انتخابات و پدیده ای به نام سهام عدالت

در هیاهوی ثبت نام ها و صف های طویل و حاشیه های زیادش چه برای ریاست جمهوری و چه شوراهای شهر و روستا باز شاهد پررنگ شدن پدیده ی سهام عدالت در میان اقشار مردم و سَر درِ اماکن دولتی هستیم. سهام عدالتی که قرار بود به همه ایرانیان تعلق بگیرد. هشتاد میلیون سهام به اندازه ی  همه ی ایرانیان، ولی چه شد آن روزها، که این اوراق به همه نرسید و تمام شد، انگار تمام صندوق های آماری که هر چند سال یکبار از ایرانیان گرفته می شود هم به سر منزل مقصود نرسیدند و آمار دقیقی از مردم به دست نیامد تا همه ی ایرانیان سهامدار شوند و احساس خوشبختی کنند.


در همان سال ها شاهد بودیم عده ای سهام دار شدند و سر عده ای بی کلاهِ سهام ماند و حسرت این داغ بر دلشان نشست. آن عده هم که سهام دار شدند، صاحبِ برگه هایی با سربرگ سهام عدالت شدند و آن روزها در پوست خودشان نمی گنجیدند که صاحب سهام ملی شده اند که اعتباری به آنها خواهد داد و در آینده ارزش این سهام در بحران های احتمالی، در تحریم ها و رکود اقتصادی کمک حالشان خواهد شد غافل از اینکه برگه های سهامشان تنها قابلیتی که دارد جاگیری گوشه ای از صندوقچه ی خانه شان است با این توضیح که از همان موقع، هر چند سال یکبار نزدیک انتخابات که می شود به بهانه های مختلف درِ صندوق باز می شود و برگه ها بیرون کشیده می شوند و هوایی می خورند و خاکشان گرفته می شود و سهامدارانِ امیدوار، با توجه به گفته ها و شنیده های انتخاباتی چشم به اتفاق تازه می دوزند و باز عده ای دوباره در صف های ثبت نامِ سهام می ایستند، به امید اینکه بتوانند جزو سهامداران خوشبخت شوند. و برای رسیدن به این مقصود، پوستشان را خوب چرب می کنند تا از مراحل هفتگانه خوان برآیند ولی باز بعد انتخابات تب این پدیده چون سال های قبل می خوابد و مسئولین در تریبون ها اعلام می کنند هر چند دوست دارند اتفاق خوبی در این زمینه بیفتد ولی در حال حاضر برای رفع مشکلات مردم اولویت های دیگری هست که باید رسیدگی شود و فعلاً در این مقوله، قرار نیست اتفاقی بیفتد و تب این برگه ها می خوابد و باز سهام داران برگه های سهام تانخوردیشان را دوباره با احترام درون صندوقچه مخفی می کنند تا انتخابات بعدی.  البته نباید منکر شد که در همان سال های اول این پدیده، سود این سهام به ارزش هشتصد هزارریال باز به عده ای معدودتر تعلق گرفت و باعث شد ملت همیشه امیدوار به تغییرات، خوشحال به آینده چشم بدوزند و در انتظار اتفاق های خوب باشند. اتفاق های خوبی که دیگر هرگز تکرار نشده است.  
حالا کمی به گذشته برگردیم و دقت کنیم، می بینیم انگار سهام عدالت و انتخابات با هم عجین شده اند و همپای هم در جایی که حضور مردم باید به چشم بیاید، پررنگ تر از همیشه دیده می شوند. شاید هر بار حضور مردم نیاز به شارژ دوباره دارد. سهام عدالت هم مانند ریاست جمهوری دوره ای شده است و هر چهار سال یک بار رویت می شود و روی آن مانور عظیمی داده می شود به طوری که هر ایرانی خودش را دارای سهام و ارزش افزوده ی خاص می داند. تیترهایی که این روزها در خیابان ها و سردر اماکن دولتی زیاد می بینیم" ثبت نام سهام عدالت، صورتحساب سهام عدالت، افزایش سهام، بدو بدوووو سهام، عقب نمونی سهاااام و ..."

 
به نظر می رسد تکرار این اتفاق نمی تواند زیاد جالب باشد که نه در شان مردم است و نه در شان سیاستمداران و سران کشور و گاهی یادمان نرود آدم مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید هم می ترسد .

#فاطمه . شریف نیا

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما