گفتگویی با الهه رامشینی روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری به مناسبت هفته روابط عمومی

 امیدبرومندی / پایگاه خبری اسرارنامه

الهه رامشینی، بانویی که در سالهای اخیر با حضور سخت کوشانه و متعهدانه خود در روابط عمومی بزرگترین دانشگاه نیمه غربی خراسان، فضای آن را متحول کرده است.

به روزترین اخبار از حوزه های مختلف دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق ایران و نیز بهترین و بیشترین سطح ارتباطات با اصحاب رسانه سبزوار تنها یکی از دستاوردهای روابط عمومی پویا و فعال دانشگاه حکیم سبزواری به لطف وجود نیروهایی چون رامشینی است.

اسرارنامه به مناسبت هفته روابط عمومی ها که از 27 اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد، به سراغ این بانوی پر تلاش و افتخارآفرین در روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری رفته که در دو سال اخیر مرتباً در جشنواره های ملی و سایر عرصه های مختلف فرهنگی و رسانه ای موفق به کسب افتخاراتی برای سبزوار و دانشگاه حکیم سبزواری شده است.


شرح گفتگو را در ادامه می خوانید:

*لطفا یک معرفی مختصر به همراه وضعیت موفقیت ها و افتخاراتی که در سالهای اخیر کسب کرده اید، بفرمایید.

الهه رامشینی هستم، کارشناس روابط عمومی و رسانه، در رشته علوم ارتباطات تحصیل کرده ام، فعالیت خودم را در حوزه روابط عمومی از سال 93 در دبیرخانه کنگره بین المللی سربداران به عنوان مسئول اطلاع رسانی، مدیر سایت و سردبیر نشریه این همایش آغاز کردم و از سال 94 به دعوت مسئولین وقت دانشگاه، در مدیریت روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری آغاز به کار کردم که تا به امروز ادامه دارد. در طی این سال ها فارغ از کارها و فعالیت هایی که به عنوان یک کارشناس روابط عمومی در دانشگاه بر عهده داشته ام، به عنوان مسئول روابط عمومی یا عضوکمیته روابط عمومی در برگزاری همایش های ملی و بین المللی و منطقه ای بسیاری در دانشگاه و شهرستان همکاری داشته ام، از افتخارات کسب شده روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری در این سال ها که با مدیریت مدیران و همدلی و کارگروهی مجموعه روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری حاصل شده است، می توانم به کسب رتبه نخست بخش اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها در بین دانشگاه های وزارت علوم، رتبه دوم بخش روابط عمومی الکترونیک در بین دانشگاه های وزارت علوم، کسب جایزه ویژه هیات داوران در حوزه افکارسنجی در دوران کرونا در جشنواره روابط عمومی های دانشگاه های منطقه 9 کشور و کسب رتبه دوم اقدامات روابط عمومی ها در دوران کرونا در جشنواره روابط عمومی های دانشگاه های منطقه 9 کشور اشاره داشته باشم.

 

*روابط عمومی را شغلی می دانند که تلفیقی از علم و هنر است. لطفا از دیدگاه خودتان روابط عمومی را از این دو منظر توضیح دهید. علم روابط عمومی و هنر روابط عمومی چیست؟ در اغلب لحظات کاری، کدامیک بر دیگری می چربد؟
ببنید روابط عمومی را هنر هشتم و هنرمردم داری می نامند اما به نظر من جوهره ی هنر روابط عمومی خود وابسته به علم ارتباطات است، یعنی اینطور نیست که بگوییم روابط عمومی بودن جزو ويژگي‌هاي ذاتي و فطری فرد است و پس روابط عمومی هنر است، این یک حقیقت است که دنياي امروزه و دنیای مدرن، دنیای توسعه علم و انجام فعاليت‌ها با محوريت علم است و روابط‌ عمومي نيز از اين قاعده مستثني نيست. بی تردید علمی بودن روابط عمومی بر هنر بودنش می چربد، از آنجا که روابط عمومي به علم ارتباطات وابستگی غیرقابل انکاری دارد، فعالان و مدیران این حوزه نیاز دارند که تسلط کافي به علوم و فنون ارتباطات و روابط عمومی و اطلاع رسانی داشته باشند، يک روابط عمومي علمي باید دیدگاه روشنی از نیازهای سازمان خود داشته باشد، برنامه‌ريزي دقیقی برای رسیدن به اهداف راهبردی حوزه خود تعریف کند و با اجراي دقيق این برنامه ها و ارزيابي کمي و کيفي فعاليت‌ها و تحلیل محیط و افکارسنجی مخاطبین خود همواره در جهت رشد و تعالی سازمانش گام بردارد، از طرفی حضور روابط عمومی ها در دنیای مدرن بدون احاطه کافی بر استفاده از ابزارها و روش‌هاي نوین در بحث اطلاع رسانی و ارتباطات ممکن نخواهد بود.

 

*یک واحد روابط عمومی خوب بیشتر باید کدامیک از اینها باشد؟ سخنگوی خوب، مشاور مدیران، خبرنگار یا وکیل و توجیه گر سازمان خود؟
یک روابط عمومی خوب روابط عمومی است که آینه تمام نمای سازمان خود باشد، آینه حقیقت را انعکاس می دهد، برای این مهم نیاز است، روابط عمومی به عنوان بازوی مشاوره ای مدیران، ارتباط مستمر با مخاطبان و اصحاب رسانه داشته باشد و با سنجش پتانسیل ها و نقاط قوت و همچنین مشکلات و کاستی های موجود، آنها را منتقل کنند و راهکار ارائه کنند از طرفی روابط عمومی های توجیه گر و یکطرفه یکی از آسیب های این روابط عمومی هاست، در مورد اینکه گفته شد روابط عمومی خبرنگار است این چیزی است که من هنوز هم بعد از تقریبا 7 سال فعالیت در روابط عمومی دانشگاه با آن مواجه هستم و بسیاری از همکارانم به من خبرنگار دانشگاه می گویند که البته یک کارشناس روابط عمومی باید به فنون خبرنویسی و گرازش نویسی آشنایی کامل داشته باشد اما کار روابط عمومی صرفا اطلاع رسانی نیست.

 

Fotor_162176780611342*چقدر و تا کجا باید عیب پوش سازمانتون باشید؟ اگر متوجه خطا و ایراد فاحشی در عملکرد سازمانتون بشید، آیا وظیفه شغلی و وجدانی شما ایجاب می کند که آن را بپوشانید یا حتی بزک کنید و خوب جلوه دهید، یا منتقد و اصلاح گر آن باشید؟ اگر بناست که منتقد و ا صلاح گر باشید، چگونه ظهور و بروز می یابد؟
وظیفه ذاتی روابط‌عمومی‌ها حفظ منافع سازمان است، البته این به معنی حفظ منافع شخص و اشخاص نیست، در واقع روابط عمومی موظف هستند منافع دراز مدت سازمان خود را در نظر گرفته و در جهت حفظ این منافع گام بردارند، ببینید امکان ندارد یک مجموعه به صورت صدرصد بدون مشکل و کاستی فعالیت داشته باشد و ارتباط مستمر و دوطرفه روابط عمومی با جامعه هدف و مخاطبین سبب شناخت این موارد و البته رفع کاستی ها می شود، خوشبختانه تا به امروز با مدیرانی کارکرده ام که بسیار اهل تعامل و البته با صداقت بوده اند و با شناختی که از مجموعه کاری خود داشته اند همواره بدون هیچ گونه مشکلی موارد و انتقادها و کاستی هایی را که برخی از مخاطبان به ما منتقل می کنند با آنها درمیان می گذارم و خوشبختانه با نگاه خوبی که به این موارد داشته اند همیشه با هم اندیشی درصدد رفع مشکلات و ارائه راهکار برآمده اند.

 

*روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری در مقایسه با آنچه باید باشد و در مقایسه با انچه اکنون در دیگر روابط عمومی های موجود در کشور و شهرستان مشاهده می کنید، چه نمره ای می گیرد؟ (به صورت جداگانه به هرکدام از صفر تا بیست نمره بدهید.)
به عنوان جزیی از کارکنان حوزه روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری طبیعتا ما مایل هستیم که مخاطبان و کسانی که عملکرد ما را رصد می کنند به ما نمره بدهند.

 

آیا با انتظارات اشتباه از حوزه کاری خود مواجهید؟ این انتظارات اشتباه بیشتر از جانب ارباب رجوعان است، یا همکاران یا مدیران؟
بله و البته این مشکل که در سطح بیشتر روابط عمومی های کشور دیده می شود، ناشی از این است که حوزه فعالیت روابط عمومی‌ها در کشور ما با مشکل ناشناخته بودن ماهیت کاری و مشخص نبودن شرح وظایف و خدمات مواجه هستند. امروزه در بیشتر سازمان ها شاهد این هستیم که جایگاه روابط عمومی ها در تشکیلات اداری و سازمانی تعریف مشخصی ندارد که این مورد یکی از مهمترین آسیب های است که روابط عمومی در کشور ما با آن مواجه است و سبب می شود روابط عمومی ها در سازمان ها و ادارات اقتدار و اختیار کافی را نداشته باشد.

 

و هر صحبت دیگری که خودتان دارید بفرمایید:
از همراهی و همدلی همیشگی خبرنگاران محترم و اصحاب رسانه سبزوار که همواره در طی این سال ها به روابط عمومی دانشگاه لطف فراوانی داشته اند و همکاری بسیار خوبی با ما دارند تشکر می کنم، همچنین سپاسگزار حسن توجه و اعتماد دکتر تسنیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه و خانم رکن آبادی همکارم در حوزه روابط عمومی هستم ، بدون شک هر موفقیتی که در حوزه اطلاع رسانی و روابط عمومی در دانشگاه حاصل شده است مدیون همراهی و تلاش و همکاری صمیمانه این بزرگواران است. از رسانه خوب و دغدغه مند اسرارنامه هم برای قبول زحمت و انجام این مصاحبه ممنونم.

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما