صابون شُغاری، تلاش ابتکاری جوانان سبزواری در صنعت محصولات بهداشتی

امید برومندی / پایگاه خبری اسرارنامه

پاکیزگی و بهداشت همواره از مهمترین دغدغه های آدمی در اکثر جوامع جهان بوده و هست. در همین راستا قرن هاست که بشر برای نظافت و شستشوی بهتر بدن، لباس و ظروف و سایر وسایل خود انواع شوینده های طبیعی و شیمیایی را تولید کرده و اکنون تولید کالاهای بهداشتی از پر رونق ترین صنایع در جهان محسوب می شود. خصوصا در یک سال اخیر با بروز بیماری کرونا که ضرورت رعایت بهداشت را دوچندان کرده است بازار کالاهای بهداشتی به ویژه صابون ها و مواد شوینده دست و بدن داغ تر از گذشته شده است.

در این بین بعضی از تولیدکنندگان کالاهای بهداشتی در تولید محصولات خود علاوه بر قدرت پاک کنندگی به ویژگی¬های دیگری نظیر خواص دارویی و پزشکی نیز توجه می کنند. نظیر آنچه در شرکت صابون شُغاری سبزوار اتفاق می افتد.

شرکت صابون شغاری لاهوت که توسط چند نفر از جوانان خلاق و تلاشگر دیار سربداران راه اندازی شده است، اگرچه اکنون در نخستین سالهای آغاز به کار خود در مقیاسی کوچک فعالیت می کند، اما به واسطه تولید محصولی خاص (کاملا طبیعی و حتی خوراکی) که پشتوانه مطالعاتی و تحقیقاتی اساتید گروه شیمی دانشگاه حکیم سبزواری را نیز همراه خود دارد، افق های روشنی را در پیش رویش می بیند.

چندی قبل (در تابستان 99) تعدادی از اصحاب رسانه غرب خراسان با هماهنگی اداره صنعت، معدن و تجارت، بسیج رسانه و اداره فرهنگ و ارشاد  اسلامی سبزوار به بازدید از شرکت صابون شغاری این شهرستان رفتند. اکنون اگرچه چند ماه از آن بازدید گذشته اما این صنعتگران نوپا در دیار سربداران همچنان نیاز به حمایت و توجه دارند تا بتوانند در سالی که به جهش تولید نامگذاری شده است، در به گردش در آوردن چرخ تولید و صنعت در این منطقه از کشور سهیم باشند.

 گزارش کوتاه زیر شامل اظهارات آقایان کریمی و غفرانی دو تن از سرمایه گذاران و دست  اندرکاران شرکت صابون شغاری است:

تمام مواد تشکیل دهنده صابون های این شرکت طبیعی و نه تنها طبیعی بلکه خوراکی است. به همین خاطر اگر کسی (مثلا کودکی از سر شیطنت) صابون را هم بخورد، دچار مسمومیت نمی شود.

در تولید این صابون از روغن های مختلف مکمل استفاده می شود. نظیر روغن های شترمرغ، روغن کوهان شتر، روغن شحم گاو، روغن زیتون و... و همچنین از «شغار» که از مواد گیاهی استحصال می شود.

البته در شرکت صابون شغاری علاوه بر مواد اولیه، نحوه استحصال و فرآوری محصول نهایی هم منحصر به فرد است و شامل فرآیندی است که بیشتر از صابون های معمولی زمان می برد. زیرا فرآیند پخت این صابون ها از صابون های سنتی و صنعتی متفاوت است. زیرا حداکثر زمان پخت صابون های فعلی سنتی سبزوار، مراغه، آشتیان و حتی صابون های شامی، نابلوسی، مغربی و افغانی 5 الی 10 ساعت است. اما مدت پخت صابون های شغاری نزدیک به 2 ماه طول می کشد. چون دو مرتبه پخت دارد. یک بار پخت می شود و کاملا داخل دستگاه خشک شده، بعد دوباره پخت می شود.

22fa918b-5cfa-4da4-97d1-71a6cd722fb8از مهمترین مزیت های صابون شغاری سبزوار این است که هیچ ضرری ندارد. زیرا هیچ صابونی در دنیا نیست که در ترکیباتش ماده شیمیایی نداشته باشد. حتی همین صابون سفیدهای رایج در سبزوار و یا صابون های آشتیان، شامی و ... با سوده (هیدروکسید سدیم) که یک ماده قلیایی بسیار بالاست تولید می شود. بنابراین هیچ صابونی که از این ماده قلیایی بسیار بالا تولید شود، بی ضرر نیست. ولی در این شرکت به جای ماده شیمیایی سوده از یک ماده طبیعی به نام شُغار استفاده می شود که از نوعی گیاه استحصال می گردد. شغار همان پودری است اکثرا در مناطق سبزوار برای مواد خوراکی مثل مویز استفاده می شود. حتی قبلا در آبگوشت هم از شغار استفاده می شد تا گوشت را له کند.

صابون شغاری در این شرکت البته یک محصول پایه است زیرا در مرحله بعدی با ترکیب هایی که انجام می شود، در نهایت بیست نوع صابون حاصل می شود. صابون های آرایشی - بهداشتی، مخصوص مو، مخصوص پوست، صابون های کودکان و ... که در همه اینها از روغن ها و عصاره های مکمل طبیعی استفاده می شود.

بعضی محصولات شرکت صابون شغاری سبزوار جامع است مثل ختمی و سِدر که هم برای پوست و هم برای مو استفاده می شود اما بعضی صابون های دیگر این شرکت به طور مخصوص مورد استفاده قرار می گیرند مثل صابون های زردچوبه و زغال که برای لایه برداری از پوست است، صابون های رزماری برای مو و همچنین صابون های دیگری مثل شیرشتر، آلوئه ورا ، چند گیاه و ... که هر یک  برای منظور خاصی طراحی شده است.

ایده و تحقیقات اولیه این شرکت با آقای غفرانی بوده که ایده را تا مرحله بعد از تست آزمایشگاهی رساندند و الان از استارت این کار که با ایده و تحقیقات اولیه آقای غفرانی آغاز شده نزدیک 4 سال می گذرد ولی از مرحله ای که با حضور برادران کریمی، تیم تشکیل شده و به تولید و فروش رسیده است، دو سال و نیم است که می گذرد.

ما در این پروژه از دانش اساتید دانشگاه های سبزوار و دانشجویان رشته شیمی بهره می بریم و هر 6 ماه یکبار فرمول های ساخت محصولمان به روز می شود.

محصولات شرکت صابون شغاری در تمام کشور توزیع می شود. برای صادرات به خارج از کشور نیز درخواست هایی هست از جمله به کشور عراق ولی به خاطر اینکه بعضی مجوزهای بهداشت هنوز نیامده و دوم اینکه با امکانات و تعداد نیروی فعلی امکان تولید بیشتر از این وجود ندارد، فعلا نمی توانیم به درخواست های صادرات به خارج از کشور پاسخ بدهیم.

 ما یک فایل توضیح راجع به صابونمان داریم که به انگلیسی ترجمه کردیم و گذاشتیم در اینترنت چیزی طول نکشید که از نمایندگی یک شرکت آمریکایی در کانادا برایمان درخواست آمد که برویم و ثبت اختراعمان را در آنجا انجام دهیم ولی ما آن را رد کردیم و همینجا دنبال طرح توسعه هستیم.

اداره صنعت و معدن ما را به ستاد تسهیل معرفی کرده است و قول های همکاری در استانداری داده شده است. جواز تأسیسمان را یک روزه از اداره صنعت و معدن گرفتیم. پروانه بهره برداری را نیز در مدت کوتاهی دریافت کردیم و الان از لحاظ مجوزهایمان مشکلی نداریم، بهداشت هم برای بازدید آمده که ایرادی نگرفته است و اکنون منتظریم که مجوز بهداشت سیب سلامتمان بیاید تا برای صادرات خارجی هم کاملا آزاد باشیم.

فعلا در این شرکت 5 نفر مشغولند که در طرح توسعه اگر با تسهیلات مورد نیازمان موافقت شود اشتغالزایی زیادی خواهد داشت. تسهیلاتی هم که لازم داریم بابت قالب ریزی و بسته بندی است. تسهیلات را برای همین می خواهیم وگرنه بقیه وسائلمان کامل است.

تولید صابون شغاری ما در ابتدا با تولید به اندازه یک پیت 17 کیلویی آغاز شد و در عرض دو سال به این مقدار فعلی رسیده و تا به حال هر چه در آورده داخل خودش هزینه کرده است اما امیدواریم تا یک سال آینده اتفاقات بهتری در پیش رو باشد.

 

bf4307d0-af33-4c2e-b85e-a6e26d729913

998f6881-e864-4d6d-aa38-32838b9c14a5

1eaead70-cab5-49be-94e7-85e5751d2881

76da6af0-5044-4000-992d-a6a59cc013b1

a3b1495d-eb4e-4529-a65d-dd4bf0f1b30e

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما