در روزهای میانی خرداد 93

تجربیات مشابه تهران و سبزوار به لحاظ آب و هوایی

رسانه های خبری کشور دقایقی قبل خبر از وقوع طوفانی سهمگین از شن و گردخاک در تهران خبر دادند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه شدت این طوفان به حدی بوده است که تا کنون منجر به کشته شدن 2 تن و زخمی شدن 17 نفر از شهروندان تهرانی شده است.

این طوفان شن تجربه مشابهی برای مردم تهران و سبزوار در روزهای میانی خرداد 93 است. چرا که سبزوار نیز در تاریخ پنجشنبه 9 خردادماه درست در همین ساعات بعد از ظهر طوفان شدیدی را به همراه صاعقه و بارندگی بهاری تجربه کرد.

البته خوشبختانه شدت طوفان در سبزوار کمتر بود و به تلفات جانی منجر نشد.

پس از انتشار خبر طوفان سبزوار در رسانه های محلی و شبکه اجتماعی فیسبوک ، عده ای سعی کردند با سوءاستفاده از پیش آمدن این رویداد طبیعی، آن را به شکل مضحکی به مسأله شایستگی های سبزوار برای استان شدن ربط داده و به عنوان امتیازی منفی برای این شهر امر در تقسیمات کشوری مطرح نمایند.

این بحث ها به خصوص در یکی از صفحات متعلق به سبزواری ها در شبکه اجتماعی فیسبوک به شدت بالا گرفت و ده ها نظر از جانب مخاطبان سبزواری و غیرسبزواری در چند روز اخیر در ارتباط با همین موضوع ارسال شد. که نمونه مختصری از آن مباحث در مجله اینترنتی اسرارنامه نیز شکل گرفت:

طوفان شن و گرد و غبار به همراه صاعقه آسمان سبزوار را در نوردید

 

اما به نظر می رسد تمام کسانی که به شکل ساده لوحانه ای این گونه دلایل بی ربط را برای رد کردن شایستگی های سبزوار یا هر شهر دیگری جهت مرکز استان شدن، مطرح می کنند، از این واقعیت بی خبرند که تشکیل استان های جدید بیش از هر چیزی یک موضوع مربوط به تقسمیات سیاسی کشوری است و نه تقسیمات طبیعی !

اینک اما وقوع طوفان شدید شن که حتی منجر به تلفات مالی و جانی هم شده است در تهران به عنوان شهری که حدود دو قرن پایتخت کشور ایران بوده است، هرچند به واسطه کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان موضوعی تأسف بار است ، اما دلیل روشنی است بر رد این گونه ادعاهای بی اساس از جانب عده ای از مغرضان یا کم آگاهان که سعی می کنند پدیده های طبیعی را به موضوعات مرتبط با تقسیمات سیاسی کشور ربط دهند.

اینک اسرارنامه در ادامه متن گزارش لحظه به لحظه وبسایت پرمخاطب تابناک از طوفان شن تهران را منتشر می کند:


آسمان تهران تاریک شد؛ چند تن جان باختند



دقایقی پیش (حوالی ساعت 17:15) وزش تندباد غبار آلود، تهران را تاریک کرد و موجبات ترس و وحشت بسیاری را فراهم آورد.

به گزارش «تابناک»، بر خلاف پیش‌بینی‌های هواشناسی که از روزی آفتابی برای پایتخت نشینان خبر می‌داد، از دقایقی پیش، توفان و گردوغبار شدیدی آسمان تهران را درنوردید. حجم این گرد و غبار در آسمان تهران به حدی بالا بود که میدان دید را تا حد بسیاری کاهش داده و آسمان شهر را گرگ و میش کرد‌.


شدت گرد و غبار به اندازه‌ای بود که ضمن شکستن شاخه برخی درختان و شیشه ساختمان‌ها، ترافیک را مختل کرد و موجبات وحشت بسیاری را فراهم آورد و سرانجام به بارش رگبار بهاری گره خورد و آسمان صاف شد؛ هرچند هنوز وزش باد ادامه دارد.

این در حالی است که صبح امروز سازمان هواشناسی صرفا از بارش پراکنده باران و رعدوبرق در تهران خبر داده و حتی سایت‌های معتبر جهان در پیش‌بینی هواشناسی نیز از وقوع چنین پدیده‌ای خبر نداده بودند.



این رخداد در حالی در تهران رقم خورد که حوالی ساعت 15 امروز، تندبادی با سرعت 108 کیلومتر بر ساعت، شهر ساوه در فاصله تقریبا صد کیلومتری (فاصله هوایی) پایتخت را در نوردیده و موجبات شگفتی مردم این دیار را فراهم آورده بود.

بر پایه گزارش‌های رسیده، سقوط درختان در برخی معابر، رفت و آمد را مختل کرده و حتی شنیده می‌شود وزش تندباد به تخریب برخی ساختمان‌های فرسوده هم منجر شده است. به این گزارش می‌توان برخورد چند فروند هواپیما در باند فرودگاه به یکدیگر را هم افزود که البته تأیید نشده است.


در حالی که به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران، این تندباد ‌از جنوب تهران تا دو ساعت دیگر جولان خواهد داد، فارس به نقل از یک کارشناس هواشناسی، سرعت وزش باد در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی را 20 متر بر ثانیه و در فرودگاه مهرآباد 30 متر بر ثانیه اعلام کرد.

گفتنی است، احد وظیفه، مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از ادامه وزش توفان در پایتخت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خبر داد و به ایسنا گفت: توفان اخیر، توفانی محلی است که به دلیل وزش باد شدید با گرد و خاک همراه است و تا دو ساعت دیگر برطرف می‌شود. این توده از جنوب غرب تهران وارد شده و به سمت شرق و دماوند و فیروزکوه حرکت می‌کند و پیش‌بینی می‌شود توفانی را که تهرانی‌ها امروز شاهد آن بودند، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز حوالی بعدازظهر در تهران داشته باشیم.


از اورژانس تهران نیز خبر می‌رسد، متأسفانه دو تن بر اثر حوادث رقم خورده در نارمک و جنت آباد جان باخته و تا کنون هفده مجروح به بیمارستان فرستاده شده‌اند. همچنین خبر می‌رسد که تاریک شدن هوا در اتوبان قم‌ ـ تهران تصادفی زنجیری رقم زده که از جزئیات آن اطلاعی در دست نیست.

گفتنی است برخی منابع دیگر خبری شمار جان باختگان را 4 تن ذکر کرده‌اند.

منبع: تابناک

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

بارندگی سیل آسای بهاری در سبزوار منجر به آب گرفتگی معابر شهری شد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما