اظهارات رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی درباره وضعیت تقسیمات سیاسی این استان

رئيس مجمع نمايندگان استان خراسان رضوي گفت: در تخصيص سهم بودجه استان بي عدالتي زيادي شده است. محمدرضا محسني ثاني در گفت وگو با خبرنگار ما با بيان اينکه براي افزايش سهم بودجه استان در بودجه کشور تلاش زيادي شده است اظهار کرد: استان خراسان رضوي داراي 8 درصد مساحت کشور است و 8 درصد جمعيت کشور را نيز در خود جاي داده اما متاسفانه بودجه اختصاص يافته به آن 5.7 دهم درصد است . وي با بيان اينکه در گذشته هم که اين استان تقسيم نشده بود سهم بودجه آن نسبت به مساحت گسترده اش 5/18 درصد بود، افزود:در سفر اخير دولت به اين مسئله مهم پرداخته و از دولت خواسته شد تا در قانون بودجه سال آينده در اين حوزه تجديد نظري کند. نماينده مردم شهرستان هاي سبزوار،جوين،جغتاي،خوشاب و داورزن در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه از دولت خواسته شده است عدالت را نسبت به استان رعايت کند، افزود:در اين حوزه نيز مجمع نمايندگان استان پيگيري هاي لازم را خواهد داشت تا بتواند سهم بودجه استان را تا 2 درصد افزايش دهد.

 

 

امداد هوايي

وي با اشاره به تردد بيش از 25 ميليون زائر از محورهاي مواصلاتي استان خراسان رضوي نيز گفت: در حال حاضر با پيگيري صورت گرفته، تعدادي بالگرد امدادهوايي درسطح کشور توزيع شده که يک پايگاه آن درسبزوار و يک پايگاه در مشهد ايجاد شده است که اميدواريم با اختصاص بالگرد امدادهوايي سبزوار بخشي از تلفات محورهاي مواصلاتي شهرستان کاهش يابد.

 

اصلاح نقاط حادثه خيز

محسني با اشاره به اينکه پيگيري هايي نيز براي اصلاح هندسي،از بين بردن نقاط حادثه خيز و افزايش سطح ايمني در محورهاي مواصلاتي استان انجام شده است خاطرنشان کرد: در اين زمينه از ادارات ذي ربط خواسته شده است تلاش بيشتري داشته باشند.

 

۲ راهکار براي بحران آب

وي با اشاره به مسئله بحران آب در استان خراسان رضوي و کشور گفت:مسئله بحران آب در استان خراسان رضوي بسيار جدي تر از نقاط ديگر کشور است . وي با بيان اينکه مطالعات زيادي براي تامين آب مورد نياز استان از منابع مختلف انجام شده است، يادآورشد: در جلسه اي که در حضور رئيس جمهور برگزار شد، مسئله تامين آب استان مطرح شد. در همان جلسه به آقاي دکتر روحاني گفته شد که در اين زمينه 2 راهکار بيشتر نداريم؛ يکي از راهکارها تامين آب استان از خارج از کشور و ديگري انتقال آب درياي خزر و شيرين کردن آب اين دريا براي مصرف در استان است. وي با بيان اينکه در اين حوزه مطالعات وکار کارشناسي خوبي انجام شده است، افزود: يکي از اين راهکارها رساندن آب درياي عمان به کوير لوت ايران است . نماينده مردم شهرستان هاي سبزوار ،جوين ،جغتاي ،خوشاب و داورزن در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه منطقه کوير لوت ايران براساس مطالعات صورت گرفته،در گذشته داراي دريا، جنگل و مراتع بسيار زيادي بوده است، ادامه داد:اين منطقه 173 متر از سطح درياي عمان پايين تر است و 280 کيلومتر با اين دريا فاصله دارد که اگر خطي براي انتقال آب به اين منطقه از درياي عمان و خليج فارس کشيده شود، درياچه اي به طول 4 کيلومتر ايجاد مي شود که استان هاي کرمان ،يزد،خراسان و اصفهان مي توانند از نعمت آب بهره مند شوند.

 

راهکار دوم

وي با بيان اينکه خشک شدن درياچه هايي مانند هامون و اروميه زنگ خطر مهمي براي کشور است، گفت :راهکار دوم ما انتقال آب از تاجيکستان به ايران است . رئيس مجمع نمايندگان خراسان رضوي با اشاره به طرح انتقال آب از کشور تاجيکستان به استان خراسان رضوي گفت: خشکسالي هاي اخير در استان خراسان رضوي سبب افت شديد منابع آبي اين استان شده که براي تامين منابع آبي استان طرحي ارائه شده است تا بتوانيم از منابع آبي غني و خوب در کشور تاجيکستان بهره گيريم.

 

اعلام آمادگي ۳ پيمانکار

وي از انجام طرح هاي مطالعاتي اين پروژه خبر داد و گفت: سه پيمانکار قوي و خوب نيز براي اجراي پروژه اعلام آمادگي کرده اند. محسني ثاني ادامه داد: در حال حاضر در مرحله تنظيم قرارداد با پيمانکاران هستيم تا آنها براساس مطالعات انجام شده بتوانند از هر راهي که مقرون به صرفه است، اين پروژه را اجرا کنند و آب را از کشور تاجيکستان به استان خراسان رضوي و شرق کشور منتقل کنند.

 

بودجه زيارت

وي درباره افزايش يا کاهش بودجه زيارت استان نيز گفت: بودجه زيارت از مصوبات دولت دهم است که برمبناي آن مي بايست دولت هرسال 200 ميليارد تومان به استان اختصاص مي داد که متاسفانه تاکنون فقط 120 ميليارد تومان از اين اعتبارات تخصيص يافته است. وي با بيان اينکه تردد سالانه 20 ميليون زائر در استان خراسان رضوي، نيازمند توجه ويژه مسئولان کشوري است، گفت: اميدوار هستيم با انجام پيگيري هاي لازم سهم بودجه زيارت نيز به طور کامل تخصيص يابد. محسني درباره وضعيت صنايع تبديلي در استان خراسان و توسعه صنعت در اين منطقه از شرق کشور نيز گفت: استان خراسان رضوي قابليت تبديل شدن به قطب اقتصادي ،توليدي و صنعتي در شرق کشور را دارد. وي با بيان اينکه يکي از مهم ترين مشکلات استان در حوزه صنايع تبديلي بنگاهداري بانک هاست، خاطرنشان کرد:متاسفانه بانک ها به جاي دستگيري از صنايع توليدي و سرمايه گذاران روبه بنگاهداري آورده اند. رئيس کميته امنيت مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه يکي از برنامه هاي ارزشمند دولت يازدهم که در سفر به استان خراسان رضوي نيز مطرح شد، اولويت بندي پروژه هاي نيمه تمام بالاي 80 درصد است، خاطرنشان کرد: در صورت تامين منابع ريالي و اعتباري در سال جاري، پروژه هاي ديگري بين 60 تا 80 درصد خواهد ماند که اميدواريم در سال 94 اين پروژه ها به پايان برسد. وي خاطرنشان کرد:در حال حاضر بيش از 75 هزار پروژه در سطح کشور نيمه تمام مانده که از اين تعداد بيش از 220 پروژه سهم شهرستان سبزوار است که براي احداث آنها به اعتبارات ملي و استاني زيادي نياز است . به گفته محسني ثاني در سفر دولت يازدهم به استان خراسان رضوي، پيگيري هاي زيادي براي اتمام پروژه هاي بالاي 80 درصدو زير 80 درصد استان انجام شد که بر اين اساس دولت قول داد تا از 355 ميليارد تومان اعتبارات عمراني استان ،120 ميليارد تومان آن را براي اتمام پروژه هاي 80 درصد اختصاص دهد. محسني ثاني با بيان اينکه دولت علاقه مند به واگذاري پروژه هاي زير 50 درصد به بخش خصوصي است، اضافه کرد:در سفر دولت تدبير و اميد به استان خراسان رضوي، اعتباري بالغ بر 722 ميليارد تومان براي اجراي 129 پروژه در استان تخصيص داده شد که از اين مبلغ بيش از 107 پروژه با اعتباري بالغ بر 550 ميليارد تومان تا پايان سال و 22 پروژه ديگر نيز در نيمه نخست سال آينده با اعتباري بالغ بر 172 ميليارد تومان به پايان خواهد رسيد. وي افزود: مصوبات سفر رئيس جمهور به استان در مرحله استاني به تصويب رسيده است.

 

تحرک بخشي به صنعت

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه تحرک بخشي صنعت،معدن و توليدات استان يکي از برنامه هاي مهم مجمع نمايندگان استان خراسان رضوي است، اظهار کرد: تحرک بخشي صنعت،معدن و توليدات استان نياز به جذب سرمايه گذار و سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين حوزه ها دارد که مجمع پيگيري هاي زيادي دراين حوزه داشته است.

تقسيمات کشوري

محسني ثاني با اشاره به مسئله تقسيمات کشوري گفت:در حال حاضر بيش از 60 واحد در استان خراسان رضوي در انتظار ابلاغ دولت براي ارتقا هستند که در اين زمينه دولت طرحي را براي ارتقا و تقسيمات کشوري در دستور کار دارد. وي با تاکيد براينکه مسئله ارتقاء بخش ها و دهستان ها و ... در دولت قبل مطرح شده و کليد خورد و دولت قبل در هر شهرستان ،بخش و دهستاني قول ارتقا داده بود، تصريح کرد:متاسفانه در برخي موارد شاهد بوديم که دولت قبل بدون توجه به شاخص ها قول هايي داده و دهستاني را به بخش ،بخشي را به شهر و شهري را به شهرستان تبديل کرده است . وي با تاکيد بر اينکه در سفر رئيس جمهور مسئله ارتقاي واحدهاي مختلف در استان مطرح شد، بيان کرد: در اين سفر رئيس جمهور از نمايندگان خواستند تا برمبناي کار کارشناسي و روال قانوني و طرح تقسيمات کشوري وزارت کشور پيش بروند تا به يک نتيجه واحد برسند و اين وضعيت نگران کننده پايان يابد و به مطالبات مردم در اين حوزه نيز پاسخ داده شود. وي درباره مسئله عدم تخصيص ماده 180 در اختيار نمايندگان مجلس نيز گفت: ماده 180 تصميمي بود که بين دولت و مجلس گرفته و قرار شد اين اعتبارات با نظر نمايندگان توزيع شود. وي با بيان اينکه تخصيص اين ماده دچار تعلل شده است، گفت: در حال حاضر اعتبارات اين ماده براساس قوانين و ضوابط توزيع شده که قرار است هرچه زودتر نيز اعتبارات آن تخصيص يابد و مشکلات موجود حل شود.

 

آزادراه حرم تا حرم

نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به طرح آزاد راه حرم تا حرم نيز گفت: وزارت راه و شهرسازي علاقه زيادي به آغاز اجراي قطعه بعدي آزادراه منطقه نيشابور دارد و معتقد است که با اجراي قطعه بعد اين پروژه و آماده سازي آن ،قطعه سبزوار و اين قطعه را همزمان آسفالت نمايد. وي با بيان اينکه قطعه سبزوار به نيشابور بيش از 60 کيلومتر است، خاطرنشان کرد: اين قطعه در حال حاضر آماده آسفالت است و اعتبارات زيادي در اين حوزه هزينه شده است. وي افزود:در اين زمينه ما پيگيري هايي داشتيم و به وزارت راه و شهرسازي نيز پيشنهاد داده ايم که ابتدا قطعه سبزوار آسفالت شود تا بتوانند از اين حوزه در آمدي را کسب و براي ادامه ساخت اين آزاد راه هزينه کنند. محسني با اشاره به اينکه سهم خراسان رضوي از حوزه آزاد راه تنها 35 کيلومتر يعني 7 درصد است، گفت: در برخي از استان هاي کشور آزادراه هاي زيادي ساخته شده که متاسفانه در اين زمينه نيز عدالت براي استان خراسان رعايت نشده است که در اين حوزه نمايندگان خواستار افزايش اعتبارات ملي و استاني در حوزه زيرساخت هايي مانند خطوط ريلي ،هوايي و زميني هستند.

منبع: روزنامه خراسان

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

محسنی ثانی: فرهنگسرای بزرگ امام رضا در سبزوار آماده افتتاح است

نظرت را بنویس
comments

مفتح

متاسفانه یکی از ضعفهای مدیریت کشور ما و مخصوصا استان خراسان تغییر سیاستهای دولت در امر توسعه می باشد با تغییر دولتها و یا مسئولین یک پروژه نیمه کاره رها می شود و سرمایه ملی بلاتکلیف می ماند و یا گاهی یک پروژه روند اجرای آن به قدری طول می کشد که ضرر آن از منفعتش بیشتر می شود یکی از این پروژه ها آزاد راه حرم تا حرم می باشد که در دولت قبل با جدیت زیادی شروع شد ولی به دلایل مالی پروژه رها گردید و امروز در دولت جدید به دلیل تغییر مدیران پروژه ای که در محدوده سبزوار _ نشیابور با هزینه یبسیاری به مرحله آسفالت رسیده است رها کرده و یک قطعه دیگه از این پروژه را قرار ه شروع کنند به نظر هر منصفی آیا این مدیران که چنین تصمیم جاهلانه ای میگیرند دشمن بیت المال این مملکت نیستند درسته که مملکت ما روی گنج خوابیده ( نفت و گاز )اما انصاف هم کمی بکار این مدیران باید بیاید که بخاطر مسائل سیاسی و گروهی از جیب مردم مایع بگذارید اگر دین ندارید حدالقل آزاده باشید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما