مجموعه پرتره چهره های ماندگار سبزوار در قاب نمایشگاه

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
نمونه ای بی نظیر از  کار یک هنرمند عکاس در سبزوار 
 
برای نخستین بار در سبزوار و بزودی ، از پرتره چهره های ماندگار شهرستان رونمایی خواهد شد. 
 
در این طرح که  توسط خلیل خسروانی، هنرمند متبحر و مدرس رشته عکاسی در سبزوار در حال انجام است، چهره های اصیل سبزواری که علاقه و ارتباط ویژه ای با شهر خود دارند ، شناسایی و پرتره این شخصیت ها در قاب دوربین ثبت شده و در قالب نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت. 
 
جذابیت این سوژه فرهنگی در فضایی که مدیران شهری به مباحث فرهنگی سبزوار توجهی ندارند سبب شد تا  خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه برای اگاهی از جزئیات اجرای این طرح صحبتی با این هنرمند سبزواری داشته باشد، که به شرح زیر است:
 
خلیل خسروانی که تجربه چندین ساله عکاسی را دارد در این باره به خبرنگار  اسرارنامه گفت: از دو سال قبل پیگیر اجرایی کردن طرحی در زمینه پرتره چهره های شهر بودم که تاکنون نمونه آن در سبزوار انجام  نشده است. با تحقیقاتی که انجام شد، تصمیم گرفتم شخصیت های اصیل سبزواری چه آنهایی که در داخل و چه افرادی که بنا به مسئولیت های شغلی در خارج از شهرستان و حتی خارج از کشور هستند با این ویژگی که هنوز اصالت خود را حفظ و دیار بیهق برایشان دارای اهمیت است، در این مجموعه قرار داده شوند. 
 
وی  افزود: اجرای این ایده برای کسانی که در جریان کار قرار گرفته بودند، بسیار جالب آمد و با اینکه برای مجموعه خود در ابتدا تعداد محدودی را تعیین کرده بودم، اما به مرور زمان در جریان کار تحقیقاتی، آمار تعداد افراد افزایش یافت و با چهره های سبزواری در حوزه های مختلف  سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بازاری و ... آشنا شدم که هر کدام قابلیت های حضور در این مجموعه پرتره را داشتند. 
 
وی گفت: بسیاری از این افراد با اینکه به لحاظ مسئولیتی در رده های مهم کشوری و بین المللی شاغل هستند، اما هنوز لهجه اصیل سبزواری را فراموش نکرده و از دیار سربداران به بزرگی یاد می کنند. همین عوامل سبب شد تا با انگیزه وافر این افراد را با نور و هنر عکاسی با شکل و فرم جدیدتری معرفی نمایم، قطعا آشنایی با این چهره ها برای مردم سبزوار نیز جذاب خواهد بود. 
 
خسروانی ادامه داد: به لحاظ اینکه برخی از این چهره ها بنا به سمت های شغلی که در شهرهای مختلف کشور دارند، دسترسی به آنها بسیار سخت بود و از طریق کانال های ارتباطی بعد از پیگیری زیاد، موفق به این ارتباط  شدم و موردی که برایم بسیار حائزاهمیت است  و لازم بود تا با حساسیت ویژه ای انجام شود، گفتمان بین عکاس و شخصیت ها  بود،  چرا که لازمه چیدمان و فضا سازی عکسها باید با توجه به خصوصیات رفتاری و اخلاقی ایشان انجام می شد که این مهم واقعا زمانبر و دشوار خواهد بود.  
 
این عکاس سبزواری اضافه کرد: در مجموعه بنده موردی که نمی توان از آن غفلت کرد، آمار خانم ها نسبت به آقایان است که  در اقلیت هستند. اما در تلاشم تا از طریق مختلف بانوان مطرح  سبزواری را در داخل یا خارج از شهرستان مانند آقایان شناسایی و عکاسی نمایم. 
 
خسروانی اظهار کرد: این مجموعه پرتره در دو فرمت کتاب و به صورت نمایشگاه در سبزوار، تهران و در صورت اجرائی شدن در چند کشور خارجی پیگیری خواهد شد و اما اینکه چرا عکاسی پرتره انتخاب شد به این دلیل که با نور پردازی شخصیت ها را به شکل و گونه ای دیگر میتوان معرفی نمود. 
 
وی گفت: هم اکنون 60 درصد  این کار انجام شده و با توجه به وسعت کار و اینکه آمار افراد همچنان در حال اضافه شدن است، اجرای نهایی این طرح موکول به سال آینده خواهد شد و از جهتی قصد دارم بگونه ای بسیار متفاوت و با جذابیت بالا، نمایشگاه را برگزار نمایم حتی در زمینه برپایی نمایشگاه نیز به گونه ای متفاوت تا کنون، اجرا خواهد شد. 
 
خسروانی در خصوص موانع پیش رو که  نمی توان چشم پوشی کرد گفت: چون ظرفیتی برای کار تعیین نشده و هر روز افراد جدیدی به لیست اضافه می شوند و از طرفی چون افراد در دسترس نیستند و باید برای عکاسی به شهرهای مختلف سفر کنم این موضوع علاوه بر زمان مستلزم صرف هزینه بالایی است. 
 
این هنرمند سبزواری اضافه کرد: جمع بندی این کاربا توجه به زمانی که صرف می شود بالغ بر 40 میلیون تومان هزینه را در بر خواهد داشت، اما اینکه چطور این هزینه جبران شود شاید جای سوال باشد اما اعلام می کنم انجام کار فرهنگی بازخورد مالی ندارد و قطعا این هزینه قابل برگشت نخواهد بود چون هنرمند باید برای  دل خود کار کند و این متاسفانه قانون شهر ماست. برای کار فرهنگی نمی توان دستمزد تعریف کرد و تنها چیزی که هنرمند نمی تواند برنامه ریزی برای آن داشته باشد برگشت سرمایه ای است که برای کار خود کنار گذاشته است.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما