چرا " فانی " نزد فرهنگیان محبوب نیست ؟/ به بهانه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس

دکتر مهران صولتی جامعه شناس و تحلیلگر سبزواری مسائل سیاسی و اجتماعی کشور در جدیدترین یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است، به بهانه مطرح شدن طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش درمجلس، دلایل محبوب نبودن علی اصغر فانی در این جایگاه پرداخته است.
 
اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل این یادداشت می پردازد:
 
 مهران صولتی /در هفته گذشته طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش تقدیم مجلس شد . فارغ از درستی یا نادرستی استیضاح در این مقطع و اینکه آیا واقعا چنین طرحی واقعا به نفع فرهنگیان است یا خیر ؟ ( شخصا معتقدم در مدت کوتاه مانده به پایان دولت ، گزینه  قوی تری از" فانی "بر راس وزارتخانه نخواهد نشست ! ) . بد نیست نگاهی به علل نامحبوب بودن وی در سه سال گذشته از منظر فرهنگیان بیفکنیم و اصولا به این پرسش پاسخ دهیم که ؛ چرا طرح استیضاح وی همواره با استقبال گسترده فعالین صنفی فرهنگی روبرو شده است ؟
 
شاید اغراق نباشد که بگوییم تضعیف تعهدات بیمه طلایی فرهنگیان در دوره جدید نقطه آغاز نامحبوب بودن " فانی " را رقم زد. فرهنگیان در دوره گذشته ( حاکمیت پوپولیسم و اقدامات غیر کارشناسی در آ.پ ) ، تجربه شیرینی به نام بیمه طلایی را البته تا سال 91 پشت سر گذاشتند و به امید بهبود وضعیت خود نقش مهمی را در انتخاب روحانی ایفا کردند. حال با صدارت " فانی " متوجه می شوند که اوضاع برخلاف انتظارشان بدتر از گذشته شده است . چنین وضعیتی عموما منجر به احساس نارضایتی عمیق می شود که اقناع فرهنگیان در آن با ارائه آمار پیچیده در مورد عملکرد " فانی " تقریبا غیر ممکن است . (روحانی هم به دلیل نارضایتی ناشی از قطع گسترده یارانه ها ، اجرای آن را به تعویق می اندازد )
 
 وزارتخانه " فانی " بسیار بوروکرات و سنگین است. چنین سازمان هایی به دلیل تکیه بسیار زیاد بر کار کارشناسی و عدم اتخاذ تصمیم های بزرگ و شجاعانه ، در تمام جهان در زمره   مجموعه های نامحبوب قرار می گیرند. در شرایط غیر عادی کنونی ( فرهنگیان معتقدند که تبعیض های زیادی میان حقوق و مزایای ایشان با سایر وزارتخانه ها وجود دارد ) و به دلیل بی اعتمادی مزمن فرهنگیان به وزارتخانه ، تکیه صرف بر آمار و ارقام خسته کننده رایج از سوی " فانی " ، توجیه تلقی شده و  مسموع واقع نمی شود. به عبارت دیگر در چنین وضعیتی وزارتخانه نیازمند تحرک و شجاعت واقعی می باشد که چندان با روحیه " فانی " سازگار نمی باشد .
 
یکی از بدشانسی های " فانی " در این دوره همکار شدن با دو وزیر موفق موفق دولت ( امور خارجه و بهداشت ) می باشد . فرهنگیان با مقایسه عملکرد " فانی " با وزیر بهداشت ، تحول جدی در وضعیت کارکنان وزارت بهداشت را ناشی از پیگیری های دکتر هاشمی دانسته و نگاهی حسرت بار به این وزارتخانه دارند.  ( برساخت اجتماعی موفقیت وزیر مدنظر است ، نه واقعیت آن ). در چنین فضایی فرهنگیان  انتظار دارند که " فانی " از هزارتوی نامه نگاری های اداری خارج شود و عملا وارد عرصه چانه زنی های سیاسی برای بهبود وضعیت آ. پ شود ( کاری که به نظر می رسد " فانی " چندان به آن اعتقادی ندارد یا از انجام آن ناتوان است )
 
در فضایی از حرکت کشور به سوی مادی گرایی ، کاهش نقش آفرینی دانش و فرهنگ ، و افول منزلت صاحبان فرهنگ این دیار ، فرهنگیان انتظار دارند که وزیر نماینده واقعی ایشان بوده و توان تکثیر فرهیختگی در جامعه را دارا باشد . سخنوری ، اقناع کنندگی و مشارکت پرنشاط در دولت ، جامعه و رسانه ، از لوازم چنین امری به شمار می رود . درست یا نادرست ، فرهنگیان معتقدند که " فانی " از چنین استانداردهایی بی بهره بوده و آ.پ در این دوره به محاق رفته است.حق این است که انتظارات فرهنگیان از آ.پ دولت روحانی بسیار بیشتر از دولت گذشته است و این امر بار مضاعفی را بر دوش این وزارتخانه می گذارد.
 
تکمله : از دولت تدبیر و امید انتظار می رفت پس از بازگشایی مجلس جدید نسبت به ترمیم کابینه اهتمام ورزد و خود ابتکار عمل را در افکار عمومی بدست بگیرد ، چرا که انجام استیضاح در این بازه زمانی و با شائبه هایی که پیرامون چرایی آن وجود دارد، شاید چندان هم به مصلحت فرهنگیان نباشد .
 
برای مطالعه یادداشت های بیشتر به قلم مهران صولتی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما