به بهانه هفتاد و پنجمین سالروز تولد محمود دولت آبادی آقای رمان ایران

دهم مرداد ماه در بسیاری از منابع به عنوان سالروز تولد استاد محمود دولت آبادی نویسنده برجسته سبزواری و آقای رمان ایران ذکر شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، البته گفته می شود تاریخ دقیق تر تولد دولت آبادی 15 مرداد است اما اکثر رسانه هایی که بیوگرافی نویسنده کلیدر را منتشر کرده اند، دهم مردادماه را به عنوان روز تولد وی می دانند.

دولت آبادی که هفتاد و پنج سال قبل در چنین روزهایی در روستای دولت آباد شهرستان سبزوار متولد شد بدون شک یکی از نوابغ ادبی ایران در دوران معاصر است که گستره شهرت نام او نه فقط در ایران بلکه در جهان قابل مشاهده است و تعدادی از آثار او به خصوص رمان جاوادنه اش «کلیدر» به چند زبان زنده دنیا ترجمه شده و او را نامزد دریافت جایزه ادبی نوبل کرده است.

عظمت دولت آبادی در زمینه نویسندگی به حدی است که «لیجا تروجانو»، عضو هیأت داوران جایزه «یان میخالنسکی» که معتبرترین جایزه ادبی کشور سوییس محسوب می شود، این نویسنده سبزواری را بزرگترین نویسنده معاصر ایران عنوان کرده است.(منبع)

محمود دولت آبادی در کنار نام های دیگری نظییر ابوالفضل بیهقی، ابوالحسن زید بیهقی معروف به فرید خراسان، ملاحسین واعظ کاشفی، دکتر علی شریعتی، محمود برآبادی و ...یکی از نام هایی است که کمک کرده است تا نام شهر سبزوار به عنوان خاستگاه شمار قابل توجهی از نویسندگان بزرگ ادبیات کشور و آثار شاخص و معتبری که در نثر فارسی پدید آورده اند به عنوان «پایتخت نثر ایران» مطرح گردد.

با همه این جایگاه با اهمیت ادبی و فرهنگی متأسفانه محمود دولت آبادی در چند سال اخیر در شهر زادگاهش سبزوار که می توانست و می بایست بیشترین فایده را از وجود چنین مشاهیری ببرد، به خاطر اعمال بعضی نظرات سلیقه ای و تندروی های سیاسی مورد مهجوریت و طرد شدگی قرار گرفته است. این در حالی است که خارج از شهر سبزوار دیگر اثری از این نوع سخت گیری ها و تندروی ها پیرامون دولت آبادی مشاهده نمی شود و او شخصیت مورد تأیید و مورد احترام نظام ، رسانه های معتبر کشور و مقامات مسئول فرهنگی است به طوری که کتاب هایش با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت سر یکدیگر چاپ می شوند و در محافل و میهمانی های رسمی فرهنگی وهنری کشور حضور می یابد و مورد تکریم و احترام قرار می گیرد.

بنابراین به نظر می رسد مردم و مسئولان سبزوار شهر زادگاه دولت آبادی که در سال های گذشته متأسفانه به واسطه برخی بی تدبیری ها دچار بعضی بحران ها و آسیب های مهم اجتماعی شده است که هر از گاهی نام این شهر را با وقایعی که در شأن دیار سربداران نیست به رسانه های کشور می کشاند، باید در این مقطع زمانی حساسیت و هوشیاری بیشتری به خرج دهند و با کنار گذاشتن روحیه خودبدی و نخبه کشی که در چند سال اخیر نمونه های فراوان آن را در این شهر مشاهده کرده ایم، این بار با به جای آوردن حس قدردانی مناسب از این نویسنده برجسته همشهری خود، زمینه ای فراهم آورند تا با کمک برند محبوب و مشهور نام وی والبته با بهره گیری درست و به جا از نام سایر ادبا ونویسندگان برجسته دیار سربداران زمینه اعتلای فرهنگی و ادبی غرب خراسان رضوی فراهم شود.

لازم به یادآوری است که تنها کمتر از 5 ماه قبل خبر درگذشت دکتر حسین قندی سلطان تیتر ایران و روزنامه نگار برجسته سبزواری، همه رسانه ها و اهالی فرهنگ دیار سربداران را متأثر کرد و بدتر آنکه چون مردم و مسئولان فرهنگی سبزوار نتوانسته بودند در زمان حیات آن همشهری فرهیخته خود ارتباط موثری با وی برقرار کنند، پس از وفاتش نیز خانواده اش اقبالی نسبت به زادگاه وی نشان ندادند و دکتر قندی در غربت از سبزوار سال های پایانی عمرش را سپری کرد و درگذشت.

اینک به نظر می رسد موضوع دور ماندن دکتر حسین قندی و بسیاری دیگر از فرزندان نخبه دیار سربداران از زادگاه خود و درگذشتشان در شهرها وکشورهای دیگر درس عبرتی باشد برای مسئولان کنونی سبزوار از جمله رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی شهر (به ویژه کمیسیون های فرهنگی و گردشگری)، شهرداری، فرمانداری، نمایندگان و ... که در فضایی که طبق شعار دولت دکتر روحانی تدبیر و اعتدال را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است، نسبت به دریافتن جدی تر فرصت ها و به جای آوردن تجلیل مناسب از بزرگان سبزوار از جمله محمود دولت آبادی اقدامات لازم و فوری را انجام دهند.

به هرحال آنچه مسلم است، این نکته است که بزرگانی همچون محمود دولت آبادی با این جایگاه رفیعی که در نتیجه سال ها تلاش و کوشش ارزشمند ادبی و فرهنگی خود در سطح ملی و بین المللی به دست می آورند، چندان نیازی به این ندارند که همشهریانشان در شهرهای کوچک قدر آن ها را بدانند و از آن ها تجلیل و قدردانی به عمل آورند زیرا آن ها جایگاه محفوظی در حال و آینده ادبیات و فرهنگ کشور دارند. اما این سبزوار است که با همه مشکلاتی که در سال های اخیر درنتیجه بیکاری جوانان و بعضی از معضلات مدیریتی و اجتماعی گریبانگیراین شهر شده، به فرزندان نام آور و افتخارآفرین خود نیازمند است تا زمینه ای باشد برای تغییر و اصلاح شرایط پرآسیب کنونی به شرایطی خوشایند تر.

آیا سبزواری ها سرانجام قدر بزرگان خود را خواهند دانست؟

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سالروز تولد آقای رمان ایران، آزمون کفایت مسئولان فرهنگی سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما