دکتر خطیب رهبر مصحح و شارح برجسته تاریخ بیهقی درگذشت

دکتر خليل خطيب رهبر، استاد و پژوهشگر زبان و ادبيات فارسي به رحمت ايزدي پيوست

دکتر خليل خطيب‌رهبر، شارح و پژوهشگر متون کلاسيک از جمله تاريخ بيهقي پنجشنبه گذشته در نود و دو سالگي دارفاني را وداع گفت.

به گفته عباس کي‌منش، شاعر، استاد دانشگاه و از نزديکان استاد خطيب‌رهبر اين پژوهشگر ساعت 21 و 15 دقيقه پنجشنبه به دليل کهولت سن در خانه خود درگذشت. وي افزود: استاد خطيب‌رهبر تا آخرين لحظات حيات خود حافظه‌اي نيرومند داشت و هرگاه مصراعي را برايشان مي‌خواندم مصراع دومش را مي‌گفتند. اين استاد دانشگاه افزود: مراسم تشييع پيکر دکتر خطيب‌رهبر ساعت 9 صبح دوشنبه 20 بهمن ماه از جلو منزل ايشان به نشاني خيابان يوسف‌آباد، خيابان 27(زينالي) پلاک 33 به سمت بهشت‌زهرا برگزار مي‌شود. کي‌منش گفت: استاد خطيب‌رهبر و همسرشان سال‌ها پيش قبري در بهشت‌زهرا خريده بودند و به همين دليل در قطعه 245 رديف پنج دفن خواهد شد.

کمتر کسي است که در حوزه تاريخ و ادبيات تحصيل کرده باشد و سروکارش به اين کتاب‌ها و البته تاريخ سيستان نيفتاده باشد. دکتر سيدخليل خطيب‌رهبر در سال 1302خورشيدي، در يکي از محلات قديمي شهر «کرمان» ديده به جهان گشود. پدران او، از جمله روحانيون برجسته کرماني به‌شمار مي‌آمدند و نام خانوادگي «خطيب‌رهبر» اشاره به همين سابقه است. او بعد از پايان تحصيلات تکميلي و اخذ دکتراي ادبيات فارسي، در دانشگاه تهران به‌عنوان استاد متون کهن مشغول به کار شد. اما بيشتر تلاش او تصحيح برخي از آثار شناخته‌شده ادبي بود. مهم‌ترين ويژگي تصحيح‌هاي دکتر خطيب‌رهبر شرح‌نويسي و توضيحاتي بود که در حاشيه تصحيح اضافه مي‌کرد. اين ويژگي‌ را در مورد تصحيح سه‌جلدي تاريخ بيهقي مي‌شود ديد. تاريخ بيهقي نوشته ابوالفضل بيهقي در شکل عادي در يک جلد جمع‌آوري مي‌شود. اما آنچه دکتر خطيب‌رهبر روي اين کتاب انجام داد آن را به يکي از منابع تاريخي دوره غزنوي تبديل کرد که شرح و معني لغت‌هاي اين کتاب به‌صورت يک دايره‌المعارف در کنار هم گرد آمده است.

شرح و توضيح مفصل گلستان سعدي، شرح و توضيح مفصل مرزبان‌نامه، شرح و حواشي غزليات حافظ، شرح و حواشي غزليات سعدي و تحقيقات دقيق و استادانه در زمينه دستورزبان فارسي، مانند کتاب حروف اضافه، کتاب حروف ربط، کتاب صفت، مجموعه چند‌جلدي «گزيده‌هاي سخن پارسي»، مانند گزيده اشعار فرخي‌سيستاني، گزيده اشعار رودکي، گزيده گلستان سعدي، گزيده بوستان سعدي، گزيده غزليات حافظ، گزيده کليله‌ودمنه، گزيده تاريخ بيهقي و گزيده جهانگشاي جويني از کتاب‌هاي اين استاد ادب است.

روزنامه اطلاعات درگذشت اين استاد گرانقدر زبان فارسي را به خانواده محترم ايشان و دوستداران فرهنگ و ادب صميمانه تسليت مي گويد.

منبع: روزنامه اطلاعات /  دوشنبه 20 بهمن 1393/ شماره 25089

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تاریخ بیهقی مهمترین منبع تهران شناسی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما