معدن کرومیت باغجر سبزوار

معدن کرومیت باغجر سبزوار در سال ۷۴ پروانه اکتشاف به میزان ذخیره ۵۰۰۰۰ تن را از اداره  معادن دریافت نمود.

تاریخچه معدن کرومیت باغجر سبزوار

آثار معدنکاری قدیمی زیادی در این معدن مشاهده شده است. و گفته ها حاکی از این است که روسها توسط چهار پا از این معادن به صورت زیر زمینی برداشت کرده اند و توسط شتر آنها را حمل کرده اند. همچنین در منطقه این معدن، به معادن رضائیه مشهور است و در زمان رضا خان در انحصار خانواده رضائیه بوده و برای دولت آن زمان استخراج می شده است.

استخراج معدن کرومیت باغجر سبزوار

استخراج معدن از سال ۷۴ توسط شرکت ایران معدن شروع شده که به علت کار کردن به روش سنتی استخراج زیادی نداشته اند و تا به این لحظه 8000 تن کرومیت از معدن استخراج گردیده و در حال حاضر 100 تن دپوی کرومیت پر عیار در عرصه معدن موجود می باشد. ذخیره کنونی  این معدن بالغ بر ۴۱۰۰۰ تن کرومیت می باشد.

رخنمون های معدن کرومیت باغجر

در تمامی مناطق محدوده معدنی کرومیت باغجر میتوان رخنمون هایی از کرومیت را مشاهده نمود.

البته بیشتر عیار معدن بالای ۴۲ می باشد . در بعضی مناطق عدسی هایی با عیار ۵۳ مشاهده شده اند که در سطح زمین با ذخامت کم بوده اند.

این محدوده با داشتن 8 پیشکار و رخنمون های بزرگ موجود، با کمترین میزان باطله برداری 1/3 ، شرایط خوبی را جهت استخراج کرومیت دارد.

در مناطقی هم عدسی های بزرگی که بالغ بر ۳ متر عرض دارند مشاهده شده و هنوز هم مناطقی از معدن وجود دارد که ذخیره قابل توجهی دارد ولی به علت اینکه تا به حال از دستگاه های معدنی مناسب استفاده نشده است بصورت بکر و دست نخورده باقی مانده اند.

گفتنی است محدوده معدنی کرومیت سبزوار یکی از بزرگترین محدوه های معدنی حال حاضر در استان خراسان رضوی بوده و با توجه به عیار حداقل 42% و Al2O3 زیر 10% جذابیت لازم جهت سرمایه گذاری را داراست.

گردآوری شده: از وب سایتی درباره معادن دنیا و ایران، و گروه  ژئوپارک سبزوار

کد:6430


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما