اشتباه کوه نوردان نیشابوری درباره بلندترین آبشار شرق کشور روزنامه خراسان را به دردسر انداخت

تیم کوه نوردی شهرستان نیشابور ، اخیرا در بازدید از جاذبه های طبیعی منطقه سبزواربزرگ در شهرستان داورزن ، دچار اشتباه فاحشی شد ، که انتشار این اشتباه  در روزنامه خراسان ، باعث وارد آمدن لطمات جدی بر پیکر اعتبار و سندیت مطالب رسانه مذکور گردید و از این حیث باعث دردسر روزنامه خراسان شد.

ماجرا از این قرار است که گروهی از کوه نوردان شهرستان نیشابور که برای اولین بار در حال بازدید از زیبایی های طبیعت کوهستانی غرب سبزواربزرگ و شمال شهرستان داورزن در دامنه جنوبی رشته کوه های جغتای بودند ، پس از بازدید از بلندترین آبشارهای شرق کشور ، گمان کردند که آنان اولین کوه نوردانی هستند که زیبایی های طبیعت غرب خراسان رضوی را کشف کرده اند!

پس از آن کوه نوردان نیشابوری این اشتباه خود را با روزنامه خراسان و تعدادی دیگر از رسانه های محلی این استان در میان گذاشتند ، که در کمال ناباوری روزنامه خراسان نیز بدون بررسی صحت چنین ادعای بزرگی ، به انتشار آن پرداخت.(منبع)

نکته بدتر اینکه دراظهارات شتابناکی که توسط رئیس تیم کوه نوردی نیشابور بیان شده ، حتی اطلاعات جغرافیایی صحیحی نیز در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است. به طوری که آبشارهای بفره هر چند در دامنه جنوبی رشته کوه های موسوم به جغتای قرار دارند ، اما به لحاظ تقسیمات سیاسی و اداری در محدوده شهرستان داورزن و در 30 کیلومتری شمال غرب شهر سبزوار واقع شده اند . اما آقای "مهدی صادقی" رئیس تیم کوه نوردی نیشابور ، به عمد یا غیرعمد اشتباها خبر از کشف این آبشارها  در ارتفاعات بفره در جوین داده است !!!

البته اینکه یک کوه نورد غیر بومی اطلاعاتی اشتباه از مختصات یک منطقه جغرافیایی داشته باشد ، موضوعی است که احتمال آن وجود دارد ، اما نکته ناراحت کننده ، عدم دقت در بررسی صحت ادعاهای مطرح شده توسط  یک رسانه ، آن هم رسانه ای قدیمی چون روزنامه خراسان است که انجام و تکرار این گونه اشتباهات می تواند ضربه ای سنگین به اعتبار و جایگاه این روزنامه قدیمی وارد آورد.

نگاهی به تحقیقات قبلی درباره آبشارهای بفره سبزوار :

اگر سرپرست تیم کوه نوردی نیشابوری یا خبرنگاران روزنامه خراسان قبل از انتشار اخبار و اطلاعات اشتباه درباره جاذبه های طبیعی استان ، تنها زحمت یک تحقیق کوتاه (اگرنه در منابع کتابخانه ای ، حداقل در اینترنت) را به خود می دادند ، هرگز دچار چنین اشتباه بزرگی نمی شدند که گمان کنند ، با وجود این همه تکنولوژی های پیشرفته ماهواره ای و رایانه ای در دهه های اخیر ، بلندترین آبشارهای شرق ایران در منطقه سبزوار بزرگ تازه در سال 2013 آن هم توسط کوه نوردانی غیربومی از منطقه نیشابور کشف شده اند!

چرا که یک جستجوی مختصر در اینترنت ، این دوستان ذوق زده [بخوانید جو گیر] را به چندین وبسایت می رساند که مدت ها پیش از این متن و تصاویری متعدد از آبشارهای بلند ارتفاع بفره منتشر کرده اند.که شاید در بعضی اطلاعات جزئی با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند ، اما نشانه های خوبی هستند که ثابت کنند ، مدت ها پیش از کوه نوردان نیشابوری ، مردم منطقه سبزوار به کشف و شناسایی زیبایی های طبیعت شهر و دیار خود پرداخته اند.

به طور نمونه می توان به آدرس های زیر مراجعه کرد :

وبلاگ اکوتوریسم شهرستان سبزوار

مجله اینترنتی اسرارنامه

 

تصویری از بلندترین آبشار شرق کشور در منطقه بفره سبزوار که مدت ها پیش کشف شده است.(منبع)

گفتنی است ، این اولین بار نیست که روزنامه خراسان به انتشار اخبار اشتباه درباره مسائل مختلف مربوط به منطقه سبزوار می پردازد. بلکه در همین روزهای اخیر نیز در مطلبی که این روزنامه در ارتباط با رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی خراسان منتشر کرد ، نام دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به طور کامل حذف شد که اسرارنامه نسبت به این مشکل مطلبی اعتراضی منتشر کرد.

شما مخاطبان گرامی می توانید برای مطالعه این مطلب به پیوند موجود در بخش کوچه پس کوچه پیوندها مراجعه کنید.

ادامه انتشار این گونه مطالب اشتباه و غیرواقعی در روزنامه خراسان می تواند به تضعیف جایگاه این روزنامه در میان مخاطبان و افت آمار فروش ، و حتی کاهش درآمدزایی اقتصادی این روزنامه از محل تبلیغات تجاری منجر شود.

لازم به یادآوری است که نمایندگی روزنامه خراسان در شهرستان سبزوار برعهده یکی از روزنامه نویسان خوش سابقه و قدیمی این شهر آقای محمد مهرنیا است که اتفاقا اصالتی داورزنی دارند و انتظار می رود هر چه سریعتر ، اعتراض مردم دیار سربداران در رابطه باکاهش کیفیت اخبار و گزارش های روزنامه خراسان ، را به گوش مسوولان این روزنامه قدیمی ایران برساند.

البته لازم به ذکر است ، اشتباه مربوط به کشف بلندترین آبشار شرق کشور در منطقه سبزوار بزرگ ، فقط در روزنامه خراسان انعکاس نیافت ، بلکه واحد مرکز خبر صدا و سیمای خراسان رضوی نیز به انتشار این خبر اشتباه پرداخته است ، که به نظر می رسد ، آقایان نامنی و درقدمی که از خبرنگاران با تجربه و توانمند دیار سربداران هستند ، نیز می بایست ، نسبت به این خبر اشتباه واکنش نشان دهند.

انعکاس خبر اشتباه در صدا و سیمای خراسان رضوی

علاوه بر رسانه های استانی بعضی  از رسانه های محلی سبزوار نیز به درج کامل این خبر اشتباه پرداخته اند : (منبع)

در ادامه به انتشار متن کامل اعتراض وبسایت خبری تحلیلی سبزوارنیوز می پردازیم ، که توسط آقای جواد دباغی مقدم یکی از خبرنگاران پیشکسوت و دلسوز دیار سربداران در اعتراض به این خبر اشتباه منتشر شده است :

 

آسوده بخوابید مردم! مسئولان شهر بیدارند

"بفره" تفرجگاه کوهنوردان سبزواری را به نام کوهنوردان نیشابوری ثبت می کنند

سبزوارنیوز/خبر در حد و اندازه خودش مضحک و خنده دار هست تا نخواهیم برای روزنامه قدیمی خراسان جوابیه ای بنویسیم! اما به وجود نازنین مسئولان گردشگری و میراث فرهنگی شهرمان یک سلام جانانه میدهیم!

صبح امروز یکی از نشریات محلی در استان خراسان رضوی خبر مضحکی را چاپ کرد که موجبات تفریح، سرگرمی و مزاح را در میان سبزواریها بوجود آورد که انبساط خاطر ما را نیز فراهم کرد!

دره ای که 20 سال پیش نگارنده همین سطور به مدت یک شب به همراه دوستان و هم تیمی های فوتبال محله مان در آن گم شدیم که به کمک یک چوپان مسیر را پیدا کرده و به سبزوار برگشتیم.

دره "بفره" (Bafreh) در ارتفاعات نظرگاه واقع در 30 کیلومتری شمال غرب شهرستان سبزوار، واقع است که سالها پیش از این توسط کوهنوردان سبزوار شناسایی گردید و چندی پیش گروهی از کوهنوردان نیشابور و مشهد در آن به تفریح و گردش پرداختند و سپس صبح امروز بنا به ادعای یکی از دوستان نازک طبع نیشابوری اعلام شد که این دره به همراه 60 آبشار بیش از دو متر، توسط وی کشف شده است!

خبر ابتدا خنده دار و بامزه می نمود اما کمی بیشتر که تأمل کردم، دلگیر شدم از مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری شهرم! جدا این عمل دردناک و مسخره نیست!؟

به راستی زمان برخورد جدی با این قبیل حاشیه های نیشدار و زهردارش را چه کسی باید بدهد!؟ و اگر بروبچه های هیأت کوهنوردی احساس خطر نمی کردند، کدام یک از مدیران عاشق به میز و هنر مدیریتی، حاضر است پاسخ روشن و متقن به این قبیل بازی با احساسات شهروندان سبزواری را بدهد!؟

امشب یاد مرحوم حسین تقدسی افتادم که عمر گرانمایه خود را به پای شناسایی و معرفی این منطقه گذاشت.... یادش گرامی!

شایان گفتن است این دره همچنین شامل 33 آبشار بیش از 6 متر است که مرتفع ترین آن 96 بوده و بلندترین آبشار شرق کشورمان است.

یاد آن روزها بخیر که یک هلی کوپتر در ارتفاعات نیشابور سقوط کرد و بخاطر نبود کوهنورد حرفه ای در این شهر دست به دامان کوهنوردان گمنام سبزواری شدند و این دوستان به سرپرستی "مسعود شهرآیینی" طی عملیاتی برق آسا، اجساد را از درون اعماق دره ها و دامنه کوهها به مقصد رساندند و اینک پس از چندین سال از آن واقعه عزیزان نیشابوری مدعی شده اند، بفره و آبشارهای کم نظیر و زیبایش را ایشان کشف کرده اند!

منبع : سبزوارنیوز

گفتنی است مجله اینترنتی اسرارنامه در جهت پیگیری هر چه بیشتر این موضوع با آقای سیدیوسف آزاد کارشناس ارشد رشته جغرافیا و پژوهشگر پرتلاش اکوتوریسم سبزوار گفتگویی انجام داده است ، که روزهای آینده متن این گفتگو منتشر خواهد شد .

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

لزوم واکنش صحیح دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به اشتباه فاحش روزنامه خراسان

نظرت را بنویس
comments

سبزوار مهد زیبایی های خراسان

این نیشابوریا کدوم حرفشون درسته که این یکیش درست باشه رفتن ورداشتن درباره اتشکده اذربرزین مهر که همه می دونن تو سبزواره و مال سبزواربوده که الان البته تو شهرستان داورزن افتاده به لحاظ تقسیمات سیاسی رفتن اینو به نام نیشابور معرفی کردن! خوب دیگه مردمی که به دروغ عادت کنن وضعشون بهتر از این نمیشه

عبدالله

شک نکنید این اشتباه عمدی بوده. یک جور احساس حقارت نیشابوری ها نسبت به برتری های همه جوره سبزوار. اونا از هر جهت که دنبال میگردن یک نقطه قوتی برای شهرخودشون پیدا کنن تا پیش سبزوار کم نیارن خودشون می بینن سبزوار در هر زمینه ای ازاونا جلوه. همیشه پز طبیعت و کوه هاشونو به سبزواریا می دادن اما الان خودشون اومدن دیدن که بلندتری ابشارهای ایرانم نزدیک سبزواره نه نزدیک شهراونا بعد برای اینکه کم نیارن و خودشونو تو این افتخار شریک کنن رفتن گفتن ما کشف کردیم!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما