آرامشی معنوی در هیاهوی شهر:

گزارشی از یک دهه عملکرد مرکز تربیت مدرس قرآن کریم سبزوار(قسمت اول)

ریحانه ریاحی، امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه:
 
وجود عالمان دینی در هر شهر و جامعه ای چه در زمان حیات و چه در زمان مماتشان همواره منشأ خیرات و برکات فراوانی است که تا سال های سال ادامه می یابد و اثرات مثبت خود را برجای می گذارد. خوشبختانه دارالمومنین سبزوار همواره از این بابت از جایگاه خوبی در میان شهرهای ایران برخوردار بوده، زیرا زادگاه و خاستگاه بسیاری از علمای طراز اول کشور و حتی جهان اسلام بوده است. 
 
یکی از این علمای برجسته سبزوار، مرحوم آیت الله فقیه سبزواری است که اینک سال ها پس از وفاتش منزل شخصی و آرامگاه ابدی وی به تأسی از همان سبک زندگی قرآنی مرحوم آیت الله، وقف امور دینی و قرآنی شده و همچنان انباشته از عطر ملکوتی کلام الله مجید و محل تدریس و تحصیل قرآن پژوهان سبزواری است.
 
آرامگاه ومنزل به یادگار مانده از آیت الله فقیه سبزواری، خانه ای تاریخی با باغی مصفی است که در یکی از مناطق مرکزی شهر سبزوار قرار گرفته و در گذشته به عنوان مدرسه علمیه محمدیه باز هم مورد استفاده امور دینی بود، اما برای مدتی به تعطیلی کشیده شد و در حالی که ساختمان زیبای آن به مرور فرسوده شده و در حال تخریب بود، مجدداً از سال 1387 مرکزعالی تربیت مدرس قرآن کریم در آنجا مستقر گردید تا چراغ فعالیت های قرآنی همچنان در منزل و آرامگاه آیت الله فقیه سبزواری روشن و برقرار باشد.
 
 اینک به جهت یادآوری و ارج نهادن مجدد به برکات وجود عالمان دینی، گزارشی اجمالی از فعالیت های 10 ساله موسسه مرکز تربیت مدرس قرآن کریم در محل منزل و آرامگاه مرحوم آیت الله فقیه سبزواری ارائه می شود:
 
تاریخچه 
 
مرکزعالی تربیت مدرس قرآن کریم در آبان ماه سال 1386 با حضور محمد علی خواجه پیری مشاور وزیر و رئيس مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني کشور و سید سعید سرابی مدیرکل تبلیغ و ترویج هنرهای قرآنی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تاسیس گردید.
 
قرآن پژوهان و مردم شهرستان سبزوار از دوره های آموزشی مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم استقبال خوبی به عمل آوردند و در همان سال اول حدود 400 قرآن پژوه ثبت نام  کردند و با توجه به استقبال صورت گرفته، این مرکز با کمبود مکان و امکانات آموزشی شدیدی مواجه شد.در همین راستا و با هدف اطلاع رسانی به مسئولین از مشکلات و ظرفیت های این مرکز و جذب اعتبار از سوی مسئولان جلسه ای در مورخ 15/5/87 با حضور امام جمعه محترم شهرستان ، ریاست  اداره اوقاف، ریاست اداره ارشاد ، نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از خیرین و ...برگزار شد که در نتیجه این جلسه، این مرکز به مدرسه محمدیه سابق انتقال یافت. در واقع مدرسه محمدیه از طرف امام جمعه محترم وقت به عنوان مکان جدید به مرکز تربیت مدرس قرآن کریم، جهت انجام فعالیت های قرآنی و آموزش علاقه مندان در حوزه های ( روخوانی ، روان خوانی ، حفظ کل قرآن کریم ، تجوید عمومی و عالی ، صوت ولحن) واگذار گردید. 
 
گفتنی است، زمانی که مدرسه محمدیه به مرکز تربیت مدرس قرآن کریم واگذار شد، بنایی متروک و در حال ویرانی بود که هیئت مدیره مرکز علوم قرآنی مجبور شدند، قبل از استقرار این مرکز درمدرسه محمدیه دست به تعمیرات اساسی و احیای مجدد این بنا بزنند. اکنون ساختمان قدیمی مدرسه محمدیه به برکت نزدیک به یک دهه استقرار مرکز علوم قرآنی مجدداً احیا شده و هم از فضاهای ساختمانی آن و هم از محوطه فضای سبز این مرکز در ایام مختلف سال در برپایی کلاس های آموزشی و برنامه ها و گردهمایی های مذهبی و قرآنی استفاده می شود.
 
در واقع محیط مخروبه و متروکی که تا پیش از استقرار مرکز تربیت مدرس قرآن کریم در مدرسه محمدیه به وجود آمده بود، اکنون تبدیل به یکی از فضاهای با نشاط و پویای شهر سبزوار شده است که مجدداً در خدمت فعالیت های قرآنی قرار گرفته است.
 
برای مطالعه قسمت دوم این گزارش هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
مراحل بازسازی و احیای آرامگاه فقیه سبزواری و مدرسه محمدیه: 
 
 
 
 آرامگاه فقیه سبزواری و مدرسه محمدیه پس از بازسازی: 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما