در گفتگو با رئیس اداره بهزیستی سبزوار مطرح شد :

بهزیستی خانه ی ماست، آن را واگذار نمی‌کنیم ،  اما هیچ مخالفتی با ثبت مجموعه بهزیستی در فهرست آثار ملی نداریم

 

 مهدیه عابدی/مجله اینترنتی اسرارنامه

پس از انتشار خبری در مجله اینترنتی اسرارنامه پیرو ضرورت ثبت مجموعه بهزیستی سبزوار در فهرست آثار ملی و گفتگو با دکتر استاجی کارشناس معماری در خصوص ارزشمندی و اهمیت مجموعه بهزیستی، در ادامه موضوع را از رئیس اداره بهزیستی جویا شدیم تا روال و چند و چون ثبت این مکان را از وی جویا شویم.

مرضیه کسرایی در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه ضمن اشاره به اهمیت و ارزشمندی مجموعه بهزیستی سبزوار گفت: ما هیچ گاه نگفته ایم که با ثبت این اثر مخالفیم و هدف ما نیز این است که کار مثبتی در این باره صورت گیرد، کمااینکه در دوره های ما قبل در ریاست این اداره نیز افرادی بوده اند که پیگیر ثبت مجموعه بهزیستی در فهرست آثار ملی بوده اند اما به هر علتی ثبت این اثر تا کنون صورت نگرفته است.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار همچنین با ذکر این نکته که ثبت اثر بهزیستی یک افتخار بزرگ برای شهرستان است افزود : در دوران ریاست بنده اداراتی بوده اند که تقاضای واگذاری این مجموعه را داشته اند که البته این مسئله جای تعجب دارد چرا که ما نسبت به ساختمان و کل مجموعه بهزیستی و مهم تر از همه جامعه هدف خود حساسیت خاصی داریم و نمی‌خواهیم افرادی که زیر مجموعه ما هستند با واگذاری این مجموعه با مشکلاتی مواجه شوند، از این نظر با اینکه موافق ثبت مجموعه هستیم اما هیچگونه رضایتی در قبال واگذاری نداریم.

کسرایی افزود: ساختمان و مجموعه بهزیستی نیز باید کاملا در اختیار همین مجموعه، کارکنان و افراد هدف باشد و به هیچ عنوان اجازه واگذاری آن را نخواهیم داد، بهزیستی خانه ما و جامعه هدف ماست اما با ثبت  آن در فهرست آثار ملی مشکلی نداریم  و رویه ما تعامل با تمامی دستگاه های شهرستان برای حفظ و ثبت این اثر است.

مرضیه کسرایی اضافه کرد: در زمان مسئولیت خودم بارها تلاش و تقاضا کرده ام که اعتبارات لازم جهت مرمت ساختمان و بنای بهزیستی به ما داده شود اما متاسفانه با وجود پیگیری ها در این باره تا کنون اعتباری قابل توجه و کافی برای مرمت ساختمان بهزیستی به ما داده نشده ولی ما همچنان تمام سعی خود را کرده ایم که با حداقل اعتبارات مانع از تخریب این مجموعه شویم و هیچگاه اینطور نبوده که این مکان  از جانب ما رها شده باشد و در راستای حفظ آن کوشیده ایم و اعتقاد داریم که باید اصل و ماهیت شکل ساختمان حفظ شود. حتی برای مرمت و فاصله ای که در آجر نماهای این ساختمان ایجاد شده نیز از میراث فرهنگی درخواست اعتبار کردیم اما چنین چیزی امکان پذیر نبود و به مجموعه تعلق نگرفت.

وی ادامه داد : بخشی از ساختمان مانند موتورخانه  تعمیر شده است اما در کل ساختمان نتوانسته ایم مرمت و بازسازی داشته باشیم و بالاجبار باید با توجه به اعتباری که داریم هر چند وقت یکبار گوشه ای از ساختمان را مورد تعمیر قرار دهیم اما همانطور که گفتم با تغییر شکل ساختمان چه از قسمت بیرونی و چه داخلی مخالف هستیم و اعتقاد داریم باید مجموعه اصلیت خود را حفظ کند.

کسرایی همچنین در پاسخ به تغییر شکل بادگیرهای موجود در مجموعه و جایگزین شدن کولر به جای آن ها گفت: همانطور که می دانید مهندسی و معماری این ساختمان بسیار ارزشمند و با تخصص صورت گرفته، بادگیرهایی نیز در کف ساختمان و اتاق ها بوده که به صورت کولر عمل می کرده اما به دلیل وجود حیوانات موذی مجبور شدیم آن را ببندیم.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار درباره رد یا قبول پیشنهاد ایجاد موزه در این مجموعه پاسخ داد: اداراتی که به دنبال واگذاری این مکان بودند پیشنهاد ایجاد موزه را نیز به ما دادند اما باید به صراحت بگوییم که حتی اگر ایجاد موزه نیز در مجموعه بررسی و نهایی شود خود سازمان بهزیستی آنقدر وظایف و فعالیت های بی شمار در طی این سال های متمادی داشته که به عنوان نمایش در موزه از قابلیت های خود بهزیستی استفاده شود و نیازی به ورود موضوعات دیگر و ادارات دیگری در قالب ایجاد موزه نباشد و اعتقاد داریم که هر تصمیمی که برای ثبت این اثر صورت می‌پذیرد باید با رضایت و کسب مجوز از اداره کل بهزیستی استان و حتی سازمان بهزیستی کل کشور باشد.

متن گفتگو با دکتر حسن استاجی (عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه حکیم) در خصوص ضرورت ثبت ساختمان بهزیستی سبزوار در فهرست آثار ملی را  اینجا  بخوانید.

 

(تصاویر زیر از صفحه اینستاگرامی احمدپورمختار انتخاب شده.ahmadpoormokhtar@)

photo_2020-10-08_19-36-49-2

photo_2020-10-08_19-36-48-1

photo_2020-10-08_19-36-47-1

photo_2020-10-08_19-36-4ب9 (2)

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما