در شب های قدر ، قدر شهدای والامقام وطن را بدانیم

مصاحبه خواندنی مادر و برادر شهید محمود دباغی مقدم با خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ایرنا در اقدامی پسندیده، در شب های پرفضیلت قدر با انتشار مصاحبه ای زیبا و خواندی از  یک مادر صبور و فداکار شهید، به قدردانی از مقام شهدای گرانقدر دفاع مقدس رفته است.

آنانکه با بذل جان پاک خود، اراده کردند که تقدیر ملت ایران، همواره سرافرازی و عزت مداری باشد و بی شک امروز این وظیفه ماست که در هر مناسبتی در طول سال ، به پاسداشت  و گرامیداشت مقام آن عالی مقامان بپردازیم. و چه بهتر از آنکه در شب های پر فضیلت قدر به پای شنیدن خاطرات یک مادر دلسوخته بپردازیم که فرزند جگر گوشه اش را قربانی اسلام وایران اسلامی کرده است.

جالب تر آنجاست که بدانیم این مادرمعظم علاوه بر داشتن فرزندی شهید، یک فرزند فرهیخته دیگر را نیز تقدیم جامعه کرده است که وی نیز علاوه بر حضور در جبهه های 8 سال دفاع مقدس و نائل شدن به فیض جانبازی ، هم اکنون نیز با حضور فعال در عرصه رسانه ای سبزوار ، یکی از جهادگران فرهنگی دیار سربداران است.

این چهره فعال رسانه ای کسی نیست جز جواد دباغی مقدم خبرنگار پرکار و با سابقه سبزواری در بعضی رسانه های ملی و محلی که افتخار دارد علاوه بر جانبازی، برادریکی از شهدای گرانقدر دفاع مقدس باشد.

اینک اما خانم رقیه داوطلب که خود یک فرهنگی بازنشسته است، و فرزندانی چنین صالح را به جامعه تقدیم کرده است، با انجام یک مصاحبه ، زینت بخش صفحه استانی و کشوری خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا در شب های عزیز قدر شده است.

اسرارنامه ضمن ادای احترام به همه خانواده های معظم شهدا و ایثارگران، به ویژه ادای احترامی مخصوص به همکار رسانه ایمان آقای جواد دباغی مقدم ، متن کامل مصاحبه این مادر شهید را در ادامه منتشر می کند:

 مادر شهید: محمودم هیچ وقت درد و غم را به خانه نیاورد

سبزوار - ایرنا - مادر شهید دباغی مقدم گفت: محمودم هیچ وقت درد و غم را به خانه نیاورد.

ˈرقیه داوطلبˈ که بازنشسته آموزش و پرورش است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محمود به خاطر علاقه به پدربزرگ خود که از بزرگترین ورزشکاران و صاحبان عنوان ˈکهن کسوتˈ زورخانه ای سبزوار بود، از همان دوران کودکی علاوه بر بهره گیری از مکتب خانه های سبزوار، همراه پدربزرگ خویش در محافل قرآنی و ورزشی نیز حضور همیشگی داشت.

وی گفت: محمود در 25 آبان 1347 در محله نقابشک سبزوار متولد شد و حضورش در حسینیه دباغ ها (ابوالفضلی) باعث شد از همان دوران کودکی موضوع شهادت و شهامت 72 شهید مظلوم تاریخ، حضرت امام حسین (ع) و یارانش را بارها در ذهن مرور کند.

وی افزود: محمود هنگام پیروزی انقلاب اسلامی دانش آموز سال سوم ابتدایی بود و تا پایان دوره تحصیلی راهنمایی، تمام کتاب های موجود در کتابخانه دکتر علی شریعتی سبزوار را مطالعه کرد.

مادر این شهید گفت: پسرم پول تو جیبی خود را صرف خرید کتاب کرده و در کنار ورزش و تحصیل، نخستین کتابخانه محلی را در خیابان کاشفی جنوبی با 85 عنوان کتاب تأسیس کرد.

وی اظهار کرد: داستان راستان شهید مرتضی مطهری و مجموعه داستان های مذهبی محمود حکیمی که در آن روزها رونق بسیار داشت از جمله کتاب های این کتابخانه بود.

وی ادامه داد: در آن روزها محمود بی آنکه کسی بداند علاوه بر درس و ورزش با دوستان خود در دوره های بسیج و آشنایی با سلاح های مختلف شرکت می کرد و همین امر باعث شد تا به بهانه حضور در تمرینات و مسابقات ورزشی آموزشگاه های استان به دوره آموزشی در بجنورد برود.

وی افزود: هنگامی که فرم دعوت او به تیم هندبال منتخب سبزوار به منزل رسید، متوجه شدیم که محمود به مسابقات نرفته است.

مادر شهید دباغی مقدم گفت: به همین سبب از پدر محمود خواستم به بجنورد برود و محمود را به خانه برگرداند.

یکی از نزدیکان این شهید هم گفت: محمود دیگر آن محمود آرام نبود و این بار بدون اطلاع خانواده به دوره آموزشی 45 روزه و سپس جبهه عزیمت کرد.

وی افزود: حضور در لشکر پنج نصر و گردان ولی الله سبب آشنایی محمود با بسیاری از چهره های خوشنام شهر شد.

او گفت: محمود دیگر به درس و مدرسه علاقه ای نشان نداد و حتی مجروحیت های همیشگی ذره ای از عزم او کم نکرد.

وی اظهار کرد: شهید محمود دباغی مقدم نیروی درخواستی گردان بود و بارها در عملیات مختلف شرکت کرد.

وی گفت: علاقه شدید او به زندگی خاص و ویژه در جبهه ها باعث شد خانواده شهید با وجود نارضایتی از ادامه تحصیل ندادن او، از محمود بخواهند به فکر چاره برای زندگی باشد، اما محمود همه این برنامه ها را موکول به دوران پس از جنگ می کرد.

مادر شهید دباغی مقدم در ادامه می گوید: محمود واقعا مظلوم بود و هیچ وقت رنج و درد را به خانه نیاورد و با وجود سن و سال کم همیشه خندان بود.

وی افزود: جنگ با همه تلخی هایش نسل عجیبی را پرورش داد زیرا آنها (رزمندگان هشت سال دفاع مقدس) هیچ شباهتی به آدم های دیگر ندارند و خیلی خاص بودند.

برادر شهید نیز که زمانی خیلی کوتاه تر از محمود را در جبهه گذرانیده است گفت: نبود محمود و نیاز به او را هنوز با گذشت این همه مدت احساس می کنم.

جواد دباغی مقدم افزود: محمود برای من تنها یک برادر نبود او یک رفیق و یک تکیه گاه برای ما و دوستانش بود.


وی ادامه داد: هیچ فیلم، رمان، ترانه و موسیقی وجود ندارد که توانایی وصف تنها یک روز از آن روزها و انگیزه های متنوع رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را نمایان سازد و امروز به خاطر همین خلاء است که نمی توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم.

شهید محمود دباغی مقدم در مرداد ماه 1367 و تنها چند روز پیش از پذیرش قطعنامه 598 در سه راه حسینیه منطقه شلمچه در آخرین تلاش نیروهای اسلام برای پس زدن حمله نافرجام نیروهای حزب بعث، بر اثر برخورد گلوله بر ناحیه گردن و سینه، به شهادت رسید.

شهید دباغی مقدم بیشترین زمان از 47 ماه حضور خود در جبهه را در گردان ولی الله لشکر پنج نصر خراسان گذراند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سوگ جمشید در عید جمشید

 

نظرت را بنویس
comments

خيلي مصنوعي و تابلو سفارشي بود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما