در آستانه برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی رضوی:

استاد فرهاد شیرخانی: هنر خوشنویسی هنر لذت بردن در تنهایی و زمزمه کردن با خداست

وبسایت جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در سبزوار به تازگی مصاحبه ای مفصل با استاد فرهاد شیرخانی هنرمند بین المللی سبزوار در زمینه خوشنویسی انجام داده است که اسرارنامه در ادامه متن کامل این مصاحبه را منتشر می کند:

"هنر خوشنویسی هنر لذت بردن در تنهایی و زمزمه کردن با خداست" این توصیف زیبایی است که فرهاد شیر خانی، هنرمند و استاد خوشنویس سبزواری  در تعریف خود از هنری که سالهاست در حیطه ی آن فعالیت می کند، می گوید. هنرمند شاخصی که تا کنون توانسته به افتخارات بین المللی و کشوری فراوانی در زمینه این هنر قدسی نائل آید. از آخرین افتخارات این استاد ممتاز دیار سربداران کسب مقام برتر هفتمین جشنواره ملتقی رمضان لخط القران الکریم در مجموعه دبی فستیوال امارات متحده عربی، حضور در جمع پنج خوشنویس برتر جهان اسلام در مسابقه کتابت قران کریم و کسب رتبه اول بخش هنری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قران می باشد. کسب این عناوین و افتخارات برای شهرستان همزمان با برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در سبزوار نشان داد که انتخاب سبزوار جهت برگزاری این جشنواره مهم هنری انتخابی به حق و شایسته بوده است. در ادامه می توانید حاصل گپ و گفت خبرنگار ما  با این هنرمند وارسته را مطالعه کنید.

 

*با سلام و تشکر ازشما، لطفا مختصری از بیوگرافی خود را بفرمایید؟

به نام خدا، فرهاد شیرخانی هستم متولد1346، فراگرفتن هنر خوشنویسی را در سال 1370 همزمان با تاسیس انجمن خوشنویسان سبزوار نزد استاد علی طوسی آغاز کردم و در سال 76 موفق به کسب مدرک ممتازهنری و سال 88 مدرک فوق ممتاز در  هنر خوشنویسی شدم و پس از آن در سال93 و در ترکیه و زیر نظر استاد داود بکتاش توانستم مدرک "اجازه" که از معتبر ترین مدارک بین المللی خوشنویسی در جهان اسلام است را کسب کنم.

*از افتخارات هنری خود برای ما بگویید؟

بنده تا کنون در بیش از چهل نمایشگاه و مسابقه ی خوشنویسی شرکت کردم که موفق به کسب مقام برتر در حداقل سی مسابقه شده ام، آخرین موفقیتی که کسب شد نیز شرکت در مسابقه کتابت قران کریم در کشور امارات بود ،در  این مسابقه  که به صورت هرساله  برگزار می شود قران کریم توسط 30 نفر از خوشنویسان برتر جهان اسلام کتابت می شود و بنده به عنوان یک ایرانی تا کنون در پنج دوره این مسابقه شرکت کرده ام و امسال موفق به حضور در جمع پنج خوشنویس برتر کاتب قران کریم شدم، البته شاخصه ای که این دوره نسبت به ادوار  گذشته این مسابقه داشت این مهم بود که امسال کتابت کلام وحی ترکیبی از سه خط در یک صفحه بود که دوسطر اول و آخر خط محقق، خط وسط ثلث و 6 سطر بالا و 6 سطر پایین به خط نسخ نگاشته می شد.

*اگر بخواهید دریک جمله هنر خوشنویس را برای مخاطبان ما توصیف کنید، چه می گویید؟

بدون تردید، هنر خوشنویسی هنر لذت بردن در تنهایی و زمزمه کردن با خداست.

*با توجه به اینکه رشته تخصصی شما در خوشنویسی خط نسخ و ثلث است می توانید تعریفی از این خطوط برای خوانندگان داشته باشید؟

خط نسخ همان خطی است که در کتابت قران استفاده می شود جالب است بدانید که قران در ابتدا به خط کوفی کتابت می شد اما هنگامی که خط نسخ شکل گرفت کاتبان به نگارش قران با این خط پرداختند و خط کوفی در کتابت قران منسوخ شد و اینگونه بود که این خط جدید نسخ نام گرفت، البته دو نوع خط نسخ داریم نسخ ایرانی که صرفا در بین خوشنویسان ایرانی رواج دارد و نسخ عربی (عثمانی) که در کشورهای اسلامی رواج دارد و شناخته شده است، خط ثلث نیز خطی است که در ابنیه و آثار تاریخی از جمله در مساجد و حسینیه ها به صورت کتیبه دیده می شود .

*همانگونه که گفتید خط تخصصی شما یعنی خط نسخ، خطی است برای کتابت قران، چگونه شد که شما به کتابت قران روی آوردید؟

در یک کلمه باید اذعان کنم که این افتخار را تنها توفیق خداوندی می دانم و لطف خدا بود که شامل حال من شد و بهترین راه ممکن را پیش پای بنده قرار داد.

*به نظرشما هنر خوشنویسی هنری ذاتی است یا اکتسابی؟

به نظر من هر دو عامل در فراگیری این هنر دخیل است اما پشتکار هنرجو و علاقمند به فراگیری این هنر  بر استعداد او می چربد یعنی  بوده اند هنرجویان با استعدادی که به علت عدم داشتن پشتکار نتوانسته اند در عرصه ی این هنر به جایگاه بالایی دست پیدا کنند و از طرفی هنرجویانی فعال و پویا نیز بوده اند که اگرچه استعدادی متوسط داشته اند اما به یمن داشتن پشتکار بالا به جایگاهی خوب در هنر خوشنویسی دست یافته اند.

*جایگاه هنر خوشنویسی را در بین هنرهای ایرانی اسلامی چگونه می بینید؟

بی شک هنر خوشنویسی هنری است قدسی، زیرا به هیچ عنوان خوشنویس نمی تواند و نمی خواهد که  در هنر خود از کلمات سخیف و بی مایه و سبک استفاده کند، البته  می توان اذعان داشت که در جهان اسلام نیز خوشنویسی از مهم ترین عرصه های هنری است و مسلمانان از ابتدای ورود اسلام و نزول قران سعی در کتابت آیات وحی باخطی خوش و زیبا داشتند.

*به نظر شما هنر خوشنویسی در ایران توانسته  جایگاه واقعی خود را در نزد مردم و مخاطبان پیدا کند و یک خوشنویس از نظر اقتصادی با فراق بال به آفرینش هنری خود بپردازد؟

من فکر می کنم هنوز نگاه مردم به این هنر، نگاهی همراه با یک احساس لذت آنی و گذراست و هنر خوشنویسی در ایران آن طور که باید و شاید نتوانسته جنبه ی  اقتصادی خود را پیدا کند، که این مهم  خود نیاز به  فرهنگ سازی  در این  زمینه از طرف مسئولین و نهادهای متولی دارد یعنی باید  به گونه ای عمل شود که اقبال مردم به جای روی آوردن به کالاهای صرفا تجاری روی به آثار هنری و اصیل ایرانی بیاورد که هم می تواند سلیقه هنری و هم حس زیبایی شناختی مخاطب را ارضاء کند.

*از آنجا که در این تغییر نگاه تامین سلیقه ی مخاطب مهم می باشد، هنرمند خوشنویس چگونه می تواند به مخاطب خود نزدیک شود؟

یک هنرمند باید برای تامین نظر مخاطب کیفیت آثار هنری را در نظر بگیرد یعنی اگر کیفیت کار هنری او  بالا باشد و از طرفی هنرمند خوشنویس دقت و وسواس لازم را در انتخاب محتوای آثار خود داشته باشد خواه ناخواه مخاطب جذب اثر خواهد شد زیرا حس زیبایی شناختی و زیبایی دوستی و تناسب و توازن از مجموعه حس هایی است که در همگان وجود دارد .

 

*وضعیت هنر خوشنویسی در سبزوار را چگونه ارزیابی می کنید؟

در جواب شما باید بگوییم کیفیت و بضاعت هنر خوشنویسی در سبزوار در مقایسه با سایر شهرستان های استان و حتی در مقایسه با بسیاری از شهرهای کشور بضاعت بالایی است و سبزوار جزء معدود شهرهایی است که در این بیست سال یعنی پس از تاسیس انجمن خوشنویسان در شهرستان پیشرفت خوب و چشمگیری داشته است و گواه حرف بنده نیز تعداد فارغ التحصیلان ممتاز و فوق ممتاز و اساتید برجسته شهرستان است که در سطح کشوری مطرح و شاخص هستند.

*به نظر شما علت این پیشرفت و بضاعت هنری در حیطه ی خوشنویسی در سبزوار چیست؟

بی شک یکی از مهم ترین علت این رشد و پویا وجود انجمن خوشنویسان منسجم و قوی در سطح شهرستان و همچنین اساتید برجسته و ممتاز و خوشنویسانی همچون استاد شرافت و استاد طوسی و.. است البته در این میان نباید  شوق، اشتیاق و همت بالایی که  مردم سبزوار در عرصه ی این هنر داشته و دارند را از یاد برد.

*با توجه به اینکه برگزاری سیزدهمین دوره از جشنواره خوشنویسی رضوی را در سبزوار شاهد خواهیم بود، به نظر شما چه عواملی در سپردن این مهم به سبزوار دخیل بوده است؟

از آنجا که جشنواره خوشنویسی رضوی یکی از مهم ترین همایش ها در عرصه ی هنر خوشنویسی در کشور است برگزاری این جشنواره در سبزوار اتفاقی فرخنده و خجسته است که یقینا عوامل بسیاری در انتخاب سبزوار مهم بوده اما در نظر بنده بضاعت اداری و امکاناتی که سبزوار داشته و همچنین سطح بالای هنر خوشنویسی شهرستان در مقایسه با سایر مناطق مجاور باعث شده که مسئولین جشنواره احساس کنند که توانایی برگزاری این همایش ملی در سبزوار وجود دارد.

*شما به عنوان استاد خوشنویسی مزایای برگزاری این جشنواره در سبزوار را چگونه می بینید؟

یقیناً اجرایی این جشنواره اتفاق بسیار مثبتی است و مزایایی بسیاری برای سبزوار خواهد داشت که از آن جمله می توان به تشویق و ترغیب هنرمندان در سطح سبزوار اشاره کرد که بدون شک از گذر برگزاری این جشنواره شاهد جهش هنری در سطح شهرستان خواهیم بود البته جدا از بعد هنری این برنامه باید به بعد اجتماعی یعنی معرفی شدن شهرستان سبزوار برای خیل عظیمی از هنرمندان خوشنویس کشور نیز اشاره کرد.

*چه توصیه هایی برای کسانی که علاقمند به فراگیری این هنر هستند، دارید؟

توصیه اصلی من به هنرجویان این است که با صبر و حوصله و پشتکار عالی پا در عرصه ی فراگیری این هنر مقدس بگذارند.

 

*طی سالهای اخیر شاهد ظهور نرم افزارهای رایانه ای خوشنویسی بوده ایم، شما استفاده از این نرم افزارها را توسط علاقمندان به هنر چگونه می بینید؟

البته استفاده از این نرم افزارها سلیقه ای است و ارتباط با طرز نگاه ما دارد، اما در یک دید واقع بینانه باید متوجه باشیم که اثر خوشنویسی  که کار دست باشد و بر روی کاغذ مناسب و با مرکب عالی نگاشته شده باشد بسیار متفاوت از نوشتار الکتریکی بر روی صفحه مونیتور است و فکر می کنم در برهه ای از کار این نرم افزار می تواند جایگاه خوشنویسی را تنزل ببخشد.

*با تشکر از حسن توجه شما هنرمند و استاد فرهیخته

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

حضور هنرمند خوشنویس سبزواری در همایش کتابت قرآن کریم امارات متحده عربی

نظرت را بنویس
comments

خیرابادی

سلام و درود بر استاد شیرخانی عزیز مایه مباهات و عزت سبزوارید استاد احسنت به هنر و همت والای شما
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما