در هنگام حوادث غیر مترقبه:

ظرفیت پشتیبانی فرودگاه سبزوار از 14 شهرستان اطراف با جمعیت 2 میلیون نفری

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
پس از وقوع حادثه تلخ زلزله کرمانشاه در یک هفته اخیر، یکی ازامکانات زیرساختی که در امداد رسانی به آسیب دیدگان منطقه نقش بسیار مهمی ایفا کرد، فرودگاه شهر کرمانشاه بود که هم در زمینه انتقال سریع مجروحان و هم در زمینه ارسال مواد و ملزومات اولیه ونیز در جهت آسان کردن سفر مقامات کشور و امدادگران به این منطقه بحران زده مورد بیشترین استفاده قرار گرفت.
 
 
 
 
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه پیش از این نیز در زلزله ویرانگر بم در سال 82، فرودگاه بم که یکی از فرودگاه های کم فعالیت کشور محسوب می شود، نقش موثری را در تسهیل شرایط امداد رسانی ایفا کرده بود.
 
 
 
 بدین ترتیب این دو حادثه تلخ به خوبی نشان دادند فرودگاه ها اگرچه در اغلب مواقع، کمتر مورد استفاده مستقیم اقشار درآمدی ضعیف و متوسط به پایین جامعه قرار می گیرند، اما در واقع از زیرساختی ترین امکانات مورد نیاز در هر منطقه محسوب می شوند و یکی از کاربردهای مهم آن ها در زمان وقوع حوادثی است که نظیر سیل یا زلزله های ویرانگر با تخریب جاده ها و خطوط ریلی یا ایجاد ترافیک سنگین در این مسیرها، باز هم امکان کمک رسانی به مناطق آسیب دیده را از طریق هوایی فراهم می آورند.
 
نا گفته نماند، از آنجایی که در ساخت فرودگاه ها، طبق استانداردهای بین المللی از مکان یابی تا احداث ساختمان ها و تجهیزات، شرایط ویژه ای مد نظر قرار می گیرد، در هنگام بروز حوادثی نظیر سیل و زلزله فرودگاه ها معمولا کمتر آسیب می بینند و آمادگی خود را برای خدمات رسانی حفظ می کنند.
 
پر واضح است با چنین شرایطی و با توجه به اینکه تقریبا تمام مناطق کشور و از جمله خراسان رضوی در کمربند زلزله خیز جهان واقع شده و امکان وقوع زلزله های ویرانگر همواره و بدون تعارف در همه نقاط این استان وجود دارد، به نظر می رسد ضروری است فرودگاه های موجود در این استان مجهز به همه امکانات و استانداردهای مورد نیاز در مواقع بحران باشند.
 
در حال حاضر در استان پر جمعیت خراسان رضوی با شش و نیم میلیون نفر جمعیت و نزدیک به 30 شهرستان تنها دو فرودگاه در شهرستان های مشهد و سبزوار وجود دارد. فرودگاه مشهد در حالت عادی یکی از پر ترافیک ترین فرودگاه های کشور است که مشغول پاسخگویی به نیازهای کلانشهر مشهد است و تنها فرودگاه سبزوار است که به عنوان یک فرودگاه پشتیبان با ترافیکی کمتر می تواند، برای مواقعی که خدای نکرده بحرانی به وقوع بپیوندد، با فراغ بال میزبان فعالیت های امدادی باشد. اما با این حال فرودگاه سبزوار در اکثر دوره ها مورد کم لطفی و کم توجهی های فراوانی از سوی مسئولان مربوطه در استان و کشور قرار گرفته است.
 
یک نمونه از کم لطفی های صورت گرفته نسبت به این فرودگاه، تعلل های نابه جا در افزایش تعداد پروازها و برقراری مسیرهای پروازی جدید از این فرودگاه به سمت مقاصد پر استقبال داخلی و خارجی است. همچنین اعتبار کافی برای تطویل طول باند فرودگاه سبزوار اختصاص نیافته تا تنها فرودگاه نیمه غربی استان پرجمعیت خراسان رضوی بتواند میزبان نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر باشد. همچنین صدور سند مالکیت اراضی فرودگاه قدیم و جدید سبزوار از سوی مسئولان کشوری با مشکلاتی مواجه شده است. چرا که سازمان هواپیمایی کشور برای زمین حدوداً 70 هکتاری فرودگاه قدیم که به موسسه ای مردمی در سبزوار واگذار شد تا آن ها نیز اراضی فرودگاه جدید سبزوار را با مساحتی چند برابر بیشتر (حدود 350 هکتار) تملک کنند، هنوز رسماً هیچ سندی صادر نکرده تا آن موسسه مردمی نیز بتواند سندهای مالکیت را به آن دسته از شهروندان سبزواری که در اراضی فرودگاه قدیم صنایع و مشاغلی را راه اندازی کرده اند، اعطا نماید. (منبع)
 
همه این مشکلات در حالی است که مردم سبزوار که با همت جانانه و سرمایه مالی خود این فرودگاه را در دو دهه قبل ساخته و به دولت واگذار کرده اند، اکنون انتظار دارند، دولتمردان حداقل در مرحله بهره برداری بهینه از این سرمایه ی عظیم ملی همکاری لازم را داشته باشند. و البته این نه فقط خواست مردم سبزوار، بلکه ضرورتی برای همه شهرستان های نیمه غربی خراسان رضوی است که به جز فرودگاه سبزوار، از فرودگاه دیگری برخوردار نیستند.
 
به هرحال اگرچه باید امیدوار باشیم، هرگز حوادث تلخ و نا مترقبه گریبان هیچ نقطه ای از کشورمان را نگیرد، اما از آنجایی که به هرحال طبیعت همواره روند خود را طی می کند و برخی حوادث به هرحال اجتناب ناپذیرند، لذا ایجاد آمادگی های لازم پیش از وقوع چنین بلایایی، کمک شایانی به مدیریت صحیح بحران، کاهش تلفات و خسارات و جلوگیری از غافلگیری و ندانم کاری ها در وقت وقوع حوادث می شود.
 
فرودگاه سبزوار به خودی خود چه در فعالیت های معمول فرودگاهی در زمینه حمل و جابه جایی بار و مسافر و چه در مواقع بروز بحران و نیاز به فعالیت های امدادی و اورژانسی، ظرفیت پشتیبانی از حداقل 14 شهرستان اطراف خود (بردسکن، نیشابور، کاشمر، خلیل آباد، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد، اسفراین، فیروزه، جاجرم، میامی و ...) در غرب خراسان رضوی، جنوب خراسان شمالی و شرق سمنان را با جمعیتی تقریبا 2 میلیون نفر دارد، اما باید دید که مسئولان استانی و ملی چگونه از این حوادثی که در نقاط دیگر کشور می افتد، درس می گیرند و چه رویکردی را برای مقابله هرچه بهتر و کامل تر با چنین حوادثی در پیش خواهند گرفت؟
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما