میدان اسرار سبزوار و اسراری که مسئولان چشم خود را بر آن بستند

میدان اسرار سبزوار، سوژه جدیدترین گزارش خبرگزاری مهر است که امروز توسط الهام شبانی مقدم یکی از خبرنگاران پرتلاش سبزوار تهیه و منتشر شده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه الهام شبانی مقدم که به طور همزمان هم خبرنگار مهر و هم سردبیر وبسایت محلی سبزوارنیوز است  در روزهای اخیر بیشترین همت خود را در تهیه گزارش های میدانی از سوژه های مختلف اجتماعی و اقتصادی شهرستان سبزوار صرف کرده است که گزارش چند روز قبل این خبرنگار از بافت فرسوده شهری و نیز گزارش امروزش از میدان اسرار تعدادی از این موارد محسوب می شود.
 
 
اسرارنامه در ادامه متن کامل گزارش خواندنی مهر از میدان اسرار سبزوار را منتشر می کند:
 
«میدان اسرار»سبزوار و اسراری که مسئولان چشم خود را بر آن بستند
 
سبزوار- میدان اسرار یکی از میادین قدیمی سبزوار در مرکز شهر است که نوع فعالان و کالاهایی که در آن عرضه می شود خود دارای اسراری پنهان از چشم مسئولان و وصله ای نامتناسب بر پیکره شهر است.
 
خبرگزاری مهر-گروه استانها: چهره های ماندگار و شخصیت های دینی و علمی بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی شهرها  را تشکیل می دهند و در میان حکمای ایرانی که نامشان بر تارک فقه، فلسفه، حکمت و شعر می‌درخشد، نام حاج ملاهادی سبزواری متخلص به «اسرار» درخششی ویژه دارد اما میدان اسرار و آشفتگی موجود در آن وصله ای نامتناسب برای شهر سبزوار و نام این شخصیت بزرگ است.
 
در این میدان از شیر مرغ تا جان آدمیزاد و لوازم دست دوم تا به قول بسیاری از شهروندان کالاهای سرقتی و بسیاری کالاهای ممنوعه هر روز در این میدان عرضه می شود که با وجود واقف بودن مسئولان از این موضوع اما اراده ای برای ساماندهی آن دیده نمی شود.
 
مشاهدات خبرنگار ما از وضعیت این میدان حاکی است بسیاری از دباغان با پهن کردن پوست حیوانات و آلایش دامی مانند اعضای دام های ذبح شده در حاشیه این میدان علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی چهره نازیبایی به این مکان بخشیده است.
 
میدان اسرار محصور فروشندگان مواد دست دوم  است این افراد با پهن کردن بساط اشیاء و ضایعات خانگی از جمله چراغ، سماور، ظروف آشپزخانه بازاری برای خود ایجاد کردند که با هیچ استانداردی مطابقت ندارد.
 
حدود چهارسال قبل شهرداری برای سرو سامان دادن به وضعیت اسفبار این  میدان اقدام به جمع آوری پرنده فروشان و انتقال آن ها به محلی جدید در بلوار آزادگان چهاراه موتور فروش ها کرد.
 
هر چند شهرداری در آن مکان هم جای مناسبی برای این قشر تدارک ندید و پرنده قروشان در کنار خیابان اقدام به خرید و فروش می کنند.
 
به سراغ فروشندگان این میدان می روم افرادی که از چهره های برخی از آن ها چنین به نظر می رسد که از فرط بیکاری و فقر به این جمع پیوسته اند تا با فروش وسایلی که شاید حتی ارزش خرید و فروش هم ندارند بتوانند لقمه نانی برای خانواده کسب کنند.
 
 
از بین افرادی که داخل میدان هستند، سراغ قدیمی ترین فروشنده را می گیرم.
 
مسلم که ۷۰ سال سن دارد می گوید: حدود سی سال است که دراین میدان انگشتر و تسبیح خرید و فروش می کنم.
 
وی یادآور شد: چهار سال قبل با جمع آوری فروشندگان پرنده از  این میدان قرار شد شورای شهر برای ساماندهی انگشتر فروشان مکانی را در کاروانسرای فرامرز خان اختصاص دهند همان زمان صحبت هایی با رئیس وقت اداره میراث فرهنگی انجام شد اما وی عنوان کرد که هیچ مقوله ای به نام عتیقه فروشی در میراث فرهنگی وجود ندارد تا مکانی را برای آن اختصاص داد.
 
وی اضافه کرد: پس از مخالفت اداره میراث فرهنگی با استقرار انگشتر فروشان که حدود ۵۰ نفر بودند، شهرداری سال گذشته پیشنهاد داد تا بساط کاری خود را در میدان کارگر پهن کنیم لذا حدود ۲۰ روز به صورت آزمایشی در این میدان مستقر شدیم اما متاسفانه بیشتر افرادی که وارد میدان می شدند بازنشستگان بودند تا خریداران.
 
وی به قطعه زمینی در ضلع شمال غربی میدان اشاره کرد و از وعده آقای کرامت رئیس شورای فعلی شهر گفت: زمانی قرار بود این ملک به انگشتر فروشان اختصاص یابد اما به دلایل نامعلوم انجام نشد و در حد حرف باقی ماند.
 
به گزارش خبرنگار ما در بین  افراد حاضر در این میدان چهره هایی هم به چشم می خورند که  شاید با اهداف دیگری در این مکان حضور می یابند.
 
در ادامه به سراغ فروشنده ای در جنوب میدان اسرار می روم، هوای عصر اسفند ماه در این شهر کویری سوزناک است و پیرمردی که برای گرم کردن خود در زیر کت سیاه رنگی پنهان شده مجسمه هایی زیبا از جنس برنج روی زمین چیده است.
 
از او در مورد شغلش می پرسم که می گوید: پسرم در نزدیکی این میدان مغازه  دارد و حدود سه سال است که به بهانه فروشندگی به این میدان می آیم  تا از تنهایی و خانه نشینی خارج شوم.
 
از حاج حسین در مورد اجناسی که در این میدان به فروش می رسد می پرسم، او اظهار می کند: برخی افراد از فضای کسب و کار این قشر کم درآمد که از چندین سال قبل در این مکان به صورت ثابت فروشندگی می کنند سوء استفاده می کنند و امول سرقتی مردم را با قیمت بسیار ناچیز در آن به فروش می رسانند.
 
وی ادامه داد:  همانظور از ظاهر وسایل این میدان مشخص است مجموع این اسباب ها ضایعات دست چندم است دوره گردان با گردش روزانه در سطح شهر لوازم غیر مصرفی را یا با قیمت اندک  می خرند البته برخی از این وسایل از جمله شارژر، کیف های مدارس، لباس را به عنوان آشغال بیرون گذاشته می شود که این افراد جمع آوری می کنند و بعد از ظهرها در میدان اسرار به قیمت اندک به فروش می رسانند.
 
همچنین ورود فروشندگان و مصرف کنندگان  مواد مخدر نیز از دیگر مواردی است که فضای کسب و کار حلال در این میدان را زیر سوال برده است.
 
یکی از شهروندان که چراغ نفتی قدیمی در دست داشت به ما می گوید: این چراغ را با قیمت ۵۰ هزار تومان برای کلکسیون خانه خریداری کردم، ۴۰ سال است به این میدان رفت و آمد دارم،  اغلب  فروشندگان این میدان را از گذشته می شناسم اما به جز فروشندگان، بقیه افراد حاضر که نقش پر رنگی در ازدحام جمعیت  در این میدان دارند از جمله افرادی هستند که جایی برای تفریح ندارند و بیشتر برای همنشینی و  بازی هایی چند نفره چون «دیز بازی» در گوشه ای از میدان تجمع می کنند. 
 
 
دلالان پوست مشکل اصلی
 
یکی از کسبه حاشیه این میدان با بیان اینکه نیروی انتظامی باید فکری اساسی برای ترافیک و همچنین خرید و فروش مواد مخدر در میدان اسرار داشته باشد به خبرنگار مهر گفت: مواد مخدر صنعتی و سنتی  در این محل با رمز «نارگیل» و«موز» به فروش می رسد البته اجناس سرقتی از جمله مصالح ساختمانی، بیل و کلنگ و آچار  نیز در بساط این افراد یافت می شود.
 
یکی دیگر از مغازه داران لوازم خانگی اطراف میدان اسرار نیز فعالیت دلالان پوست را یکی از مهمترین مشکلات این میدان دانست و گفت: صبح هنگام قبل از اینکه آفتاب بالا بیاید دلالان پوست گوسفند و گاو با پهن کردن پوست و  روده و شکمبه  حیوانات چنان وضعیت نامطلوبی را در جلو این میدان ایجاد می کنند که قابل وصف نیست.
 
این فروشنده لوازم خانگی با اشاره به تخلیه محتوای شکمبه های  دام ها در داخل جوی گفت:  متاسفانه بر روی زمین ماندن طولانی اجزای دام که معلوم نیست در چه وضعیتی کشتار شده اند شرایط غیر بهداشتی را به وجود می آورد و این موضوع باعث درگیری مغازه داران اطراف میدان با دلالان پوست شده است.
 
وی اظهار کرد: این میدان که در انتهای بازار سرپوش واقع شده مرکز رفت و آمد تعداد بسیار زیادی از مردم است وضعیت غیر بهداشتی این مکان به حدی است که این موضوع بارها به فرمانداری گزارش شده و با این حال شهرداری و مرکز بهداشت هر کدام از سرو سامان دادن به این وضعیت طفره می روند و مسئولیت را خارج از وظیفه خود می پندارند.
 
یکی دیگر از کسبه اطراف میدان با اشاره به نبود امنیت در این منطقه، افزود: بارها اتفاق افتاده که  جنسی از داخل یکی از همین مغازه ها به سرقت می رود و سارق برای رد گم کردن خود  از شلوغی  میدان استفاده  و بین آن ها مخفی می شود.
 
وی با اشاره به مشکلات ترافیکی ناشی از پارک وسایل نقلیه این افراد در حاشیه میدان گفت: تصادف های  زیادی به دلیل بی احتیاطی این افراد زمان خروج از داخل میدان به خیابان اتفاق افتاده است.
 
 
طرح خاصی برای برخورد نداریم
 
فرمانده انتظامی سبزوار در این رابطه به مهر گفت:  تجمع تعدادی دستفروش در این میدان هیچ گونه تهدیدی برای شهر محسوب نمی شود و این افراد مجرم به حساب نمی آیند.
 
سرهنگ سید محمد هاشمی با تاکید بر اینکه تجمع افراد در این میدان، وجهه زیبا و مبلمان شهری را مخدوش کرده است، افزود: نیروی انتظامی طرح خاصی برای این محل ندارد و شهرداری باید مکان مناسبی برای دست فروشان در نظر بگیرد. 
 
 وی بیان کرد: در بررسی به عمل آمده میانگین سنی افرادی که در این مکان جمع می شوند بین ۳۵ تا۵۵ سال است که عموم آنها هم از کار افتاده و دستفروش هستند و این تصور که برخی افراد اقدام به فروش اموال مسروقه در میدان اسرار می کنند برداشتی غیر تخصصی و غیر مسئولانه است.
 
هاشمی در پاسخ به این سوال که در میان افراد حاضر در این میدان گاه  فروشنده مواد مخدر هم دیده شده، اظهار کرد: این مسئله بعید نیست و بنده منکر این موضوع نیستم.
 
وی تصریح کرد: در طرحی که دو ماه گذشته انجام شد در ساعت ابتدایی روز ۱۲۰معتاد و مواد فروش از سطح شهر جمع آوری و تحویل مراکز بازپروری شدند که سه نفر از دستگیر شدگان از همین مکان بودند.
 
سرهنگ هاشمی خاطر نشان کرد: پلیس به طور متناوب در این مکان گشت نظارت دارد و در صورت هرگونه ناهنجاری شدیداً با آن برخورد می کند.
 
 
جمع آوری دست فروشان میدان اسرار وظیفه شهرداری است
 
رئیس مرکز بهداشت سبزوار  نیز اظهار کرد:  بیش از ۵۵  سال است که میدان اسرار در قرق دست فروشانی است که به صورت سنتی در این محل بساط می کنند  و طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ها هر گونه کسب در معابر عمومی ممنوع اعلام شده است براساس همین قانون جمع آوری دلالان که در گوشه ای از این میدان اقدام به فروش پوست دام و گاهناً اجزای گوسفند می کنند بر عهده شهرداری است.
 
سید جمال میرموسوی  با تاکید بر اینکه نقش مرکز بهداشت صرفاً نظارتی است افزود: جمع آوری دست فروشان دور میدان اسرارخارج از وظیفه قانونی این نهاد بهداشتی است این مسئله بارها توسط شهروندان به واحد بهداشت محیط  گزارش شده و ما نیز به کرات این موضوع را به شهرداری و فرمانداری اعلام کردایم.
 
وی افزود: فعالیت دست فروشان دور میدان یک عمل کاملا غیر بهداشتی است مرکز بهداشت متولی ۲۵ درصد  نقش سلامت جامعه است تمامی دستگاه ها در این زمینه مسئول هستند.
 
میرموسوی گفت: شهرداری به عنوان یک نهاد اجرائی در این موضوع نقش ویژه ای دارد و با در اختیار داشتن  امکانات خود می تواند اقدام به جمع آوری عوامل غیر بهداشتی در دور میدان اسرار نماید.
 
 
عرضه آلایش دامی در سطح شهر ممنوع است
 
 رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار نیز عرضه هر گونه آلایش دامی در سطح شهر را تخلف بهداشتی بیان و تاکید کرد: بحث سلامت جامعه موردی نیست که به سادگی از کنار ان بگذریم ما هیچ تعارفی با دلالان که در کنار پوست غیر قانونی اقدام به فروش  اعضای بدن دام می کنند نداریم چرا که این آلایش ها قابلیت مصرف ندارد و معلوم نیست دام به چه طریقی کشتار شده است.
 
ولی اله جغتایی به مهر گفت:  طبق ضوابط بهداشتی  جمع آوری و ساماندهی دوره گردان میدان اسرار بر عهده شهرداری است این اقدام پوست فروشان تهدیدی بر علیه بهداشت عمومی است در بازرسی های  انجام شده از این محل یک نفر در هنگام فروش آلایش دام توسط ناظرین دامپزشکی جمع آوری و به مقامات قضایی معرفی شد.
 
وی خاطر یادآور شد: بازرسی ها همچنان از این میدان ادامه دارد البته  مشارکت شهروندان و کسبه محل نیز در جمع آوری این دستفروشان شرط اساسی است بازاری های اطراف میدان از سر دلسوزی با متخلفین بهداشتی همکاری می کنند و به محض ورود بازرسین آنها را مطلع و یا آلایشات دام را  در پشت درب مغازه های پنهان می کنند.
 
به گزارش خبرنگار مهر، برای شنیدن پاسخ شهرداری در این راستا با وجود تماس های مکرر اما خبرنگار مهر موفق به مصاحبه با معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار نشد.
 
 
برای مطالعه گزارش های بیشتر به قلم الهام شبانی مقدم هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما