ویژگی های یک نماینده خوب از دیدگاه سایت سبزوار فرهنگ

وبسایت رسمی خانه فرهنگ دانشجو در یکی از آخرین مطالب خود به برشمردن ویژگی های یک نماینده خوب پرداخته است. از ویژگی های بارز این مطلب آن است که به جای محدود دیدن جایگاه و نقش نمایندگان در یک سری وظایف سطحی محلی که در واقع برعهده قوه اجراییه است ، رسالت اصلی نمایندگان را در امر قانون گذاری و نظارت براجرای قانون در اولویت قرار دادهاست.
این در حالی است که متأسفانه مشاهده می شود در شهر و دیار پرافتخار سربداران عده ای سعی می کنند با سطحی کردن خواسته های مردم از نمایندگان ، نقش منتخبین خود در مجلس شورای اسلامی را تا حد احساس وظیفه برای آسفالت خیابان های شهر ، جدول گذاری معابر ، کمک موردی به محرومین برای تهیه آذوقه و ... پایین بیاورند.
البته برکسی پوشیده نیست که انتظار پیگیری و دریافت اعتبارات لازم و صرف صحیح این اعتبارات برای پروژه های زیربنایی در حوزه های انتخابیه هر نماینده تا حدودی منطقی است. چرا که بالاخره یک نماینده اگر بتواند سهم خود را در عمران و آبادانی حوزه انتخابیه خود ایفا کند در کل کشور هم به احتمال زیاد خواهد توانست.
اما نباید انتظارات مربوط به دست آوردهای عینی در یک حوزه انتخابیه را از نمایندگان آنقدر پایین آورد که مثلاً اگر یک خانه در منطقه ای از شهر به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی دچار حریق شد ، یا در یکی از جاده های منتهی به فلان شهر یا فلان روستا جوانی دچار سانحه رانندگی شد و درگذشت یا در نقطه ای از شهر زمین ناگهان فرو رفت و چاهی حفر شد ، همه را به نمایندگان مجلس نسبت داد و از چشم آنها دید.
نمونه بارز دیگر از پایین آوردن سطح شأن و منزلت نمایندگان رواج ملاک های قومیتی  در انتخابات است. که این ویژگی متأسفانه در بعضی از مناطق سرزمین پرافتخار سربداران به شدت دیده می شود و برخی وبسایت های بداخلاق انتخاباتی نیز به پیروی از اهداف و نیت های شخصی خود به آن دامن می زنند.
مثلاً سعی می کنند به مردم چنین القا کنند که جوینی ها می خواهند در رقابت با جغتایی ها به فلان نامزدها رأی بدهند یا به فلان نامزدهای رأی ندهند . داورزنی ها می خواهند در رقابت با خوشابی ها نامزدی راانتخاب کنند که اصلیت داورزنی داشته باشد.ششتمدی ها و رودابی ها و سبزواری ها نیز به همین شکل .نمونه های بارز این امر حتی به قسمت نظرات اسرارنامه نیز کشیده شده است. به طوری که هرچند اسرارنامه همیشه سعی کرده است در مطالب خود اتحادو همدلی و برابری بین شهرها و مناطق مختلف را حفظ نماید و تفکر شایسته سالاری را با تفکر قومی گرایی جایگزین کند اما برخی مخاطبان نظراتی مغایر با این موضوع را اعمال داشته اند. برای نمونه می توانید به بخش نظرات ارسال شده در این مطالب مراجعه بفرمایید :
داورزن شهرستان می شود !!!
انتخابات مجلس شورای اسلامی در سبزوار / فرصت ها و تهدیدها(1)
این درحالی است  که داشتن تفکر قومی گرایی در داخل مرزهای کشور اسلامی ما که اصولاً بین برادران دینی برابری وبرادری را ارج می نهد تفکری اشتباه است.و کسانی روی قومیت یک نماینده تأکید می کنند که می خواهند نماینده ای انحصاری داشته باشند که فقط برای آنها کار کند. حال آنکه اگر قرار باشد نماینده ای به مجلس برود که برای همه کشور و به نفع مسائل کلی نظام برنامه ریزی کرده و تلاش کند دیگر جوینی ، ششتمدی ، رودابی ، خوشابی ، سبزواری یا جغتایی بودنش چه فرقی می کند؟
اینک متن کامل مطلب منتشر شده در وبسایت سبزوار فرهنگ را در مورد ویژگی های یک نماینده خوب منتشر می کنیم :
رسالت نماینده از نظر قانون اساسی دو چیز است، یکی قانون‌گذاری و دیگری نظارت بر حسن اجرای قانون؛ همین رسالت می‌تواند شرایط یک نماینده را برای ما بیان کند. به این معنا کسی می‌تواند برای نظام و مملکتی که تحت حاکمیت اسلام و ولایت است قانون‌گذاری کند که:
اول؛ باید در زمینه مسائل اسلام بهره کافی و وافی برده و اسلام را بشناسد، مبنای اسلامی و ولایت را بشناسد، بدون این شناخت نمی‌‌تواند یک قانونی متناسب با جامعه اسلامی وضع کند.
دوم، در یکی از رشته‌های مورد نیاز جامعه چه در زمینه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فنی، تکنولوژی و چه در زمینه مسائل داخلی و خارجی باید تخصص داشته باشد. در حدی باشد که صاحب نظر باشد و بتواند یک گوشه‌ای از نیاز‌های مملکت را رفع کند. بدون تخصص لازم در یک رشته مفید و لازم نمی‌تواند رسالت نمایندگی خود را ایفا کند.
ويژگي سوم، بحث بصیرت سیاسی و اجتماعی است که از شاخص‌های مهم است. یعنی فردي که از ضوابط اسلامی آگاه نباشد و از حوادث روز مطلع نباشد، یا آگاه باشد اما تحت تأثیر هوای نفس خودش قرار بگیرد، هم خودش فاقد بصیرت و گمراه است و هم دیگران را گمراه می‌کند، بنابراین بصیرت داشتن شرط سوم و لازم برای یک نماینده است.
چهارم، التزام عملی به مبانی اسلامی و احکام ولایی است؛ آدمی که تعهد نداشته باشد، به درد نمایندگی نمی‌خورد. مخصوصا اعتقاد به رهبری؛ اگر کسی با جان و دل اعتقاد به رهبری نداشته باشد، هرگز نمی‌تواند مفید نظام اسلامی باشد، به خاطر اینکه قلب تپنده نظام اسلامی و به عبارت دیگر عمود خیمه نظام اسلامی ولایت فقیه است. اگر کسی با جان و دل و از بن دندان اعتقاد نداشته باشد و سوابقش هم آن را نشان ندهد، نمی‌تواند نماینده خوبی باشد.
علاوه بر این ویژگی‌ها، بحث شجاعت و توانایی بر اظهار نظر شرط لازم دیگری است، در زمینه برخورد با متخلفین و صاحبان قدرت و ثروت و افراد نفوذی احزاب و گروه‌ها، اگر کسی آن شجاعت لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند برخورد کند. در نتیجه یکی از وظایف اصلی نمایندگی که بحث نظارت است، زمین می‌ماند.
ويژگي بعدي اینکه از جنس مردم باشد، اگر نماينده از جنس مردم نباشد، همواره اطراف کانون‌های قدرت و ثروت رفت و آمد مي كند، برای اینکه مصالح شخصی خودش را تامین کند. در نتیجه هرچه که مصالح کانون‌های قدرت و ثروت اقتضا کند این نماینده انجام می‌دهد و کاری به کار مردم ندارد. اما کسی که از جنس مردم باشد، دلش برای آنها می‌سوزد و مصالح آنها را در نظر می‌گیرد، اگر مصالح مردم با مصالح آن کانون‌ها در تضاد باشد، پا بر مصالح کانون‌های قدرت و ثروت می‌گذارد و از هیچ کس هراسی پیدا نکرده و مّر حق را دنبال می‌کند.
و بالاخره موضوع پیگیر بودن و حوصله داشتن؛ اینکه تا آخر راه برود، نه اینکه یک حرف خوبی بزند ویک اقدام شایسته‌ای انجام دهد آن وقت وسط کار برود و به کارهای دیگر مشغول شود، این هم به درد نمی‌خورد. پس نماینده باید آدم پیگیر، دلسوز و دارای حلم و حوصله باشد.
روحیه بسیجی داشتن شرط دیگر نماینده آرمان‌گرا است. فرهنگ بسیج بزرگترین و ارزشمندترین سرمایه‌ای است که ملت ما به برکت تعالیم اسلام ناب و خط امام و مقام معظم رهبری به دست آورده است و به وسیله همین روحیه بسیجی است که ملت ما انوع و اقسام مصیبت‌ها و تحریم‌ها را تحمل کرده است و این تحمل نردبانی برای خیز برداشتن به سمت تسخیر سنگرهای جدید شده است و الگوی بسیار خوبی به دنبا ارائه داده است.
امیدواریم نمایندگانی که از سوی مردم سبزوار،مدافع حقوق و باعث رشد توسعه و آبادنی فکری ،فرهنگی هستند از تمام خصوصیات ذکرشده،برخوردارباشند.
نمایندگان مردم سبزوار:آبسالان-ارشادی مقدم-امینی-جلیلی-داورزنی-بروغنی-رسولی فرد-محمدی-بهمن آبادی-رشید-سبحانی فر-غزنوی-کریمی صالح-مجیدی فر-محبی-محمدآبادی-موسوی-نامنی-نصرآبادی-ولایتی-موحدی مقدم -محسنی ثانی و خانم پروانه.
(منبع : سبزوار فرهنگ)

توصیه اسرارنامه :
به این مطلب و بخش نظرات آن مراجعه نمایید :
جنگ رسانه ای برای تخریب دکتر محسنی ثانی نامزد قدرتمند انتخاباتی
نظرت را بنویس
comments

دانشجوی رشته حقوق.رضایی

باسلام .اگرصلاحیت سیاستمداران کشوررابخاطرثروتشان بخواهیم ردکنیم هرانکس درحال حاظر درراس امور قرارگرفته است شایستگیش ردخواهدشدانقدر غیر منطقی ثروتمند بودن دکتر محسنی رازیر سوال نبریداین قبیل سطحی نگریها مانع رشد وارتقا خواهدبود چرابجای انکه تنهاازنمایندگان خودمتوقع ایجاد صنایع وکارخانجات واشتغالزایی باشیدخودسبزواریهاحاضربه سرمایه گداری دربخش صنایع نمی شوندوترجیح میدهندبقول خودشان پولهایشان رابنچه بنچه دربانکها سپرده کنند.همه خارج گود نشستندوفریاد میزنند لنگش کن چپش کن.

باغجری

اگر غیرت دارید سبزوار را استان کنید ولا غیر

یکی از مردم

جناب شایسته سالاری مثلاً به نظر شما محسنی ثانی مردمی است ؟! با اون همه ثروت !!!!!!!!!!!!!!!!!!

شایسته سالاری

نمونه بارز این ویژگی ها که گفتید به نظر من توی وجود دکتر محسنی ثانی هست. همین دوره هم مردم دارن احساس می کنن که هم در سطح کلان کشوری مجلس خوبی داشتیم وهم در سطح محلی پیگیری های خوبی انجام شد. در نتیجه به نظر من بهترین انتخاب برای مردم سبزوار ، خوشاب ، جغتای ، روداب ، داورزن ، ششتمد و جوین در این انتخابات محسنی ثانی است که از جامع جهات به این پست شایسته است.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما