مردمانه (4)

چهارمین شماره از صفحه مردمانه با نظراتی از مخاطبین گرامی این مجله آذین می شود که این نظرات از تاریخ 29 تیرماه گذشته تا 11 مردادماه جاری به بخش نظرات اسرارنامه ارسال شده اند.
همچنین عکس های انتخاب شده برای درج در تصویر این صفحه از وبلاگ روستای مهر به مدیریت همشهری عزیزمان آقای احمد مهری ، انتخاب شده  است . هریک از سه عکس انتخاب شده در این تصویر گوشه ای از آداب و رسوم ماه رمضان در میان روستائیان مهر در غرب خراسان رضوی را به نمایش گذاشته است.
یک سفره افطار عمومی ، یک جلسه ختم قرآن ، و یک محفل افطاری که در آن کودکی 4 ساله از میهمانان پذیرایی می کند.
برای مردمانه های بعدی عکس های زیبا با موضوعات بومی محلی را به ما پیشنهاد بدهید. با تشکر ...

شاغلین ذیروز و بازنشستگان امروز : 

پيام: با سلام حضور فرماندار محترم سبزوار
در تاریخ 4/12/1373 یعنی در حدود 18 سال قبل شرکت تعاونی مسکن کارکنان منابع طبیعی خراسان بزرگ آن زمان به نمایندگی آقایان علی اکبر زرمهری و محمد تقی تقوی قطعه زمینی را در پلاک 4605 فرعی از زمین 387 فرعی در مزرعه کلوت پلاک 6 اصلی بخش 3 شهرستان سبزوار به کلیه کارمندان منابع طبیعی در سطح استان واگذار کردند که بنا شد در اسرع وقت اقدامات مربوط به اخذ مجوز جهت ساخت وساز از سوی شهرداری محترم انجام پذیرد و ما صاحب خانه شویم که متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته و ما بلاتکلیف هستیم خواهشمندیم مشکل ما کارمندان بازنشسته شده فعلی را حل کنید با تشکر فراوان از حسن نیت شما 
تاريخ: 11 مرداد 1391 
پيام براي: درباره ما


همشهری | ايميل: boy_m_1990@yahoo.com 
پيام: باسلام.درمنطقه شرق سبزوار(بلوارچمران.22بهمن)کمبودفضای تفریحی وفضای آموزشی کاملامشهوده ویاحداقل بنده آشنایی کامل بااین منطقه ندارم.ولی ظاهراکه به همین صورت است.
یه پیشنهادبرای شهردارمحبوب دارم تابااستفاده اززمین انبارقندواقع دربلوارچمران هم این معضل نبودفضای آموزشی(فرهنگسرایاکتابخانه)حل بشه وهم این بخش ازشهرسروسامانی پیدابکنه.
البته مدتی است که این ملک برای فروش گذاشته شده.باتوجه به سیل زائرینی که ازاین مسیرواردشهرمیشن بهترکه یک فضای شهری مفیدوزیبابرای این منطقه طراحی بشه.ممنون
تاريخ: 29 تير 1391


همشهری | ايميل: boy_m_1990@yahoo.com 
پيام: باسلام به تمام هم استانیهای خودم دراستان سربداران.
به نظرمن میشه به یک شکلی استان سربداران روبیشترمطرح کردوبه تمام مردم ایران شناسوند.
سبزواردروازه خراسان قدیم وسربداران فعلیه وباورودوخروج میلیونی زائرین میشه باایجادبروشورهایی به معرفی منطقه سربدران که باعث حساسیت نشه اقدام کنیم ویااستفاده ازبیلبوردهای بزرگ درورودی شهرهای استان سربداران این نام راملکه ذهن تمام مردم ایران کنیم.
ضمنابااستفاده ازبزرگانی همچون جناب حمیدسبزواری ازطریق رسانه ملی نویدتاسیس رسمی استان سربداران روداد.
بهترین فرصته تازمانی که هسایه های مادنبال ناسزاگویی ومتلک گفتن هستن ودارن ماروبااین کارهادربین هم استانیها محبوب ترمیکنن بخاطراحترام گذاشتن به همسایه ها درهرشرایطی .باروبندیل روببندیم تااززمان حداکثراستفاده بشه
تاريخ: 31 تير 1391 


منوچهر: (بخش هایی از پیام آقای منوچهر)
پيام: یک سخن دوستانه با نیشابوری ها و سبزواری ها :
ببینید عزیزان خودتان را الکی خسته نکنید. نیشابور نماینده ای در مجلس شورای اسلامی دارد که حدود 6 یا 7 دوره تا کنون در مجلس حضور داشته است . نام این نماینده حسین سبحانی نیا است. (سبحانی نماینده جدید سبزوار اشتباه نشود) نماینده نام برده نیشابور بیشتر این دوره ها را نیز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور داشته . که می دانید کمیسیون مهمی است و بحث های تقسیمات کشوری را هم زیر نظر دارد. با این حال فکر می کنید چرا در این همه سال نیشابور استان نشد؟! چرا حسین سبحانی نیا نماینده ای با این همه سال سابقه نتوانست این کار را بکند ؟ فکر می کنید ، نمی خواست ؟ یا مردم نیشابور نمی خواستند ؟
چرا می خواستند اما هرکار کردند دیدند نمی شود. همه عقلا هم این را می فهمند که استان شدن نیشابور قبل از استان شدن سبزوار و تربت حیدریه غیرممکن است.
مگر کسی مغز ....... خورده باشد که با وجود مراکز جمعیتی بزرگ و قدرتمندی چون سبزوار در غرب خراسان رضوی و تربت در جنوب و مرکز خراسان رضوی باز بیاید نیشابور را در 100 کیلومتری مشهد ، مرکز استان کند. فکر بکنید ، این تقسیم چه فایده ای به حال بیشتر مردم استان خواهد داشت ؟ هیچ فایده ای ! ........................................................................................... برای عموم مردم فرقی نمی کند. کمااینکه دیگرشهرها اصلاً نمی گذارند این اتفاق بیافتد.
لذا عقلا و فضلای نیشابور مدت هاست از تلاش بی حاصل در این زمینه دست برداشته اند.......................................................................................................................................................................................
............................... پس به نظر من اساساً دعوای سبزواری ها و نیشابوری ها سر مرکز استان شدن بی دلیل و بی فایده است.
سبزواری ها و تربتی ها باید دنبال مرکز استان شدن باشند و نیشابوری ها باید فعلاً صبوری کنند و با مطالبات غیرمنطقی خود اوضاع را جنجالی نکنند. 
اگر نیشابوری ها حق تقدم را رعایت کنند و مطالبه نابه جا نداشته باشند هیچ اختلافی در تقسیم خراسان ایجاد نمی شود. 
سبزوار و تربت همزمان استان می شوند - مثل بجنورد و بیرجند- سپس بعد از یک دهه نوبت به نیشابور می رسد.تفاوت فقط یک دهه است. اما توجه داشته باشید که همه این بحث ها و تب و تاب ها اگر افرادبه حقشان قانع نباشند و موضوع را منطقی حل نکنند ممکن است چند دهه به طول بیانجامد.
خیلی ممنون.باور کنید در گفته خود صادق بودم . حالا دیگر خودتان می دانید که قبول بکنید یا نه!!!
تاريخ: 1 مرداد 1391 


 امیر مسکنی | ايميل: amirmaskani@gmail.com | وبسايت: http://emir.ir
پيام: گه ملحد و گه دهری و کافر باشد
گه دشمن خلق ، فتنه پرور باشد
باید بچشد عذاب تنهایی را 
مردی که ز عصر خود فراتر باشد
----
شریعتی هم مثل اسمش و مقتداش ؛ امام علی (ع) مظلوم بود.
نه دوستانش درکش کردند و نه دشمنانش جوانمردانه جنگیدند
امروزه هرکسی (چه متدین و چه بی دین) می خواد اظهار فضل کنه بر علیه شریعتی صحبت می کنه
مثل همون چیزی که دکتر درباره نیما یوشیج میگه 
تاريخ: 5 مرداد 1391 


............ايميل: 0915371@gmail.com 
پيام: با سلام و تشکر از مقاله زيبا و به موقعتان.
به نظر بنده بحث شوخي هاي پيامکي از صحبت هاي مغرضانه و گاهي بي عمق که از کم اطلاعي و بعضا با ديد حسادت به شخصيت هاي بزرگ گفته مي شود متفاوت است. پيامک ها به شاخه ديگري از مشکلات جامعه اشاره مي کند و آن هم کليشه ايي شدن صحبت ها بزرگاني نظير شريعتي در ميان مردم مي باشد. نبايد از شوخي هاي اينگونه ناراحت شويم و موضعه گيري نماييم که از نظر بنده اين نشانگر اهميت به اين موضوع مي باشد
تاريخ: 5 مرداد 1391 


 roli | وبسايت: http://www.afson.blogf.com
پيام: با سلام خسته نباشید خدمت اسرار نامه 
چند نکته رو به دوست عزیز صادق عرض کنم :
1.جناب اقای پناهیان شخصیت کوچیکی نیستند که به این راحتی درباره شان نظر دهیم چون بنده علم را ندارم و شما دارید؟ اگه ندارید بهتر است از بزرگان نظر بخواهید
2. به اندازه مخالفان شریعتی ما دوستدارنش نیز مقصر هستیم که چرا انقدر بزرگ می کنیم ضعف هایش دیده نمی شود و با دفاع ها شتاب زده ستم می کنیم در حقش به قول حضرت اقا شریعتی در بین دوستدارنش هم مظلوم است 
و من بهترین نقد و دفاع را از حضرت اقا دیده ام (در حاشیه ای بر کتاب رسول نجفیان !!)
تاريخ: 5 مرداد 1391


حسین آزاد | ايميل: hamanjiri128@gmail.com  
پيام: سلام متاسفانه عمق فاجعه از این حرف ها ژرف تر است!
بنده مطلبی در این باره نوشته ام اما تا حالا هیچ نشریه ای شاید بتوانم بگویم جرئت چاپ آن را نداشته است! اما همین قدر بگویم که متاسفانه این حرکات ریشه هایی بس خطرناک دارد که از مافیای قدرت سود می برد! 
کاش ما هم پایگاهی داشتیم که بتوانیم حرف خودمان را منتشر کنیم!
هنوز زوایای مختلفی از شریعتی بکر مانده و کسی به آن ی نبرده است!
و هنوز تازه بعد از یک رشدئ 30 ساله توانسته ایم به وجوهاتی از کار علمی و دقیق شریعتی پی ببریم! 
زمانی که در این مرز و بوم تعداد کسانی که میدانستند هرمنوتیک یعنی چه به اندازه ی انگشتان یک دست تنمیرسید , شریعتی با منقلب کردن هرمنوتیک هایدگر, نوع جدیدی از هرمنوتیک را ابداع کرد (هرمنوتیک رهایی) و البتنه به جای آن که بنشیند و از هرمنوتیکش در کتاب ها به روش فلسفی سخن بگوید و ایرادات تفکرش را برطرف کند و یک نظام فلسفی شسته و رفته تحویل فلسفه دهد که نه به درد مردم بخورد و نه به درد خودش!!! بر اساس آن هرمنوتیک عمل کرد و نتیجه اش این کتب و بیداری قشر دانشجو و جوان انقلاب و آشتی دادن دانشگاه با حوزه ی علمیه و ... بود!
افسوس که مجال نیست که شرحی از کار فوق العاده و البته در نظر نگاره عجیب شریعتی را در جایی منتظر کنم! وگرنه میدیدید که کسانی که به ضرب و زور تلوزیون و سخنرانی همراه با پخش مستقیم نام استاد را هدیه گرفتند با شریعتی چه کار؟ و انها را چه به این که بخواهند شریعتی را نقد کنند! 
افسوس که نه شناختند شریعتی را و نه گذاشتند بشناسند . و کسانی هم که می شناسند و کار و روش و متد وی را میفهمند نه رسانه ای دارند و نه جایگاهی که بتاونند بگویند شریعتی کیست! دردش چه بود! سخنش چیست و چگونه باید با وی و آثار وی برخورد نمود تا حظی درست از آن برد.
تاريخ: 7 مرداد 1391 


علیرضا 
پيام: شما را به خدا کاری بکنید.
اینها (منظورم سایت هایی مثل ......... است) دوباره شروع کرده اند به سمپاشی فضا . از همین حالا دارند کلی خبر و تحلیل دروغ یا اگرهم دروغ نباشد مغرضانه را منتشر می کنند تا دوباره در سبزوار فرهنگ خودبدی ایجاد کنند و بین مردم و مسئولین فاصله بیاندازند. 
همان کار نامبارکی که سایت ............ به عمد یا از سرجهالت چندسالی انجام داد و جو ناسالم و ناسازنده ای را در میان مخاطبین خود ایجاد کرده بود.
اینها به خدا دلشان برای شهر سبزوار نسوخته . فقط کسانی هستند که به مطامع دنیایی خود در موقعیت های مختلف نظیر انتخابات گذشته نرسیده اند ، حالا رفته اند شروع به جنگ روانی کرده اند. 
مگر جنگ روانی به چه چیزی می گویند؟
همین که بیایی این همه مطلب علیه کسی و اغلب بدون سند و مدرک کافی بنویسی . همین جنگ روانی است.
به خدا هروقت به سایت هایشان می روم اعصابم خورد می شود . سایت هایشان مثل رسانه های خارجی عمل می کند. که فقط اوضاع داخل ایران را بد نشان می دهند . یک ذره هم از موفقیت ها و پیشرفت ها نمی گویند .
شما را به خدا کاری بکنید. 
جنگ رسانه ای را فقط جنگ رسانه ای پاسخگوست.
ما چشم امید داریم به شما کاری بکنید.
تاريخ: 7 مرداد 1391 


حسين آزاد | ايميل: hamanjiri128@gmail.com 
پيام: سلام دوستان عزيز در اسرارنامه!
چندي پيش با يكي از دوستان كه اهل مطابلعه و تحقيق است و تحقيقاتي درباره ي تاريخ سبزوار دارد همنشيني و صحبتي داشتم كه مولفه هايي از آن را در اختيارتان مي گذارم! اميد كه سوژه اي براي تحقيق بيشتر و شناخت بيشتر گردد!
ايا مي دانستيد كه سبزوار محل ورود اريايي ها از سيبري به ايران بوده! كه گروهي ميمانند و گروهي نيز به سمت داخل فلات ايران حركت ميكنند؟
جريان اين است كه دوست عزيز ما مسير حركت اريايي ها را دقيقا در سبزوار تشريح ميكنند! و ميگويند كه سبزوار نامي نيست كه بعد از ساسويه آباد امده باشد! بلكه اصل آن سبزه وار است به معني دشت سرسبز و در مقابل آن نيز دشتي ديگر بوده اند با نام مزدينان (مزينان) كه آن هم به معناي دشت سرسبز بوده است! و اين دو دشت را با اِلِماني جدا كرده بودند! و نتايج خيلي زيبا و متقاعد كننده و معقولي را به دست اورده بودند!
نكته ي دومي كه ميخوام مطرح كنم سفر امام رضا به سبزوار است. سبزوار در راه رفتن امام رضا به مرو نميتوانست از ایشان پذيرايي كند. چرا كه از شيعيان ان حضرت بودند و مامون ماموران خود را برحذر داشته بود كه از شهرهايي كه حامي ابالحسن هستند نروند! و مخصوصا 3 شهر را نام ميبرد كه از اين سه شهر به هيچ عنوان امام را عبور ندهيد كه يكي از اين شهر ها سبزوار است! و اگر مسير حركت امام رضا را بررسي كنيد به جهات نامعقولي برميخوريد كه هيچ تبييني ندارد جز اين كه ان ديارهايي كه اهل ان شهر پيرو امام بوده اند را دور ميزده اند! و اين است كه سبزوار را دور ميزنند و از نيشابور دوباره به راه برميگردند!
اما بعد از آن كه امام رضا وليعهد ميشوند سفرهايي به اطراف دارند كه از آن جمله يك سفر به سبزوار است. و البته در مسير سبزوار است كه به دهي ميرسند و آنجا را بسيار آباد ميبينند! و ميپرسند كه نام اين ده چيست؟ پاسخ ميدهند كه آزادنخجير ( يعني محلي كه صيذ كردن در آنجا براي همگان آزاد است)و امام رضا ميفرمايند بايد نام اينجا را آزادمنجير (محلي كه ار فشار قبر آزاد است) گذاشت.
البته همه ي اين موارد به جز آخرين مورد كه بنده از پيران آزادمنجير شنيدم همگي مستند هستند! حتي سفر امام رضا مستند است! ( ان شاء الله منابع را برايتان خواهم فرستاد! الان يادم نيست! اما فيش برداري كرده ام!) 
به هر حال عليرغم اين كه تاريخ سبزوار را كه تا كنون با بي مهري هاي خود ما سبزواري ها مغفول مانده است، هستند دوستان محقق و عزيزي كه در اين زمينه گام ميزنند و به زودي كتبي درباره ي تاريخ غني سبزوار منتشر خواهد شد! كه اعجاب بسياري را برخواهد انگيخت!
تاريخ: 8 مرداد 1391 


AntiArti 
پيام: با سلام و عرض ادب خدمت تمام بچه های اسرارنامه .
واقعا خوشحالم که یک رسانه محلی انقدر قوی و محکم درباره چیزهایی سخن می گه که سالهاست ذهن من جوون سبزواری رو به خودش مشغول کرده . به نظر بنده هم شناخت و معرفی تاریخ و فرهنگ محلی و بومی یک ضرورت بزرگه ، اون هم در دنیایی که کوچکترین کشورها با یک تاریخ چند صد ساله ، در حال انتشار فرهنگ و ادبیات خودشون هستند و در واقع یک تجارت قوی در جهت کسب منفعت مادی و معنوی براه انداختند .
اما یک نکته رو باید متذکر شد که این عدم شناخت از عدم معرفی تاریخ و فرهنگ یک خطه از سوی دانش پژوهان و محققان اون نشات میگیره و این عدم معرفی یا بهتره بگیم سکوت از نوعی نگاه منفعلانه که متاسفانه بین این قشر رواج پیدا کرده . 
حالا وارد این بحث نمی شیم که چه عوامل یا اوامری منجر به دلزدگی و سکوت فرهنگی شده .
اما نکته مهم اینه که ترغیب کردن این قشر برای انتشار مطالعاتشون در بین عوام ، به زبان ساده و نه صرفا در میان جوامع متخصص ضرورتیه که اسرارنامه اولین گام اون رو برداشته و امیدوارم که به همینجا ختم نشه و ادامه پیدا بکنه . 
باز هم ازتون سپاسگزارم . خسته نباشید .
تاريخ: 8 مرداد 1391 


صادق 
پيام: سلام. واقعاً متشکرم. من قبل از اسرارنامه با خیلی از این افتخارات آشنایی داشتم اما الآن داره آشناییم عمیق تر میشه.و دارم بیشتر پی به غفلت سبزواری ها در شناخت تاریخ و فرهنگشون می برم. فقط یک خواجه نظام الملک ، یا ابوالفضل بیهقی یا ملاحسین کاشفی با اون تأثیرگزاری های خاصشون کافیه تا سبزوار را شهر دانشوران بیدار بنامیم. اما حیف که انگار بیشتر مردم ما خوابن.
اگه به بعضی شهرهای همسایه نگاه کنیم یادمی گیریم باید چه جوری ارزش و احترام مفاخرشهرمون را نگه داریم.
تاريخ: 8 مرداد 1391 


صادق
پيام: واقعاً راست می گید.
تحلیل در سایت های خبری خیلی مهمه . ولی اغلب رسانه های محلی ما تحلیل گر نیستن. بعضی ها هم مثل سایت ...................... فقط دنبال تحلیل های سیاه نمایانه اند. فقط دنبالن ببینن کدوم مسئول بیشتر کار میکنه همون رو برن بکوبن. من دارم شک می کنم شاید اینا سبزواری نیستن. شاید مسئولینش هدفدارانه می خوان توی سبزوار اختلاف پراکنی کنن !
از توی تمام مطالبشون بوی خشم و غیظ به مشام می رسه.خدا به ما رحم کنه اگر تحلیل گران شهرمون بخوان همه مثل اونا و طرز فکر اونا داشته باشن. این جریان با سایت ..................... شروع شد که از وقتی من یادم میاد یعنی تقریباً از 88 (قبلشون نمی دونم) داشت همینجور سیاه نمایی می کرد.و هیچ سایتی نبود که جوابشو بده. اماالآن حداقل شما هستید. من از شما به عنتوان یک هشمهری تقاضا دارم ادامه بدید و خسته نشید. 
تاريخ: 8 مرداد 1391 

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

roli

سلام و خسته نباشید مردمانه بهترنیست یه کم این نظرات هدف مند تر بشند پیرامون یه موضوع یه مشکل ایده پردازی بشه بهتر نیست؟

امیر مسکنی

72 امین سال تولد استاد دولت آبادی بود خبری ازتون نشد هاااا
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما