اداره فرهنگی شهرداری سبزوار به کجا می رود؟

 
یکی از مخاطبان گرامی اسرارنامه طی ارسال یادداشت کوتاهی به این مجله، عملکرد اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار را مورد نقد قرار داده است.
 
به نظر می رسد اصلی ترین نقد این یادداشت نسبت به غفلت اداره فرهنگی ورزشی شهرداری از اولویت های مهم فرهنگی شهر دیرینه های پایدار و پرداختن به اموری کم اهمیت تر جانبی با صرف هزینه های سنگین باشد.
 
البته این نویسنده، که با نام مستعار «یک مخاطب ساده» یادداشت خود را ارسال کرده است، در متن خود از اداره فرهنگی هنری شهرداری نام برده ، درحالی که نام اصلی اداره مورد نظر، فرهنگی ورزشی است ، با این حال این اشتباه لفظی در اصل منظور نویسنده تغییری ایجاد نمی کند و اسرارنامه نیز هرچند ممکن است با همه دیدگاه های نویسنده این یادداشت موافق نباشد اما به لحاظ رعایت اصل آزادی بیان و طرح دیدگاه های مختلف مردم در رسانه های عمومی به انتشار متن کامل این یادداشت می پردازد:
 
اداره فرهنگي و هنري شهرداري به کجا مي رود؟ 
اداره فرهنگي و هنري شهرداري "جشنواره غذا" برگزار مي کند!
 
شما وقتي اين تيتر و خبر را بخوانيد چه حسي پيدا مي کنيد؟ اولين سوال اين است که چه ارتباطي بين "اداره فرهنگي و هنري" و "غذا" هست؟ البته وقتي سال گذشته اداره کتابخانه هاي سبزوار که متولي کتاب و کتابخواني شهر است در کتابخانه هايش جشنواره دسر برگزار کند، بايد هم امسال اداره فرهنگي هنري شهرداري جشنواره غذا برگزار کند. سال گذشته همه نهادهاي فرهنگي و غير فرهنگي شهر همسايه ما جمع شدند و با قدرت و با طرح هاي شان در اولين جشنواره پايتخت کتاب ايران شرکت کردند به گونه اي که به عنوان جزو ده نامزد نهايي اين جشنواره انتخاب شد؛ اما همزمان نه تنها اداره ارشاد سبزوار هيچ کاري نکرد بلکه اداره کتابخانه هاي سبزوار هم جشنواره دسر برپا کرد. سال گذشته اين ادارات پر طمطراق فرهنگي اصلا از اين جشنواره خبردار هم نشدند. حالا امسال انگار نوبت اداره فرهنگي و هنري شهرداري است؛ امسال بايد منتظر انتخاب نيشابور بعنوان پايتخت کتاب ايران باشيم اما يکي از نهادهاي فرهنگي شهر دارد جشنواره غذا برگزار مي کند با جوايزي مانند سفر به کيش. 
 
فراخوان دومين جشنواره پايتخت کتاب ايران در حالي همين هفته گذشته منتشر شد که نهادهاي فرهنگي و غير فرهنگي ما اصلا معلوم نيست کجا هستند و چکار مي کنند. جشنواره غذا به اداره فرهنگي و هنري چه ارتباطي دارد؟ آيا جاي ديگري نبود که جشنواره غذا برپا کند؟ اشتباه نشود ما با جشنواره غذا مخالف نيستيم اما چنين جشنواره اي به يک نهاد فرهنگي چه ارتباطي دارد؟ نهادهاي فرهنگي ما در حالي جشنواره دسر و غذا برگزار مي کنند که سبزوار از نظر شاخص هاي کتاب و کتابخواني رتبه 11 را در استان دارد يعني حتي از بخش هاي تازه شهر شده هم پايين تر است. اي کاش ارشاد، اداره کتابخانه ها و اداره فرهنگي هنري شهرداري بجاي برگزاري جشنواره غذا و دسر، فکري براي ارتقاي سرانه کتابخواني مردم مي کردند؟ اي کاش ارشاد، اداره کتابخانه ها و اداره فرهنگي هنري شهرداري بجاي برگزاري جشنواره غذا و دسر، فکري به حال به روز کردن کتابخانه هاي شهر مي کردند؟ اي کاش ارشاد، اداره کتابخانه ها و اداره فرهنگي هنري شهرداري بجاي برگزاري جشنواره غذا و دسر، ساخت کتابخانه مرکزي سبزوار را پيگيري جدي مي کردند. و دهها اي کاش ديگر.
 
وقتي اداره فرهنگي و هنري در شهرداري سبزوار راه اندازي شد اميدوار بوديم اين نهاد فرهنگي، کندي و کم کاري نهادهاي فرهنگي دولتي و رسمي را جبران کند. اميدوار بوديم بخشي از کارهاي زمين مانده را بردارد. اميدوار بوديم بخشي از خلاهاي موجود در فعاليت هاي فرهنگي شهر را پر کند. بزرگترين ترس مان هميشه اين است که نهادهاي فرهنگي از حوزه هاي کاري شان منحرف شوند که حالا انگار اين مسئله درباره اداره فرهنگي و هنري شهرداري واقعيت پيدا کرده است. بعد از دو سه سال تازه اين اداره به آنجا رسيده است که جشنواره غذا برگزار کند. واقعا شاهکار است. آيا هيچ کار فرهنگي و هنري ديگري نبود که اين اداره انجام دهد که به جشنواره غذا رسيده است؟ دو سه سال از تاسيس اين اداره مي گذرد آيا وقت آن نرسيده است گزارشي از فعاليت هايش بدهد که در اين مدت چه کرده است؟ آيا وقت آن نرسيده است که آسيب شناسي اي از اين اداره صورت گيرد؟‌
واقعا آدم حيرت مي کند که چه تفکري به چنين برنامه هايي براي يک نهاد فرهنگي مي رسد؟ 
 
علت اين انحراف ها در نهادهاي فرهنگي جاي بررسي دارد که بررسي آن مجال ديگري مي طلبد اما شايد اولين علت اين انحراف ها آن باشد که معمولا آدم هايي را مسئول اين نهادها مي گذارند که اصلا فرهنگي نيستند. خيلي از افراد جنس شان فرهنگي نيست حتي اگر 50 سال هم رئيس يک نهاد فرهنگي باشند. سخن را کوتاه کنم، با ديدن اين خبر ناخودآگاه ياد اين جمله جلال آل احمد افتادم(نقل به مضمون): در اين مملکت بيکاره ترين آدم ها مديران فرهنگي مي شوند.
 
نویسنده: (يک مخاطب ساده)
 
*      *      *
 
 
گفتنی است، جشنواره ای نظیر «غذاهای سنتی فراموش شده» یقیناً از برخی جنبه های فرهنگی نیز برخوردار است زیرا پخت و پز و خورد و خوراک از جلوه های فرهنگ هر جامعه ای محسوب می شوند و بنابراین نمی توان آن را صد در صد از حیطه فعالیت های اداره فرهنگی شهرداری جدا دانست اما مطمئناً در زمانی که بسیاری ازمناسبت های مهم فرهنگی دیار سربداران و طرح های اولویت دار کشوری درحوزه فرهنگ، توسط مسئولان سبزوار مورد غفلت قرار می گیرند و به طور نمونه تلاش محسوسی برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران و حتی قرار گرفتن در ردیف نامزدهای این عنوان صورت نمی گیرد و یا در روزهایی نظیر 2 آذر تولد دکتر شریعتی، 8 اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواری، 10 مرداد سالروز تولد استاد محمود دولت آبادی آقای رمان ایران و ... یا کلا هیچ برنامه ای در سبزوار برگزار نمی شود یا برنامه های برگزار شده به لحاظ کمی و کیفی در خور شأن این مناسبت های بزرگ نیستند، پرداختن به برنامه هایی نظیر جشنواره غذاهای سنتی با دعوت از میهمانان مشهور تلویزیونی که یقینا حضور آنان هزینه های سنگینی برای برگزارکنندگان دارد و اهدای جوایزی که چندان سنخیتی با مسائل فرهنگی سبزوار ندارند، به نظر برنامه ای غیر ضروری و بیشترتجملی می آید که هدف ریشه ای و بلند مدتی پشت آن نیست.
 
خاطر نشان می شود، سال گذشته نیز در بحبوحه زمانی که در سطح کشور رقابت شهرهای مختلف برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران بالا گرفته بود، در یکی از کتابخانه های سبزوار بامشارکت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و حضور برخی مسئولان فرهنگی! جشنواره دسر برگزار شد!(منبع) که می توان آن را بزرگترین طنز سال 93 در سبزوار لقب داد!
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
 
نظرت را بنویس
comments

این دلسوز حتمن از خود اداره فرهنگی هنریه که اینقد ادعا داره. همت داشته باشید پیگیری کنید تا بودجه بهتون بدن.

اداره فرهنگی در سالهای گذشته در برگزاری برنامه هایی مثل (ویژه امام زمان و جشن ها و کنسرت .)بیشتر دیده میشد ولی الان که از همونام خبری نیست و همه فعالیتش شده همین غذا !!! ضمنا کمی به فکر هنرمندان سبزواری هم باشید...

مجله اینترنتی اسرارنامه

پاسخ به دوست عزیزی که در تاریخ 30 شهريور 1394 - ساعت 07:58 نظری ارسال کرده اند: سلام دوست عزیز. همانطور که ملاحظه می کنید، اسرارنامه از ابتدا، در متن فوق به این موضوع هم اشاره کرده است که پرداختن به موضوع غذاهای سنتی فراموش شده در یک شهر از مسائل مربوط به حوزه فرهنگی است و بنابراین چندان با وظایف اداره فرهنگی ورزشی شهرداری منافاتی ندارد، اما به هرحال نمی توانیم این را هم انکار کنیم که اگر اولویت بندی صحیحی صورت بگیرد، بسیاری از اقدامات و طرح های فرهنگی دیگر به خصوص در حوزه کتاب و کتابخوانی هست که توسط مسئولان فرهنگی سبزوار نادیده گرفته شده است. اگر هم به قول شما بودجه کافی وجود ندارد، پس باید بقیه برنامه ها و جشنواره ها نظیر همین جشنواره غذایی هم برگزار نشوند.بنابراین معلوم می شود مشکل خیلی به بودجه بر نمی گردد، بلکه احتمالا اولویت بندی ها و اهدافی که مدیران دارند چندان براساس ضرورت های توسعه شهرستان نیست. به هرحال از حضور و نظرتان سپاسگزاریم. پیروز باشید...

همين مسئولان اداره فرهنگي و آقاي اختريان بودند که پارسال از امضاي تفاهم نامه با حوزه هنري استان راي راه اندازي حوزه هنري سبزوار خبر دادند و حتي مسئولي هم مشخص کردند. اما همه اين ها چه شد؟ تا جايي که يادمان هست در آخرين مرحله قرار بود فرمانداري و آقاي پارسي پور موضوع حوزه هنري سبزوار را از استانداري پيگري کند. آنها هم که اصلا تو اين فکرها نيستند و کلا نگار يادشان هم نيست چه برسد که پيگري کند.براي همين است که هيچ اتفاقي نمي افتد ديگه.

سلام - انتظار داشتيم اداره فرهنگي هنري شهرداري طراحي و ساخت "پرديس جامع فرهنگي بيهقي" را پيگري کند، نه آنکه جشنواره غذا برگزار کند. مگر آقاي طالبي ساله گذشته در نمايشگاه رسانه ها قول نداد که اين طرح را پيگري کند و مگر تعهد نکرد که خودش آن را به شوراي شهر ببرد و تصويب کند. پس اين وعده ها چه شد؟ - انتظار داشتيم که اداره فرهنگي و هنري شهرداري راه اندازي حوزه هنري سبزوار را پيگيري کند نه اين که جشنواره غذا برگزار کند. مگر جناب شهردار و مسئولان همين اداراه قول ندادند که حوزه هنري را پيگري کنتد و مگر به صورت رسمي مصاحبه نکردند و نگفتند که تفاهم نامه تاسيس حوزه هنري سبزوار با حوزه هنري استان امضا کردند. پس چه شد؟ - انتظار داشتيم که اداره فرهنگي و هنري شهرداري، ساخت کتابخانه مرکزي سبزوار را پيگري کند نه اين که جشنواره غذا برگزار کند. خبر داريد که شهر همسايه شرقي ما ساخت کتابخانه اش را شروع کرده است. چند سال ديگر خواهيم ديد که انها علاوه بر اين که حضوري وفعال در جشنواره پايتخت کتاب ايران دارند و احتمالا انتخاب شدند، کتابخانه مرکزي شان را هم ساخته اند. خيلي زشت است که شهر فرهنگي و دانشگاهي سبزوار کتابخانه مرکزي نداشته باشد و از نظر شاخص هاي کتاب و کتاب خواني رتبه يازدهم استان را داشته باشد. - انتنظار داشتيم....

ش. د -یکی از طرفداران اسرار نامه

اداره فرهنگی ورزشی جوکی بیشتر نیست،افرادی در ان فعالیت می کنند که حتی توانایی گرفتن ی پرینت ساده رو ندارن .روی مسائلی کار میکنند که ارزش هنری آن پایین است وما مقوله های مهمتری داریم .جناب اختریان هم که زحمت چندانی به خود نمی دهند.!!فکر خلاقانه در این مجموعه صفر است واقعا برای شهر متاسفم که همچین مکانی بجای آنکه توسط تعدادی جوان خلاق بگردد و مدیریت شود توسط کسانی اداره میشود که فرق دوغ و نوشابه را تشخیص نمی دهند...!!!

محمد

سلام.متاسفانه ارشاد واداره فرهنگی ورزشی به ناکجااباد می روند.مگرکجای کارهای دوستان برنامه ریزی شده که این کارشون باشه.اخرین روز ماه مبارک با خانواده پارک سلامت بودیم که متوجه شدم اجرای برنامه هست.وقتی به نزدیک رفتم متاسفانه هرچی خواننده ونوازنده مجلسی در سبزواربود اجرای برنامه های افتضاح داشتند.چرا ارشاد جلو این برنامه هارو نمی گیره.یک هنرمند روی سن نبود.کسانی که در همه مجالس عروسی با بدترین وضع ممکن حضوردارند واصلا شئونات اخلاقی رارعایت نمی کنند.فرهنگ سازی یعنی این.بعدشما جوش جشنواره غذارو میزنین....وای به همه مسئولینی که متاسفانه همه را می دانند وخودشان رابه خواب زنده اند

م.ب

سلام. از مخاطب ساده بابت هشدار به موقع متشکرم و از اقای اختریان می خوام حواسشو جمع کنه شاید مسئولان خودشونو به خواب بزنن ولی بدونن مردم بیدارن و حواسشون به همه چیز هست. الان زمانیه که برای باید ارتقاء فرهنگ کتاب خوانی در سبزوار کاری انجام بدید.

راست يادتان باشد نماينده ها و مسئولان ارشاد بهمن پارسال گفتند وزارت ارشاد گفته اگر تا آخر سال 93 زمين کتابخانه مرکزي را مشخص و اعلام کنيد ما بودجه خاصي را از وزارتخانه ارشاد براي ساختش اختصاص مي دهيم. قرار بود ارشاد اين مسئله را پيگري کند و زمين را معرفي کند. چرا مسئولان محترم گزارشي نمي دهند که چه کردند و چرا پاسخگو نيستند؟ لطفا شما پيگري کنيد. متاسفانه نهادهاي فرهنگي ما از جمله اداره فرهنگي شهرداري به جاي اين که اين ها را پيگيري کند و به نتيجه برساند جشنواره غذا برگزار مي کند. بدبختي اين جاست.

بدبختي آن است که پارسال اداره کتابخانه ها آن خبط را کرد و امسال باز تکرار شد و اداره فرهنگي شهرداري اين اشتباه را مرتکب شده است. آخر چرا؟

درود. نگران نباشید آقا ی مخاطب ساده. آقای اختریان رو واسه این گذاشتن مسول اداره فرهنگ و ورزشی که فرهنگ و ورزش رشد نکنه.ایشون هم تو کارش استاده.خدایی دمش گرم. داعش هم نمیتونه مثل این آقا جلو پیشرفت هنر رو بگیره. سایه ش مستدام.

محمد

مقايسه داعش با يک مدير هر کس که باشد توهين است شما چرا اين نظر را تاييد کرديد؟

چراغ چشمک زن ورودی روستای مهر داورزن (جاده جنوبی ) از حدود یک سال قبل خاموش است و در این رابطه چندین بار با مسئولان راه و شهر سازی تذکر داده ایم که تا حالا هیچ اقدامی نشده است .ضمنا تا کنون در این محل چندین حوادث ناگوار اتفاق افتاده و چند نفر جان خود را از دست داده اند ، ،خواهشمند است این موضوع را پیگیری کنید / ممنون یک روستایی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما