به دنبال باز شدن پای رادیو فردا به معرکه

در حاشیه جریانات اخیر اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار

 
هفته گذشته اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار دچار برخی حواشی شد که درست یا غلط توسط تعدادی از کارمندان این اداره آغاز و به وسیله تعدادی از رسانه های شهرستان هم ادامه یافت تا سرانجام خبر به گوش برخی رسانه های خارج از کشور نظیر رادیو فردا رسید که رسانه ای هم راستا با بی بی سی ، صدای آمریکا و سایر رسانه هایی محسوب می شود که در ایران از آن ها به عنوان ابزارهای جنگ نرم و روانی دشمن علیه نظام ایران یاد می کنند.
 
اینک هرچند سیلی را به هر طرف صورت که بزنیم دردناک است، اما درهمین رابطه بیان چند نکته درباره اشتباهات هریک از طرفین درگیر شده در حاشیه های هفته اخیر اداره صنعت و معدن سبزوار ضروری به نظر می رسد:
 
1- حدود یک سال و نیم قبل اتفاق مشابهی در سبزوار به وقوع پیوست که باز هم پای رسانه های خارجی را به سبزوار باز کرد. قضیه از این قرار بود که آن زمان یعنی در نوروز 93 حدود دو ماه پس از انتشار کتاب «وزیری امیرحسنک» به قلم محمود دولت آبادی به عنوان یک کتاب کاملا ادبی و پژوهشی و با مجوز و تأیید قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار، انتشارات فیروزی که صاحب امتیاز این کتاب جدید بود، تصمیم به تبلیغات این اثر فرهنگی و ادبی در سطح شهر سبزوار گرفت که البته برای این تبلیغات هم مراحل قانونی لازم را از طریق اداره ارشاد و شهرداری طی کرده بود.
 
با این حال پس از نصب بنرهای تبلیغات این کتاب در  چند نقطه شهر، ناگهان گروهی از افراطیون سیاسی، این بنرها را پاره کرده و از محل های نصب پایین آوردند و روی شیشه انتشارات فیروزی هم با اسپری عبارتی تهدیدآمیز نوشتند. البته این افراد هرگز رسماً خود را معرفی نکردند و حاضر نشدند پای مسئولیت کار غیرقانونیشان بایستادند، اما ازنوع رفتارشان کاملا مشهود بود که به کدام طیف فکری و سیاسی این سال های کشور وابستگی دارند؟
 
آن زمان بعضی از رسانه های شهرستان سبزوار با انتشار مطالبی علیه این کار خشونت آمیز و غیرقانونی اعتراض کردند و اعتراضات چند روز ادامه یافت تا اینکه سرانجام صدای این اعتراضات به گوش رسانه های آن ور آبی هم رسید و پای تلویزیون«صدای آمریکا» به این ماجرا باز شد و مسیح علی نژاد از مجریان و گزارشگران این شبکه تلویزیونی خارج از کشور در تماسی تلفنی پیرامون این موضوع با علی ارغیانی و مهدی مقصودی دو تن از اعضای شورای شهر سبزوار مصاحبه کرد.
 
پس از آن تعدادی دیگر از رسانه های شهرستان سبزوار به مطالب اعتراضی منتشر شده در رسانه های محلی انتقاد کردند و گفتند با این اعتراضات خوراک خبری برای رسانه های معاند و دشمنان نظام فراهم آمده است! پر واضح بود که این حرف ، حرف کاملا اشتباهی بود زیرا به هرحال وظیفه رسانه های مستقل و متعهد این است که در قبال معضلات و مشکلات پیش آمده در جامعه اعتراض کنند و صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند. حالا اگر در این بین رسانه های معاند نظام هم مانند همیشه به دنبال آن باشند که ماهی خود را از این آب گل آلود بگیرند، این نمی تواند محل نقدی برای رسانه هایی باشد که در داخل کشور و در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران مسائل و مشکلات مردم را پیگیری می کنند.
 
اینک پس از حدود یک سال و نیم از آن ماجرا، یک رفتار غیرقانونی دیگر یعنی بستن در یک اداره دولتی به روی رئیس آن و دقایقی متوقف کردن روال معمول فعالیت های آن اداره در سبزوار اتفاق افتاده است. اما این بار رسانه هایی که قبلا در موضوع محمود دولت آبادی مخالف ادامه یافتن انتقادات و خبر رسیدن به گوش رسانه های خارجی بودند، حالا خودشان  درست در همان مسیری قرار گرفتند که یک سال ونیم قبل دیگران را به خاطر آن سرزنش می کردند!
 
برای بزرگ تر شدن تصویر روی آن کلیک کنید
 
 
2- در سال 88 به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ، عده ای از مردم به نتایج اعلام شده اعتراض کردند و به مدت چند ماه در کشور بحران هایی به وجود آمد که شرح ماوقع را همه مخاطبان گرامی می دانند.
 
از آن زمان تا کنون عده ای همواره می گویند، کار معترضین غیرقانونی بوده و می بایست اگر تخلفی هم صورت گرفته از طریق مجاری قانونی پیگیری می شده است.
 
البته اتفاقات رخ داده در سال 88 نه از لحاظ کمیت و نه از لحاظ کیفیت قابل مقایسه با حاشیه های پیش آمده در اداره صنعت و معدن سبزوار در هفته گذشته نیست. اما به نظر می رسد حداقل در یک زمینه این هر دو ریداد به یکدیگر شبیهند و آن اینکه اگر کسانی هستند که به هر شکل و در هر زمان به عملکرد مجموعه دولت یا یکی از ادارات و مدیران دولتی اعتراض دارند، همه باید به طور یکسان از مجاری تعبیه شده در قانون اعتراضات خود را پیگیری کنند واز اقدامات خودسرانه نظیر تجمعات خیابانی یا بستن و ممانعت از کار ادارات و نهادهای دولتی به روال همیشگی خود ، پرهیز نمایند.
 
بیان این نکته هم ضروری است که بر اساس آنچه در عکس های منتشر شده از رویداد هفته گذشته اداره صنعت و معدن سبزوار مشاهده می شود، تنها 4 یا 5 کارمند در ماجرا حضور داشته اند که اقدام به بستن در اداره کرده اند. پس حتی می توان چنین تصور کرد که اگر تعداد کارمندان این اداره یا تعداد کارمندان معترض بیشتر از این بود و قدرت و نیروی کافی را داشتند، هیچ بعید نبود که معترضین برای نشان دادن اوج ناراحتی خود دامنه ی اقداماتشان را فراتر از اداره هم می بردند و کار به اعتراض خیابانی کشیده می شد!
 
البته اگر هر یک از معترضان بخواهند برای توجیه رفتار غیر قانونی خود دلیل بیاورند که قبلا از طریق مراجع قانونی هم پیگیری کرده ولی به نتیجه نرسیده اند و حالا مجبور شده اند که اعتراضشان را به این شکل نشان دهند، پس همه معترضان در هر زمان دیگری نیز ممکن است همین استدلال را برای خود داشته باشند که قانون آنطور که باید و شاید در رسیدگی به اعتراضات آنان  سریع و عادلانه نبوده وآن ها مجبور به استفاده از روش های شدید و قاطع تری شده اند.
 
اتفاقا همان هفته گذشته در واکنش به این اتفاقات بیانه ای توسط تعدادی دیگر از خبرنگاران سبزوار نوشته و رسانه ای شد، که هرچند خبرنگار اسرارنامه تا قبل از رسانه ای شدن آن بیانیه خبری از آن نداشت و تا به این لحظه نیز چیزی را امضا نکرده است، اما محتوای آن بیانیه نیز حداقل در بعضی قسمت ها در بردارنده، هشدارها و توضیحاتی نزدیک به همین مطالبی است که در بالا گفته شد.
 
3- جدا از بحث درستی یا نادرستی شیوه ای که کارمندان اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار برای نشان دادن اعتراضشان به نحوه عملکرد رئیس این اداره انتخاب کردند و نیز نحوه انعکاس این اعتراض در بعضی رسانه های محلی شهرستان که مورد بهره برداری رسانه های معاند نظام نیز قرار گرفته است، یک نکته دیگری که مطرح می شود این است که به مصداق ضرب المثل معروف « تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها» اگر به هرحال همه یا حداقل بخشی از دلایل عنوان شده توسط کارمندان معترض اداره صنعت و معدن سبزوار صحت داشته باشد، واقعا جای سرزنش و گلایه نسبت به عملکرد علی امیدبخش رئیس اداره مذکور و نیز مجموعه مدیریت شهرستان و نماینده یا نامزدی وجود دارد که در این اوضاع ناخوشایند بیکاری در سبزوار و شهرستان های تابعه خواسته باشند، صرفا برای تحقق اهداف سیاسی و جناحی خود با یکدیگر متحد شوند و وام ها، مجوزها و سایر تسهیلات دولتی را به صورت جهت دار فقط برای دوستان و هم حزبی ها و هم جناحی های خود فراهم آورند.
 
بدتر آنکه طبق ادعای مطرح شده در بعضی از رسانه های محلی سبزوار همه اعتبارات یا مجوزهایی که ممکن است تحت عنوان وام یا سایر تسهیلات برای پروژه های صنعتی به نزدیکان و مرتبطان ستاد یکی از نامزدهای انتخابات آینده مجلس داده شود، ممکن است در پروژه های صنعتی شهرستان به کار گرفته نشود و مقداری از آن ها صرف هزینه های انتخاباتی شوند. بنابراین اگر این ادعا صحیح باشد، بی شک خیانتی بزرگ در حق نظام و در حق مردمی صورت گرفته است که در واقع در جایگاه ولی نعمتان مسئولان و مدیران اجرایی و دولتی هستند و همه اقدامات مسئولان باید برای رضایت مردم انجام شود نه برای شکل دادن به رفتار آنان.
 
به هرحال علی رغم آمارهایی که هر از گاهی توسط مسئولان شهرستان و از جمله رئیس اداره صنعت و معدن سبزوار اعلام می شود، اوضاع اشتغال به خصوص در حوزه صنعت ومعدن شهرستان های سبزوار، داورزن، خوشاب و بخش های محروم روداب و ششتمد اصلا مناسب نیست و این نشان می دهد که یقیناً در این سال ها علاوه بر اینکه بعضی شرایط عمومی نظیر تحریم های سفت و سخت خارجی که بر کل کشور حاکم شده و تأثیر خود را برجای گذاشته است، در سطح مدیریت شهرستان هم کم و کاستی های زیادی وجود داشته است و گرنه با وجود برخی ظرفیت های ارزشمند معدنی و صنعتی و تجاری در سبزوار، اگر سیاست های اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری به درستی اجرا می شد، وضعیت بیکاری و رکود اقتصادی حاکم بر شهرستان بسیار کمتر از آن چیزی بود که اکنون شاهدش هستیم.
 
در انتها باید گفت حالا که به شیوه های درست یا غلط صدای اعتراض تعدادی از کارمندان اداره صنعت و معدن سبزوار نسبت به عملکرد مدیریت این اداره درآمده و حتی به گوش رسانه های خارجی هم رسیده است، به نظر می رسد بهترین کار ممکن این باشد که مسئولان شهرستان از جمله جناب فرماندار و نیز رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت و نیز نماینده ای که در جریانات اخیر عملکرد وی نیز در مرکز اعتراضات قرار گرفته است، در کنار این که به تخلفات صورت گرفته از سوی کارمندان معترض رسیدگی می کنند، توضیحی کامل نیز برای رسانه های شهرستان بدهند تا مردم دیار سربداران در آستانه وقوع یک حماسه سیاسی دیگر در اسفند 94، اعتماد خود را نسبت به عملکرد مسئولان و مجریان و نامزدهای انتخابات از دست ندهند و در انجام این فریضه مهم سیاسی دچار تردید و نا امیدی نشوند.
 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

در حاشیه حمله به سفارتخانه های خارجی / تجسم دست آوردها - تاملی برخشونت گروه های خود سر

 
نظرت را بنویس
comments

من

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت:  بستن در ادارات و ممانعت از حضور رئیس توسط پرسنل ناشی از اختلاف سلیقه بین دو همکار بوده است و در این شرایط که یکی از همکاران ما تخلف کرده ضرورتی ندارد بخواهیم آقای امید بخش را تغییر دهیم. راضیه علیرضایی با تاکید بر اینکه امید بخش به خدمت خود به عنوان ریاست  این اداره در سبزوار ادامه خواهد داد اظهار کرد: وی نیروی خوبی است و از زمانی که به این اداره آمده نهایت تلاش خود را برای خدمت به مردم انجام داده است. وی افزود: بعد از رخ دادن این موضوع معاون پشتیبانی، مالی و اداری سازمان و همکاران مرتبط با این حوزه به سبزوار مراجعه کردند و با آقای امید بخش و کارمندان خاطی به گفتگو پرداختند و جوانب مختلف بودجود امده را بررسی کردند. علیرضایی ادامه داد: این پرونده هم در قوه قضائیه و هم در هیئت  رسیدگی به تخلفات اداری رسیدگی خواهد شد چرا که آقای امید بخش در دادگستری از افراد متخلف شکایت کرده است. مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در عین حال خاطر نشان کرد: در مجموع مدیریت کردن شهری مانند سبزوار که مسائل حوزه صنعت، معدن و تجارتش واقعاً بزرگ است کار سختی است و عملکرد ما در این شهرستان تاکنون کمتر از بقیه شهرستان ها نبوده و پروژه ها نیز پیشرفت خوبی داشته اند. علیرضایی از اخبار تغییر رئیس فعلی این اداره که در چند ماه قبل مطرح بود اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: این پیشنهاد هرگز مطرح نبوده است  البته تغییر مدیران موضوع کاملاً طبیعی است و همه مدیران یک روز می آیند و یک روز نیز باید بروند  و این مسائل نباید در عملکرد مدیر تاثیر بگذارد. وی با بیان اینکه ما در رابطه با آقای امید بخش تاکنون مسئه ای ندیده ایم که ناشی از این باشد که بخواهیم فرد را جابه جا کنیم افزود: حساسیت هایی ممکن است در این موضوع برای افراد ایجاد شود با خود رئیسی نمی شود انجام وظیفه کرد در صورتی که کارمندان این اداره ضعفی در عملکرد رئیس خود می بینند باید از طریق اداره کل یا فرماندار شهر اقدام می کردند نه اینکه خود سرانه درب اداره را به روی وی ببندند. وی تاکید کرد: رئیس فعلی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد به زودی به تخلف این افراد رسیدگی می شود و ما هم نتیجه ان را اعلام خواهیم کرد.

جمعی از صنعتگران

جناب آقای مهندس امیدبخش سلام علیکم برادردینی من ازرفتار ناشایست کارمندان این اداره تاسف میخوریم و فقط میتوانیم بگویم این افرادباعث بی آبروشدن شهرهستند.چون این افرادبرا خودنمایی کردن اینکارها رامیکنن والا مردم شریف وغیور سبزوار اززحمات شماباخبرند ومیدانندکه شمابرای پیشرفت شهرتان تلاش فراوانی کرده اید درضمن شمااولین رییس این اداره بودید وان رابه نحواحسن اداره میکنید.البته مدیرلایقی مثل شماکه سالیان سال درشهربزرگ مثل پایتخت ایرانو(تهران)مدیر بودند این کارها بعیدنیست.......برادرمن ما پشت خوبیهایتان هستیم خداقوت

من

ما حرکت زشت این کارکنان را محکوم و خواهان عدالتی هستیم که این کارکنان آن را بر باد داده اند

مرتضی

اینا فقط بلدن آبروی شهرو ببرن برای اهداف خودشون.بیشترازاینم انتظار نداشته باشید ازشون

سلام گزارش بسیار زیبایی رو منتشر کردی متاسفانه امروز چهره نفاق و دورویی در شهرستان سبزوار بی داد می کنه امیدوارم آقایان به خود بیان و این سایت های معاند رو ببندند.

حامی عدالت

سلام لطفا نظر منو‌درج کنید. تا کی باید تقاص بی تدبیری یا بی تجربگی فردی به نام ................... رو‌پس بدهیم؟؟ایشون اصولگرای تندرو وحامی ....فقط به دنبال تخریب اصلاح طلبان هست. باید با مقصر اصلی ینی این اقا برخورد بشه ایشون جریان نفوذ که مورد تاکیدمقام معظم رهبری بود دربحث رسانه کاملا ایجاد کرده و پای رسانه بیگانه را بازکرده. انشالا به راه استوار هدایت بشوند.

بفرمایید اقایون همینو میخواستن یعنی؟ حالا اگه دو به دست رسانه های خارجی بیافته دیگه هر روز یک فیلمی برامون در میارن یکم خویشتنداری، یکم درایت و تدبیرم بدچیزی نیست

ممنونم از تحلیل خوبتان اما اینها اگر می فهمیدند وضع مملکت الان اینطور نبود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما