کوچ اداری برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر، آری یا خیر؟

 مهدیه عابدی/مجله اینترنتی اسرارنامه

"گذر فرهنگ و هنر"، خیابان، میدان ، بازار یا گذری است که در آن مجموعه ای از کسب و کار های فرهنگی و هنری فعالیت می کنند و فضای بیرونی آن پیاده راهی برای عرضه هنر خیابانی ، هنر های آیینی و دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری می باشد.

با وجود پتانسیل و ظرفیت های قابل توجه در شهرستان سبزوار در بُعد گردشگری، وجود آثار و خانه های تاریخی و هنرمندان مشغول در عرصه های هنری، متاسفانه هنوز شاهد توسعه و رشد چشمگیر این موارد  نبوده ایم. دربین طرح ها و برنامه های مختلف برای به فعلیت رساندن این قابلیت ها، ایجاد گذر فرهنگ و هنر یکی از بهترین گزینه ها برای رشد و دیده شدن صنایع دستی است، با وجود اینکه سبزوار توانسته است مجوز ده شهر برتر کشور در زمینه ایجاد گذر فرهنگ و هنر را کسب کند اما هنوز ایجاد این مکان در هاله ای از ابهام قرار دارد. طبق آخرین صحبت های رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار با مجله اینترنتی اسرارنامه مشخص کردن نهایی مکان مناسب در این باره بر عهده شهرداری است.

نظر بر اینکه در این مسئله دستگاه های مختلف شهری دخیل هستند این بار گفتگویی را با رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار داشته ایم تا از روال ایجاد گذر اطلاعاتی را در اختیار خوانندگان این مجموعه خبری قرار دهیم :

وی در خصوص مسائل مرتبط با احداث گذر فرهنگ و هنر در شهر گفت: ایجاد گذر فرهنگ و هنر موضوعی ست که ابتدا از جانب وزارت ارشاد مطرح شده است و تفاهم نامه هایی نیز در این باره و در همکاری با شهرداری ها صورت پذیرفته که در این خصوص نمونه های موفقی نظیر ایجاد این گذر در کاشان، تهران، مشهد و... را شاهد بوده ایم که بدون شک بازدید و یا حتی الگو برداری از آنها می‌تواند برای ایجاد آن در شهر ما نیز کارساز باشد.

وی با ذکر این مطلب که ایجاد گذر فرهنگ و هنر در حال حاضر با اختلافات میان شهرداری و اداره ارشاد روبه روست اضافه کرد: این اختلاف نشات گرفته از 2نگاه متفاوت است، شهرداری فضا و ساختمان اداره ارشاد را مناسب ایجاد گذر می‌داند در حالی که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با در اختیار گذاشتن این فضا مخالف است و این مخالفت را ناشی از مشکلات حقوقی می‌داند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همچنین در پاره ای دیگر از صحبت های خود با ارائه2 پیشنهاد در خصوص ایجاد گذر فرهنگ و هنر ادامه داد: گزینه اول خود فضا و ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که مکان مناسبی تلقی می‌شود و گزینه نهایی ما این است که در صورت به نتیجه نرسیدن طی اطلاعیه و فراخوان از مردم بخواهیم که  نظرات خود را در خصوص انتخاب بهترین مکان با مسئولان در میان بگذارند زیرا هدف نهایی احداث گذر نیز رضایت و شعف مردم است که در نهایت مورد قبول انها باشد و ایجاد گذر نیز قطعا در هر نقطه ای از شهر میسر نخواهد بود بلکه باید مسیرهایی برای این منظور در نظر گرفته شود که دارای حداقلی از زیرساخت باشد، به همین منظور بهترین و مناسب ترین گزینه خود اداره ارشاد است و اختلافی که ما با دوستان داریم این است که ساختمان اداری و کنونی ارشاد در واقع مکان اداری تلقی نمی‌شود و  این مکان باید فرهنگی و هنری باشد و نه اداری. ساختمان اداری ارشاد در میدان نقابشک یا میدان ارشاد است.

مهدی مقصودی با بیان اینکه این مطلب را در سال های تصدی دکتر طالبی در شهرداری نیز اعلام کرده ایم ادامه داد: پیشنهاد این است که مکان اداری ارشاد باید به محل قبلی خود بازگردد ولی عملا  از چند سال پیش تا کنون که این موضوع عنوان شد اتفاقی نیفتاده است، نظر شخصی من این است که اگر دوستان در اداره ارشاد مجاب شوند که اداره خود را به ساختمان قبلی  منتقل کنند و فرهنگسرای اسرار به یکی از موسسات فرهنگی شهر واگذار شود بهترین نقطه برای احداث گذر است زیرا تجربه نشان داده که بخش خصوصی بهتر می‌تواند کار اقتصادی مبتنی بر فرهنگ را مدیریت کند، در کنار واگذاری این مکان به یک موسسه فرهنگی قطعا ساز و کارهای احداث گذر فرهنگ و هنر و حتی بازارچه های عرضه و فروش صنایع دستی هنرمندان نیز صورت خواهد پذیرفت.

مقصودی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد : مجاب کردن دوستان در اداره ارشاد برای این امر قطعا کار آسانی نیست اما غیر ممکن نیز نخواهد بود و اگر رسانه ها در این رابطه این مهم را خواستار شوند رخ خواهد داد، مکان فعلی ارشاد باید به همان فلسفه وجودی خود بازگردد، ما در شورا این قول را خواهیم داد که شهرداری نیز کمال همکاری را در این باره در راستای حفاظت، بهسازی محیط و فضای سبز داشته باشد، همچنین فضای موجود بین اداره ارشاد تا میدان فهمیده هم مکان مناسبی برای ایجاد بازارچه های هنری و صنایع دستی است. ما این اطمینان را می‌دهیم که این موضوع را نیز در شورا مصوب کنیم و شهرداری مجوزهای لازم را برای فعالان هنری شهر صادر کند تا این حد فاصل با استفاده از سازه های سبک در اختیار هنرمندان قرار بگیرد.

عضو شورای شهر سبزوار همچنین گفت: چرا باید صنایع دستی و عرضه آن را در نقطه کوری از شهر ببریم، اگر می‌خواهیم کاری را درست انجام دهیم باید در بهترین نقطه شهر باشد، زمین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار نیست واگذار و یا خرید و فروش شود ولی بدون شک از لحاظ پتانسیل برای احداث گذر فرهنگ و هنر مناسب است، کاروان سرای عرب ها نیز به لحاظ اینکه اکنون در اختیار بخش خصوصی و در حال تعمیر است نمی‌تواند گزینه مناسبی برای احداث گذر فرهنگ و هنر باشد زیرا ممکن است این تعمیرات سال ها به طول انجامد و مشخص نیست بخش خصوصی نیز حاضر باشد بعد از تعمیر این مکان را برای گذر فرهنگ و هنر در نظر بگیرد، همچنین این کاروان سرا در موقعیتی قرار دارد که سال های سال متروکه بوده و راضی کردن هنرمندان و فعالان فرهنگی برای عرضه محصولات و آثار در این محل سخت به نظر می‌رسد، محدوده خیابان 22 بهمن تا پست تلگراف نیز به دلایلی همچون وجود مدرسه، دارا بودن تعداد قابل توجهی از کسبه و بخش خصوصی، اداره ورزش و جوانان، ترافیک و...نیز نمی‌تواند مکان مناسبی برای ایجاد گذر باشد. مسئولان باید به گونه ای صحبت و تعامل کنند که منجر به نتیجه شود و هر گونه پیشنهاد باید قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن را دارا باشد.

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما