در حاشیه اظهارات اخیر کلاته و تعصبی

آقایان مسئول، شما بايد پاسخگو باشيد نه سوال کننده!/ از حل مشکل کشتارگاه صنعتي تا راه اندازي کارخانه فرآورده اي گوشتي سبزوار

* عمار علوي:
هفته گذشته دو تن از مسئولان شهري گوشه ديگري از ماجراي کشتارگاه صنعتي سبزوار را بالا زدند و مردم متاسفانه بعد از ده سال از آنچه گذشته است آگاه شدند.

محمد کلاته معاون عمراني فرماندار در اين باره گفته است:


سرمايه‌گذار قبلي که قرار بود اين کشتارگاه صنعتي را احداث کند، هنوز تعيين تکليف نشده و متاسفانه از تسهيلات شهرستان نيز مبلغي بالغ بر 700 ميليون تومان را دريافت کرده که با اقدام مجموعه مديريت شهرستان مابقي وام که مبلغ 150 ميليون تومان است، بلوکه شده است. متاسفانه کشتارگاه صنعتي سبزوار که نياز مهم شهرستان است هنوز به سرانجام نرسيده، در خواست ما از دستگاه قضايي و استانداري پيگيري و تعيين تکليف اين طرح است. ما از بانک کشاورزي که ارائه‌دهنده تسهيلات به اين فرد بوده انتظار داريم تا در احقاق حقوق شهرستان و بازگرداندن مبلغ تسهيلات داده شده، تلاش بيشتري را داشته باشد.(منبع)

جلال تعصبي رئيس کميسيون خدمات شهري شوراي شهر هم با اشاره به جزئيات بيشتر ماجرا تصريح کرده است:


3 سال قبل آقاي"ي" در جلسه اي که در فرمانداري سبزوار پيرامون بررسي علل تاخير روند کشتارگاه صنعتي برگزار شد، با چهره اي حق به جانب خواستار رفع توقيف وام خود شد. در آن جلسه، 3 نفر از جمله معاون وقت فرماندار سابق و 2 نفر از کارشناسان اين حوزه انتخاب شدند تا ميزان هزينه کرد اين فرد در کشتارگاه صنعتي دام را برآورد و صدق گفتارش را بسنجند. پس از بازديد، در گزارش خود به فرمانداري اعلام کرديم که ما از روند اين طرح صنعتي نه تنها رضايت نداريم بلکه گله منديم چرا که ما تنها چند متر زمين و برخي از تجهيزات و تاسيسات را مشاهده کرديم. ما در گزارش خود توصيه کرديم که اگر اين فرد واقعا تمايل به احداث کشتارگاه صنعتي در سبزوار دارد وامش را نه به صورت يک جا بلکه در چند نوبت دريافت کند.
به نظر شما تکليف اين فرد که 10 سال شهر را در اجراي طرحي شهري و صنعتي بلاتکليف گذاشته چيست، آيا بايد همچنان بدون اخذ زمين و فسخ قرارداد به کار خود ادامه دهد؟ به نظر مي رسد در حال حاضر شايد ظرفيت هاي قانوني ما اجازه برخورد با اين مسئله را نمي دهد، چرا بايد فردي بيايد، مجوز، زمين و وام بگيرد و عملا وام را صرف اوراق زود بازده نمايد و اصل پروژه را رها کند.
اگر ظرفيت قانوني اجازه دهد، بايد قوه قضائيه در اين قضيه ورود پيدا کند چراکه بخشي از سرمايه و تسهيلات شهري در برهه از زمان توسط فردي اخذ شده که مبلغ ناچيزي نبوده است. از همه مسئولان شهري و استاني مي خواهيم از همه ظرفيت هاي قانوني براي احقاق حق مردم سبزوار تلاش کنند.
(منبع)


* * *

درباره اين اظهارات چند نکته قابل تامل وجود دارد:

1- چنان که اين مسئولان گفته اند ماجراي غم انگيز کشتارگاه صنعتي سبزوار از سال 83 آغاز شده است؛ اما چرا آقايان حالا بعد از ده سال آن هم بعد از آن که اين به مشکل برخورده اند ماجرا را علني کرده اند؟ چرا در اين ده سال هيچ وقت در اين باره براي مردم توضيح نداده و شفاف سازي نکردند؟ اين هم پرده ديگري از فسادهايي است که متاسفانه به علت مخفي کاري، لاپوشاني و شفاف سازي نکردن مسئولان محترم شهري در سال هاي گذشته بوجود آمده است. پرده هاي ديگر اين مفاسد را قبلا درباره تراکم فروشي در دوره حسين مقصودي، عملکرد حسين مقصودي و تخلفات شوراي سوم خوانديم و شنيديم. همه اين ها متاسفانه در سکوت سال هاي قبل رخ داده است و اساسا مخفي کاري و عدم شفاف سازي آقايان در سال هاي گذشته قطعا از عوامل اصلي شکل گيري اين مفاسد است. اگر مسئولان از همان ابتدا درباره همه طرح ها و برنامه ها شفاف سازي مي کردند قطعا اين مفاسد رخ نمي داد و يا دست کم اينقدر عميق نمي شد که صداي خود آقايان هم دربيايد و استمداد بطلبند. زماني که آقايان قراردادها را مخفيانه و در اتاق هاي در بسته مي نوشتند و امضاء مي کردند بايد فکر امروز را مي کردند. چرا در اين ده سال يک کلمه درباره اين قراردادها به مردم توضيح ندادند و حالا که گند اين قراردادها يکي يکي درمي آيد موضوع را براي مردم مي گويند؟ همان موقع بايد مردم را محرم دانسته و صادقانه براي مردم توضيح مي دادند نه حالا که در گل گير کرده اند.


2- نکته جالب تر و طنز ماجرا آنجاست که اين دو مسئول جاي خود را عوض کرده اند و بجاي اين که پاسخگو باشند در جايگاه سوال کننده نشسته اند. آنها حالا بعد از ده سال تازه مي پرسند: " به نظر شما تکليف اين فرد که 10 سال شهر را در اجراي طرحي شهري و صنعتي بلاتکليف گذاشته چيست، آيا بايد همچنان بدون اخذ زمين و فسخ قرارداد به کار خود ادامه دهد؟ از همه مسئولان شهري و استاني مي خواهيم از همه ظرفيت هاي قانوني براي احقاق حق مردم سبزوار تلاش کنند."
به عبارت ديگر آقايان با نوعي فرار به جلو مي خواهند مسئوليت را از گردن خود برداشته و توپ را در زمين مسئولان ديگر بيندازند. اين "مسئولان" که مي گويند چه کساني هستند؟ مگر غير از اين است که خود آنها هم دو نفر از مسئولان اصلي شهر هستند؟ مگر غير از اين است که آقاي کلاته بعنوان معاون فرماندار و آقاي تعصبي بعنوان عضو شوراي شهر، از مسئولان دو نهاد تصميم گيرنده اصلي در شهر هستند؟ آيا مسئولاني که کلاته و تعصبي به آنها متوسل شده اند کساني غير از خود آنها هستند؟ براي همين مي گوييم آقايان کلاته و تعصبي شما بايد پاسخگو باشيد نه سوال کننده.


3- حال که زواياي ماجراي کشتارگاه صنعتي مشخص تر شده مردم از شما اين سوالات را دارند:
کشتارگاه صنعتي سبزوار به کي و چگونه واگذار شده است؟ چرا در اين ده سال هيچ وقت براي مردم شفاف سازي نکرديد و توضيحي به مردم نداديد؟ چرا بعد از يک دهه که طرح با مشکل روبرو شده است صداي تان درآمده است؟ شما در اين ده سال چه کارها و پيگيري هايي براي ساخت کشتارگاه کرديد و چه اقدامات عملي براي حل مشکل داشته ايد؟ چرا موقع عقد قرارداد براي جلوگيري از تخلفات، تضمين هاي لازم را از مجري طرح نگرفتيد؟ شما بعنوان دو تن از مسئولان اصلي شهر از ابتدا نه تنها در جريان اين طرح بوديد احتمالا امضاي شما هم در قرارداد کشتارگاه وجود دارد، چرا همان موقع فکري براي مشکلاتي که الان مي گوييد نکرديد؟ شما از طرف فرمانداري و شوراي شهر، امضا کرده ايد چرا در برابر امضاي تان پاسخگو نيستيد؟ آيا عجيب و طنز نيست که پاسخ امضاي شما را کس ديگري بايد بدهد؟ اين ها سوالاتي است که مردم دارند و منتظر پاسخش هستند. با توپ را به زمين ديگران انداختن، مسئوليت از گردن شما برداشته نخواهد شد. مردم مي فهمند بنابراين خواهش مي کنيم يک جو عقل هم براي افکار عمومي قائل باشيد.


4- اين که از ديگر مسئولان شهري و استاني براي حل مشکل استمداد کرده ايد خوب است اما شکي نيست که خود شما بايد پيگيري کننده اصلي باشيد. چون شما هم سال هاي گذشته و الان مسئول بوديد و هستيد. ما منتظر گزارش پيگيري هاي شما هستيم.


5- و بالاخره اين که خودتان هم به خوبي مي دانيد که کشتارگاه صنعتي از نيازهاي مهم منطقه سبزوار است؛ و در اوايل آبان مسئولان محترم شهري بر ساخت آن تاکيد کردند. از جمله آقاي تعصبي در آن مراسم "خواستار پيگيري راه اندازي بخش بسته بندي براي انواع محصولات گوشتي همچون جگر، دل، قلوه براي صدور به ديگر شهرهاي کشور شد."سبزوار در توليد انواع گوشت (مرغ، ماهي و گوشت قرمز) رتبه اول يا دوم را دارد و راه اندازي بخش بسته بندي براي منطقه خيلي کوچک است و مشکلي را حل نمي کند. بنابراين با توجه به ظرفيت هاي منطقه سبزوار ساخت دست کم يک کارخانه بزرگ توليد انواع فرآورده هاي گوشتي با برند ملي ضروري است. مسئولان شهري بايد در اين سطح فکر کنند و اميدواريم که با همت عالي و تلاش و پشتکار هم مشکل کشتارگاه صنعتي برطرف شود و هم پيگير طراحي و ساخت اين کارخانه باشند.

 

برای مطالعه یادداشت های بیشتر از عمار علوی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سبزوار همچنان نیازمند کشتارگاه صنعتی با تعلل های بی دلیل سرمایه گذار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما