گزارشی از برگزاری اولین نشست کتابخوان سبزوار

 
نخستین نشست به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده، با معرفی ۱۱ کتاب و حضور چشمگیر کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه، اساتید دانشگاه، دانشجویان، اعضای شورای اسلامی شهرو فعالین حوزه کتاب در مجتمع فرهنگی ابوالفضل بیهقی برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی سبزوار، نخستین “نشست به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده” عصر روز دوشنبه ۲۵ آبان در مجتمع فرهنگی ابوالفضل بیهقی  برگزار شد.نخستین نشست کتابخوان سبزوار با اجرای دکتر جواد جعفری نسب از شاعران برجسته و فعال حوزه کتاب برگزار شد.
 
سخنان زیبا باغانی ریاست اداره کتابخانه های عمومی سبزوار مقدمه  نشست بود. باغانی سخنان خود را این چنین  بیان کرد: “کتاب‌خوان” عنوان سلسله نشست‌هایی است که با حضور کتابداران، کتابخوانان و همه اهالی کتاب و فرهنگ برگزار می شود. “کتاب‌خوان” نشستی صمیمانه با هدف معرفی کتاب‌های مفید و ترویج کتابخوانی است، که با حضور کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و فعالین حوزه کتاب بصورت ادواری برگزار خواهد شد.
 
نخستین نشست کتابخوان سبزوار  با معرفی “نوای نای مجروح” حجه الاسلام و المسلمین علی اصغر جعفری نسب استاد حوزه و دانشگاه آغاز شد. “نوای نای مجروح” دارای یک مقدمه و دو بخش است.در مقدمه به مفهوم اختلاف و لزوم یگانگی امت اسلامی و هدف از وحدت اسلامی پرداخته شده است.در بخش اول کتاب بحثی درباره جامعه اسلامی پس از پیامبر شده است و مساله جانشینی پیامبر مطرح گردیده است. در بخش دوم که مفصل تر است خطبه شقشقیه نهج البلاغه که از مهمترین خطبه های حضرت علی (ع) است و در آن مساله غصب خلافت مورد اشاره قرار گرفته تشریح شده است. در شرح این خطبه نکات تاریخی و آیات و احادیث و نکات بلاغی آن هم مورد توجه بوده است.
 
“خراسان در آئینه فرهنگ مردم”، تالیف ابوالفضل بروغنی پژوهشگر و نویسنده سبزواری، توسط خود نویسنده ارائه شد. این کتاب دنباله پژوهشهای قبلی نویسنده بوده است. تحقیقات و پژوهش های میدانی و کتابخانه ای جدیدی که درباره لالایی های خراسان انجام گرفته است. انواع ترانه ها اعم از نوازش کودکانه و بازی جمع آوری و تحقیق و بررسی شده است. تصنیف های اساطیری، ترانه های نوروزی، عروسی، غزل ها، باورها، جشن های شب یلدا و … و در پایان مویه نامه های محلی خراسان بررسی شده است.
 
رمان “شاخه های روز” کتابی بود که توسط نویسنده آن حسن کیقبادی معرفی شد.حسن کیقبادی نویسنده “شاخه های روز” از هنرمندان سبزواری است که در حوزه داستان و فیلم کوتاه و مستند تا کنون تولیدات بسیاری داشته است. “لبیک در کیلومتر ۶۶۵” اولین مستند و “نورجهان” تازه ترین اثر فیلم مستند وی می باشد که در جشنواره فیلم بسیج برگزیده شد. کیقبادی اولین رمان خود را نیز با نام “۴۲ روز کچل” در سال ۸۹ به چاپ رساند. چهاردهم مرداد ماه نیز کار بازنویسی رمان “روزگار بوسه و خون” وی تمام شده و آماده چاپ است.رمان “شاخه های روز” اولین رمان بومی انقلابی است که رخدادهای آن در سبزوار اتفاق می افتد. رمان در دو زمان روایت می شود؛ زمان حال و زمان انقلاب. راوی زمان حال، جوان بیست و دو ساله ای است که از اول عمر تا به حال، با مادر و برادرش زندگی می کرده است. برادرش برای تحصیل به خارج از کشور رفته و حالا یک ماهی است که پاکتی حاوی چند برگ کاغذ، توسط دختری ناشناس به مادرش رسیده و روند طبیعی زندگی آنها را به هم ریخته است. مادر عازم سفر حج است و راوی این کاغذها را با سختی زیاد پیدا می کند تا پی ببرد چرا مادرش با خواندن این نوشته ها، اینگونه آشفته و به هم ریخته شده است. رمان در طول سفر مادر در حج، با گریز به مطالبی که در کاغذها نوشته شده ادامه پیدا می کند. مطالب این کاغذها با محوریت انقلاب سبزوار و قهرمانی شخصی به اسم گودرز دنبال می شود. در نهایت پس از رفت و آمد در زمان حال و گذشته، ما رابطه ی این کاغذها با مادر و دیگر شخصیت ها و ماجراها را متوجه می شویم.
 
“چهاربانوی تاریخ ساز” توسط پروین قره چاهی کتابدار کتابخانه بیت الهدی معرفی شد. “چهار بانوی تاریخ ساز» به سرگذشت چهار بانوی نمونه تاریخ می پردازد: فاطمه بنت اسد، نرجس خاتون، هاجر و رابعه عدویه. بانوانی که هر کدام نقش و تاثیر مهمی در سرنوشت بشر داشته اند.
 
  “انسان و سمبولهایش” اثر کارل گوستاویونگ توسط محمد علی فارسی نژاد معرفی شد.این کتاب آخرین کتاب یونگ است که در آن مجموعه ی کشفیات و عقاید خود را به زبانی ساده و راحت برای مردم عادی و نا آشنا به روانکاوی نوشته است. کتاب از پنج فصل مجزا به اضافه ی یک پیشگفتار ۳۰ صفحه ای جالب تشکیل شده است. هر کدام از فصل ها را یکی از شاگردان معروف و مهم یونگ تحت نظارت وی نوشته است. فصل ها به این ترتیبند:کند و کاو در ناخود آگاه،  اساطیر باستانی و انسان امروز، فرآیند فردانیت، نماد گرایی در هنر های تجسمی و  وجود نماد در درون تجزیه و تحلیل فردی.
 
مجموعه شعر “چشمان من جنون تماشا گرفته اند” توسط شاعر مجموعه دکتر حسن دلبری عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری معرفی شد. “چشمان من جنون تماشا گرفته اند” مجموعه ای از سروده های دکتر حسن دلبری در قالب های مختلف است که عموما قالب کلاسیک دارند و موضوعات متنوع اجتماعی، آئینی، عاشقانه و … را در بر می گیرند.
 
“تاریخ بیهق” اثر ماندگار و برجسته ابن فندق توسط علی نورآبادی از خبرنگاران علاقمند به کتاب معرفی شد.موضوع تاریخ بیهق، تاریخ ناحیه بیهق، شرحی از مشاهیر این ناحیه شامل علما، ادیبان، شاعران، وزیران، سادات، نویسندگان، حکیمان و اطبا و انساب خاندان­های مشهور این ناحیه است.مهم­ترین مطالبی که در تاریخ بیهق به آن‌ها اشاره شده است، عبارت‌اند از:سودمندی تاریخ، تواریخ مهم و مشهور، فضایل بیهق، خاندان سادات در بیهق، سلسله‌های حاکم بر بیهق مانند طاهریان، صفاریان، سامانیان، غزنویان و سلجوقیان، خاندان­های مختلف مانند حاکمیان، بیهقیون، مختاریان، داریان، میکالیان، مستوفیان، عزیزیان، عنبریان، حاتمیان، سالاریان، عماریان، بدیلیان و عمدیان، علما و شعرای بیهق، رویدادهای مهم تاریخی بیهق. اطلاعات ابن فندق درباره­ خاندان نظام‌الملک و مهلبیان در هیچ کتاب دیگری دیده نشده است. علی نورآبادی با تاکید بر ارزش کتاب تاریخ بیهق خواستار تلاش مسئولین سبزوار جهت چاپ مجدد این کتاب شد.
 
“جای خالی سلوچ” اثر برجسته محمود دولت آبادی توسط طاهره سلیمی مسئول کتابخانه دکتر علی شریعتی معرفی شد. مرگان زن روستایی روزی به هنگام برخاستن از خواب شوهرش سلوچ را نمیبیند. با نوعی حس پنهانی میفهمد که او را برای همیشه از دست داده است و جستجـویش بی ثمر میماند. اکنون او میماند و دو پسر به نامهای عباس و ابراو و دختری به نام هاجر. ناسازگاری دو برادر با هم مخصوصاً قماربازی و کارهای خلاف عباس، مشکلات خانواده را دو چندان میکند. مرگان مجبور میشود هاجر را در سن کودکی به مرد زن داری که زنش را فلج ساخته، شوهر بدهد. نگاه و مزاحمتهای حریصانهی برخی از مردان ده نیز یکی از گرفتاریهای زندگی اوست. تا آخرین حد تلاش میکند که با کار سخت و توانفرسا سر و ته زندگی را بهگونهای بهم آورد. اما سعی و تلاش او نمیتواند چهرهی خشن زندگی را نرم سازد و در آخر مجبور میشود با جا گذاشتن پسر بزرگ و دخترش هاجر روستا را به دنبال ناکجاآباد و توهم زنده بودن شوهر ترک کند…
سلیمی با اشاره به استفاده مکرر دولت آبادی از واژه ها و اصطلاحات سبزواری در کتاب مطالعه آن را برای سبزواری ها جالب و لذت بخش دانست.
 
“مفاتیح الحیات” توسط محسن زرقانی کتابدار کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری معرفی شد. “مفاتیح الحیات” کتاب ارزشمندی است که زیر نظر آیت الله جوادی آملی با همکاری جمعی از اساتید حوزه و توسط انتشارات اسرا به چاپ رسیده است .”مفاتیح الحیات” را جلد دوم مفاتیح الجنان می نامند ، از نظر آیت الله جوادی آملی تفاوت این کتاب و مفاتیح الجنان در این است که این کتاب جهت حرکت انسان در راه حق و با چراغ حق و در منظر خداست.
 
“گرسنگی” اثر کنوت هامسون توسط حمیدرضا شرقی به حاضران معرفی شد.کنوت هامسون داستان‌نویس نروژی که دهه‌های اول زندگی‌اش به ماجراجویی، سیاحت و آمادگی گذشت تا زمینه‌ای برای بیشتر داستان‌هایش باشد، نه تنها در کشورش، بلکه در تمام اروپا به شهرت و محبوبیت رسید. او هنگامی که به هواداری از نازی‌ها برخاست منفور شد و اواخر عمرش به سختی گذشت.داستان «گرسنگی» او در سال ۱۹۲۰ جایزة نوبل ادبی را به خود اختصاص داد. این رمان در لیست ۱۰۰۱ کتاب که باید قبل از مرگ بخوانید و همچنین لیست روزنامه گاردین ( ۱۰۰۰ رمان که هر شخص باید بخواند) قرار دارد.
 
آخرین کتاب توسط مهدی مقصودی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی سبزوار ارائه شد. مقصودی به معرفی “من و کتاب” پرداخت.
«من و کتاب» گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب پیرامون کتاب و کتاب‌خوانی می باشد.این کتاب در شش فصل اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی، من و کتاب، نقد وضع موجود، چه باید کرد، دست نوشته‌ها و دست‌خط به بیان دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای پیرامون مبحث کتاب پرداخته است.
 
 در حاشیه این نشست نمایشگاه کاریکاتور کتاب شامل برترین کاریکاتورهای دنیا در موضوع کتاب به نمایش درآمد.
 
شایان ذکر است دومین نشست کتابخوان سبزوار همزمان با دهه فجر در بهمن ماه برگزار خواهد شد. علاقمندان به ارائه کتاب از هم اکنون می توانند با تکمیل فرم ثبت نام در همین سایت در دومین نشست کتابخوان سبزوار شرکت نمایند. 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما