شب فرهنگی سبزوار در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب خراسان برگزار شد

شب فرهنگی شهرستان سبزوار در دومین شب از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب خراسان درمشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این مراسم که در سرای هل قلم نمایشگاه بین المللی مشهد برپا شده بود، شماری از اصحاب فرهنگ و هنر دیار سربداران حضور داشتند و برنامه های فرهنگی متناسبی با شب اول ماه محرم برگزار شد و در خلال آن از کتاب قرآن پژوهان سبزوار به کوشش حسین جوانمهر رونمایی شد.

محبوبه طبسی ، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در این مراسم گفت: توانمندی های فرهنگی سبزوار بسیار بیشتر از آن چیزی است که امشب در این محفل به نمایش گذاشته شده است و آنچه دراینجا مشاهده می شود فقط نمونه ای است از بضاعت های فراوان این شهرستان.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار نیز در  این محفل با اشاره به بخشی از توانمندی های فرهنگی سبزوار گفت: کتاب معماری و معماران سبزوار که توسط یکی از انتشارات فعال در سبزوار به چاپ رسیده است، موفق شده به عنوان کتاب منتخب سال نمایشگاه انتخاب شود.

مهدی مقصودی همچنین اشاره کرد: کتاب وزیری امیر حسنک نیز که سال گذشته در سبزوار منتشر شد در عرض چند ساعت اولیه فروش آن به چندهزارنسخه رسید که رکوردی را در فروش اینترنتی داشت.

وی سپس به بعضی از توانمندی های تاریخی و فرهنگی سبزوار اشاره کرد و گفت: سهمی که سبزوار در تاریخ ایران زمین داشته است در خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی کم نظیر است.

وی همچنین به بعضی از بزرگان سبزوار نظیر ابوالفضل بیهقی، ابوالحسن بیهقی، ابن یمین فریومدی، خواجه نظام الملک توسی، عطاملک جوینی، محمدتقی شریعتی، دکتر علی شریعتی، محمود دولت آبادی، حمید سبزواری و ...اشاره کرد که هرکدام سهمی در تاریخ و فرهنگ ایران زمین داشته اند که باعث افتخار سبزواری هاست.

مقصودی در ادامه خواستار همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برای معرفی بیشتر مفاخر سبزوار در سطح گسترده تر شد.

وی همچنین گفت: شورای شهر سبزوار به  حوزه چاپ و نشر کتاب وارد شده است و تا همین حالا 19 مورد تصویب چاپ کتاب داشته ایم که یک مورد به چاپ رسیده که ان شاالله تا سال آینده بتوانیم 18 مورد دیگر را نیز به چاپ برسانیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار سپس ابراز امیدواری کرد در بهمن ماه امسال دومین بازارچه کتاب خراسان رضوی بعد از مشهد در سبزوار افتتاح شود.

وی سپس افزود: یکی از بزرگترین افتخارات پیامبر مکرم اسلام ، این است که معجزه اصلی ایشان کتاب است ، اما در حال حاضر متأسفانه مسلمانان کمتر به کتاب علاقه نشان می دهند که ان شاءالله این نقیصه با توجه بیشتر به فرهنگ کتاب و کتابخوانی جبران گردد.

حسین دلبری یکی از شعرای سبزوار نیز در این محفل گفت: فعالیت های فرهنگی و هنری سبزوار در هیچ دوره تاریخی مثل دوره کنونی هیچ گاه چنین در اوج نبوده است.

وی سپس توضیح داد: در حال حاضر در زمینه اکثر فعالیت های هنری نظیر شعر ، موسیقی ، داستان، تئاتر و مجسمه سازی در سبزوار  هنرمندان پراستعداد و ارزنده ای داریم که باید مسئولان مربوطه این استعدادها را ببینند و برای حمایت از آن ها تلاش کنند.

در ادامه برنامه حسین جوانمهر نویسنده کتاب قرآن پژوهان سبزوار نیز به سخنرانی پرداخت و گفت: سبزوار را با تشیع می شناسند و یکی از 4 شهر اولیه شیعه در ایران سبزوار است و مردم این شهر نه تنها از ابتدا به تشیع گرایش داشته اند، بلکه همواره ارادت خاص نیز به قرآن داشته اند.

وی ادامه داد: سبزوار شهری است که همواره قرآن و عطرت را به عنوان دو میراث بزرگ پیامبر مکرم اسلام گرامی بدارد و از این بابت خوشحالم که سبزواری است.

جوانمهر افزود: کتاب قرآن پژوهان سبزوار شامل معرفی 40 نفر از بزرگترین شخصیت های این شهر است که آثاری در رابطه با کتاب دارند.

در ادامه این برنامه با حضور  جلال تعصبی رئیس شورای شهرستان سبزوار، محبوبه طبسی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار و یوسف امینی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد از کتاب «قرآن پژوهان» سبزوار رونمایی شد.

گفتنی است الهه قلعه نوی مسئول روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، محسن توکل مسئول ستاد هماهنگی فعالیت های فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، اسماعیل عسگری ، زهرا شیرازی، امیرسرسنگی، مهندس هادی صباغ زاده از عوامل اجرایی این محفل فرهنگی بودند که با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای شهر سبزوار در مشهد برگزار شد.

گزارش تصویری (کلیک کنید)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

هفته فرهنگی سبزوار در تهران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما