نماینده محترم نیشابور، امنیت ملی هم هیچ، رسم میهمان نوازی در فرهنگسرای سیمرغ چنین بود؟

خانم هاجر چنارانی نماینده نیشابور در همایش ملی زن خانواده و سلامت که در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار می شد، در رفتاری عجیب و به دور از شأن سیاسی و دیپلماسی نمایندگان مجلس و مقامات جمهوری اسلامی ایران و همچنین به دور از آداب میزبانی آن هم در یک مکان فرهنگی، بر سر معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی به جرم سبزواری بودن فریاد کشید و به سوی او حمله ور شد و از مراسم بیرونش کرد. این رفتارهای نماینده نیشابور در حالی بود که در کمال تعجب برخی حضار تالار سیمرغ نیشابور نیز به تشویق وی می پرداختند!
فیلم ها را در اینجا ببینید: (فیلم 1) ، (فیلم 2)
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه هاجر چنارانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است و به اقتضای این جایگاهش حتماً باید، بیش از سایرین از تبعاتی که دامن زدن به تعصبات افراط گرایانه ی بومی و شهری می تواند بین مردمان دو منطقه همجوار به بار آورد، مطلع باشد، اما رفتار امروز خانم چنارانی کاملا برخلاف این موضوع  بود.
 
بهانه نماینده نیشابور برای انجام این رفتار تنها کاربرد یک کلمه در سخنرانی یک ماه قبل سید جواد حسینی در آیین افتتاح پارلمان محلی زنان نیشابور بود که وی از شهرستان های سبزوار و داورزن به عنوان خراسان غربی یاد کرده بود و هرچند معاون استاندار خراسان رضوی همان موقع در مصاحبه ای اعلام کرد منظوری در این کار نداشته است، اما رسانه ها و نمایندگان نیشابور واکنش های بسیار شدیدی نسبت به این موضوع نشان دادند.
 
ظاهرا نیشابوری ها با استناد به برخی دوره های تاریخی خراسان بزرگ در چند قرن گذشته، معتقدند نیشابور نیز جزئی از خراسان غربی است و نسبت به اینکه واژه خراسان غربی فقط برای سبزوار و شهرستان های اطرافش به کار برود حساس هستند. اما واقعیت اینجاست که در نقشه کنونی استان خراسان رضوی که مطابق با تقسیم بندی های قانونی امروز کشور است، شهرستان نیشابور بیشتر از آن که در غرب، شمال، شرق یا جنوب خراسان قرار داشته باشد، در مرکز جغرافیایی استان خراسان رضوی و نزدیک به مشهد مرکز سیاسی و اداری این استان واقع شده و لذا بیان نام خراسان غربی یا غرب خراسان برای سبزوار و شهرستان های اطرافش کلمه کاملا درستی است و کاربرد این کلمه حتی پیش از این نیز در رسانه ها و نیز در سخنان مسئولان محلی و استانی و کشوری رایج بوده است.
 
اما برخی صاحب نظران مسائل سیاسی استان، این التهاب آفرینی ها و جنجال سازی های افراطی در قبال یک جمله ساده معاون استاندار خراسان رضوی را چیزی بیشتر از حساسیت نمایندگان نیشابور روی عنوان خراسان غربی ارزیابی می کنند. به طوری که حدود یک ماه قبل در یادداشتی که وبسایت سبزواردوربین منتشر کرد، این رفتار پرخاشگرانه برخی مسئولان و رسانه های نیشابور به آتش زدن قیصریه به خاطر یک دستمال تشبیه شد و در مطلبی با تیتر «آیا نیشابوریان قیصریه را به آتش می کنشد؟» به بیان این احتمال پرداخت که ممکن است در پس این رفتارها، قصد زهرچشم نشان دادن یا امتیاز گیری از مسئولان ملی یا استانی درمیان باشد.  غافل از آنکه تبعات چنین التهاب آفرینی هایی بیشتر از نتایج احتمالی آن مخرب و البته غیر قابل پیش بینی خواهد بود. زیرا خواه نا خواه پای احساسات و عواطف مردم سایر نواحی نیز به میان می آید.
 
به هرحال امید می رود و البته یقیناً چنین است که در جمهوری اسلامی ایران، عقلانیت و خردورزی بیش از هر چیز دیگری هم بر ساختار دستگاه های تصمیم گیرنده نظام و هم بر رفتار مسئولان و نمایندگان خرد و بزرگ محلی، منطقه ای وملی حاکم باشد و پس ازاین کمتر شاهد بروز چنین رفتارهای پرخاشگرانه ای در داخل مرزهای کشور بر سر تعصبات افراط گرایانه بومی باشیم.
 
پر واضح است که قرار نیست با سر و صدا و جنجال سازی یک نماینده یا هر مقام مسئول دیگری در هر کجای کشور، امتیاز نا حقی در ساختارها و دستگاه های نظام برای او و شهر و دیارش در نظر گرفته شود، زیرا بدین صورت بنیان های مقدس جمهوری اسلامی ایران که بر مبنای عدالت و رعایت قانون مورد تایید شرع نهاده شده است، زیر سئوال خواهد رفت.
 
همچنین اگرچه معلوم نیست که آیا خانم هاجر چنارانی پیش از انتخاب شدن توسط مردم نیشابور در انتخابات اسفند 96 برای ورود به مجلس دهم، باز هم سابقه انجام چنین رفتارهایی را در محافل مختلف نیشابور داشته یا این برای اولین بار بوده که مبتلا به چنین حالتی شده است، اما مسلماً انتظار نمی رود بروز چنین رفتارهایی مورد تایید  همه مردم شهر نیشابور باشد و شاید بهترین کار این باشد که فرهیختگان خراسان و نیشابور در اولین فرصت در فضایی به دور از چنین تعصب ورزی هایی گردهم آیند و بر مکانیسم های حاکم بر انتخابات ها و ملاک های مورد نظر اکثریت رأی دهندگان تجدید نظری جدی داشته باشند. به هرحال با توجه به انتشار سریع کلیپ جریانات امروز در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور، دیر و دور نیست که خبرهای آن به خارج از مرزهای کشور نیز برسد و در اوضاع و احوالی که دشمنان خارجی هر روز یک نقشه برای حمله به هویت و امنیت و آبروی ایران اسلامی می کشند، اگر اینگونه رفتارها بهانه ای به دست دشمن بدهد و منجر به تخریب وجهه هریک از شهرهای عزیز خراسان در سطح جهان شود، خسارتی جبران ناپذیر برای آبروی سرزمین کهن خراسان که همواره مهد ادب و فرهنگ ایران زمین بوده به همراه می آورد.
 
در پایان مناسب است ضمن یادآوری همه دوستی ها و پیوندهای تاریخی مردمان عزیز سرزمین خراسان خصوصا شهرهای برابر و برادر سبزوار و نیشابور و برای حسن ختام این یادداشت نگاهی به دو بیت شعر زیبا از حافظ شیرازی بیاندازیم که اتفاقا 20 مهر روز ملی بزرگداشت او را به تازگی پشت سر گذاشته ایم:
 
ده روزه مهر گردون، افسانه است و افسون
نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مودت با دشمنان مدارا 
 
 
نظرت را بنویس
comments

سیاوش

اشتباه برداشت نکن اسرارنامه اعتراض خانم چنارانی به این بود چرا ایشان از عنوان خراسان غربی که جایگاهی در تقسیمات کشوری ندارد استفاده کرده است یعنی اگر جناب معاون استاندار از ترکیب غرب خراسان استفاده میکردند هیچکس اعتراض نمی کرد.

هر طور حساب کنیم رفتار خانم چنارانی در تالار سیمرغ زشت بود. هیچ جورم نمیشه توجیهش کرد. اخه عربده کشی و بیرون کردن مهمون از خونه به خاطر یک اشتباه لفظی قدیمی که قبلا معذرتخواهی هم کرده تو کجای فرهنگ مهمانوازی ایرانیا جا داره؟ زشت تر باز این بود که توی برنامه حالاخورشید سعی کرد دروغ بگه و گفت میخواستم بلندگو بردارم صحبت کنم خخخخخخخخخخخ یعنی انگار 80 میلیون ملت ایرانو کور فرض کردن این حاج خانم بدترتر از اونم رفتاربعضی نیشابوریاست که فکرمیکنن یارو چون نیشابوریه باید در هر صورتی ازش دفاع کنن. خودشون تعصب امیزترین و قومی ترین رفتارو دارن بعد از دیگران ایراد میگیرن!

دروود بر مرد دیار سربداران، دکتر سید جواد حسینی

فرهاد

امید است مسئولین برخلاف فرهنگ چاله میدونی این خانم موضوع رو از دستگاه قضایی با توجه به افراد پرنفوذی که در دستگاه قضا از جمله قاضی مقیسه مشغول به خدمت هستن پیگیری شود تا دیگر این رفتار چاله میدونی از هر مقام از شهر به اصطلاح فرهنگی پایتخت کتاب خخخخخ سر نزند با تشکر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما