علی رغم کاهش تعداد پروازها

افزایش استقبال از پروازهای داخلی فرودگاه سبزوار در دی ماه 92 نسبت به دی ماه 91

فرودگاه سبزوار در دی ماه 92 نسبت به مدت مشابه در سال 91 علی رغم کاهش تعداد پروازها با افزایش استقبال مسافران از پروازهای داخلی مواجه شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، در جدیدترین شماره منتشر شده از ماهنامه آمار عملکرد فرودگاه های کشور که مربوط به دی ماه گذشته است ، تعداد کل پروازهای انجام گرفته در فرودگاه سبزوار 34 فروند بوده که در این تعداد پرواز 2065 نفر مسافر به همراه 15530 کیلوگرم بار را در مسیر رفت و برگشت به تهران جابه جا شده است.

این در حالی است که در دی ماه 91 ، تعداد پروازهای داخلی فرودگاه سبزوار (بدون احتساب پروازهای خارجی به مقصد بغداد) 47 فروند بوده است که منجر به جابه جایی 2521 نفر مسافر به همراه 12930 کیلوگرم بار بین تهران و سبزوار گردیده است.

جدول عملکرد فرودگاه ها در دی ماه 92 و مقایسه آن با دی ماه 91 در پروازهای مسافری داخلی:

بنابراین هرچند تعداد پروازهای فرودگاه سبزوار به تهران در دی ماه 92 نسبت به دی ماه 91 با کاهش 28 درصدی (از 6 روز پرواز به 4 روز پرواز در هفته) مواجه شده ، اما میزان جابه جایی در همین مدت 3 درصد در مسافر و 20 درصد در بار افزایش داشته است.

همچنین آمارهای منتشر شده در پنجاهمین شماره از ماهنامه تخصصی عملکرد فرودگاه های کشور نشان دهنده آن است که عملکرد فرودگاه سبزوار در دی ماه 92 نسبت به آذرماه همین سال نیز افزایش چشمگیری داشته است.

به طوری که در آذرماه 92 تعداد پروازها 28 فروند ، تعداد مسافر جابه جا شده 2007 نفر و میزان بار حمل شده 12890 کیلوگرم بوده است و این آمارها در دی ماه 92 به ترتیب 21 ، 30 و 20 درصد افزایش داشته است.

عملکرد فرودگاه ها در دی ماه 92 و مقایسه آن با آذرماه 92 در پروازهای مسافری داخلی:

لازم به ذکر است از آنجایی که در دی ماه 91 با سیاست اشتباه و تمرکزگرایانه ای که از جانب مسوولان حج و زیارت خراسان رضوی اعمال شد ، پروازهای خارجی فرودگاه سبزوار به مقصد عتبات عالیات که درسال های 90 و 91 از فرودگاه برقرار شده و در آن زمان از رونق خوبی هم برخوردار بود ، متاسفانه به مشهد انتقال یافت (منبع) ، لذا ماهنامه آمار عملکرد فرودگاه های کشور ، تعداد پروازهای خارجی سبزوار را در دی ماه 92 صفر اعلام کرده و کاهش صد در صدی را برای آن ثبت نموده است.

بدین ترتیب تمام جمعیت 6 میلیون نفری استان خراسان رضوی اگر قصد سفرهوایی به کشورعراق را داشته باشند در حال حاضر با وجود فرودگاهی فعال و توانمند در سبزوار می بایست تنها از طریق فرودگاه کلان شهر مشهد به سفرهای زیارتی عتبات عالیات مشرف شوند که این علاوه بر هدر رفتن وقت و هزینه مردم شهرستان های غرب خراسان رضوی و بلااستفاده ماندن بخشی از ظرفیت های فرودگاه سبزوار به عنوان یکی از سرمایه های مردم منطقه ، نمونه بارز سیاست تمرکزگرایی در رفتار مدیران مشهدی است.

این در حالی است که در فاصله زمانی بهمن 90 تا دی ماه 91 که پروازهای خارجی فرودگاه سبزوار به مقصد عتبات عالیات برقرار بود این فرودگاه توانسته بود رتبه خوبی از این حیث به دست بیاورد و در ردیف نهمین فرودگاه پرتردد ایران به کشورعراق قرار گیرد که بسیاری از مراکز استان ها از این حیث در رتبه بعد از سبزوار قرار داشتند. (منبع)

گذشته از موضوع پروازهای خارجی و ظلمی که در نتیجه سیاست تمرکزگرایانه مشهدی ها به فرودگاه سبزوار شده است ، یکی از جنبه های مهم دیگر در عملکرد فرودگاه سبزوار در دی ماه گذشته ، این است که سبزوار به لحاظ میانگین انتقال بار و مسافر در هر پرواز در ردیف بیست و ششم جدول فرودگاه های کشور و چند رتبه جلوتر از فرودگاه خرم آباد مرکز استان لرستان و بجنورد مرکز استان خراسان شمالی قرار گرفته است.

متوسط مسافر و بار و پست در هر پرواز در دی 92 (کل پروازهای داخلی و خارجی):

طبق همین آمار در هر پرواز فرودگاه سبزوار در دی ماه 92 به طور متوسط 77 نفر مسافر جابه جا شده و در همین بررسی مشخص گردیده است بهترین رتبه های این جدول متعلق به فرودگاه های کرمان ، زنجان و مشهد است که کرمان به طورمیانگین در هر پرواز 161 نفر مسافر ، زنجان در هر پرواز 137 نفر مسافر و مشهد در هر پرواز 135 نفر مسافر را جابه جا کرده اند.

با در نظر گرفتن همه آمارهای استخراج شده از ماهنامه آماری عملکرد فرودگاه های کشور به این نتیجه می رسیم که عملکرد فرودگاه سبزوار در دی ماه 92 عملکردی متوسط و تقریبا همردیف با بسیاری از فرودگاه های مراکراستان ها بوده است ، اما در زمینه استقبال مسافران نسبت به گذشته خود رشد قابل قبولی را تجربه نموده است.

شما گرامیان هم اکنون می توانید نسخه کامل پنجاهمین شماره از نشر آماری شرکت مادرتخصصی فرودگاه های کشور را در پیوند زیر مطالعه نمایید:
آمار عملکرد فرودگاه های کشور در دی ماه 1392

با توجه به این استقبال رو به رشد مسافران از سفرهای هوایی در سبزوار و نیز با توجه به اینکه فرودگاه سبزوار بعد از فرودگاه کلان شهر مشهد تنها فرودگاه شهرستان های استان خراسان رضوی با 6 میلیون نفر جمعیت است و به ویژه برای حدود 10 شهرستان ناحیه غربی این استان پهناور می تواند سرویس دهی خوبی داشته باشد ، به نظر می رسد، ضروری است با پیگیری مسوولان امر از جمله فرماندار ، نمایندگان و سایر دست اندرکاران مربوطه تعداد پروازهای فرودگاه این شهر در مسیر هوایی تهران حداقل به تمام روزهای هفته افزایش یابد. و همچنین مسیرهای پروازی جدیدی نظیر کیش ، شیراز ، همدان ، تبریز و...که مقاصد محبوب مسافرت برای سبزواری ها و شهرهای اطراف محسوب می شوند نیز از طریق دومین فرودگاه خراسان رضوی راه اندازی شود.

لازم به ذکر است فرودگاه ها در دنیای کنونی از مهمترین زیرساخت های حمل و نقل و از اساسی ترین زیرساخت های توسعه در هر منطقه جغرافیایی محسوب می شوند.

زیرا به دلیل سرعت بالا و راحتی چشمگیر سفرهای هوایی ، این گونه مسافرت ها معمولا بیشتر از روش های زمینی (قطار ، اتوبوس ، اتومبیل شخصی) مورد استفاده گردشگران خارجی ، شخصیت های بلندپایه سیاسی ، سرمایه گذاران برجسته اقتصادی و صنعتی ، نخبگان علمی و اساتید دانشگاه ها و چهره های مشهور هنری ، فرهنگی و ورزشی قرار می گیرند. لذا شهرهایی که از فرودگاه های فعال برخوردار باشند بیشتر از سایر شهرها امکان جذب این گونه افراد را در خود فراهم می آورند.

فرودگاه ها همچنین بهترین وسیله ها برای امدادرسانی در مواقع بروز بحران هایی نظیر زلزله و سیل هستند که راه های زمینی را مسدود می کنند ، و نیز بهترین شرایط را برای انتقال بعضی بیماران اورژانسی به سایر شهرها برای انجام درمان های مورد نیاز فراهم می آورند.

از همین رو  به نظر می رسد مردم شهرهایی که از فرودگاه برخوردارند باید نهایت سعی خود را برای به رونق رسیدن این زیرساخت های ارزشمند اقتصادی ، سیاسی و اجتماعیشان به خرج دهند.

 


کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

با فشار نماینده مجلس فرودگاه گناباد مجوز جابه جایی مسافر را دریافت کرده است

نظرت را بنویس
comments

ایمان

متن انگلیسی تابلو نوشته فرودگاه افچنگ زیر ان نوشته فرودگاه سبزوار اگر می دانید دلیل ان را بنویسید

ایمان

با سلام خدمت دوستان اسرارنامه به اطلاع می رساند باجه بانک ملت در فرودگاه سبزوار که به زائران عتبات عالیات و مسافران خارجی خدمت رسانی می کرد به دلیل انجام نشدن پرواز های خارجی برچیده شده و با توجه به اینکه اگر دوباره بخواهند پروازهای خارجی برقرار شود نیاز به باجه بانک ملت جهت مسائل ارزی مسافران می باشد خواهشمند است اگر دسترسی به مسئولان دارید پیام بدهید که هنوز اموال فرودگاه به مشهد ارسال نشده است از این کار جلوگیری نمایند چون اگر بخواهند دوباره لوازم و . . . از مشهد بگیرند مدتها طول خواهد کشید یکی از بهانه های مشهدی ها برای گرفتن حق پرواز عتبات عالیات این بود که فرودگاه سبزوار باجه ارزی بانک ندارد نمی دانم چرا مسئولان با هم هماهنگ نیستند فردا 10 اسفند 92 وسائل با یک دستگاه خودپرداز به مشهد ارسال می شود

ایمان

با سلام وقتی که نمایندگان شهر در مورد تعطیلی پروازه های عتبات عالیات سکوت می کنند خیلی از امکانات دیگر از شهر می رود به نظر من همان زمان که این اتفاق افتاد باید نمایندگان مجلس و فرمانداران منطقه سبزوار بزرگ، شهرداران و سایر مسئولان صدای اعتراض خود را به پایتخت می رساندند ولی انها به میز ریاست چسبیده بودند و دریغ از یک تذکر یا در خواست تجدید نظر بستن پرواز عتبات سبزوار به دلیل درخواست مشهدی ها بود زیرا با وجود پروازهای سبزوار سود دهی فرودگاه مشهد پایین امده بود پس به هر بهانه ای انها جلو افتادند تا دوباره دوندگی کنیم که شاید پرواز عتبات را به سبزوار بدهند راستی ما می خواستیم پرواز مستقیم به جده و مدینه داشته باشیم چی شد لطفا یک سوال از نمایندگان بپرسید ایا انها به فکر هستند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما