به قلم اسماعیل عسگری:

رونمایی از کتاب تونگلی با نگاهی به ادبیات فولکولور شهرستان سبزوار

 
“ تنگلي“ به سبزوار آمد
 
رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر سبزوار از رونمايي كتاب ”تنگلي“  (تنگ گلي) طي هفته آينده در اين شهر خبر داد.
 
به گزارش روابط عمومي شهرداري سبزوار، مهدي مقصودي در اين رابطه گفت: اين كتاب كه در حوزه كودك و نوجوان به چاپ رسيده داراي 10 مثل سبزواري با داستان هايي جذاب است كه توسط يك مادربزرگ و نوه در مدت زمان 8 ماه و در 24 صفحه با تصويرگري بسيار روايت مي شود.
 
وي با بيان اينكه اين كتاب توسط اسماعيل عسكري نويسنده سبزواري به رشته تحرير درآمده است، اظهار كرد: این کتاب قصه‌هایی را بازگو می‌کند که مثل و ضرب‌المثل‌هايي را پدید آورده‌اند و می‌تواند منبع خوبی برای بزرگترها به عنوان مرجع قصه‌گویی و همچنین مجموعه‌ای از قصه‌های شیرین برای کودکان و نوجوانان اين شهر باشد.
 
مقصودي با اظهار اينكه قصه‌ها، مثل ها و ضرب‌المثل‌ها در ادبیات ما جایگاه ویژه‌ای دارند، بيان كرد: هر مثلی به خودی خود تاریخ فشرده‌ای است که مردم امروزه را به ریشه‌های فرهنگی گذشته هر شهر و دياري پیوند می‌زند.
 
رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر سبزوار با بیان اینکه هرکدام از مثل ها و ضرب‌المثل‌ها، حکایت از تاریخ و قصه‌ای شیرین دارد که از نوع زندگی باورها و آداب و رسوم اجداد ما پرده برمی‌دارد، بیان کرد: مثل‌ها برای ما این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانیم با تکیه بر تجربه‌های پیشینیانمان زندگی بهتری داشته باشیم.
 
وي  توجه به ادبيات شفاهي و فولكور در حوزه كودك و نوجوان، توجه به ويژگي هاي زبان فارسي و توانمندي زبان فكاهه و مثل ها، آشنايي كودكان و نوجوانان با فرهنگ غني سبزوار و گويش محلي و... را از اهداف به تحرير درآمدن اين كتاب بيان كرد.
 
مقصودي در ادامه با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر سبزوار در حمایت از ناشرین و نویسندگانی که درباره سبزوار و فرهنگ بومی آن کتاب می‌نویسند، گفت: اين اقدام خوب در حمایت از تولیدات فرهنگی بومی توسط كميسيون فرهنگي شورای شهر و شهرداری در دستور كار شوراي چهارم قرار گرفت.
 
رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر سبزوار گفت: رونمايي از كتاب “ تنگلي“ (تنگ گلي) روز شنبه سوم تيرماه بعد از افطار در محل تالار بيهقي با حضور علاقمندان به حوزه فرهنگ و ادبيات صورت مي گيرد.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما