصلی این محله به حدی اسفناک بود که موجب به زمین افتادن زنان و مردان سالخورده می شد و یا در زمان بارندگی روان آب های زیادی در این معبر تجمیع و مشکل در رفت و آمد اهالی ایجاد می کرد.

سیمایی با تاکید بر اینکه حل مشکلات کوی گلستان به میراث فرهنگی بر می گردد، تاکید کرد: شهرداری و دیگر دستگاه ها اجرای هر گونه عملیات را منوط به ارائه طرح میراث می دانند. در همین مصاحبه خطاب به مدیر کل میراث فرهنگی استان و شهرستان سبزوار  اعلام می کنم این محله هیچ زیر ساختی برای میراثی شدن ندارد. به گفته مهندسین شرکت هفت شهر آریا، قلب شهر سبزوار صد درصد فرسوده است و باید تخریب و نوسازی شود. جان چهار هزار نفر از ساکنین این محله با کوچکترین زلزله در خطر است و ممکن است زیر خروارها خاک مدفون شوند، آنوقت میراث فرهنگی استان اصرار بر میراثی بودن این محله دارد و دستگاه های خدماتی را از انجام هر گونه کار در این محله منع کرده است.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی سعی دارد با حفظ همگونی و روابط اجتماعی ساکنین، این محله را میراثی، جلوه دهد. اهالیِ این کوی، موش آزمایشگاهی میراث فرهنگی شده اند. اینکه یک دهه است کار محله گلستان به اینجا رسیده و مردم آن در بدترین شرایط اجتماعی و اقتصادی روزگار می گذرانند از خودخواهی میراث فرهنگی است که تکلیف محله گلستان را در این یک دهه مشخص نکرده است و فقط می گوید طرح باشد، کدامین طرح، طرحی که هنوز خود این دستگاه کوچکترین قدمی برای آماده شدن آن برنداشته است.

میراث در ارائه طرح کوی گلستان تعلل دارد

علی اکبر فروغی، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر سبزوار نیز گفت: انجام عملیات آسفالت در محله گلستان گرچه اقدامی تحسین برانگیز بود و موجب خوشحال اهالی گلستان شد اما یکسری مشکلات را برای ما ایجاد کرد که اجرای این کار چون بدون اخذ نظر میراث فرهنگی بوده اشتباه به نظر می رسد.

وی اظهار کرد: اگر میراث فرهنگی طرح نهایی کوی گلستان را آماده کند، آن وقت تکلیف دستگاه های خدمات رسان نسبت به این محله مشخص خواهد شد، میراث هیچ راهی برای اجرای عملیات عمرانی، فرهنگی و اجتماعی دستگاه ها مشخص نکرده و از طرفی ساکنان گلستان نیز از مسئولان این شهر انتظار کار دارند و ما باید پاسخگوی نیاز این مردم در حوزه خدمات شهری باشیم.

فروغی گفت: از اداره کل میراث فرهنگی استان انتظار می رود نسبت به حل این مشکل و آماده شدن هر چه سریعتر این طرح که روند کندی را در پیش گرفته است، اقدام کند و مردم کوی گلستان را بیش از این در مقابل دستگاه های اجرائی شهرستان قرار ندهد.

میدان اسرار در اختیار گلستانی ها قرار می گیرد

حسین بروغنی عضو شورای اسلامی شهر سبزوار در ادامه مهمترین مشکل فضای سبز در محلۀ گلستان را، نبود زمین بیان کرد و افزود: متاسفانه نبود زمین در این محله  سبب شده است تا شهرداری نتواند در این سال ها نسبت به احداث پارک اقدام کند.

وی افزود: در حال حاضر چون با کمبود زمین مواجه هستیم و بهره مندی از فضای سبز نیز از مطالبات مردم ساکن در این محله است تصمیم گیری شده تا میدان اسرار را که محل تجمع دستفروشان و انگشتر فروشان است از این وضعیت خارج و برای استفاده از اهالی آماده سازی شود تا نبود پارک در این محله  تا زمان جانمایی زمین برای ایجاد فضای سبز از این طریق جبران شود.

بروغنی اظهار کرد: در بازدیدی که اعضای شورای شهر با شهردار از محله گلستان داشتند اهالی درخواست حل مشکلات این محله را که بیشتر بحث آسفالت و فضای سبز بود مطرح کردند. با توجه به اینکه انجام هر گونه فعالیتی در محلۀ گلستان باید با هماهنگی میراث فرهنگی شهرستان باشد، تصمیم گیری شد تا شهرداری نسبت به آسفالت و لکه گیری معابر آن اقدام کند. [در این راستا] میدان اصلی این محله آسفالت شد که این کار موجب خرسندی ساکنین این محله نیز شد.

وی افزود: در خصوص انتقال زباله ها نیزسازمان پسماند شهرداری متعهد شد تا این نسبت به قبل، تلاش بیشتری به نظافت محله داشته باشد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما