همین حالا بگوییم : بسم الله ...

چندی قبل خبر بی توجهی و کم کاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی سبزوار نسبت به برخی آثار و ابنیه تاریخی این دیار بازتاب رسانه ای گسترده ای یافت.
یکی از مواردی که بیش از بقیه مورد توجه قرار گرفت ، کاروانسرای تاریخی روستای مهر بود.
این کاروانسرا که با معماری زیبا و قدمت تاریخی خود یکی از آثار ثبت شده ملی در شهرستان سبزوار است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده بین المللی تهران—مشهد می تواند در تمام ایام سال پذیرای گردشگران زیادی باشد و درآمدهای فراوانی را از محل گردشگری نصیب مردم محلی کند ، متأسفانه مدت هاست با بی مهری تمام به حال خود رها شده تا آنجا که حتی بنا به برخی گزارش ها هم اکنون در حال تبدیل شدن به آغل گوسفندان است.
مطالعه این خبرها برای هر شهروند سبزواری و حتی هر ایرانی بسیار دردناک و تأسف بار است. این درحالی است که سال 91 به فرموده مقام معظم رهبری سال حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی نام گذاری شده است و مسلماً بناها و آثار تاریخی موجود در کشور هریک به نوبه خود بخش هایی از سرمایه های ملی کشور محسوب می شوند که باید نهایت حمایت و مراقبت از این میراث تاریخی و فرهنگی صورت گیرد. محافظت از بناهای تاریخی برای کشور از دو جنبه حائز اهمیت است : 1- تاریخی و فرهنگی 2- اقتصادی—توسعه صنعت گردشگری-
با این وجود این خبرها به جز برانگیختن حس تأسف ، هر شهروندی را به چاره جویی و اقدام عملی برای حمایت از سرمایه های ملی وا می دارند.
شاید اقدام عملی برای قشرنویسندگان مجلات و اصحاب رسانه در یک جامعه نوشتن  مقالات متعدد و ارائه انتقادات و پیشنهادات عملی برای موضوع مورد نظر باشد.
مجله اینترنتی اسرارنامه به نوبه خود سعی کرد این کار را انجام دهد . به همین خاطر چند روز گذشته طی یک مقاله تحلیلی در بخش رویدادها ، موضوع کاروانسرای مهر و احیای آن را مورد توجه قرار داد.
اسرارنامه در مقاله مذکور در عین حال که به ضعف اداره میراث فرهنگی و سایر مسئولین دولتی اشاره کرده بود ، بیشتر توجه را به نقش و وظیفه مردم در حفظ و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی شهر و دیار خود معطوف نموده بود. چرا که از دید اسرارنامه در هر جامعه ای همکاری و مشارکت مردم در توسعه آن جامعه نقش کلیدی دارد.
برای مطالعه مقاله اسرارنامه در رابطه با کاروانسرای تاریخی مهر و نقش مردم در قبال آن ، و نیز نظرات تعدادی از همشهریان گرامی در پایین آن مطلب هم اکنون می توانید روی آدرس موجود در بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین مطلب کلیک کنید.
پس از انتشار مطلب فوق توسط اسرارنامه ، همشهریان فرهیخته ما در وبلاگ روستای مهر ، به انتشار آن پرداخته و پاسخی نیز مطرح نمودند. که مطالعه پاسخ  وبلاگ نویسان مهری به وبسایت اسرارنامه نیز خالی از لطف نیست.
با هم بخوانیم :


پاسخی بر انتقاد سایت اسرارنامه


با عرض سلام وخسته نباشید خدمت عزیزانمان در سایت خبری اسرارنامه که همیشه با انتقاد های سازنده شان در جهت رفاه حال شهرستان سبزوار حرف های مردم را به گوش مسئولین می رسانند.
این وبلاگ با تقدیر و تشکر از این سایت و تمامی سایت های خبری مانند سلام سبزوار-سبزوار پیام-سلام سربدار-سبزوار ما و سبزوار نیوز و... از اشاره ی اخبار این روستا در سایت هایشان تقدیر و تشکر می نماید.
ولی در پاسخ به این عزیزان که در سایتشان به انتقادی سازنده اشاره کرده اند می رسانیم که سال های متوالی از عدم بازسازی این کاروانسرا می گذرد و در پیگیری های صورت گرفته متوجه شدیم که اداره ی محترم میراث فرهنگی شهرستان بدنبال جذب پیمانکار خصوصی می باشد تا این محل را قابل کاربری نماید.
در دوسال پیش این اداره به بازسازی ناودان های کاروانسرا و قسمتی بسیار کم از دیوار های مجموعه پرداخته است ولی با این حال علاوه بر اینکه بازسازی مجموعه بدلیل اتمام اعتبار متوقف گردیده است از این مجموعه هم استفاده نمی شده است و دوباره همان آش وهمان کاسه...
زمانی هم مسئولین بعد از اینکه هیچ پیمانکاری این مجموعه را برای باز سازی قبول نکرد از واگذاری مجموعه به مردم روستا حرف به میان اوردند تا خود مردم به بازسازی کاروانسرا بپردازند ولی بدلیل عدم سرمایه گذاری مردم  این کار هم به ثمر نرسید.چون مردم به این باور بودند اجرا و سرمایه گذاری در این کارونسرا که هیچ پیمانکاری دست به این کار نزده است شاید دارای ریسک بالایی باشد.
با این وجود در روستای صدخرو در حال شروع به ساخت مجتمع فرهنگی و کاروانسرایی پارسیان هستند که مسئولین روستای مهر از ساخت این مجموعه انتقاد کرده اند و خواستار بازسازی مجموعه کاروانسرای مهر بوده اند.
قابل توجه همه اینکه مردم روستای مهر همیشه در انتظار بازسازی این مجموعه بوده اند و در شرایط مختلف در صحنه بوده اند و حمایت ها و پیگیری مسئولین را خواستار بوده اند.
در کل می توان در پاسخ به این انتقاد اشاره نماییم که اگر پیگیری مردم روستای مهر فقط چاره ساز باشد پس کار اداره ی میراث فرهنگی شهرستان چیست؟
با این وجود خوشحال هم هستیم که شخصی آن را برای استفاده گوسفندان خود مورد کاربری قرار داد...

منبع : وبلاگ روستای مهر
مجله اسرارنامه نیز ضمن تشکر از همکاران خود در وبلاگ روستای مهر و مطالب خوبی که بیان کردند لازم می داند به تصریح این موضوع بپردازد که در مقاله منتشره خود با عنوان «مهری ها چرا بی مهری می کنند؟!!!» هرگز قصد آن را نداشته است که وظایف و نقاط ضعف عملکرد اداره میراث فرهنگی و سایر نهادهای دولتی مربوطه را در باب رسیدگی صحیح به این بنای تاریخی نادیده بگیرد. بلکه حتی در مبحث مفصلی به تشریح و تحلیل این انتقادات پرداخته است ، لکن ، مطلب مورد نظر اسرارنامه این است که انشاالله ما مردم نیز بکوشیم سهم و وظیفه خود را در قبال محیط اطرف و شهر وزندگی خود ایفا کنیم.
چنان که در پاسخ روستای مهر هم دیدیم راه کارهایی که برای رونق و احیای کاروانسرای تاریخی این روستا مطرح بود در دو دسته اقدامات دولتی و اقدامات و سرمایه گذاری های مردمی قرار می گرفت که متأسفانه هیچ یک تا کنون به مرحله عمل درنیامده است.
لیکن حداقل تا زمانی که اقدام درست وکاملی برای این بنا صورت نگرفته  است ، می توان از مردم عزیز روستای مهر و روستاهای اطراف انتظار داشت ، با همت سربدارانی خود ، از این امانت گرانبهای تاریخی نهایت محافظت را به عمل آورند. و مثلاً حداقل اجازه ندهند که این کاروانسرا به محل عبور و مرور و استراحتگاه یا به قولی آغل گوسفندان تبدیل شود.

ضمن اینکه شاید سرمایه گذاری هایی به آن کلانی نیاز نباشد که بخش خصوصی ، چنان که در مطلب وبلاگ  روستای مهر مطرح شده است ،  تا این حد از ورود به کار واهمه داشته باشد. برای روشن شدن بیشتر این مطلب مراجعه کنید به بخش پیشنهادات مطلب «مهری ها چرا بی مهری می کنند؟!!!» در بخش کوچه پس کوچه پیوندها.

بخش خصوصی در خطه پرافتخار سربداران یک مفهوم کاملاً شناخته شده و آزمون پس داده است که نمونه هایی از ورود حرفه ای و موفقیت آمیز بخش خصوصی به سرمایه گذاری های کلان در سبزوار را می توان در این موارد مشاهده کرد:

ورود موفقیت آمیز موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج به مدیریت فرزند راستین این دیار دکتر ابوالفضل میرعلی در تیم های ورزشی سبزوار که منجر به کسب مقام قهرمانی کشور در کشتی و مقام های مناسب در هندبال ایران شد.

ورود موفقیت آمیز بخش خصوصی به صنعت هتل سازی سبزوار با احداث هتل 4 ستاره کاملیا از حدود 10 سال قبل . این هتل که با سرمایه شخصی مرحوم کاملیا در سبزوار تأسیس شد پس از هتل های مشهد ، تنها هتل در شهرستان های خراسان رضوی است که بیش از دو ستاره دارد . دیگر شهرستان بزرگ و هدف گردشگری خراسان رضوی که نیشابور می باشد تا کنون تنها از یک هتل 2 ستاره برخوردار بوده و طبق برنامه ریزی ها قرار است بخش دولتی در سال جاری در این شهر شروع به ساخت یک هتل 5 ستاره کند که معلوم نیست چه زمانی به بهره برداری می رسد.(این موضوع در اینترنت با کلید واژه هتل های خراسان رضوی قابل جستجوی است.)

ورود موفقیت آمیز بخش خصوصی با مدیتریت موسسه آبادانی دیار سربداران به صنعت حمل و نقل که منجر به تأسیس فرودگاه بین المللی سبزوار به عنوان اولین و تنها فرودگاه ساخته شده توسط بخش خصوصی در کشورشد.  پیش از این در همین مجله مطالب بسیاری در رابطه با آن منتشر کرده ایم.

ورود موفقیت آمیز بخش خصوصی به بخش صنعت با احداث کارخانه سیمان روداب که ضمن اشتغال زایی برای تعداد زیادی از جوانان بومی ، سبزوار را به قطب تولید سیمان در کشور تبدیل کرد.

اینک آیا بخش خصوصی ثروتمند ، زیرک ، ولایی و خوش فکر سبزوار اگر بخواهد و برایش به اندازه کافی اعتماد سازی شود ، آیا نمی تواند به صورت جدی تری وارد صنعت گردشگری شهرستان شده و پروژه هایی مثل احیای کاروانسرای تاریخی مهر را به نحو احسن به دست گیرد؟


در اینجا باید تأکید کنیم ، به هرحال حالا اگر حتی رسیدگی به بنای کاروانسرای روستای مهر تماماً وظیفه اداره میراث فرهنگی است و این اداره در انجام وظیفه خود کوتاهی می کند ، دلیل نمی شود که ما مردم هم که صاحبان و وارثان اصلی این بنا و این آب و خاک پرافتخار هستیم دست روی دست بگذاریم...

اقدام مردم می تواند در دو قسمت خود را نشان دهد :

1- بیش از پیش پیگیر اقدامات اداره میراث فرهنگی باشیم و به زبانی خودمانی تر اداره میراث فرهنگی را به حال خود رها نکنیم.

2- به دنبال جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی باشیم.

نهایتاً نتیجه می گیریم که هرچند شاید اقدام و همت مردم به تنهایی چاره ساز نباشد، اما خود نیمی از کار است.

پس بیایید همین حالا بگوییم : بسم الله...

به امید حمایت عملی از سرمایه های ملی کشور در سال 91

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مهری ها چرا بی مهری می کنند ؟!!!

 

نظرت را بنویس
comments

مهرارا

سایت سایت خوبی است ولی ایکاش بیشتر وقایع روستا به روز باشد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما