جلسه هم اندیشی پایتختی کتاب ایران در سبزوار برگزار شد

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
جلسه برنامه ریزی در راستای پنجمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و جام باشگاه های کتابخوانی در تاریخ ۲۱ مهرماه ۹۷ با حضور مسئولان مربوطه، علاقه مندان و فرهیختگان دیار سربداران به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل ساختمان شورای شهر سبزوار برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گفت: در بحث آسیب شناسی انتخاب نشدن سبزوار به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال های گذشته باید به دو مولفه عامل و فعالیت اشاره کرد. 
 
ابوالفضل عربشاهی با اشاره به اینکه عوامل انتخاب نشدن سبزوار خود به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می شوند، افزود: اولین عامل درونی، جدی نگرفتن این رقابت است. و این جدی نگرفتن به خاطر عدم اطلاع ما است که بعد از اینکه شهرها و رقبای ما دست به کار می شوند، برای ما هم آن رقابت جدی می شود. دومی ضعف اجرای مجموعه شهرستان است. به طوری که بنده  اقدامی که رضاسیدنیا در کنسرت کتاب انجام داد را بخاطر نداشتن مستندات و نامه رسمی خودم شخصا به وزیر به صورت تلگرامی اعلام کردم تا وزیر بداند که این اقدام اولین بار در این شهرستان صورت گرفته است و همچنین عدم انسجام دستگاه ها و سازمان هایی که دراین موضوع دخیل هستند، سومین عامل درونی است.
 
وی در ادامه به عوامل بیرونی انتخاب نشدن سبزوار به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: لابی گری یکی از عوامل بیرونی است که در انتخاب پایتختی کتاب استان ها و شهرستان ها در سال های گذشته تاثیر گذاشته است. همچنین نگاه های تنگ نظرانه مورد دیگری است که باعث می شود برخی شهرها که هم تراز سبزوار هستند و وجه تمایزی بین آنها نیست، بتوانند این عنوان را زودتر از سبزوار دریافت کنند. سومین عامل نیز ، خلاهای آیین نامه ای است، یعنی ضوابط و مقرراتی که عوامل بیرونی را برای ما تبدیل به تهدید می کند.
 
عربشاهی همچنین به مولفه تاثیرگذار فعالیت ها اشاره کرد و گفت: فعالیت ها باید مستند باشد و ساختار قانونی اداری داشته باشد. همچنین پیگیری های پی در پی رؤسای ادارات ارشاد در این امر تاثیرگذار است که از سبزوار شاهد این اقدام نبودیم. دیگر فعالیتی که باید صورت گیرد، داشتن اتاق فکری با استفاده از ایده تمامی افراد علاقه مند کتاب و کتابخوانی است. 
 
وی توصیه کرد: البته نباید فقط به پایتخت کتاب شدن سبزوار محدود شویم و اگرچه محوریت تان سبزوار است اما در حومه سبزوار و روستاها نیز کار کنید و برای آینده سبزوار قدم های بزرگی بردارید.
 
رئیس کمسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا در این جلسه با بر شمردن برخی دلایل اینکه چرا تاکنون سبزوار موفق به کسب دریافت عنوان پایتخت کتاب ایران نشده است، گفت: متاسفانه در سال گذشته مستندسازی بسیار ضعیف بود و مثلا برای موضوعی مانند کنسرت کتاب که برای اولین بار در ایران در سبزوار برگزار شد، گزارش مکتوب کاملی تهیه نشد و به فراموشی سپرده شد که باید در این زمینه آسیب شناسی صورت گیرد.
 
پسندیده افزود: وی اظهار داشت: عقیده من بر این است که در بحث پایتختی کتاب ایران، مستندسازی قوی بسیار ضروری  است و همچنین بحث نوآوری و خلاقیت در این امر بسیار تاثیرگذار است.
 
وی ادامه داد: پیشینه ی فرهنگی هیچ شهری در بحث انتخاب پایتخت کتاب لحاظ نمی شود و فقط مدنظر این است که هر استان یا شهرستان در سال جاری در حوزه کتاب و کتابخوانی چه اقداماتی انجام داده است؟! و اینچنین می شود که حتی شهری در دوردست ترین نقطه کشور، حتی اگر ناشناخته باشد، می تواند برای کسب این عنوان تلاش کند.
 
پسندیده در ادامه با گلایه و ابراز نا امیدی از حضور نیافتن برخی از مدعوین در این جلسه گفت: به نظرم باید من و سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد از تک تک مسئولان مربوطه بخواهیم که پای کار بیایند و در صورت همکاری نکردن شفاف اعلام کنند.
 
رئیس کمسیون فرهنگی تصریح کرد: اگر اراده ی فرماندار، امام جمعه سبزوار، رئیس آموزش پرورش، شهردار و رئیس شورای شهر برکسب این عنوان باشد، می توانیم موفق باشیم، وگرنه به جایی نمی رسیم.
 
وی بیان کرد: با تصویب و نظارت شورای شهر مبلغ 15 میلیون تومان توسط شهرداری برای هزینه های ستاد اجرایی دبیرخانه پایتختی کتاب ایران در سبزوار اختصاص می یابد.
 
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز در  این جلسه گفت : باید فعالیت هایی که در طول سال در شهرستان انجام می گیرد مستندسازی کنیم و به عنوان یکی از نامزدهای پایتختی کتاب به مرکز استان ارسال نماییم. همچنین از آنجایی که بحث سرانه مطالعه سبزوار در کشور پایین است، اگر هم تلاشی صورت گیرد و به نتیجه نرسیم، در نهایت می دانیم که شهرستان، نهادها و مدارس را در جهت فرهنگ سازی کتابخوانی هم سو کرده ایم.
 
رضا شجاع مقدم با تایید اظهارات مسعود پسندیده گفت: سال گذشته کارهای خوب و قابل توجهی صورت گرفت اما عدم وجود تشکل متمرکز و مستندسازی ضعیف که از جانب اداره ما بود، باعث شد نتوانیم این عنوان را کسب کنیم.
وی اظهار داشت: متاسفانه تاکنون از ظرفیت بسیار بالای آموزش و پرورش دربحث باشگاه های جام کتاب و کتابخوانی استفاده نشده است و باید در این زمینه تشکل رسمی به وجود آوریم و ظرفیت های ادارات شهرستان را به این سمت سوق دهیم.
 
وی در ادامه آمادگی خود را در جلسه  برای این امر اعلام کرد و گفت: بدون تعارف حضور شهرداری و شورای شهر به عنوان نهاد مردمی برای ما مهم است و از همین لحظه اعلام آمادگی می کنیم که همکاران ما به صورت شبانه روزی طبق سیاست گذاری های شورا در این جهت همکاری می کنند.
 
موسی الرضا دانایی شهروند فرهیخته سبزواری نیز در بخشی از این جلسه گفت: انسجام در کسب عنوان پایتختی کتاب ایران بسیار مهم است. فرماندار وقت نیشابور در زمان کسب عنوان پایتختی کتاب این شهر برای نیشابور سنگ تمام گذاشت، این در حالی است که فرماندار ما حاضر نشد حتی در همین جلسه حضور یابد. 
 
این هنرمند سبزواری افزود: همچنین در این سال ها اداره آموزش و پرورش شهرستان را که یکی از مهمترین نهادهای مربوطه است و با جامعه هدف ما ارتباط تنگاتنگی دارد، در این سال ها پای کار ندیده ایم. وقتی من نتوانم در مدرسه باشگاه کتابخوانی راه اندازی کنم قطعا در دیگر مکان ها که دور از این جامعه هدف هستند نمی توانم.
 
وی همچنین اظهار داشت: به هرحال من توان شهروندان سبزواری را باور دارم. به گونه ای که در سال 1390 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور سی کارشناس داشت که 6 نفر از آنها سبزواری بودند و این باور را در من چند برابر کرد.
 
دانایی در ادامه گفت:‌ 50 طرح بکر و ناب برای پایتختی کتاب دارم که قابلیت اجرا دارند و هنوز در هیچ جایی مطرح نشده و در همین جا قول می دهم اگر حمایتی از سمت و سوی مسئولان صورت بگیرد، طرح هایم را در اختیارشان قرار بدهم و پای به پای آنها در این امر فعالیت کنم.
 
گفتنی است در این جلسه فرهیختگان و شهروندان فرهنگ دوست سبزواری از جمله خانم ها عطار، شیرازی، روزبهانی، و آقایان سیدنیا و ... حضور داشتند که هریک طرح ها و پیشنهادات خود را در زمینه پایتختی کتاب سبزوار ارائه دادند و همچنین گلایه هایشان را از عدم همراهی مسئولان در سال های گذشته ابراز داشتند و برای همکاری در دبیرخانه پایتختی کتاب سبزوار در سال جاری اعلام آمادگی کردند. 
 
همچنین برخی مسئولین اجرایی دستگاه ها از جمله شهرداری،‌شورای شهر،‌ آموزش و پرورش و سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری سبزوار در این جلسه حضور داشتند و به اظهاراتی پرداختند.
 
لازم به ذکر است که در این جلسه از فرماندار، مسئولان فرهنگی دانشگاه های حکیم سبزواری، آزاد، پیام نور و علوم پزشکی و دانشکده امام خمینی، مدیر کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان، مدیر بسیج دانش آموزی سبزوار، مدیر کانون فدک شهید محمدیانی و مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز سبزوار نیز دعوت شده بود که متاسفانه هیچ کدام در جلسه حضور نیافتند.
 
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما