به بهانه رونمایی از سردیس شیخ حسن داورزنی در شهرستان تازه تأسیس داورزن


خبر رونمایی از سردیس شیخ حسن داورزنی ، یکی از مفاخر فرهنگی سبزوار بزرگ در شهرستان تازه تأسیس داورزن روزهای گذشته در رسانه های خطه سربداران منتشر شد.
طبق اطلاعات مندرج در رسانه ها ، شیخ حسن داورزنی یکی از بزرگان علم و ادب سبزواربزرگ بوده است که به دلیل تبحر وی در علوم مختلف و نیز به دلیل تلاش های فرهنگیش در غرب خراسان رضوی ، عده ای او را پدر فرهنگ سبزوار نامیده اند.
گفته می شود وی حتی ، تا مرز منصوب شدن به وزارت فرهنگ کشور نیز پیش رفته است.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، در شهر سبزوار به پاس فعالیت های ارزشمند این مرد بزرگ سال هاست که یکی از قدیمی ترین و مشهورترین مدارس این شهر به نام مرحوم شیخ حسن نامگذاری شده است و خیابانی نیز در مقابل این مدرسه به همین نام شناخته می شود.
این اقدام قدرشناسانه مردم سبزوار در نامگذاری یکی از خیابان ها و مدارس شهر خود به نام مرحوم شیخ حسن داورزنی ، اینک با ساخت و نصب سردیس او در شهر زادگاهش توسط شهرداری پرتلاش داورزن تکمیل شده است.
گفتنی است طبق گزارش های منتشر شده ، هنرمند سازنده سردیس شیخ حسن داورزنی ، آقای هادی عارفی است که تا کنون سردیس شمار زیادی از مشاهیر غرب خراسان رضوی را طراحی کرده و ساخته است.
ساخت سردیس استاد حمید سبزواری شاعر آرمان گرای انقلاب ، دکتر بسکی پدرطبیعت ایران ، دکتر علی شریعتی و شهدای دانشمند در سبزوار از جمله کارهای دیگر هنرمند جوان سبزواری آقای هادی عارفی است.
در موضوع سردیس مرحوم شیخ حسن داورزنی دو موضوع خودنمایی می کند.
اول اینکه طراحی این سردیس به گونه ای خلاقانه بوده است که درنگاه نخست بیننده تصور می کند که بخشی از تنه سردیس شکسته یا هنوز آماده نشده است ، اما با کمی دقت ، پی می برد که این به طور کل مدل طراحی این سردیس  بوده است که در واقع با یک ساختارشکنی ساده تنوعی به آن بخشیده است.
نکته بعدی تضادی است که بین نام وشهرت مرحوم داورزنی با لباس های او وجود دارد. به طوری که وقتی در ایران به کسی شیخ گفته می شود ، معمولاً انتظار می رود فردی با لباس های روحانیت مشاهده شود ، اما درمورد شیخ حسن داورزنی ، فردی با کت و شلوار و کلاه را می بینیم که این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.
مطلب دیگری که در این بحث باید به آن اشاره کرد این است که روند ساخت و نصب المان های فرهنگی و تندیس ها و سردیس های مشاهیر برجسته محلی در غرب خراسان رضوی ، حرکت ارزشمندی است که ازحدود یک سال قبل با ورود گسترده شهرداری سبزوار به این موضوع شروع شد و یا شدت گرفت.
به طوری که در کمتر از یک سال چندین المان و سردیس یا تندیس از مشاهیر برجسته سبزواربزرگ در میادین و خیابان های این شهر نصب شد.
موضوع نصب المان های متعدد در شهر سبزوار هرچند با پاره ای از انتقادات همراه بوده ، اما در نهایت برآیند موفقیت آمیزی برای این شهرتاریخی خراسان داشته است.
به طوری که یکی از فعالان فرهنگی و شعرای شناخته شده کشوری که اخیراً به سبزوار سفر کرده بود ، از این موضوع در سبزوار استقبال کرد و به توضیحات مفصلی در این زمینه پرداخت.
برای مطالبه مطلب مذکور به پیوند زیر مراجعه نمایید :
سبزوار شهری تاریخی با هویت اصیل فرهنگی است.

در واقع ساخت المان ها و یا نصب تندیس و سردیس بزرگان علمی ، فرهنگی و تاریخی هر شهر فعالیت ارزشمند و ماندگاری است که اثرات مثبتش را در طولانی مدت بر ذهن و فکر و غرور ملی و محلی مردم و البته در روند جذب گردشگران داخلی و خارجی برجای خواهد گذاشت
این فعالیت مثبت اینک از شهرداری سبزوار  فراتر رفته و توسط سایر شهرهای خطه سربداران از جمله شهر تاریخی داورزن در حال پیگیری است. و داورزنی ها اگر به این کار همت گمارند ، چه قدر سوژه فرهنگی قابل توجه در آن منطقه تاریخی خواهند داشت که تا کنون مورد غفلت بوده ، اما از این به بعد می طلبد که توجه بیشتری به انها بشود.
امید که در آینده ای نزدیک شهرستان عزیز داورزن در غرب خطه سربداران  با توجه به موضوعات ارزشمندی نظیر وجود خاندان فرهیخته شریعتی ، خاستگاه نهضت سربداران ، وجود باز مانده های آتشکده باستانی آذربرزین مهر و ... مورد توجه بیشتر و دقیق تر مدیران محلی قرار گیرد.
خاطر نشان می کند ، مجله اینترنتی اسرارنامه به بهانه انتشار این خبر تا ساعاتی دیگر در بخش حوض هشت پایه همین وبسایت به انتشار مطلبی در خصوص معرفی مدرسه قدیمی شیخ حسن داورزنی در سبزوار خواهد پرداخت.
تا آن زمان با ما همراه باشید...

توجه : نظرات مخاطبان برای این مطلب با چند روز تأخیر تأیید می گردد


کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:
شورای شهر سبزوار آبروداری کند / با ساخت سریعتر نماد رستم و سهراب
نظرت را بنویس
comments

مهری

سلام احسن به نکته سنجی شما من نیز می خواستم در مورد موضوعاتی که شما نوشته اید مطلب بنویسم که خوشبختانه شما نوشته اید البته وقتی درباره شیخ حسن داورزن در اینترنت سرچ کردم هیچ اطلاعاتی نیافتم که امیدوارم زندگی کاملی از وی بر روی صفحات وب قرار گیرد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما