ورزش های باستانی از عهد سربداران تا کنون، در میان جوانان سبزواری طرفدار دارد

روح الله مهری که از خبرنگاران پرسابقه دیار سربداران است و معمولا گزارش ها و مصاحبه هایی دست اول از او در روزنامه خراسان رضوی منتشر می شود، در یکی از جدیدترین فعالیت های خبریش، به سراغ یکی از ورزشکاران جوان و خوش آتیه دیار سربداران رفته است است که در رشته باستانی و در بخش مرشدی فعالیت می کند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مصاحبه ای که روح الله مهری مدت کمی بعد از درگذشت استاد  سیدحسن نقیب زاده، پهلوان و مرشد نامی دیار سربداران با علی مومنی یکی از شاگردان جوان آن مرحوم، انجام داده است، می تواند نشان دهنده این باشد که هرچند بزرگانی چون مرحوم نقیب زاده به حکم تقدیر پس از سال ها فعالیت های ارزشمند ورزشی ، هنری و فرهنگی چشم از جهان فرو ببندند، اما بعد  از خود نسل هایی پرانرژی را برجای می گذارند که ممکن است در آینده، بتوانند جای خالی آن بزرگان را پر کنند. البته به شرط آن که از مسیر صحیح آموزه های اساتید خود خارج نشوند.

بدین ترتیب ورزش های باستانی که گفته می شود تاریخچه آن به عهد سربداران باز می گردد، همچنان در میان جوانان سبزواری طرفدار دارد.

در ادامه اسرارنامه متن کامل مصاحبه روح الله مهری با علی مومنی در روزنامه خراسان را منتشر می کند:

سبزوار- روح ا... مهري

ورزش پهلواني و باستاني از سابقه زيادي در سبزوار برخوردار است. برخي معتقدند قدمت اين رشته به دوران سربداران برمي گردد و مردم سبزوار به خصوص جوانان و پهلوانان اين خطه در آن دوران به دور از چشم حاکمان و سربازان مغول در سرداب ها به تمرين حرکات ورزش پهلواني مي پرداختند و با قيام سربداران با آمادگي کافي عليه ظلم و ستم مغول شوريدند. اين رشته ورزشي اکنون نيز در سبزوار علاقه مندان خاص خود را دارد و جوانان و نوجوانان زيادي در گود زورخانه ها پا مي گذارند. يکي از اين جوانان که خوشبختانه کارنامه درخشاني در رشته باستاني و در بخش «مرشدي» دارد، علي مومني است که با او به گفت وگو پرداختيم.

لطفا خودتان را بيشتر معرفي کنيد.

- «علي مومني مقدم» هستم، متولد شهريور ۱۳۷۶ در شهرستان سبزوار. از دوران ابتدايي در مدرسه در بيشتر برنامه هاي فرهنگي، هنري حضور داشتم. درمدرسه قرآن واذان قرائت مي کردم و در ادامه هرچه مي گذشت به صورت جدي تر کارهاي فرهنگي- هنري را دنبال مي کردم. از سال دوم راهنمايي جذب رشته ورزش زورخانه اي در شهرستان شدم و خوشبختانه با حضور و راهنمايي هاي استادان فرزانه اي همچون مرحوم استاد سيد حسن نقيب زاده و استاد مجيد نقيب زاده (فرزند برومندشان) واستاد علي يعقوبي، مرشدي زورخانه را به صورت حرفه اي در دستور کار قرار دادم و چون زمينه هنري نسبتا خوبي داشتم، کار را بانظارت استادان نامبرده ادامه دادم. رشته زورخانه اي ورزش اجدادي ايرانيان و پهلوانان است و تنها ورزشي است که درآن به طور مرتب نام ائمه اطهار(ع) برده مي شود و هم روح وهم جسم تقويت مي شود و منش جوانمردي در آن ديده مي شود.

از حضورتان در مسابقات مرشدي زورخانه برايمان بگوييد.

-از تيرماه سال ۱۳۹۱ چهارمين جشنواره «مرشدان برترايران زمين» در شهرستان سبزوار برگزارشد که درآن سال سبزوار ۲ گروه مرشدي را براي رقابت با مرشدان برتر ايران آماده کرده بود. در آن سال، گروه الف سبزوار متشکل ازمرشدان سيد علي سجادي، عباس نارنجي، سيد مجيد نقيب زاده وعباس دروکي بود که مقام اول گروهي کشور راکسب کرد وگروه «ب» متشکل از سيد مرتضي آل احمد، سيد مرتضي ناظميان، من و عماد ابارشي بوديم که مقام دومي کشور راکسب کرديم و ديگر استان ها پشت سر مرشدان سبزوار قرار گرفتند که اين اولين حضور من درمسابقات بود. بعد ازآن درمسابقات هنرهاي فردي مرشدي نوجوانان کشور هم عناويني کسب کردم. با پشتکار و تلاش و همچنين حمايت هاي همه جانبه استادانم توانستم در بهمن ۱۳۹۲ در مسابقات دانش آموزي ورزش هاي تيمي زورخانه اي و هنرهاي فردي که به ميزباني خراسان رضوي برگزار مي شد، براي اولين بار مقام قهرماني نوجوانان کشور را در بخش مرشدي کسب کنم.در شهريور امسال هم مسابقات ورزش هاي تيمي وهنرهاي فردي در رده سني جوانان بار ديگر برگزار شد که بار ديگر مقام اول مرشدي رده سني جوانان زورخانه هاي کشور را کسب کردم. اين مسابقات در استان کرمان برگزار شد و از سطح بالايي برخوردار بودو به نوعي سخت ترين مسابقات دوران ورزشي ام بود. در مجموع رشته مرشدي زورخانه راهي بودکه مسير زندگي ام را عوض کرد و خدا را شاکرم که اين راه راپيش پاي من گذاشت.

رمز موفقيت شما چيست؟

-همه مي دانيم که «نابرده رنج گنج ميسر نمي شود»؛اين موضوع شعار نيست بلکه حقيقت است. توکل به خدا و توسل به ائمه(ع) و تلاش و پشتکار رمزي است که هميشه کار ساز است.

از حضورتان در جشنواره فرهنگي يونسکو در يونان بگوييد؟

-در مهرماه امسال به همراه گروهي از سوي اداره آموزش وپرورش سبزوار درجشنواره فرهنگي هنري «يونسکو» که درکشوريونان برگزار شد، شرکت کرديم ودر آنجا به همراه گروه هنري دف نوازي کرديم و بعد هم به صورت جداگانه هنرمرشدي را براي هموطنان عزيز مقيم يونان اجرا کردم.

وضعيت ورزش باستاني را در زورخانه هاي سبزوار چگونه مي دانيد.

-هر چند در سال هاي اخير، اوضاع ورزش باستاني کمي بهتر شده است اما خواستار کمک هاي بيشتري به اين رشته هستيم. در شهرستان سبزوار هم با تلاش شادروان استاد نقيب زاده و ديگر باستاني کاران دلسوز، ورزش زورخانه اي جهش چشمگيري داشته است و ان شاءا... بهتر هم خواهد شد. سبزوار، داراي ۷ زورخانه است که همه آن ها فعالند. در پايان هم وظيفه مي دانم که از مؤسسه مالي اعتباري ثامن الحجج (ع) که در چند سال اخير ورزش باستاني را حمايت کرده تشکر کنم. خوشبختانه با عنايت و توجه مسئولان اين موسسه، ورزش در تمامي زورخانه هاي شهرستان سبزوار براي مردم عزيز سبزوار رايگان شده است. تشکر پاياني من هم از همه استادانم و به خصوص خانواده ام است که مرا در اين راه حمايت کردند.

منبع: روزامه خراسان

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مراسم یادبود پدر ورزش پهلوانی سبزوار پهلوان نقیب زاده در کرمان و تهران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما