شیوا خسرومهر: پیشنهاد کاری ندارم / از ما بهتران هستند که کار می کنند!

حمایت مالی مهمترین نیاز تئاتر کشور است
 
 شیوا خسرومهر یکی از بازیگران توانای سینما و تئاتر است که کارنامه خوبی در این عرصه دارد. از سال‌های کودکی و با حمایت و تشویق‌های پدرش که هنرمندی شناخته شده در عرصه تئاتر است، دلبسته این هنر شد و در دانشکده هنرهای زیبا به شکلی آکادمیک و حرفه‌ای به فراگیری این هنر پرداخت. شیوا خسرومهر اولین حضورش را بر صحنه تئاتر در سال  ۷۹ و در تله تئاتر «به سوی دمشق» به کارگردانی استاد سمندریان تجربه کرد.
 
از مجموعه فعالیت‌های او می‌توان به بازی در تئاترهای «کاوس خیابان هفدهم»، «مجلس نامه»، «انگشتری ژنرال ماسیاس»، «حریر سرخ صنوبر» و «در چشمان خیس اسماعیل» نام برد. خسرومهر فعالیت هنری خود را محدود به تئاتر نکرد و پس از مدتی به عنوان داستان‌نویس و بازیگری حرفه‌ای در سینما نیز شناخته شد.
 
اولین حضورش در سینما در سال ۸۱-۸۲ در فیلم سینمایی «عروس مهتاب» به کارگردانی خسرو ملکان رم خورد و تاکنون در فیلم‌ها و مجموعه‌های متعددی به ایفای نقش پرداخته است. فیلم‌های سینمایی همچون «کارناوال مرگ»، «سایه وحشت»، «امپراطور»، «ورود به صحنه جرم ممنوع»، «سنگ کاغذ قیچی»، «مخمصه»، «عروسی مهتاب» و «عشق فیلم» و سریال‌های «محله تهرونی‌ها»، «خط شکن»، «نرگس»، «یلدا»، «اسلحه سرد» و «قلب یخی» بخشی از کارنامه قابل قبول شیوا خسرومهر در عرصه بازیگری سینما و تلویزیون است.
 
فرصتی شد به گفت‌و‌گو با این هنرمند بنشینم تا اندکی از اوضاع هنر این روزها برایمان بگوید، گفت‌و‌گویی که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:
 
***
 
از آنجایی که بسیاری از هنرمندان از وضعیت نابسامان سینما و تلویزیون انتقاد کرده‌اند، بنظر شما چه اقداماتی می‌تواند این وضعیت نابسامان را بهبود بخشد؟
- زمانی من می‌توانم نظرم را ابراز کنم که بدانم کسی در جایی به نظر من اهمیت می‌دهد، در شرایطی که می‌دانم کسی به این حرف‌ها و دغدغه‌های ما توجهی ندارد و ابراز نظر من هم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، گمان می‌کنم سکوت بهترین پاسخ می‌تواند باشد.
 
آیا حداقل می‌توانید به دلایل این نابسامانی اشاره کنید؟
- من اطلاعی در این‌باره ندارم، چرا که وظیفه من، چیز دیگری‌ست. از طرف دیگر من به دنبال مقصر نمی‌گردم و ترجیح میدهم، وظیفه‌ای که به عهده دارم را درست انجام بدهم. فکر می‌کنم اگر هر کسی در هر جایگاهی چنین نگاهی داشته باشد شرایط به مراتب درست‌تر خواهد بود.
 
در سال‌های اخیر فیلم‌هایی تولید شده است که برخی می‌گویند نمی‌توانیم با فرزندان‌مان به دیدن آنها بنشینیم، به‌نظر شما آیا به‌راستی اینگونه است؟
- معمولا اکثر فیلم‌ها برای اکثریت مردم ساخته می‌شود، نه برای مخاطب خاص.
در این شرایط هم معمولا، در تبلیغات فیلم رنج سنی، مشخص می‌شود و خواهند گفت دیدن این فیلم مثلا برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه می‌شود. بنابراین به‌نظر من این ایرادی به آثار تولید شده محسوب
 نمی‌شود.
 
جایگاه هنرمندان را بین مردم چگونه می‌بینید؟ به عنوان مثال برخورد مردم با شما چگونه بوده است؟ 
- اگر من بتوانم خودم را یک هنرمند بدانم، بایستی بگویم که بینهایت از مردم کشورم ممنونم، چرا که همیشه و در همه جا به من لطف داشته‌اند و من تا همیشه قدردان محبت و مهر مردم خواهم بود. 
 
فضای مجازی از نگاه شیوا خسرومهر چگونه است؟
- هر فضایی چه مجازی و چه غیر مجازی، اگر درست از آن استفاده شود، بسیار خوب خواهد بود. خوشبختانه من با فضای مجازی هیچ مشکلی ندارم و از همه دوستانم در این فضا سپاسگزارم.
 
روانشناسان معتقدند که فضای مجازی و بخصوص پیج هنرمندان به محلی برای تخلیه روحی و روانی مخاطبین تبدیل شده است، شما این جمله را درست می‌دانید؟
- خیر، چرا که من در این فضا به جز اتفاقات خوب و انرژی مثبت از طرف دوستان و همراهانم، هیچ چیز منفی‌ای دریافت نکرده و ندیدم. چون مردمم را بسیار عاشقانه دوست دارم و هر چه دارم از آنان است، گمان می‌کنم این احساس دوطرفه است، از این رو همواره با بازخوردهای خوبی در فضاهای مجازی روبرو شده‌ام.  
 
نسبت به خیلی از بازیگران کم‌تر کار می‌کنید، آیا این به وسواس شما در انتخاب کارها برمی‌گردد یا پایین بودن تعداد تولیدات و پیشنهادات؟
- نه اینطور نیست و من کم کار نیستم. باید بگویم که من اصلا پیشنهاد کاری ندارم، پس وسواسی هم در انتخاب نیست، تعداد تولیدات هم به اندازه کافی هست، فقط از ما بهتران هستند که کار می‌کنند و امیدوارم موفق باشند. شاید در بیکاری من هم حکمتی باشد، چرا که هیچ کار خدا بی‌حکمت نیست، حتی همین مصاحبه.
 
تئاتر کشورمان در حال حاضر چه نیازهایی دارد؟
- در همه جای دنیا مسائل مالی، اولین و مهمترین حرف را در تئاتر می‌زند، تئاتر ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و حمایت مالی مهمترین نیاز تئاتر کشور است.
 
و حرف آخر...
- ممنونم که برایم وقت گذاشتید و گوشی برای شنیدن و تریبونی برای بیان حرف‌ها و دغدغه‌هایم، در اختیارم گذاشتید.
 
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما