نگاهی به جاذبه های طبیعی گردشگری در غرب خراسان رضوی


استان خراسان رضوی یکی از بزرگترین و پرجاذبه ترین استان های کشور به لحاظ طبیعی و فرهنگی و تاریخی است.
وجود شهرهایی نظیر مدینه الرضا مشهد مقدس ، شهر توس زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی ، دارالمومنین سبزوار شهر دیرینه های پایدار و دانشوران بیدار با نام قدیم بیهق، گناباد شهر کهن ترین قنات جهان ، تربت جام زادگاه شیخ جامی ، کاشمر دیار ترشیز و شهر کشمش های طلایی ، شهرستان فیروزه با سوغات معروف فیروزه ، نیشابور با نام قدیم شادیاخ ، جوین نگین سبز خراسان و ... در گوشه و کنار خراسان رضوی کافی است که این استان پهناور به یکی از پرجاذبه ترین استان های کشور تبدیل شود.
جلوه های زیبای طبیعی ، یکی از جاذبه های با اهمیت گردشگری خراسان است که شماری از مهم ترین این جاذبه ها را می توان در غرب استان در منطقه تاریخی سبزوار بزرگ جستجو کرد.
6 شهرستان سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی که در اصطلاح به منطقه سربداران شهرت یافته اند ، با وسعت نسبتاً زیادی که دارند در هر ناحیه از خود جلوه های متعددی از زیبایی های طبیعی را به نمایش گذاشته اند. به طوری که در این منطقه از کویرزیبا و خاطره انگیز مزینان زادگاه معلم بزرگ انقلاب دکتر علی شریعتی ، تا کوه های بلند و سربه فلک کشیده منطقه شملق ، تا دشت های حاصل خیز جوین ، دره سرسبز و رویایی یام ، تا ییلاقات با صفای منطقه ششتمد ، ییلاقات جغتای ، و ییلاقات سبزوار را می توان مشاهده کرد.
در میان همه جاذبه های نام برده ، شهرستان سبزوار هرچند به واسطه وقوع رویدادهای مهم تاریخی و برخورداری از تعداد بی شماری از مشاهیر برجسته در سطح ملی و فراملی بیشتر با جاذبه های تاریخی و فرهنگی شناخته می شود ، اما این شهرستان به لحاظ جاذبه های طبیعی نیز از توانمندی های متعددی برخوردار است که می توانند به راحتی به جذب گردشگران داخلی و حتی خارجی بپردازند.
مناطق ییلاقی طبس و سنگ سفید در چند کیلومتری شمال ، باغجر در شمال شرق ، و بالش آباد و دلبر در شمال غرب سبزوار از جمله جاذبه های طبیعی این شهرستان هستند که برای ساکنان غرب خراسان رضوی کم وبیش معرفی شده اند. لیکن برای معرفی هرچه دقیقتر و علمی تر این مناطق پراستعداد به لحاظ گردشگری طبیعی ، هنوز جای کار بیشتری وجود دارد.
مجله اینترنتی اسرارنامه در راستای همین هدف تصمیم بر آن دارد که در بخش های مختلف همین وبسایت از جمله در بخش سبزوارگردی ، به مرور به معرفی دقیق تر و مستندتری از جاذبه های طبیعی غرب خراسان رضوی بپردازد.
شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید برای مطالعه مطلبی در خصوص آشنایی با تفرجگاه زیبای دلبر در غرب خراسان رضوی به پیوند زیر در بخش سبزوارگردی همین مجله ، مراجه نمایید :
دلبری از گردشگران با تفرجگاه دلبر در غرب خراسان رضوی

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
شهرستان ششتمد ، منطقه نمونه و قطب گردشگری غرب خراسان رضوی است.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما