دکترابراهیم بیدی:

بیماری کمردرد و روش درمان آن

دکتر ابراهیم بیدی یکی از پزشکان سبزواری است که در زمینه طب سوزنی به فعالیت مشغول است.
وی علاوه بر مدرک دکترای پزشکی ، دارنده مجوز طب سوزنی از کشور چین است و در ساختمان پزشکان خیابان اسدآبادی به طبابت می پردازد.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، دکتر بیدی اخیرا یادداشتی در ارتباط با بیماری کمردرد را که ممکن است مشکل شمار زیادی از افراد جامعه باشد ، در وبسایت سازمان نظام پزشکی سبزوار منتشر کرده است که مطالعه این مطلب می تواند برای عموم افراد جالب ومفید باشد.چرا که این پزشک سبزواری در ابتدای یادداشت خود اظهار داشته است ، کمر درد بعد از سردرد و خستگی یکی از بیشترین علل مراجعه بیماران به پزشکان عمومی است.
از آنجایی که کسب اطلاعات بیشتردراین زمینه می تواند به شما مخاطبان گرامی برای داشتن زندگی بهتر یاری رساند ، اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل یادداشت دکتر بیدی درباره کمردرد و چگونگی درمان آن می پردازد:

 

کمردرد

كمردرد يكي از 3 علامت شايع در بيماران مراجعه كننده به پزشكان عمومي بعد از سردرد و خستگي مي باشد و اگرچه اكثرا دچار انواع ساده و مكانيكي ان مي باشند ولي بعضي موارد بسيار خطرناك و تهديد كننده زندگي هستند. كمر درد به انواع اختصاصي وغير اختصاصي تقسيم مي شود كه نوع اول منظور تمام تشخيصهايي است كه به نوعي مي تواند به عنوان علت كمردرد باشد مثل سرطان،عفونت و.... كه اينها مجموعا كمتر از يك درصد واشكالات ساختماني ستون فقرات مثل شكستگي كامپرشن وتنگي كانال وهرني ديسك كه 15 درصد موارد را شامل مي شود.

بنابراين 80 تا 85 درصد موارد علت كمر درد غير اختصاصي هستند. يعني هيچ علتي را براي درد نمي توان يافت. به عبارتي پاتوفيزيولوژي در كمر دردهاي مزمن كمتر مشخص شده است وعمدتا مولتي فاكتوريال است.

در يك تقسيم بندي ديگر كمر درد را به انواع حاد(كمتر از 4هفته) ومزمن تقسيم مي كنند.

 

علل كمردرد براساس طب سوزني به سه گروه تقسيم مي شود:

1-     تهاجم باد-سرماو رطوبت اگزوژن به ميريدينها

در اين حالت بيمار دچار درد و محدوديت. سرما و سنگيني در پشت با انتشار به پاها ميشود كه با رطوبت و سرما و خم شدن و باز شدن تشديد مي شود و با استراحت بهبود نمي يابد.

2-   ناشي از كمبود انرژي كليه :(KIDNY QI DEFICINECY)        

شروع ان اهسته همراه با درد و ضعف در كمر مي باشد كه با استراحت كاهش و با فعاليت افزايش مي يابد همچنين خشكي دهان و بيقراري و قرمزي صورت در كمبود يين و احساس سرما در اندمها را در كمبود يانگ داريم.در مجموع اينحالت در افراد مسن و افراد با شرايط بد و بيماريهاي مزمن و كسانيكه داراي فعاليت جنسي زياد هستند ديده ميشود.

3-  ناشي از تروما كه منجر به انسداد QI &BLOOD در ميريدينها شده درد دراينحالت ثابت بوده و با فشار و چرخش بدتر مي شود

 تقريبا 90درصد كمردرد ها در عرض 6هفته بهبود پيدا مي كنند اما 25درصد يا بيشتر دچار برگشت در طي يك سال مي گردند وپيشرفت به كمردرد مزمن در 7درصد اين بيماران ديده مي شود

تا حدود 20 سال قبل اكثر افرادي كه براي درمان دردهاي عضلاني اسكلتي به درمانگاه ها مراجعه ميكردند افراد داراي سنين 55 تا 60 سال بودند ولي امروزه اين سن به 30 سال تقليل پيدا كرده است.


 

 در اهميت موضوع كمردرد بايستي به نكاتي اشاره شود:

 1- %70مردم در كشورهاي صنعتي در مرحله اي از زندگي دچار كمر درد مي شوند

2- در كشورهاي پيشرفته 2تا 5درصد ازجمعيت به علت كمر درد مراجعات پزشكي و غيبت از كار دارند.

3- متوسط غيبت از كار ناشي از كمر درد دررتبه دوم بعد از بيماريهاي تنفسي قرار دارد.

4- كمر درد عمده ترين علت ناتواني ها وبيماريها قبل از سن 45 سالگي است.

ودر افراد بين 45 تا65 سال بعد از بيماريهاي قلبي وآرتريت روماتوييد كمر درد در درجه سوم قرار دارد.

5- هزينه مستقيم وغير مستقيم آن در كشور آمريكا ساليانه بيش از 50ميليارد دلار مي رسد كه بيش از 50 درصد آن مربوط به كمر دردهاي مزمن مي باشد

6- يك درصد مردم آمريكا به علت كمردرد مزمن دچار ناتواني هستند

7- شيوع ساليانه اين بيماري در ايران 70%براورد شده است و گفته مي شود كه حدود 80%ايراني ها دست كم يكبار در طول زندگي خود كمردرد را تجربه كرده اند ميتوان نتيجه گرفت كه اين بيماري درصد مهمي از200 ميليون مراجعه ايرانيان به پزشك را تشكيل ميدهد.



 آناتومی کمردرد

همانطور که می توانید از تصویر زیر ببینید ، پشت یا ستون فقرات از قسمتهای مختلف ، ساخته شده است. اول ، ما قصد داریم که به ساختار استخوان بپردازیم.استخوانهای کمر که ستون فقرات کمری نیز نامیده می شوند به حمایت مقدار زیادی از وزن بدن کمک کرده ، و ازطناب نخاعی نیزمحافظت می کند. شما 33 مهره (استخوان) دارید که ستون فقرات را تشکیل می دهند. که در این عکس ، به عنوان "بدنه مهره ها"(Vertebral body ) نامیده شده اند.

 اجزای ستون فقرات

ستون فقرات به مناطقی تقسیم شده است : گردن (ستون فقرات گردنی) ، بخش میانی پشت (ستون فقرات سینه ای) و بخش تحتانی پشت (ستون فقرات کمری) . در انتهای ستون فقرات ، همچنین شما استخوان خاجی و دنبالچه را دارید ، که معمولا به نامtailbone نامیده می شود.

مهره های گردن به نام C1 - C7 هستند و این به معنی است که شما هفت مهره در آن منطقه دارید. اغلب بزرگسالان 12 مهره در ستون فقرات سینه ای (T12 - T1) دارند که از شانه ها به کمر ادامه دارد. در نهایت پنج مهره در قسمت تحتانی پشت وجود دارد (L1 - L5) و در زیر آن ، استخوان خاجی شما از پنج مهره بین استخوانهای لگن ساخته شده است. در فرد بالغ ، این پنج استخوان جوش خورده و به یک استخوان تبدیل می شود .دنبالچه از استخوانهای کوچک به هم جوش خورده در انتهای ستون فقرات ساخته می شود.

ستون فقرات نیزدارای مفاصلی است که در سمت خلفی (پشت) مهره های شما قرار دارد. این مفاصل (مثل تمام مفاصل در بدن) کمک به تسهیل حرکت کرده و برای انعطاف پذیری بدن بسیار مهم است.
یکی دیگر از ساختمانهای استخوانی ستون فقرات که در تصویر مشخص شده، پدیکول می باشد . این ها در در دو طرف مهره ها هستند و بخشی از دیوار کانال نخاعی می باشند.

در میان مهره ها، دیسک بین مهره ای وجود دارد.(در این عکس نیز مشخص شده) .این ها هنگام حرکت مانند بالشتک یا جاذب شوک برای ستون فقرات عمل می کنند.هر دیسک از یک نوار خارجی لاستیک مانند تحت عنوان آنولوس فیبروزوس و یک ماده داخلی ژل مانند به نام نوکلئوس پولپوزوس ساخته شده است.
بهر حال ، مهره ها و دیسک ها یک تونل محافظ (کانال نخاعی) را برای طناب اعصاب نخاعی ایجاد می کنند.این اعصاب از مرکز مهره ها بیرون آمده و به نقاط مختلف بدن رفته و به شما در حس و حرکت کمک می کنند .

علاوه بر این پشت شما عضلات ، لیگامانها ، تاندون ها و عروق خونی دارد.عضلات، رشته هایی از بافت هستند که به عنوان منبع انرژی برای حرکت عمل می کنند. لیگامانها، رشته های قابل انعطاف و قوی از بافت لیفی هستند که استخوانها را به هم می پیوندند و تاندونها ، عضلات را به استخوان ها و دیسکها متصل می کنند. رگ های خونی ،خون رسانی و تغذیه آنها را تامین می کنند.تمام این قسمتها همه با هم کارمی کنند تا به شما درحرکت کمک نمایند.

کمر درد ممکن است ناشی از آسیب به یک قسمت یا تمام قسمتهای این بخش از بدن باشد. صدمه به عضلات ، لیگامانها یا تاندونها می تواند در پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدگی رخ دهند ، که معمولا جدی در نظر گرفته نمی شود، صدمه به استخوان ها ، اعصاب یا عروق خونی ممکن است جدیتر باشد. همچنین ، لایه های بیرونی دیسک های بین مهره ای می تواند دچار ترک یا شکاف خوردگی شده و منجر به بیرون زدگی آنولوس فیبروزوس یا نوکلئوس پولپوزوس شود. هر یک از این جراحات می توانند باعث التهاب و درد گردند .



 درمان:

در درمان با روشهاي مرسوم معمولا از درمانهاي علامتي وتسكيني مثل استامينوفن ،داروهای ضد التهاب غیر استروییدی ورزش وفيزيوتراپي ،مانيپولاسيون وجراحي استفاده مي كنند.با توجه به اينكه كمردرد مزمن منجر به استفاده طولاني مدت از داروها و خصوصا داروهاي ضد التهاب غير استروييدي وبعضا كورتون ميشود طبيعتا عوارض انها از جمله زخمهاي پپتيك افزايش يافته كه اين خود نيازمند درمان و صرف هزينه هاي مستقيم و غير مستقيم مي گردد اما با استفاده از طب سوزني كه قدمت 4000 ساله در درمان افراد انساني داردمیتوان در درمان اين مشكل اساسي سلامتي كه منجر به اختلال جسمي و رواني ميگردد كمك موثري در بهبود بيماران و كاهش الام انها انجام داد در مطالعه وسيعی كه توسط ويت و همكاران در المان انجام شد بيماران به دو گروه درمان با طب سوزني و دارويي تقسيم شدند كه در طي سه ماه با بررسي عملكرد هانور نمره افرادي كه براي انها طب سوزني انجام شد از 8/61 به 5/74 با متوسط 12 نمره افزايش و گروه كنترل از 3/63 به 1/65 با افزايش متوسط 5/2 نمره ديده شد.

همچنين در امريكاي شمالي نتيجه گرفتند كه طب سوزني در كاهش درد و بهبود عملكرد موثرتر از عدم درمان يا درمان با روشهاي ديگر است.

 

البته قابل ذکر است این روش را در بیمارانی که دچار علایم خطر می باشند مثل افراد داراي كاهش وزن با علت نا معلوم يا معتادان تزريقي با تب يا داراي اختلال شديد حركتي يا پرولاپس مركزي ديسك واختلالات خونريزي دهنده- تنگي كانال يا بي حسي پرينه يا عدم كنترل ادرار و مدفوع نبایستی انجام داد .در سایر موارد میزان اثر ان به اثبات رسیده است.بنابراین تصمیم به عهده پزشک متخصص طب سوزنی است که در چه مواردی انجام طب سوزنی به نفع بیمار است در نهایت میتوان گفت انجام طب سوزنی در کمردردهای مزمن بدون علت اختصاصی بسیار باارزش است.

 
منابع:
 1. Andersson GB. Epidemiological features
of chronic low-back pain. Lancet
1999;354:581-5.
2. Hart LG, Deyo RA, Cherkin DC. Physician
office visits for low back pain: frequency,
clinical evaluation, and treatment
patterns from a U.S. national survey.
Spine 1995;20:11-9.
3. Deyo RA, Mirza SK, Martin BI. Back
pain prevalence and visit rates: estimates
from U.S. national surveys, 2002. Spine
2006;31:2724-7.
4. Stanton TR, Henschke N, Maher CG,
Refshauge KM, Latimer J, McAuley JH.
After an episode of acute low back pain,
recurrence is unpredictable and not as
common as previously thought. Spine
2008;33:2923-8.
5. Speed C. Low back pain. BMJ 2004;
328:1119-21.
6. Deyo RA, Weinstein JN. Low back
pain. N Engl J Med 2001;344:363-70.
7. Yuan J, Purepong N, Kerr DP, Park J,
Bradbury I, McDonough S. Effectiveness
of acupuncture for low back pain: a systematic
review. Spine 2008;33:E887-E900.
8. Rubinstein SM, van Middelkoop M,
Kuijpers T, et al. A systematic review on
the effectiveness of complementary and
alternative medicine for chronic non-specific
low-back pain. Eur Spine J 2010
March 14 (Epub ahead of print).
9. Brinkhaus B, Witt CM, Jena S, et al.
Acupuncture in patients with chronic low
back pain: a randomized controlled trial.
1;Arch Intern Med 2006;166:450-7.
10: Haake M, Muller HH, Schade-Brit lel-group trial
with 3 groups. tinger C, et al. German Acupuncture
Tri- Med 2007;167:1892-8. [Erratum, Arch In- Arch
Intern tern Med 2007;167:2072.]
11. Witt CM, Jena S, Selim D, et al. Pragmatic
randomized trial evaluating the
clinical and economic effectiveness of
acupuncture for chronic low back pain.
Am J Epidemiol 2006;164:487-96.
with doctors and physiotherapists.
BMJ 2001;323:485-6.
12. Ammendolia C, Furlan AD, Imamura
M, Irvin E, van Tulder M. Evidence-informed
management of chronic low back pain
13:essential of acupuncture.faringe languge press.beijing,1993
with needle acupuncture. Spine J 2008;8:
160-72.
14:laol et all.alt thrapy in health and med jan/2003 :9,1:72-83

15. MacPherson H, Thomas K, Walters S,
Fitter M. The York Acupuncture Safety
Study: prospective survey of 34 000 treatments
by traditional acupuncturists. BMJ
2001;323:486-7.
16. White A, Hayhoe S, Hart A, Ernst E. prospective survey of 32 000 consultations
17. Melchart D, Weidenhammer W, Streng
A, et al. Prospective investigation of adverse
effects of acupuncture in 97 733 patients.
Arch Intern Med 2004;164:104-5.
18:طب كار و بيماريهاي شغلي /ماشالله عقيلي نژاد تهران ارجمند 1380
19:اصول ارتوپدي و شكسته بندي .دكتر اعلمي هرندي
20:اصول طب داخلي هاريسون
21)www.shadsara.com/article/207
22)www.isaarsci.ir/general health

 

 

منبع : وبسایت سازمان نظام پزشکی سبزوار
 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

چگونه عادت های خوب و بد خود را مدیریت کنیم؟

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما