به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی:

به احترام آنان که روشنایی می بخشند / دلنوشته یک کتابدار بجنوردی: شغلم را دوست دارم ...

در دوره و زمانه ای که اکنون در آن به سر می بریم، هرچند آمار مطالعه و تعداد کتابخوانان جامعه نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته و یا به عبارت دیگر بازار کتاب گرمای سابق را ندارد،اما هنوز هستند کسانی که هم کتاب می خوانند و هم دیگران را به کتابخوانی توصیه می کنند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، کتاب هر چند به هیچ صنف و گروه خاصی تعلق ندارد و کتاب های مختلف با موضوعات گوناگون خود هریک به راحتی می توانند یار مهربان اقشار خاصی از جامعه بشوند، اما هستند کسانی که عشق ورزی ویژه ای با کتاب دارند.

آنانی که فکر و ذهن و روزگارشان بیش از هر کس دیگری با کتاب عجین شده است. چشم هایشان هر روز با دیدن قفسه های تو در توی کتاب نوازش می شود و انگشت هایشان بارها و بارها جلد و کاغذهای نرم و سخت انواع کتاب ها را لمس می کند و بر زبانشان بیشترین چیزی که جاری می شود حرف کتاب و کتابخوانی است و آنچه به مراجعان کنندگانشان می دهند، روشنایی است.

آری هرچند کتاب متعلق به همه است، اما کتابداران بدون شک الفت دیگری با کتاب دارند. چه از سر علاقه قلبی و چه از سر وظیفه شغلی، این کتابدارانند که هر روز باید نبض کتاب و کتابخوانی را در دستان خود بگیرند، برای کتابخوان تر شدن جامعه بیاندیشند و بیش از سایرین از کتاب بگویند و از کتاب بشنوند.

روح آدمی معمولا می تواند از محیط اطراف تأثیر بپذیرد و چه نیکو تأثیری خواهد بود اگر از محیط کتاب و کتابخانه منشأ گرفته باشد.

از همین روست که ایامی مانند 24 آبان ماه  روز و هفته کتاب و کتابخوانی را باید فرصت مغتنمی شمرد برای عرض خدا قوت و تبریک ویژه به کتابداران فرهیخته و پرتلاشی که به عنوان یکی از مهمترین طلایه داران عرصه ایجاد، حفظ و گسترش فرهنگ سال های زیادی از عمر خود را صرف این خدمت مهم فرهنگی می کنند.

اسرارنامه به همین مناسبت و بدین وسیله ضمن عرض تبریک به همه کتابداران کشور مخصوصاً کتابداران شهرستان سبزوار، به طور ویژه ای از زحمات آقایان و خانم ها: مصطفی پاک فطرت کتابدار کتابخانه امام زاده حسن کوشک(قبلا) و کتابخانه دکتر شریعتی ،  سمیه سیدآبادی کتابدار کتابخانه کیاسبز بیهق و دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (قبلا)، هما لشگریان کتابدار کتابخانه آیت الله فقیه سبزواری ، زهرا روحانی کتابدار کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری و زیبا باغانی رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار که پیش از این همکاری های نزدیکی در تهیه برخی مطالب این مجله در حوزه کتاب و کتابخوانی دیار سربداران داشته اند، قدر دانی می نماید.

در ادامه نیز متن یادداشت زیبای یک کتابدار بجنوردی را مطالعه خواهید کرد که توسط خانم زهرا روحانی کتابدار کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری برای انتشار در اختیار تحریریه این مجله قرار گرفته است.

در یادداشت زیر که مدتی قبل به قلم خانم مریم گریوانی یکی از کتابداران استان خراسان شمالی نوشته شده و در وبلاگ وی منتشر شده است، به خوبی با بعضی دشواری ها ، ناملایمات، غفلت ها و البته ارزش های معنوی و لذت های حقیقی حرفه شریف کتابداری آشنا می شویم:

 

شغلم را دوست دارم ....

اگر روزی، خبرنگاری، این سوال کلیشه ای را ازمن بپرسد که "اگر دوباره به بیست و دو سالگی برگردم آیا باز هم شغل کتابداری را انتخاب می کنم؟" با افتخار جواب می دهم:"بله حتما ". اینکه می گویم خبرنگاری این سوال را می پرسد، جزو تخیلاتم است، چرا که هیچ خبرنگاری هرگز به ذهنش خطور نمی کند از یک کتابدار این سوال را بپرسد، فرض محال عرض کردم.

شغل من مثل بقیه شغل های اداری نیست که اول کارمند ساده باشی وبعد کارشناس و رئیس بخش، معاون و در نهایت مدیر کل یا نماینده مجلس شوی. خیلی متفاوت است، توی این شغل همیشه کتابدار می مانی  با همان حقوق و مزایای کارمند ساده،

 اگر خواستی اینکاره شوی باید خیلی انعطاف پذیر باشی، چون که احتمال دارد در یک روز چندین شغل را تجربه کنی، سر صبح که می روی سرکار مثل یک مدیرکل همه برنامه هایت راچک می کنی.بصورت  استراتژیک برای افزایش اعضا و کتاب و کتابخوانی برنامه ریزی می کنی. بعد، مثل یک مدیر روابط عمومی اخبار و وقایع کتابخانه ات را توی ذهنت مرور می کنی  آنچه را که ارزش خبری دارد، انتخاب و برای سایت استان می فرستی، وبلاگ کتابخانه را بروز رسانی می کنی. نامه های اداری را جواب می دهی، کتابهای دریافتی را ثبت سیستم می کنی و لیبل و بارکد می زنی.آمار،مسابقه کتابخوانی، راه اندازی بخش کودک و ...کارهایی که خیلی به چشم کسی نمی آید و دیده نمی شود.

 ساعت نه به بعد مراجعین کتاب یکی یکی می آیند.پشت سیستم می نشینی وبه مراجعان کتاب امانت می دهی. اگر کسی سوالی درباره کتاب و مطالعه داشته باشد مثل یک مشاور، مراجعان را در انتخاب کتاب راهنمایی می کنی که بهترین ها را انتخاب کنند،کتابهایی راکه خودت خواندی ولذت بردی، معرفی می کنی. به قولِ رانگاناتان "کتابدارکارش این است به مراجعه کننده بگویدکه من قبلا این راه پیموده ام، دستت را به من بده تا تو را نیز راهنمایی کنم."

 به خاطر همین انعطاف پذیری اش، همراه شدن با مردمان فرهیخته و خواندنی های لذت بخش است که شغلم را دوست دارم و همیشه کتابدار می مانم.

نویسنده: مریم گریوانی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

6 درخواست کتابداران سبزواری از رئیس جمهور ایران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما