در همایش حکیم سبزواری عنوان شد؛

اهدای نشان حکیم سبزواری به محققان فلسفه اسلامی در جهان

در همایش یک‌روزه نکوداشت حکیم سبزواری که از صبح یکشنبه 8 اسفند در سبزوار آغاز به کار کرد، پیشنهاد ساخت نشان حکیم سبزواری و اعطای آن به کسانی که در سرتاسر جهان تحقیقاتی در ارتباط با حکیم سبزواری و فلسفه اسلامی دارند، مطرح شد.
 
 همایش نکوداشت حاج ملاّهادی سبزواری در دانشگاه حکیم سبزواری در سبزوار آغاز به کار کرد.
 
در ابتدای این همایش یک‌روزه، بخش‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب به کنگره‌ بزرگداشت‌ دویستمین‌ سالگرد تولد حکیم‌ ملاّهادی‌ پخش شد.
 
در ادامه جواد حدادنیا، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با اظهار اینکه حاج ملاّهادی بزرگمردی با عظمت است که سبزوار به او افتخار می‌کند، اظهار کرد: امیدواریم سال آینده بتوانیم همایش ملی و در دو سال آینده همایش بین‌المللی این حکیم بزرگ را برگزار کنیم.
 
وی با بیان اینکه نیاز است، شهرستان سبزوار به عنوان یک موزه علم‌شناسی و مرکز تحقیقات درباره فلسفه و آثار این دانشمند بزرگ مورد استفاده قرار گیرد، گفت: بعد از دو سال پیگیری در صورت کمک مسئولان کشوری در حال تحویل آرامگاه این حکیم بزرگ هستیم تا بتوانیم نام ایشان و آثار ایشان را به عنوان مکتب فلسفی به جهان معرفی کنیم.
 
در ادامه پیام رئیس مجلس شورای اسلامی قرائت شد؛ سپس از نرم‌افزار اندروید که درباره آثار حکیم سبزواری و اشعارش تدوین و تهیه شده و کتاب «مکتب فلسفی سبزوار» نوشته دکتر غلامحسین خدری رونمایی شد.
 
وی که به علت سکته از شامگاه جمعه ششم اسفند در بیمارستان و بخش ccu بستری است، در تماس تلفنی به حضار گفت: باید در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته حکیم‌شناسی و آثار او راه‌اندازی شود تا دانشحویان بتوانند با زندگی و آثار او آشنا شوند.
 
خدری افزود: برای برخی از افراد در دوره‌های قبل که ثمربخش هم نبوده‌اند، نشان و مدال درنظر می‌گیرند و به فعالان آن عرصه اهدا می‌کنند حال چه بهتر که نشان حکیم سبزواری به کسانی که در زمینه او و فلسفه اسلامی در دنیا تحقیقات دارند، اعطا شود.
 
حکیم سبزواری پرچمدار هدایت است
در ادامه مراسم حجت‌الاسلام غلامرضا مقیسه، امام جمعه شهرستان سبزوار با بیان اینکه افرادی مانند حکیم سبزواری پرچمدار هدایتند و جامعه را به سوی نور هدایت می‌کنند، گفت: به‌نظم درآوردن مطالب منطق و حکمت توسط حکیم سبزواری که زبان مادری‌اش نیز نبوده، کاری بزرگ و ارزشمند است.
 
وی با ذکر مثال‌هایی از این نظم در ادامه با اشاره به اینکه هر استعدادی توان فهم برخی مطالب و آثار او را ندارد، بخش‌هایی از شرح دعای آن فیلسوف دانشمند درباره دعای صباح و ابوحمزه ثمالی را قرائت کرد و گفت: حاج ملاّهادی در تقدس، عرفان و دوری از علایق، اقیانوس عظیمی بوده که نمی‌توان به بیان توصیف کرد.
 
در پایان برنامه‌های صبح این همایش از تمبر یادبود آن فیلسوف و دانشمند جهان اسلام رونمایی شد.
 
برگرفته از خبرگزاری ایکنا (با اندکی ویرایش)
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما