فضای سبز حاشیه کمربندی شمال سبزوار به عرض 110 متر اجرا می شود / دریغ از یک ریال بودجه برای آرامگاه حمید سبزواری/ مشارکت مردم توحید شهر در ساخت پیاده راه ها

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
رئیس شورای شهر سبزوار از نهایی شدن طرح تفصیلی شهر سبزوار در شورای پنجم خبر داد و گفت: طرح تفصیلی قبلی مربوط به سال 84 و بسیار قدیمی بود به طوری که با نیازها و اقتضائات جدید شهر همخوانی نداشت و ما در شورای پنجم طرح تفصیلی جدیدی را با رعایت اصول و استانداردها تدوین کردیم.
 
علی اصغر محمدی در جمع اصحاب رسانه سبزوار، افزود: در شورای پنجم با همکاری همه مسئولان مربوطه در شهرستان چندین جلسه برای تدوین طرح تفصیلی داشتیم و قبل از عید بالاخره به مشهد فرستاده شد. 
 
وی همچنین گفت: در تدوین طرح تفصیلی اولیه که توسط مشاور تهیه شده بود، ایرادهایی وجود داشت از جمله اینکه بخش هایی از کمربند شمال را در قسمت دانشگاه آزاد و پشت شهرک اندیشه از طرح فضای سبز خارج کرده بودند که ما جلو آن ایستادیم.
 
محمدی درباره دلایل خارج شدن فضای سبز حاشیه کمربند شمال سبزوار از طرح تفصیلی اولیه ای که توسط مشاور تهیه شده بود، گفت: آن ها پول نداشتن شهرداری برای خرید زمین های آن منطقه را بهانه آوردند. ولی ما گفتیم نباید به جیب ما کار داشته باشید و به هرحال طرح تفصیلی شهر باید به درستی تنظیم شود. بنابراین با اصراری که کردیم و بالاخره 110 متر فضای سبز را در حاشیه کمربند شمال در طرح تفصیلی قرار دادیم و در حال حاضر دفتر حقوقی ما دارد پیگیری می کند که آنجا را آزاد کند و انشاالله فضای سبز کامل شهری را در ضلع جنوب کمربندی ابریشم داشته باشیم.
 
وی در همین رابطه با ارائه توضیحات بیشتری، گفت: سال گذشته لایحه هایی برای کاهش دادن عرض فضای سبز حاشیه کمربندی شمال به 30 و حتی به 15متر به شورا آمد که با مخالفت اعضای شورا و هیئت تطبیق روبه رو شد و در نهایت همان 110 متر در طول 4 کیلومتر تصویب شد و  خوشبختانه بین 60 تا 70 درصد زمین ها دولتی است و باید از مهندس استیری رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تشکر کنیم که کارهای واگذاری آن زمین ها به شهرداری را انجام می دهد که منبع بسیار خوبی برای شهر سبزوار در آینده خواهد بود.  
 
وی در بخشی از این جلسه با اشاره به تاریخچه ای از تشکیل شوراهای شهر در ایران و چالش ها و محدودیت هایی که سر راه این نهاد مردمی قرار دارد، گفت: تبصره ها، بندها و آیین نامه هایی که به شوراها ابلاغ شده است، به جای اینکه شوراها را تقویت کند، روز به روز دارد، جایگاه شورا را کوچک و محدودتر می کند که این مسئله باعث نگرانی است و احتمالا در آینده نزدیک جایگاه شوراها یک جایگاه تشریفاتی باشد که این به نظر من ضربه خواهد زد به رشد همه جانبه کشور.  در حالی که در همه کشورهای پیشرفته دنیا مشارکت مردمی باعث پیشرفتشان شده است و اگر دولتمردان ما می خواهند، رشد همه جانبه  ایران را داشته باشند باید شوراها را تقویت کنند تا مشارکت مردمی نیز افزایش یابد. 
 
رئیس شورای شهر سبزوار همچنین به نبود درآمدهای پایدار برای شهرداری اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا که اقتصاد خصوصی دارند، باز هم پنجاه تا شصت درصد درآمد شهرداری ها را دولت تأمین می کند و سی یا چهل درصد را مردم مشارکت می کنند. اما در ایران  مشارکت دولت ها در شهرداری ها کمتر از 10 درصد است و همین هم روز به روز کمتر می شود و نتیجه این وضعیت همین می شود که شهرداری ها مجبور می شوند به تخلفات ساختمانی اجازه ساخت و ساز بدهند، تا بعدا با دریافت جریمه از این تخلفات، برای خود تأمین درآمد کنند. بنابراین باید قانون ما اصلاح شود و منابع پایدار درآمد برای شهرداری ها دیده شود.
 
وی در ادامه، نبود مدیریت واحد شهری را از دیگر معضلات اداره شهرها در ایران دانست و گفت: اگر در تمام کشورهای پیشرفته دنیا مشاهده کنیم، یک مدیریت واحد دارند که آن هم شهردار و در کنارش شورای شهر است و همین مدیریت واحد برای شهر تصمیم گیری می کند ولی در کشور ما هر شهر چندین قدرت از جمله فرماندار، نیروی انتظامی، سپاه، امام جمعه، شورای شهر و شهرداری، اداره گاز و آب و ... هستند و هیچ کدوم حاضر نیستند قدرت خود را از دست بدهند و این هم باعث هدررفت زمان و هم هدررفت منابع است. 
 
رئیس شورای شهر سبزوار در بخش دیگری از این جلسه گفت: شورای پنجم در راستای شوراهای قبلی بر بحث عدالت محوری در کل شهر تأکید دارد و سعی می کنیم همه شهر را مثل هم ببینیم و فقط توجهاتمان روی یک منطقه نباشد. به طور مثال اگر اتوبانی قرار است در شمال شهر ایجاد شود در غرب، شرق و در هر قسمت دیگری آن را ببینیم. همانطور که امروز این را در کمربندی های اطراف شهر می بینیم که اینها دارند شهر را مثل یک رینگ در شمال و جنوب و غرب و شرق به هم وصل می کنند.
 
 وی درباره پروژه های کمربندی اطراف شهر گفت: تا به حال سه و نیم کیلومتر کمربند شمال یا ابریشم ما انجام شده که امروز داریم بهره برداری می کنیم. کمربندی شمال غرب هم به طول دو و هفت دهم کلیومتر دارد کارهایش انجام می شود که احتمالا از یک ماه آینده استارتش زده شود تا طبق قولی که شهردار و معاونانش داده اند بتوانند تا پایان سال وصل به کمربند جاده جغتای کنند و گفتند این را نگو ولی من اشاره می کنم که انشاالله بتوانیم آن را ادامه دهیم و به پلیس راه وصل کنیم که اگر بتوانیم آن را به پلیس راه وصل کنیم ما می توانیم مسافران را به جای اینکه به کمربند جنوب بروند، به کمربند شمال هدایت کنیم و جذب مسافر و گردشگر به داخل شهر را داشته باشیم. خصوصا که فضای سبزی به پهنای 110 متر در طول 6 یا 7 کیلومتر در حاشیه این کمربندی ها ایجاد می شود که مسافران می توانند آنجا اسکان کنند. 
 
محمدی اظهار کرد: شهردار و شورای شهر پافشاری دارند که از الان به دنبال سرمایه گذار برای فضای سبز حاشیه کمربندی ها باشیم. یعنی ما چندین هکتار را در اختیار کسانی قرار می دهیم که بیایند آنجا اگر می خواهند رستوران یا شهربازی بزنند یا پارک را احیا کنند و در همان راستا پیش بینی ایجاد فروشگاه های برند را هم کرده ایم. 
 
وی همچنین گفت: شورای شهر در حال پیگیری بازگشایی مسیر اتصال امامزاده شعیب به کمربندی جنوب است که در این راستا پیگیر 8 هکتار زمین هستیم که به طور معوض به مردم داده شود و تقریبا مراحل نهایی آن در حال طی شدن است و اگر مصوب شود، هم یک نقطه گردشگری برای سبزوار ایجاد می شود و هم یک منبع درآمد پایدار برای شهرداری خواهد بود.
 
رئیس شورای شهر سبزوار ضمن تاکید بر اجرای مشارکت مردمی در حوزه های مختلف از جمله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گفت: نمونه هایی ازاین مشارکت را در احداث پارک ها می بینیم و نیز 100 کوچه شهر را با مشارکت مردمی آسفالت کرده ایم و این به آهستگی رواج پیدا می کند.
 
 وی افزود: در توحید شهر پیاده راه ها دارد با مشارکت مردمی ساخته می شو که با هزینه شهرداری نیست. یعنی مردم خودشان آمده اند جلو و اعلام آمادگی کرده اند که ما حاضریم با طرحی که شهرداری ارائه می دهد،جلو خانه ها و واحدهای تجاری خود را بسازیم. در واقع مصالح و طرح با شهرداری است و اجرا با خودشان و متقابلا شورای شهر و هیئت تطبیق هم تایید کردند که عوارض کسانی که وارد بحث مشارکت می شوند را در 5 سال آینده بخشیده شود. وقتی مردم خودشان شهر را بسازند خودشان هم نگهداری می کنند. چون برای آن هزینه کرده اند. 
 
وی به برخی از نمونه های مشارکت های مردمی در فعالیت های اقتصادی هم اشاره کرد و گفت: شهربازی دور میدان سی هزارمتری با مشارکت 100 در صد مردمی ساخته شد و نیز رستوران سنتی که در باغ ایرانیان در حال ساخت است، با مشارکت مردمی است.
 
رئیس شورای شهر سبزوار پیگیری برای ایجاد نمایشگاه دائمی را یکی از موارد درآمدهای پایدار برای شهرداری دانست و گفت: زمینی به وسعت 30 هکتار در ضلع جنوب ورزشگاه سربداران برای این منظور در نظر گرفته شده و که تقریبا موافقت شده و مراحل پایانی را طی می کند.
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در راستای ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری پیگیری شده ایجاد کارخانه کمپوست با مشارکت یک شرکت اصفهانی است که امروز توافق نامه آن امضا شده است و شرکت اصفهانی با 750 میلیون تومان قرارداد بسته و قرار است تفکیک کامل زباله را در سبزوار داشته باشیم. 
 
محمدی افزود: وقتی تفکیک انجام شود ما می توانیم کارخانه های بعد از تفکیک را هم وارد سبزوار کنیم. مثلا تبدیل زباله پلاستیک به نایلون زباله یا سبد میوه ویا تبدیل کاغذهای بازیافت شده برای صفحه تخم مرغ یا برای صفحات روزنامه و بدین ترتیب صنایع مرتبط بعدی پشت بند کارخانه تفکیک زباله می تواند وارد شهر شود. 
 
وی همچنین ایجاد جایگاه سوخت برای سازمان حمل و نقل، باغ میوه و گلخانه هایی که برای فضای سبز ایجاد شده است را از دیگر روش های درآمدزایی یا صرفه جویی در هزینه های قبلی برشمرد و گفت: باغ میوه ای در شمال شهر سبزوار ایجاد شده است که درخت های توت، توت فرنگی، عناب و ... را در ان کاشته اند و انشاالله به زودی زود به نتیجه خواهد رسید و کمی درآمد برای شهرداری و فضای سبز خواهد داشت.
 
محمدی در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به بسته شدن قرارداد طرح جامع ترافیک شهری که برای اولین بار در سبزوار اجرا می شود گفت: امیدواریم که بتوانیم با این طرح یک مقدار از ترافیک شهری را کاهش بدهیم و شورا در این راستا شورا شهرداری را ملزم به ایجاد پارکینگ طبقاتی در دو مکان کرده است و با استارت زدن پارکینگ های طبقاتی به سمت پیاده راه کردن خیابان بیهق می رویم و با ایجاد پیاده راه مردم استقبال خواهند کرد. 
 
وی در باره وضعیت آرامستان قدیم و جدید سبزوار نیز گفت: تدفین در آرامستان قدیم را نمی توانیم الان به طور کامل متوقف کنیم زیرا اگر این اتفاق بیافتد عملا قیمت های آرامستان جدید افزایش می یابد و حداقل می شود متری یک میلیون تومان و این باعث فشار روی همان افرادی خواهد شد که می خواهند با قیمت کمتر به آرامستان جدید بیایند. ولی ما پیشنهاد کردیم که یک مقدار مقبره ساخته شود که درآمد ایجاد شود و بتوانند قیمت ها را پایین نگاه دارند و راه آرامستان جدید را آباد و دو بانده کنند تا مردم رغبت کنند به آن سمت بروند. 
 
وی درباره تعلل در ساخت آرامگاه حمید سبزواری نیز گفت: از اول هم قرار نبود آرامگاه حمید سبزواری را شهرداری بسازد، بلکه قرار بود از بیرون 2 میلیارد بیاورند و آنجا ساخته شود اما دریغ از یک ریال!
 
وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر لزوم ارتباط موثر سبزوار با شهرهای همتای خود در داخل و خارج از کشور و همکاری های متقابل با آنان، به برخی فعالیت ها و اقدامات فرهنگی شورای شهر سبزوار در این زمینه اشاره کرد و گفت: سالهای گذشته در مراسم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اول آبان از رایزنان فرهنگی کشورهای افغانستان و تاجیکستان برای حضور در سبزوار دعوت شده است و امسال این ارتباط در سطح حضور سفرا برقرار خواهد شد. 
 
گفتنی است، در بخشی از این جلسه موضوع اخراج یکی از خبرنگاران شهرستان از جلسه علنی شورا توسط برخی دیگر از خبرنگاران حاضر در جلسه مطرح شد و به یک بحث داغ طولانی تبدیل شد. اما به دلیل عدم حضور خبرنگاری که این موضوع پیرامون وی اتفاق افتاده بود، محمدی و پسندیده دیگر عضو شورا تنها به دفاعیات خود پرداختند و این بحث طولانی به سرانجام مشخصی نرسید. اما رئیس شورای شهر اعتقاد داشت سایر خبرنگاران که درباره آن اتفاق موضع گیری رسانه ای کرده اند، می بایست ابتدا از جانب شورا نیز جویای چگونگی این ماجرا می شده اند و تنها با اکتفا به اطلاعاتی که از یک طرف ماجرا به دست آورده اند، به قضاوت نمی پرداختند.
 
لازم به ذکر است، جلسه نشست خبری علی اصغر محمدی که یکشنبه شب گذشته در محل ساختمان شورا و پس از مراسم افطاری برگزار شد، به دلیل وقت نامناسب و طولانی شدن مدت زمان، با ترک تدریجی جلسه توسط تعداد زیادی از اصحاب رسانه مواجه شد که معتقد بودند بهترین زمان برای برگزاری نشست خبری در نوبت صبح یا قبل از افطار بوده است.
 
 
نظرت را بنویس
comments

سید رسول توسلی

اعضای محترم شورای شهر سبزوار لطفا تکلیف مالکین زمینهای سند دار معروف به اراضی کارکنان اداره منابع طبیعی را هم بعد از گذشت 22 سال روشن فرمایید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما