گزارش ایرنا از همایش بزرگداشت بیهقی / پیگیری ها برای ثبت اول آبان روز بیهقی در تقویم ملی ایران

مراسم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار برگزار شد

سبزوار- ایرنا- مراسم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی دوشنبه شب با حضور جمعی از اساتید و فرهیختگان در سبزوار برگزار شد.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سبزوار در این مراسم با اشاره به لزوم توجه به ثبت روزی به نام بیهقی در تقویم رسمی ایران گفت: بیهقی از مورخانی است که کتاب خود را بر اساس تاریخ پایه ای و با نثری فاخر نگاشته است.

محمودرضا سلیمانی افزود: بیهقی با نوشتن کتاب به سبک تاریخ پایه ای سعی کرد وضعیت روزگار خود را به مخاطبین دورانهای مختلف منتقل کند.

وی ادامه داد: امروز نام و روزی به نام بیهقی در سالنامه ملی ایران دیده نمی شود لذا در اداره میراث فرهنگی سبزوار این قول را می دهیم که پیگیر این موضوع باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار نیز با اشاره به پیگیری ثبت روز بیهقی در سالنامه رسمی گفت: پیگیریهای زیادی از سال 84 تاکنون صورت گرفته که تاکنون به سرانجام نرسیده است.

مهدی مقصودی افزود: طرح نامگذاری روز بیهقی از طرف شورای شهر به شورای فرهنگ و عمومی شهرستان، استان و شورای انقلاب فرهنگی ارائه و مصوبات شهرستانی و استانی این طرح گرفته شده لذا در انتظار تصویب آن در کشور هستیم.

وی همچنین گفت: زادروز ابوالفضل بیهقی یکم آبان ماه است لذا بخاطر همزمانی آن با تاسوعای حسینی، این مراسم امشب برگزار شده است.

فرماندار سبزوار نیز در این نشست بر پیگیری جدی مسئولان و بزرگان عرصه هنر و فرهنگ برای ثبت روز بیهقی در سالنامه رسمی کشور تاکید کرد.

احمد برادران افزود: تکمیل بنای یادبود و تندیس ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر پارسی در روستای حارث آباد سبزوار زادگاه این مرد بزرگ در دستور کار قرار گرفته که در شناساندن هویت بیهقی موثر خواهد بود.

ابوالفضل بیهقی تاریخ نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که در سال 385 قمری در قریه حارث آباد بیهق(سبزوار) متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد و تا در زمان عزالدوله عبدالرشید در سال 440 قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد.

بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا بسر برد و در سال 470 هجری قمری درگذشت.
سبزوار در 237 غرب مشهد قرار دارد.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما