سرمایه داران سبزواری می توانند با احیای کاروانسراهای تاریخی زمینه رونق گردشگری را فراهم آورند

کارشناس ناظر اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: سرمایه داران سبزواری می توانند با ورود به بحث مرمت و احیای کاروانسراهای تاریخی این شهرستان زمینه رونق صنعت گردشگری و کارآفرینی و درآمدزایی زیادی را برای جوانان جویای کار این شهر فراهم آورند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه محسن برآبادی روز پنجشنبه در حاشیه آغاز رسمی مرمت و احیای کاروانسرای شهر سبزوار معروف به رباط عرب ها به خبرنگار این مجله گفت:سبزوار دارای بناهای تاریخی زیادی است و از جمله کاروانسراهای متعددی دراین شهر و اطرافش ساخته شدهاست که تقریبا اکثرشان بدون استفاده و در معرض تخریب افتاده اند.

وی سپس به کاروانسراهای مزینان ، ریوند ، مهر ، زعفرانیه ، رباط سرپوش ، صالح آباد  و سنگ کلیدر اشاره کرد  و گفت: اکثر این بناهای تاریخی نزدیک به جاده اصلی مشهد – تهران هستند . بنابراین در صورت تبدیل شدن به مراکز اقامتی و پذیرایی از موقعیت خوبی برای جذب مسافران و درآمدزایی اقتصادی برای سرمایه گذاران و ایجاد فرصت های شغلی برخوردارند.

وی درادامه درباره پروژه کاروانسرای عرب ها سخن گفت و اعلام کرد: هرچند قرار است امروز با حضور مسوولان شهرستان ، کار مرمت این بنا به صورت رسمی آغاز شود ، اما در حقیقت عملیات مرمت از حدود یک ماه قبل در 20 بهمن ماه آغاز گردیده است.

برآبادی افزود: نام کامل این پروژه بعد از کامل شدن به عنوان مجتمع اقامتی و پذیرایی خورشید معروف خواهد شد.

وی مدت زمان اجرای پروژه را هم حدود یک سال پیش بینی کرد و گفت این مجموعه در سه فاز پیش خواهد رفت.

فاز اول که حدود 4 ماه طول خواهد کشید شامل مرمت بدنه ورودی ، هشتی ورودی  و حجرات پیرامون حیات است.

به گفته برآبادی فاز دوم نیز به محوطه سازی ، اجرای تأسیسات و نورپردازی اختصاص خواهد یافت و احتمالا آن هم 4 ماه به طول بیانجامد.

فاز سوم این پروژه نیز شامل بام سازی و تهیه امکانات و تجهیز مکان است.

وی سپس به درنظر گرفته شدن سالن های پذیرایی ، مجموعه های اقامتی ، آتلیه عکاسی سنتی ، آشپزخانه ، چای خانه سنتی و قسمت اداری اشاره کرد و با توجه به منحصر به فرد بودن در شهر سبزوار و نیز شهرهای اطراف آینده خوبی را برای این پروژه پیش بینی نمود که به سرعت هزینه های سرمایه گذار را جبران خواهد کرد.

وی بار دیگر به کاروانسراهای متعدد سبزواربزرگ اشاره کردو گفت:به خصوص کاروانسرایی مانندمهر که هم از وسعت بیشتری برخوردار است ، هم سالم تر و دست نخورده تر باقی مانده  و درصورت دریافت توجه لازم می تواند به یک جاذبه مهم گردشگری در شهرستان داورزن و سبزوارتبدیل شود.

برآبادی در پایان گفت: سبزوار این ظرفیت را دارد که به عنوان یک مقصد مهم هدف گردشگری برای مسافران میلیونی جاده تهران- سبزوار – مشهد شناخته شود.

 

گزارش تصویری از مرمت کاروانسرای تاریخی عرب ها در شهر سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آغاز مرمت کاروانسرای تاریخی عرب ها امیدی تازه برای رونق گردشگری سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما