انتقال آب دریای خزر به سبزوار

پیش بینی می شود که بخش نخست طرح در مدت 24 ماه به بهره برداری برسد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: عملیات اجرایی طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به حوضه فلات مرکزی ایران، فردا با حضور مقام های عالی کشور آغاز می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو، محمدرضا عطارزاده در جمع خبرنگاران، از آغاز عملیات اجرایی طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به حوضه فلات مرکزی ایران، فردابا حضور دکتر "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهوری خبر داد.

وی تامین آب شرب و صنعت، توسعه صنایع و معادن موجود، رشد اشتغال در نواحی هدف، رشد و توسعه شهرهای حاشیه کویر، توسعه کشاورزی صنعتی با افزایش پساب حاصل از طرح و تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی را از اهداف مهم این طرح بزرگ خواند.

وی افزود: طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی از دو سال پیش در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری های رییس جمهوری این کار سرعت بیشتری یافت.

وی سیمای کلی طرح را شامل سه مسیر دانست و گفت: مسیر الف از ساری آغاز شده و با گذر از سمنان، قم و کاشان به اصفهان خواهد رسید.

وی مسیر "ب" را از خلیج گرگان یک شاخه به سبزوار و یک شاخه به بیرجند و دیگری را به یزد اعلام کرد و گفت: مسیر "ج" مسیر جنوبی است که از غرب بندرعباس به گلگهر می رسد.

عطارزاده در تشریح علت اجرای پروژه گفت: ما به این نتیجه رسیده ایم که به جای انتقال صنعت به نزدیک آب، آب را به صنعت برسانیم.

وی افزود: در زمان کنونی مراحل مطالعه طرح به پایان رسیده است و اکنون زمان آغاز عملیات اجرایی است.

این مقام مسئول درخصوص میزان آب استحصالی از این طرح، گفت: پیش بینی شده است که 500 میلیون مترمکعب آب در سال از دریای خزر و یک میلیون مترمکعب آب از دریای عمان و خلیج فارس از طریق این طرح منتقل شود.

وی روش کار را با شیرین سازی در لب دریا دانست و گفت: انتقال با خطوط لوله های آبرسانی به مناطق هدف انجام می پذیرد.

وی پیمانکار طرح را قرارگاه خاتم الانبیاء اعلام کرد و گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء تجربه های خوبی در این زمینه داشته و در گذشته نیز پیمانکار خط لوله نفت نکاء – ریل بوده است.

وی آبرسانی به سمنان را نخستین هدف طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به حوضه فلات مرکزی ایران دانست.

وی درخصوص تاریخچه مطالعه این طرح گفت: برای انتخاب مکان اجرای طرح 9 گزینه مورد بررسی قرار گرفته که بهترین گزینه مسیر خط هفت بوده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا معیار انتخاب این خط را آسانی اجرا، آماده بودن زیرساخت ها، انجام مطالعه های گسترده پیشین، حداقل زمان اجرا، استفاده از تجربه های پیشین مسیر خط لوله نفت و آب، حجم آب مورد نیاز، هزینه های بهینه اجرای طرح و حداقل مشکلات زیست محیطی - اجتماعی و استملاک بیان کرد.

به گفته عطارزاده، این طرح تنها برای آب شرب، صنعت و کشاورزی صنعتی استفاده می شود و برای کشاورزی صرف کاربردی ندارد.

عطارزاده هزینه آب استحصالی را بین 15 هزار تا 25 هزار ریال در هر مترمکعب اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود که بخش نخست طرح در مدت 24 ماه به بهره برداری برسد.

وی افزود: گزینه هفت هیچ تداخلی با مناطق حفاظت شده محیط زیست ندارد و آسیبی به محیط زیست نمی زند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا برآورد هزینه در مرحله نخست اجرای طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به حوضه فلات مرکزی ایران را 30 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان حدود 20 هزار میلیارد ریال توسط تهاتر با سهام صنایع پتروشیمی به پیمانکار واگذار شده است و مابقی آن از منابع دیگر تامین می شود.

وی در پاسخ به این سوال که تعدادی از مناطق شمالی کشور خود دچار کم آبی هستند و آیا با این شرایط انتقال آب از شمال کشور به سمت مرکز توجیه منطقی دارد، گفت: در شورای عالی آب مشخص شده است که تا زمانی که جایی که از منابع آبی خوبی برخوردار است، خود به لحاظ آبی تامین نباشد نباید از آب آن منطقه برای سایر مناطق استفاده شود.

وی ادامه داد: ساخت تعدادی سد در شمال کشور، اجرای طرح آبرسانی آب گیلان، مازندران و گلستان و ساخت آب بندهای استان گیلان و مازندران، سدهای لاستیکی و سد شهریار (استور) در بالادست سد منجیل در سفیدرود عواملی است که به زودی شمال کشور را سیراب خواهد کرد.
نظرت را بنویس
comments

مبين

جاي بسي تاسف است كه قراراست آبادشدن مناطقي ازكشوربانابودي مناطقي ديگرهمراه باشدكاسپين در٢سال گذشته كاهش حجم آب راداشته حال بانابودي اين دريا كه اهميت تجاري صنعتي فرهنگي و...درسطح بين الملل داردضربه بزرگي به كل كشورواردميشود

ناشناس

سلام مجدد ممنون از توضیحات ولی منظور ما اصلا آبرسانی از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه نیست! منظور اجرای ده ها طرح درست و منطقی هست که میتونه از 2-3 سال عمری که دریاچه ارومیه براش باقی مونده، مفید باشه و خشکی کامل اون رو به تعویق بندازه تا در مدت زمان طولانی بشه کارهای پایه ای تری انجام داد. در ضمن تعجب میکنم چطور خشک شدن دریاچه ارومیه رو موقت تلقی میکنید! خطری که حتی استان های شرقی کشور رو هم تهدید میکنه، نمی تونه موقت باشه....پیشنهاد میکنم سر فرصت یه سفر کوتاه تشریف بیارید به مناطق کشاورزی اطراف دریای ارومیه و خودتون شاهد باشید که افزایش شوری خاک و همینطور باد نمکی چه بلایی داره سرشون میاره! کشاورزی محور توسعه و اقتصاده که اونم داره بی صدا نابود میشه!(البته در این مناطق) حالا بگذریم که موجودی مثل آرتمیا هم زندگیش در حال خطره...موجودی که میتونه غذای خوبی برای پرورش ماهی در مناطق حوالی دریاچه یا جاهای دیگه باشه. بجای ارزش دادن به منابع طبیعی ایران، دستی دستی داریم نابودش میکنیم....

مرتضی خاکپور

http://peace18khakpour.persianblog.ir

ناشناس

با سلام ممنون از جواب ولی ایمدوارم بجای آزمون و خطا کردن مسئولین عزیز، همه کارها محاسبه شده و مهندسی شده جلو بره. بجای اینکه رو این طرح مانور بدیم، اولویت های مهم تری هم هست که خب دریاچه ارومیه هم جزوی از اونهاست. این حرف مارو احساسی تلقی نکنید. دشمن طبیعت آذربایجان درست بیخ گوش اونه...اولین سری هم از بادهای نمکی شروع به وزیدن کرده که خیلی آروم و بی صدا باغات اطراف شهرهای بناب- ملکان و شبستر در حال خشک شدنه!!! ان شاء ا.. که یه کم بجنبیم و کاری بکنیم!

ناشناس

با سلام باید بگم واقعا جای تاسف داره اگر کار انتقال آب انقدر خوبه، چرا فکری برای دریاچه ارومیه نمی کنید که چیزی نمونده کلا خشک بشه و کشاورزی منطقه در حال فلج شدنه؟!!!!!!!!! چرا در مجلس طرح 2 فوریتی اون تصویب نشد؟!! طولی نمیکشه بعد از چند دهه شاهد این خواهیم بود دریاچه خزر هم در حال نابودی قرار خواهد گرفت و کوچکترین کار یعنی پرورش ماهی هم در اونجا نابود خواهد شد.

مصطفی

خدا را شکر در ماههای اخیر خبرهای خوشی درباره سبزوار شنیده می شود که نشان از پیشرفتهای بزرگ در این شهرستان دارد. ان شاء الله در آینده ای نزدیک خبر اصلی نیز از راه برسد.(تاسیس استان سربداران)
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما