سخنان صریح علی جنتی وزیر مستعفی ارشاد در مراسم تودیع

گزارش عملکرد جنتی در مراسم توديع
 
مراسم خداحافظی و تودیع علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم صبح امروز در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
به گزارش فارس، در اولین دقایق این برنامه فیلم مستند از اولین روز وزارت جنتی بواسطه رای اعتماد و دوران خدمت او در ارشاد پخش شد.
 
مجری برنامه که از کارمندان ارشاد بود در ابتدای مراسم گفت: امروز برای ما روزی تلخ بود. شعرا و ادبا از جدایی شعرها سرودند اما شیرین است زیرا این بار از روی دوش شما برداشته میشه و به عهده فردی لایق چون صالحی قرار می گیرد.
 
 
*جنتی: شرمنده‌ام
 
علی جنتی وزیر مستعفی دولت یازدهم در مراسم خداحافظی با کارمندان ساختمان بهارستان در وزارت ارشاد، اظهار داشت: در 38 ماه گذشته در جمع شما عزیزان، مدیران و کل کارکنان خدوم وزارتخانه توفیق خدمت یافتم و همین که در خدمت مجموعه اهالی فرهنگ و هنر در کشور باشیم و بتوانیم در این جهت یک گام مثبت و به جلو برداریم افتخار است.
 
وی گفت: از نکاتی که در این مراسم درباره بنده مطرح شد، شرمنده‌ام، من هرگز خود را شایسته این اوصاف نمی‌دانم و خدای را شکر می‌کنم آنچه را که شایسته آن نبودم به ذهن شما انداخته تا بیان کنید و این روحیه خوش‌بینی را خدا در شما به ودیعه گذاشته تا به من این گونه بنگرید.
 
جنتی در ادامه با بیان اینکه در ابتدای کار با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و با توجه به برنامه‌های آقای روحانی رئیس جمهور من نیز برنامه‌هایی را به مجلس تقدیم کردم، تصریح کرد: این برنامه‌ها خوشبختانه اکنون روی خروجی سایت وزارت ارشاد در دسترس مردم و مسئولان قرار دارد و تلاش من در طول این مدت با تمامی همکاران این بود که بتوانیم این برنامه‌ها را اجرایی کنیم و دیگر اینکه با نظراتی که رهبر انقلاب درباره این حوزه دارند همخوانی داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه پیش از اینکه در وزارتخانه مستقر شوم از دوستانم خواستم مجموعه منویات و فرمایشات رهبر انقلاب درباره کتاب، موسیقی، سینما و هنرهای نمایشی و ... را ببینند و جمع‌آوری کنیم، گفت: در اولین دیدار و ملاقاتی که خدمت معظم‌له هم رسیدم عرض کردم مطالب و سخنان شما را بررسی کردم و تلاش من نیز در ارشاد در این مسیر خواهد بود تا به این دیدگاه‌ها جامه عمل بپوشانیم.
 
وزیر مستعفی دولت یازدهم ضمن اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های حجت‌الاسلام روحانی طی مبارزات انتخاباتی بیان کرد: در طول همین مدت و روزهایی که قرار بود برنامه ارائه دهیم با همکاری بسیاری از دوستان همچون آقای مسجدجامعی و برخی افراد فرهیخته که برنامه فرهنگی دولت را می‌نوشتند برنامه‌ای نوشته و به مجلس ارائه شد و تلاش کردم در این مدت به آن عمل کنم.
 
 
*می‌خواستم همانند دوره خاتمی و مسجدجامعی به اهل فرهنگ احترام بگذاریم
 
جنتی به واژه اعتماد فرهنگی اشاره کرد و سخنان خود را با مخاطب قرار دادن اهالی فرهنگ این گونه ادامه داد که در روزهای اولی که وارد وزارتخانه شدم در حوزه موسیقی دیداری با پیشکسوتان این حوزه داشتم برخی از آنها اعلام می‌کردند 4 تا8 سالی است که پایشان به ارشاد نرسیده در ادامه من با توجه به بسته بودن خانه سینما با سه گروه سینمایی که با یکدیگر اختلاف داشتند جلسه داشتم. با این سه گروه صحبت کردم و متوجه شدم در بیانات آنها که آنها می‌گویند ما با ارشاد خیلی کاری نداشته‌ایم اما من سعی کردم از روز اول بگویم که گذشته را فراموش کنید و به مانند دوره آقای خاتمی و مسجدجامعی که به اهالی فرهنگ و هنر احترام می‌گذاشتند ما نیز قصد داریم به شما احترام گذاریم، سعی‌مان هم همین بود تا آنها را دلگرم کنیم.  اعتماد فرو ریخته را بازسازی کنیم و امیدها را زنده نگه داریم و خوشحالیم امروز اهالی سینما، مطبوعات، رسانه و اهالی قلم با امید بسیار فعالیت می‌کنند.
 
به گفته وی، عدالت فرهنگی از دیگر موارد کلیدی بود اینکه امکانات فرهنگی را باید به همه کشور تعمیم دهیم به گونه‌ای که هر کسی در هر نقطه‌ای از کشور است به امکانات دسترسی داشته باشد لذا در طول این مدت مدیران، معاونین به استان‌ها سرکشی می‌کردند و سعی کردیم با برنامه‌ریزی حداقل 20 درصد اعتباراتی که در تهران صرف می‌شد به استان‌ها سوق دهیم.
 
 
*عدالت فرهنگی را رعایت کردیم
 
وی ادامه داد تفاهم‌نامه‌هایی که بین مدیران کل استان‌ها امضا شد تا اعتبارات به استان‌ها برود گر چه مطلوب نبود اما کمی عدالت فرهنگی را برقرار کردیم و ارتباط با نهادهای فرهنگی دولتی و غیردولتی جزو برنامه‌های ما بود. 
 
جنتی همچنین به رونق بخشیدن اقتصاد فرهنگ طی این سه سال هم اشاره کرد و با اندک خواندن اعتبارات دولت تصریح کرد: اعتبارات دولت اندک بود و بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر به لحاظ معیشت دچار مشکل بودند ما سعی کردیم این حوزه را تقویت کنیم. بنابراین صندوق اعتباری هنر برای نویسندگان، اهالی قلم و رسانه تا میزانی فعال شد ولی همچنان به تأمین اجتماعی بدهی دارد ولی پس از تلاش دو ساله در ادامه مسیر با مدیران عامل بانک‌ها و هلدینگ‌ها جلسه‌ای تشکیل شد تا یک شرکت توسعه سرمایه‌گذاری هنر تأسیس شود. هر چند ما به عنوان وزارت ارشاد در آن دخیل نیستیم اما عموم بانک‌ها سرمایه گذاشتند و با بورس هم موافقت‌هایی حاصل شده که امیدواریم به ثمر نشیند. این سرمایه‌ای است که می‌تواند در اختیار فرهنگ و هنر و نویسندگانی که تألیفات خوبی دارند ولی امکان چاپ آثارشان را ندارند یا فیلمسازانی که امکان مادی ندارند بتوانند به وسیله این شرکت هنر خود را به نمایش گذارند. 
 
وی در ادامه به اقتصاد خلاق و نقش آن در تولید ملی که با استقبال رئیس جمهور تشکیل شده اشاره کرد و گفت: این موضوع در دولت در دست بررسی است که می‌تواند کمک کند تا ما از امکانات فرهنگی کمک بگیریم. 
 
این مقام مسئول در دولت یازدهم ضمن اشاره به اینکه شرمنده‌ایم از اینکه آنچه را به لحاظ رفاهی باید در اختیارتان می‌گذاشتیم نتوانستیم انجام دهیم، گفت: تمام اقداماتی که طی این دو، سه سال صورت گرفت هیچ کدام کار بنده نبود بلکه مجموع مدیران و کارکنان ارشاد بودند که توانستیم موارد را به سرانجام برسانیم. ما تنها سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کردیم. من تلاش کردم تنها با توجه به تجربه مدیریتی در مدیران استان‌ها و معاونت‌ها از کسانی استفاده کنم که متدین، معتقد به نظام، ولایت‌مدار و مهمتر از همه کارآمد باشند. 
 
جنتی اضافه کرد: احساسم این است در حوزه فرهنگ و  هنر باید از همه ابزارهای موجود استفاده بهینه کرد باید در این حوزه یک فضای باز و آزادی داشته باشیم تا افراد آنچه در ذهنشان است در چارچوب قانون بیان کنند. در حوزه کتاب و سینما هم بدین ترتیب است لذا در طول این مدت فضایی برای نویسندگان، روزنامه‌نگاران باز شد تا در چارچوب قانون مطالبشان را بیان کنند و حتی بسیاری از کتاب‌هایی که در گذشته بر اساس خرده‌گیری‌ها مقابلشان گرفته شده بود فضا باز شد تا این فکر منتشر شود. فکر می‌کنم این فکر را در رأس همه رهبر انقلاب قبول دارند و از بیاناتشان می‌توان دریافت.
 
وی با بیان اینکه فکر دیگری هم وجود دارد که می‌گویند هر چه اطلاع‌رسانی را محدود کنیم بهتر است افراد باید با سلیقه ما پیش روند، کتاب بنویسند و در رسانه‌ها قلم بزنند، گفت: معتقدم حتی اگر فیلمی هم می‌خواهند بسازند باید با سلیقه آنها جور در آید در موسیقی و ... هم این گونه است ببینید در فضای مجازی در روزهای اولی که آمده بودم رسانه‌ها سؤال می‌کردند می‌توانیم از فیس‌بوک استفاده کنیم یا نه؟ که من صریح و روشن گفتم به هر صورت تحولات حوزه مجازی در دنیا ما را ناگزیر می‌کند که از این فضاها استفاده کنیم اما باید جلوی مضرات را بگیریم و حسن استفاده را لحاظ کنیم. 
 
جنتی در ادامه همین موضوع، گفت: گاهی حتی به ما اجازه عبور یک کتاب از گمرک را هم نمی‌دهند اما از طریق فضای مجازی می‌توان این فکر را منتقل کرد.
 
 
*حتی مراجع تقلید هم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند
 
وی به استفاده از دیش و ماهواره که همچنان ممنوع است اشاره کرد و توضیح داد: استفاده از دیش و ماهواره ممنوع است اما ببینید چند درصد مردم را وادار کرده‌ایم خلاف قانون عمل کنند. یک روزی هم می‌گفتند که چرا از فضای مجازی استفاده می‌کنید اما امروز ببینید مراجع تقلید هم دفاترشان روی شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام قرار گرفته است و از آن استفاده می‌کنند بنابراین این اجتناب‌ناپذیر است.
 
 
*به نماینده ولی‌فقیه گفتم شما نمی‌توانید جدا از فتوای ولی‌فقیه عمل کنید
 
جنتی تأکید کرد: گاهی فضایی در کشور راه انداختند که کسی نتواند در این فضا تنفس کند، روزی در سفری به استان بزرگ رفتم با نماینده ولی فقیه استان صحبت می‌کردم او گفت با موسیقی مخالفم، گفتم شما مخالفید؟ شما نماینده ولی فقیه هستید اما باید ببینید ولی فقیه شما چه فتوایی داده است شما نمی‌توانید جدا عمل کنید، وقتی این عنوان را دارید نمی‌توانید بگویید کلاً با موسیقی یا تئاتر مخالفم. 
 
وی به تدوین شیوه‌نامه موسیقی اشاره کرد و گفت: پس از مدت‌ها شیوه‌نامه‌ای برای اجراهای صحنه موسیقی نوشتیم تا تکلیف هم مشخص باشد از مخاطب تا مجریان اما باز هم می‌بینیم هر روز یک جا مشکل درست می‌شود. در قم یک گروه کُر برنامه برگزار کرد، محتوایش خوب بود، حجاب خانم‌های آن که برگزارکننده بودند مناسب بود اما چهار تا خانم که روسری‌شان عقب بود عکسشان را گرفته و بعد عناصر سیاسی عکس را در جامعه مدرسین و خدمت مراجع می‌برند که فضایی درست کردند تا مدیر کل استان نمی‌تواند حتی بماند مجبور می‌شود استعفا بدهد و برود. می‌‌گویند حواشی است باید تماشاچی‌ها را کنترل کنید اگر قرار بر این است می‌خواهید فیلم بیاورم تا ببینید در مراسم سینه‌زنی و عزاداری خانم‌هایی که ایستاده‌اند چه وضعیتی دارند. باید آنها را هم تعطیل کنیم! 
 
 
*گاهی امام‌جمعه‌ای برای تئاتری که ندیده برافروخته می‌شود
 
جنتی در ادامه این گلایه‌ها به سراغ تئاتر هم رفت و گفت: گاهی برای یک تئاتر امام جمعه‌ای استانی برافروخته می‌شود و با اینکه آن تئاتر را ندیده اما بر اساس گزارشات نظر می‌دهد هر چند من پشت صحنه این اتفاقات را می‌دانم آنها با معاون اداره کل مسأله دارند از این رو به تئاتر ایراد می‌گیرند، تئاتری که در تکریم شهدا بوده است.
 
وی افزود: تکلیف این مسائل در کشور روشن نیست باید از ابزارهای فرهنگی، هنری در خدمت به نظام استفاده بکنیم یا نه؟ اگر قرار است باشد باید در چارچوب قانون اجرا شود در این دوره در حوزه کتاب هیأت نظارت با 21 تن از شخصیت‌های فرهیخته در حوزه نظارت تشکیل شد حتی در حوزه هنرهای نمایشی، موسیقی، شورای صدور پروانه نمایش فیلم همه شخصیت‌های موجود آشنا به مبانی هستند بر اساس آن مجوزها را صادر می‌کنند و با توجه به اینکه مردم احتیاج به نشاط دارند باید اوقات فراغت را با تغذیه فرهنگی پر کنیم.
 
جنتی با بیان اینکه برخی انگیزه معنوی و دینی دارند و معتقدند باید تعطیل کنیم، عده‌ای هم انگیزه سیاسی دارند توضیح داد من در نامه استعفای خودم به رئیس جمهور آوردم که در چند ماه مانده تا انتخابات حمله شدید از سوی جناح‌های مخالف دولت، به دولت خواهد شد همین عده برجام را به شکلی مطرح کردند که گویی هیچ به دست نیاورده‌ایم و خیلی چیزها را از دست داده‌ایم. 
 
 
*نتوانستیم بسیاری از دغدغه‌های رهبری در حوزه فرهنگ را مرتفع کنیم
 
وزیر مستعفی دولت یازدهم همچنین ضمن اعتراف به اینکه مجموعه ما در ارشاد نتوانسته بسیاری از دغدغه‌های رهبری در حوزه فرهنگ را مرتفع کنیم ولی تلاش خود را کرده‌ایم پیرامون سرپرستی سیدعباس صالحی بر مسند وزارت ارشاد، گفت: من در طول این مدت بدون مبالغه بسیار از حضور، دانش و متانت ایشان حتی مدیریت او استفاده کردم ولی در عین حال در طول این مدت با کارشان آشنا شدم و لازم است از زحمات او و همه معاونین تشکر کنم. اگر 10 سال دیگر هم می‌ماندم با همین معاونین کار می‌کردم به این مطالب توجه نکنید که سایت‌ها می‌نویسند که «باید دید کدام یک از معاونین، فلانی را به استعفا کشاند». مسئولیت آنچه در ارشاد رخ داد بر عهده بنده است این دوستان همراهی کردند تا سیاست‌های دولت تدبیر اجرا شود همه خدمت کردند، من خودم را از اعضای کوچک این خانواده می‌دانم ارتباطم را با ارشاد و این خانواده حفظ خواهم کرد و در جهت ارتباطات گسترده در فضای مجازی هم در تمام شبکه‌ها هستم حتی با افراد بیگانه هم مرتبط هستم و جواب می‌دهم. امیدوارم این دوستی‌ها و علایق پایدار بماند.
 
وی به چند روز پایانی مسئولیتش و آمد و شدهایی که به دفترش صورت می‌گرفت اشاره کرد و برخی از صحنه‌ها را تأسف‌برانگیز دانست و گفت: تعداد قابل توجهی از افرادی که من را می‌شناسند طی این 10 روز گذشته به دفترم آمدند و گریه کردند، هم متأثر شدند و هم خدا را شاکرم که محبت ما را در دلشان قرار داد که ابراز علاقه می‌کنند، خدای را بر این نعمت شاکرم.
 
وی در پایان سخنانش آینده کار را برای ارشاد خوب توصیف کرد و گفت: گزینه‌ای که به مجلس معرفی شده آقای صالحی امیری است او از فرهیختگان و شخصیت‌های ارزشمند است، عمرشان را در این حوزه صرف کرده و امروز وجود ذی‌قیمتی هستند که حتی در طول مدت مدیریت من نیز همراه خوبی با ارشاد داشتند.
 
منبع: الف
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما