نماینده بجنورد : خراسان شمالی به لحاظ وضعیت توسعه یافتگی آخرین استان کشور است


استان خراسان شمالی یکی از جدیدترین استان های کشور است که از عمر تأسیس آن در سال 1383 حدود یک دهه می گذرد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این استان در حال حاضر با 8 شهرستان بجنورد ، اسفراین ، مانه و سملقان ، جاجرم ، گرمه ، شیروان ، فاروج و راز و جرگلان ، به مرکزیت بجنورد در منطقه شمال شرق کشور گسترانیده شده است.

راز و جرگلان که هم اکنون هشتمین شهرستان استان خراسان شمالی محسوب می شود در اسفند ماه 91 از بخش به شهرستان ارتقاء یافته است.(منبع)

طبق اطلاعات معتبر منتشر شده توسط مرکز ملی آمار ایران ، بر اساس سرشماری سال 90 جمعیت کل استان خراسان شمالی 867727 نفر اعلام شده است . بجنورد ، شیروان و اسفراین به ترتیب سه شهرستان بزرگ خراسان شمالی به لحاظ جمعیت محسوب می شوند.

جمعیت شهرستان بجنورد در سال 90 و پیش از ارتقاء بخش راز و جرگلان به شهرستان ، 365 هزارنفر بوده است که از این تعداد 207 هزارنفر جمعیت ساکن در نقاط شهری و بقیه درنقاط روستایی بوده اند. (منبع)

با این حساب جمعیت شهر بجنورد همچنان از برخی شهرهای بزرگ خراسان رضوی نظیر سبزوار و نیشابور کمتر است.

این استان دارای آب و هوایی کوهستانی و اقلیمی سرسبز است که ظرفیت های بالایی برای رونق گردشگری طبیعی دارد.

استان خراسان شمالی در زمینه توسعه ای نیز از برخی توانمندی ها و امکانات زیرساختی برخوردار است که به عنوان نمونه می توان به وجود فرودگاه در شهر بجنورد ، چند واحد دانشگاهی در شهرستان های مختلف ، وجود مجتمع پتروشیمی خراسان و برخی دیگر از صنایع بزرگ و کوچک مستقر در شهرهای بجنورد ، شیروان و اسفراین و جارجرم اشاره کرد.

با این حال خراسان شمالی هنوز از نعمت خط آهن برخوردار نشده است ، تنها فرودگاه این استان بین المللی نیست و سابقه تأسیس دانشگاه دولتی بجنورد تنها به کمتر از 10 سال گذشته می رسد.

علاوه بر آنچه گفته شد ، وجود مجموعه ای از محرومیت های در این استان که توانمندی های بالقوه بسیاری دارد ، باعث شده ، اخیراً یکی از نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی به گلایه از عملکرد دولت های نهم و دهم در قبال استان حوزه انتخابیه خود بپردازد و خراسان شمالی را  در حال حاضر به لحاظ توسعه یافتگی آخرین استان کشور معرفی کند.

موسی الرضا ثروتی یکی از نمایندگان بجنورد در نخستین روزهای اردیبهشت 92 در گفتگو با خبرگزاری ایکنا (خانه ملت) درهمین رابطه چنین گفته است :


ثروتی:
توسعه‌نیافتگی خراسان‌شمالی در دولت نهم و دهم بیشتر شد


عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی، با بیان اینکه این استان به لحاظ وضعیت توسعه یافتگی استان آخر در کشور محسوب می‌شود، گفت: توسعه‌نیافتگی در دولت نهم و دهم بیشتر شد.

موسی الرضا ثروتی با بیان اینکه استان خراسان شمالی از نظر مساحت از ۱۵ استان کشور و از نظر جمعیت از ۷ استان بیشتر است، تصریح کرد: اما این استان به لحاظ وضعیت توسعه یافتگی استان آخر در کشور محسوب می شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین توسعه نیافتگی خراسان شمالی در دولت نهم و دهم نسبت به استان های برخوردار بیشتر و عمیق تر شده است به طوری که در طول ۸ سال گذشته استان خراسان شمالی شکل گرفته است، ۷ استاندار تعویض شده که این امر منجر به عقب افتادگی و ناکارآمدی استان شده است.

ثروتی، افزود: استان خراسان شمالی از نظر راه های ارتباطی و جاده ها در وضعیت نامطلوبی است به طوری که بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان با گذشت ۱۰ سال، ۵۰ درصد هم تکمیل نشده و همچنین راه آهن جوین-اسفراین-بجنورد پیشرفت اندکی داشته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، کمبود دانشگاه های دولتی، کمبود کتابخانه، فقدان پژوهشگاه، عقب افتادگی در آموزش و پروش، بالا بودن میزان مدارس تخریبی در این استان و ... را از مهم ترین معضلات و کمبودهای خراسان شمالی در امر آموزش و پرورش خواند.

نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: در بحث پروژه های ملی مانند کنار گذر شمالی، کنار گذر جنوبی، استادیوم ۱۵ هزار نفری، سالن ۶ هراز نفره، مرکز آموزش فنی و حرفه ای ۲۴ ماهه، مرکز فنی خواهران و ... بلاتکیلف باقی مانده است.

ثروتی عدم راه اندازی پایانه مسافربری، پایانه باربری، گمرکات مرزی و معبر ورود و خروج را یکی از اقدامات ناتمام دولت در این استان خواند و گفت: همچنین بر اساس مصوبه دولت قرار بود که ساختمان های دولتی ظرف سه سال بازسازی شود که متاسفانه با گذشت ۸ سال هنوز ۲۰ درصد هم بازسازی نشده است.

وی با بیان اینکه استان خراسان شمالی از نظر ارتباطات و فناوری اطلاعات کمترین شاخص در کشور را دارد، تصریح کرد: فقدان مرکز صداو سیمای استان، میزان بهره مندی پایین از ICTروستایی، پست بانک و برخورداری پایین از تلفن ثابت و همراه و ... این استان را در جایگاه آخر در کشور قرار داده است.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی، درباره وضعیت اشتغال در خراسان شمالی تاکید کرد: قرار بوده که دولت ۲۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به این استان اختصاص دهد که تا کنون تنها ۳ درصد جذب شده و همچنین شهرک های صنعتی بلاتکیلف باقی مانده است که این مساله وضعیت اشتغال استان را اسف بار کرده است.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

یاسمن

کاش اون موقع که قراربر استان شدن بود بجنورد مرکز نمیشد.واله ما خجالت میکشیم که بگیم وضع بجنورد اینجوریه.دانشگاه دولتیش اونجوری سینماش تعطیل.وضع مسافرا وترمینالش اوجوری.من خودم ترجیح میدم برا مشهد رفتن با ماشینای شمال برم.اخه بین اینهمه محرومیتش نمیدونم چرا ترمینال خراسان شمالی رو فقط از ترمینال همه استانها تومشهد جداکردند.وقتی مسیر بین پایانه امام رضا ومعراج یکساعته تازه اگه بخای با اتبوسای قدیمی این میرم بیای باید فقط سالم موندنتو از خدابخای بسته.اگرجدانبود شاید حداقل مسافر بیشتری داشتو ترمینالش ی امیدی برا تعطیل نشدن داشت.اخه پس این مسولین چکارمیکنند؟بهشون بگین که مردم اصلا وابدا ازشون راضی نیسن.حداقل قشر جوانو دانشجو

بزنگاه

چه طور شده وقتی حرف بین نیشابور و سبزه وار میشه شما سبزه واری ها میگید چون فاصله سبزه وار از مشهد بیشتر از نیشابوره باید سبزوار مرکز استان بشه ولی وقتی حرف بین بجنورد و سبزواره میگید بجنورد پارتی بازی کرده اقاجون شما خودتونم حرفای خودتونو قبول ندارید.

ایمان

من شنیدم که ان زمان بجنورد با پارتی بازی مرکز استان شد الله و اعلم یعنی همان زمان که مرکز استان شد زیرساختهای لازم جهت استان شدن را نداشت - امیدوارم این قطعه از کشورمان به پیشرفتهایی که حق شان است برسند بلاخره همه جای ایران سرای من است اگر انجا هم اباد شود مطمئنا تاثیر مثتبی بر دیگر نقاط دارد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما