قسمت اول

سبزوار از نگاه دوربین (1)

شماری از کاربران خوش ذوق سبزواری در شبکه اجتماعی فیسبوک ،  مدتی است که اقدام به راه اندازی صفحه ای تحت عنوان سبزوار از نگاه دوربین کرده اند که کاربران مختلف عکس هایی با موضوعات آزاد از گذشته و امروز شهر سبزوار در آن منتشر می کنند.

انتشار بسیاری از عکس های این صفحه برای مخاطبان سبزواری یا غیرسبزواری که مدتی دراین شهر سکونت داشته اند خاطره انگیز و دوست داشتنی بوده و نظراتی زیادی را به همراه آورده است.

مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه تعدادی از این عکس ها را به همراه افزودن توضیحاتی درباره هر عکس منتشر می کند:

 

ماکتی از سبزوار قدیم:

 

مسجد جامع و خیابان بیهق:

در این عکس ، نمایی از مسجد جامع سبزوار مشاهده می شود که احتمالا عکاس در زمان تهیه آن بر فراز گلدسته های امام زاده یحیی در نبش چهارراه بیهق قرار داشته است.

 

صنایع دستی :

 

غِرِشمارخانه:

غرشمارها جمعیتی از اقوام غیرسبزواری هستند که در دهه های گذشته ، از منطقه ای که دقیقا مشخص نیست به سبزوار مهاجرت کرده و در یکی از محلات مرکزی این شهر سکنی گزیده اند.

گفته می شود غرشمار تغییر شکل یافته واژه غیرشمار است. و غیرشماراز آن جهت به این گروه اطلاق می گردد که چون اصالتا سبزواری نبوده اند جمعیت آن ها در سال های اولیه سکونتشان در سبزوار روی جمعیت مردم این شهر شمارش نمی شده است.

غرشمارها که به دلیل مهاجر بودن از آن ها به عنوان کولی هم یاد می شود ، معمولا مردمانی متفاوت با لهجه و روحیات خاص خود هستند که چون در شهر و منطقه ای غریب واقع شده اند ، انسجام درونی زیادی در بین خود دارند و خرده فرهنگی متفاوت با مردم سبزوار را به وجود آورده اند.

هرچند اغلب غرشمارها را در سطوح پایین اجتماعی و فرهنگی طبقه بندی می کنند ، اما در عین حال مردمانی هنرمند و سخت کوش هستند. از جمله هنرهای آنان ، تولید انواع صنایع دستی و سائل مورد نیاز زندگی است که تقریبا در اکثر زمینه ها باعث خودکفایی آن ها می شود.

در تصویر زیر پیرمردی غرشمار در حال ساخت محصولاتی از چوب مشاهده می شود:

 

ساختمان سیلوی گندم سبزوار:

این ساختمان که تا چند دهه قبل در جایی خارج از شهر سبزوار واقع بود و زمین های اطراف آن به کشاورزی اختصاص داشت ، هم اکنون در یکی از مناطق آباد شهری قرارگرفته است. ضلع جنوبی آن پارک ارم یکی از بزرگترین بوستان های سبزوار احداث شده ، در ضلع غربی آن بولوار منتهی به جاده شهرک توحید و دانشگاه حکیم سبزواری واقع شده ، ضلع شمالی آن منطقه ای مسکونی است و ضلع شرقی آن هم محله ای معروف به شرق سیلو است که در سال های اخیر ترقی خوبی داشته و در نزدیکی میدان لاله و بولوار پاسداران به یکی از مناطق اعیان نشین سبزوار تبدیل شده است.

در حال حاضر به نظر می رسد مناطقی نظیر بیمارستان واسعی ، پارک شهدای گمنام و دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در حاشیه جاده شهرک توحید ، که هم اکنون خارج از شهر سبزوار محسوب می شوند ، سرنوشتی مشابه این عکس در دهه های آینده در انتظارشان باشد.

 

تیم هندبال پیکان سبزوار در سال 1379:

سبزوار که به مهد هندبال ایران شهرت یافته است ، به جز سال های اخیر که با حمایت های ارزشمند سیدابوالفضل میرعلی مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج قهرمانیی پی در پی در بعضی رشته های ورزشی از جمله هندبال را به دست آورده  ، در سال ها و دهه های گذشته نیز دوره هایی از قهرمانی در ورزش کشور را تجربه کرده است.

یکی از دوره هایی که هندبال سبزوار قهرمان کشور شد ، سال 1379 است که در آن زمان با نام تیم پیکان سبزوار در مسابقات کشور شرکت می کرد و تصویر زیر متعلق بازیکنان قدیمی هندبال سبزوار در آن دوره است.

مخاطبان گرامی در صورتی که هریک از افراد حاضر در این عکس را می شناسید ، لطفا از طریق بخش نظرات اسرارنامه با ما در میان بگذارید تا نام آن ها به صورت زیرنویس در پایین این عکس درج شده و اطلاعات این صفحه تکمیل گردد.

 

شما حدس بزنید:

این بنای خوش ترکیب آجری که با کاشی کاری های زیبایی تزئین شده ، چه بنایی است و در کدام منطقه از سبزوار قرار گرفته است؟

 

ادامه دارد ...
 

اگر شما نیز مایلید عکس های جذاب و خاطره انگیزی از لحظات مختلف زندگی و کسانی که دوستشان دارید ، را برای مشاهده سایرین به نمایش بگذارید ، آن ها را از طریق آدرس ایمیل زیر ، برای اسرارنامه ارسال کنید:

zamiresabzekavir@yahoo.com

 


کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

در رکاب باران یک یاد / عکسی قدیمی از آموزش و پرورش سبزوار

عکسی قدیمی از دانشجویان و اساتید دانشگاه حکیم سبزواری در حاشیه یک شب شعر

یادها و خاطره ها (عکس هایی از دبستان قدیم بهمن آباد)

نظرت را بنویس
comments

این کاشی کاری مربوط به مقبره کاشفی می باشد.

تاوپلج

درود سقف آرامگاه واعظ کاشفی. فک کنم ما هم یه زمانی از همین زاویه به این مقبره پرداخته بودیم.

ارادتمند شما یک همشهری

از اینکه نظرم را درج کردید و پاسخ دادید ممنونم . درباره اخرین تصویر هم نظر دوستانمان به اسم حسین اقا و اقای حمید دلبری کاملا صحیح است. کاملایادم بود که این بنا را جایی از سبزواردیده ام اسمش و تصویر مبهمی از ان هم در ذهنم بوداما یادم نمی امدامما وقتی دوستانمان اشاره کردندکاملا یادمامد بنای ارامگاهمرحکوم کاشفی در خیابان شهدا است که بارها در مسیر رفتن به مصلی ان را دیده ام و سالها قبل یک مرتبه به طور اتفاق ی پیاده ازانجا رد میشدم که درب ارامگاه باز بود و به داخل رفته و فاتحه ای خوانده بودم اما حالا از یادم رفته بودو صد حیف و افسوس که چنین بنای زبایی اینقدر غریب افتاده و شهرداری و میراث فرهنگی کاری برایاحیای ان نمی کنند ارادتمند شمایک همهشری پنجشنبه 19/10/92

خطّه فريومد / فرومد

سلام بر شما آقاي محمد يوسف شهنما در فرومد مدير مدرسه راهنمايي بود كه به ما تاريخ و ادبيات فارسي و عربي هم درس مي داد . در درس عربي وقتي كلمه « قرية » را مي خواست برايمان معنا كند گفت : قرية يعني روستا ؛ قريشمار كه شنيده ايد ، اينها چون ساكن نيستند و از اين روستا به آن روستا مي روند . گويا روستاها و قريه ها را مي شمارند ، اين است كه به آنها گفته اند : قريشمار يعني : قريه شمار !

حمید دلبری

سقف یادمانِ کاشفیه دیگه ؟

حسین

نمیدونم نظرم ارسال شد یا نه؛ اگر ارسال شده بود و این پیام تکراری هست، عذرخواهی میکنم...در مورد عکس آخر، بنظرم نمایی از سقف مقبره کاشفی هست...

حسین

گمان کنم عکس آخر، نمایی از سقف مقبره کاشفی باشه...

ارادتمند شما یک همشهری

سلام اسرارنامه عزیز واقعا از دست اندرکاران ان سایت وزین ممنونم همیشه متفاوتترین اخبار و گزارشها را در سایت شما می خوانم این سایت واقعا حال و هوای دیگری دارد.جنس مطالبنان امیدبخش و نشاط افرین است منکه به فیسبوک دسترسی ندارم و هیچوقت عضو این سایت نبودهام همه این عکسها برایم تازگی دارد و زیباست اما ازبین همه انها سیلوی گندم و تیم هندبال سابق سبزوار برایم بسیار جذاب بود توضیحاتی هم که درباره کوچه قرشمارها نوشته بودید خیلی جالب و بااینکه مطلب شما کاملا جدی بود نمی دانم چرا باعث خنده شدید من شد.ما سبزواریها از بس عادت کرده ایم همیشه فقط از قرشمارها بترسیم یا در دعواها و متلکهایمان به یکدیگر به قرشمارها اشاره کنیم یادمان می رود درباره کیفیت زندگیشان دقت کنیم واطلاعات بیشتری از انها به دست بیاوریم عکس اخری هم که نظردهنده قبلی شک دارند سبزوار باشد من عرض می کنم برایم بسیار اشناست و مسجل است که همین شهرخودمان است اما الان حضور ذهن ندارم که کجاست اما مطمئنم در سبزوار است خلاصه از همه زحماتتان ممنونم خدا خیرتان بدهد ارادتمند شما یک همشهری چهارشنبه 18/10/92

اون آخریه که گفتید شما حدس بزنید اصلا مطمئنید تو سبزواره؟ من 28 سالمه بیشتر عمرمو سبزوار بودم همچین چیزی ندیدم. اخه شبیه امام زاده ها و مسجدا هم نیست که بگیم یک مسجدیه که ما نرفتیم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما