استخدام‌های جدید شهرداری سبزوار

شهرداری فامیلی

 ✍️ علی نورآباد

 🔷 در هفته های اخیر لیست‌هایی از استخدام‌های جدید شهرداری سبزوار به صورت غیررسمی منتشر شده است؛ در این لیست‌ها اسامی حدود 130 نفر از کارکنان شهرداری آمده است تا آنها را از «کارگر» به «کارمند رسمی» تبدیل وضعیت کنند. ظاهرا این لیست‌ها برای تایید نهایی به استان ارسال شده است. هر چند هنوز شهردار یا شورای شهر درباره این لیست‌ها و نحوه انتخاب و گزینش این افراد واکنشی نشان ندادند اما چند نکته در این زمینه قابل ذکر است:

  1️⃣  «شفافیت» یکی از شعارهای اصلی شورای شهر ششم و شهردار جدید بوده است، اکنون جناب شهردار یا شورای شهر باید در این باره شفاف‌سازی کنند که آیا لیست‌های منتشر شده درست است یا نه؟ تعداد این افراد دقیقا چند نفر است؟ اسامی این لیست‌ها بر اساس چه ملاک‌ها و معیارهایی انتخاب شدند؟ و غیره.

 2️⃣   بر اساس شنیده‌ها در انتخاب برخی از این افراد، تبعیض‌ها و اعمال سلیقه‌ها و حتی اعمال نفوذهایی صورت گرفته است. مثلا در این لیست‌ها اسامی کسانی آمده که سوابق بسیار کمی -در حد یک یا دو سال- دارند این در حالی است که در شهرداری نیروهایی هستند که 10 تا 15 سال و حتی بیشتر سابقه دارند اما هنوز بلاتکلیفند و اسم‌شان در این لیست‌ها نیامده است. حتی اسامی کسانی آمده که هیچ رابطه استخدامی با شهرداری ندارند اما با اعمال نفوذ برخی مدیران شهرداری در لیست گنجانده شده است.

 3️⃣   الحمدلله ظاهرا مشکل بستگان درجه اول مدیران شهرداری و اعضای شواری شهر در دوره‌های گذشته حل شده و حالا نوبت بستگان درجه دوم و سوم رسيده است. حالا نوبت عروس و دامادها، خواهرزاده و برادرزاده‌ها و پسردایی‌ها و پسرعموها است. اين فرايند به ظاهر قانوني اما رانتي و فسادزا سال‌هاست در شهرداري سبزوار وجود دارد و تا کي قرار است ادامه داشته باشد؟ اين روند به هر حال بايد روزي و در جايي قطع شود. به گفته یکی از همین کارکنان، اکنون شهرداری سبزوار به گونه‌ای شده است که همه به نوعی با هم فامیل هستند و شهرداری سبزوار به «شهرداری فامیلی» تبدیل شده است. چگونه می‌توان به وظیفه نظارتی  شورای شهر در چنین مواقعی دلخوش بود وقتی بستگان برخی اعضای شورا در این گونه لیست‌ها حضور دارد؟ وقتی پای اعضای شورا هم در چنین مواقعی گیر است چگونه می‌توان انتظار نظارت درست از شورا داشت؟

 4️⃣   مسئولان مختلف شهرداری و شورای شهر بارها تاکید کردند و ما از زبان آنها شنیدیم و خواندیم که شهرداری سبزوار به شدت با تورم نیرو روبروست. اگر شهرداری مازاد نیرو دارد پس این استخدام‌های جدید برای چیست؟ شهرداری سبزوار اکنون حدود 1600 نیرو دارد اما هنوز دارند نیروی تازه استخدام می‌کنند.

 بر اساس برخی گزارش‌ها از کل بودجه مصوب سال گذشته شهرداري سبزوار تنها 220 میلیارد تومان محقق شده که از اين ميزان، حدود 180 میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شده است. 20 میلیارد تومان صرف فعالیت‌های جانبی و تنها 20 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی هزینه شده است. برای همین است که ورودی‌های سبزوار  که محل گذر میلیون‌ها مسافر و گردشگر است، این قدر آشفته و پلشت و نابسامان است. برای همین است که طرح‌های عمرانی سبزوار سال‌ها طول می کشد و به سرانجام نمی رسد. برای همین است که سال هاست هیچ طرح جدید قابل ذکری در شهرستان انجام نشده است. برای همین است بافت تاریخی شهر دارد تخریب می شود و کسی به فکرش نیست. برای همین است که شهرداری برای بازسازی خانه استاد سبزواری پدر شعر انقلاب، پولی ندارد. برای همین است که... وقتی تقریبا همه بودجه شهرداری برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان هزینه شود چیزی برای طرح های عمرانی نمی ماند. مثلا جناب شهردار در جلسه معارفه اش، حوزه گردشگری را یکی از اولویت های خود عنوان کرد اما در یک سال گذشته چه فعالیت یا طرح خاصی در این زمینه انجام شده است؟ و این در حالی است که گردشگری یکی از ظرفیت های مهم سبزوار است. وضع اسفبار کوی گلستان در قلب سبزوار، سالهاست که جلو چشم اعضای شورای شهر، شهردار، مدیران شهرداری و دیگر مسئولان شهری است اما همه اینها در این مدت چه کاری برای کوی کردند؟ تازه اعضای شورای شهر در ایام تبلیغات انتخاباتی برای گرفتن رای اهالی  آنجا به داخل کوی رفتند و قولها و وعده های بلند بالایی برای ساماندهی و احیای آنجا دادند اما تا کنون کدام قدم را در این زمینه برداشتند؟ وضع گریه آور خانه های تاریخی و سراهای سنتی هم که دیگر نیاز به گفتن نیست و همه می بینیم. از این نمونه ها کم نیست... بگذریم.

5️⃣  فاجعه بزرگتر اینجاست که بسیاری از این افراد با عنوان «کارگر» وارد شهرداری می شوند و اما بعد از مدتی با عنوان «کارمند» به استخدام رسمی در می‌آیند. نیروهایی که بعد از استخدام، پشت میزنشین می‌شوند. نیروهایی که کارایی و کارآمدی خاصی ندارند و فقط 30 سال سربار سیستم و مردم هستند و شهرداری هم هیچ کاری نمی تواند با آنها بکند. این نیروها تا بازنشستگی هم هیچ آورده ای برای شهرداری و شهر و مردم نخواهند داشت و شهرداری فقط ماهانه به آنها باید حقوق بدهد. مثلا نیرویی به عنوان راننده اتوبوس و با عنوان کارگر وارد شهرداری شده است اما الان راننده جناب شهردار است. و این گونه می شود که ناوگان اتوبوسرانی سبزوار تعطیل می شود و دودش به چشم مردم می رود که زیر آفتاب داغ باید پیاده شهر را گز کنند و هیچ کس هم پاسخگو نیست. و دهها از این نمونه ها می شود ذکر کرد.

 6️⃣  جناب شهردار با شعار شفافیت آمد و در آغاز کار نیز با انتشار فیش‌های حقوقی کارکنان شهرداری، قدم نخست را خوب برداشت. قدم نخست او هر چند ناقص بود اما برای شروع قابل قبول بود. اما قرار بود انتشار فیش های حقوقی، گام نخست در زمینه شفافیت باشد نه گام آخر. قرار بود علاوه بر انتشار ماهانه و منظم همه فیش های حقوقی، قراردادهای شهرداری، استخدامها، رای های صادره از سوی کمیسیون ماده 100 و دیگر بخش‌ها نیز به صورت عمومی و شفاف منتشر شود. اما انگار شهرداری در همان گام اول باقی ماند و طرح شفافیت نیز به صورت ابتر رها شد. بعد از 40 سال آزمون و خطای بسیار باید فهمیده باشیم که اضافه کردن انواع و اقسام دستگاه های نظارتی برای جلوگیری از فسادها جواب نمی دهد. هر دستگاه نظارتی که تاسیس شود باز باید دستگاه موازی دیگری برای نظارت بر خود آن ایجاد کنیم. بعد از 40 سال تجربه باید فهمیده باشیم که شفاف سازی تنها را جلوگیری از انواع فسادهاست؛ فسادهای اداری، فسادهای مالی، فسادهای استخدامی، فسادهای اخلافی و غیره. تا وقتی شفاف سازی نباشد این فسادها هم قطع نخواهد شد چون اعضای شورا، شهردار و مدیران بعدی شهرداری نیز قطعا بستگانی دارند. این ساختارهای فسادزا تنها با شفاف سازی اصلاح می شود. براي رونق و پيشرفت سبزوار بايد اين ساختارهاي مديريتي فاسد و نيروهاي ناکارآمد اصلاح شوند. اگر امروز شفاف سازی نکنیم فردا باید افشاگری کنیم. 

 

7️⃣   سوال اساسی این است: چرا شهرداری سبزوار با تورم نیرو مواجه است و چرا همه برای استخدام در شهرداری له له می زنند؟ آیا مسئولان و مجموعه مدیریت شهری سبزوار تا کنون به این سوالها فکر کردند؟ قطعا یکی از دلایل تقاضای زیاد برای استخدام در شهرداری و کلا در نهادهای دولتی، بیکاری بالا در شهرستان است. اگر مجموعه مدیریت شهری سبزوار در دو سه دهه گذشته فکر و چاره ای برای بیکاری جوانان می کرد و اگر مسئولان با جذب سرمایه گذاریها زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم می کردند قطعا جوانان برای یافتن کار، طعم تلخ غربت و آوارگی در شهرهای دیگر را به جان نمی خریدند و یا برای پشت میز نشینی در ادارات سر و دست نمی شکستند. کارمندی و پشت و میز نشینی در ادارات، چندان آش دهن سوزی نیست که جوانان خلاق و با انگیزه و فعال شهرستان برایش سر و دست بشکنند. کارنامه مسئولان و مجموعه مدیریت شهری سبزوار در زمینه سرمایه گذاری و اشتغالزایی چند چند است؟ وقتی مسئولان، سوراخ دعا را گم می کنند و کاری برای اشتغال و سرمایه گذاری نمی کنند باید هم وضع چنین باشد. شهرداری سالهاست که مثلا دفتر سرمایه گذاری دارد آیا کسی می داند که این دفتر کجاست و چه می کند؟ قطعا از همین نیروهای استخدامی مازاد، چند نفری هم آنجا پشت میز نشستند و حقوق می گیرند و گر نه کسی کاری از این دفتر ندیده است. اگر مجموعه مدیریت شهری سبزوار زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند آنها هیچ وقت به دنبال پشت میزنشینی نخواهند رفت. /پنج شنبه 13 مرداد 1401/

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما